{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  plasma vs led
  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #1   2. mar 2014 Plasma er for entusiaster. Ja den vil alle dage vise det bedste og flotteste billede. Men det koster også i både indkøb og så bruger det cirka 3 gange så meget i strøm.

    LED er for folk der skal ha et billigere all-round tv som de kan udskifte hvert 2-3 år, hvis det lever så længe. (Samsung)

    Hvilken prisklasse kigger du i?




  • Just
    Just Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 327
    #2   2. mar 2014 Thomas H: Det var ellers noget generalisering.

    Plasma: Plasma vælges ofte af de mennesker der ser meget film, årsagen er at billedet helt generelt er mere natur tro og behageligere for øjnene. Samtidig er der generelt et bedre sort niveau. Down sites er selvfølgelig genskin fra f.eks. Vinduer, et højere strømforbrug og mindre lys gengivelse.

    Led: Hvilket jo altså stadig er et LCD tv. Vil de fleste danskere foretrække til almindeligt tv kiggeri. Det bruger mindre strøm, er mere lys stærk (Fordel i almindelige stuer) Også er det også her alt fokus fra producenterne ligger. Går vi et par år tilbage, ville alle der vidste lidt om tv-teknik vælge plasma fremfor lcd. Sådan behøver det ikke længere være. LCD skærmene er ved at være fornuftigt med hvad angår sort niveau og de før meget stærke farver er efterhånden ved at være væk, dog kræver dette en smule indstilling, men enhver med lidt teknisk snilde, vil uanset panel vælge selv at kalibrere tv'et.

    Jeg kunne skrive op og ned omkring specifikationer, men umildbart lyder det ikke til, at det vil være specielt forståeligt for dig. Så dette har jeg undladt.
    Kigger vi på priser ligger plasma og led tv, efterhånden ret lige.


  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #4   2. mar 2014 Jeg har målt en 55" led til 68w pr time i gennemsnit gennem en film.
    Og min 65" ZT60 plasma bruger lige under 200 w i timen.
    Så synes ikke jeg overdrev. Det kommer også lidt an på indstillinger. Min er dæmpet lidt i lysstyrke. En god plasma kan sagtens være lys i et lyst rum..


  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #6   2. mar 2014 Min er i gennemsnit over en enkelt film. Så det kan variere lidt. Men det var samme film vi målte den LED på.

    Og så er der forskel på om det er en ST, GT, VT eller ZT smiley

    65vt60 er sat til 320w pr time i gennemsnit.
    Min 65zt60 er sat til 327w i timen.
    En 65" ST bruger kun 255w i timen.

    Oplyst af panasonic. Men der kan selvfølgelig trækkes noget fra.


  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #8   2. mar 2014 Tag det her. Bedste tv for penge. Skal du ha et bedre tv, skal du op i panasonic VT60 eller ZT60. Men så er prisen også en anden.

    http://www.fona.dk/elektronik/elektronik-produkt/fladskaerm?navn=panasonic-50-tommer-3d-plasma-tv-tx-p50st60y&id=0-0600041410


  • #9   2. mar 2014 men hvor langt vil du mene at man skal sidde væk fra det



  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #10   2. mar 2014 en 50"? En tv kan aldrig blive for stor. Men sidder du 2-2.5 m fra det, er det rigeligt.

    Nogen siger 1 m pr 10". Men det er helt hen i vejret.


  • #11   2. mar 2014 okay men jeg sidder 2 til 2,5 meter væk fra det

  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #12   2. mar 2014 Det er fint.

  • #13   2. mar 2014 super tak for hjælpen

  • #14   2. mar 2014 Jeg er nu ellers rigtig glad for mit Samsung f8005 fladskærmstv. Rent udseensnæssig er det mega fedt med den tynde kant om tv'et, og så synes jeg foden får tv'et til at svæve. Altså hvis man vel og mærke ikke vil have det op og hænge - som mig. Det kræver dog lige lidt kalibraring til at starte med. Men når det er gjort synes jeg det fungere overraskende godt. Men man skal selvfølgelig regne med at sortniveauet ikke fungere ligesom godt på LED som på Plasma. Men alt i alt et mega fedt tv synes jeg selv. smiley Jeg har i hvert fald ikke fortrudt mit køb. smiley

  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #15   2. mar 2014 F8005 er også et fint tv. Men en 46" er dyrer end panasonics 50" ST60. Og ST60 har et noget flottere billede.

    Prisen på panasonics plasma er helt i bund nu, fordi de er ved at udgå.
    Og det skal man benytte sig af, fordi der går lang til før man får et så godt tv til så lav pris.
    En VT60 har jo flottere og behagligere billede end de nye 4K der koster det dobbelte.


  • #16   2. mar 2014 Okay altså jeg skal bruge tv'et til primært film så jeg tror det bliver det her
    http://www.fona.dk/elektronik/elektronik-produkt/fladskaerm?navn=panasonic-50-tommer-3d-plasma-tv-tx-p50st60y&id=0-0600041410


  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #17   2. mar 2014 Du vil elske det TV.

    Når du ha købt det går du ind på flatpanels.DK og finder guiden til indstillinger og hvordan du bruger fjernsynet de første par uger


  • #18   2. mar 2014 okay tak


  • #19   2. mar 2014 Der er jo altid delte meninger om LED og Plasma, og det er helt klart en smagssag. Fordelen ved Plasmaskærme er vel at den gengiver sort bedre, og at den klare hurtige billeder ved sport fx. Plasmaskærme synes jeg kan virke lidt klodsede i designet - men det er jo heller ikke det vigtigste. Jeg synes også det er værd at nævne at Plasmaskærme har det bedst i mørke rum, hvorimod LED klare sig bedre når det er meget lyst.

  • #20   2. mar 2014 okay tak men da der ofte er meget lyst på mit værelse så vil det være en god ide og købe et LED tv

  • #21   2. mar 2014 Jeg synes i hvert fald lige du skal tage et kig og se forskellen mellem de to typer skærme - i en eller anden butik hvis du har mulighed for det. Det er jo trods alt dig der skal se på det, og i sidste ende er det jo din vurdering der tæller. smiley

  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #22   2. mar 2014 Det hjælper ikke at se det i en eller anden butik. Der er TV aldrig korrekt indstillet.

    Han skal få det med hjem og prøve det i 14 dage.
    En ST60 vil han helt sikkert ikke aflevere tilbage

    Og klodset? En ST60 er 1 cm tykkere end din Samsung. Og prøv lige at se hvor langt ude fra væggen dit står. Så gør 1 cm ingenting.


  • #23   2. mar 2014 Plasma er mig bekendt, en stendød teknologi... Alle de betydelige producenter har allerede stoppet, eller planlægger at stoppe produktionen.

    Min personlige mening er helt klar, at jeg ikke kan holde ud at se på plasma, alene af den grund at det flimrer (multiplexer pixels). Sagt på dansk, så er der ikke lys på alle pixels på en gang. Mener de mest avancerede plasma modeller kunne prale af 100hz. opdaterings frekvens, og typisk kun 50 / 60hz. Og så er vi altså tilbage i billedrørs hastighed smiley

    Der ud over, så ha man i årevis kunnet få LED modeller, der har betydelige højere kontrast og sort niveau end plasma.
    Hvis du har lys i din stue, så er panelets farve i slukket tilstand, jo den absolutte mørkeste nuance du nogensinde kan få ud af det. Og de fleste plasma modeller har et naturlig gråt farvet panel, og i nogle tilfælde er der lagt et mørkere filterpanel over, så det fremstår sortere. Men i disse tilfælde veksles det jo direkte til en lavere maksimal nuance, da det i princippet bare er en solbrille smiley
    LCD kan have problemer med gennemskær, men det er noget der er arbejdet hårdt på, at forbedre. Og dynamisk backlight, og ikke mindst modeller med local dimming, kan mere eller mindre eliminere det.

    Og så skal man også lige overveje, om man vil gøre brug af forskellige former for kompenserende teknologier. Det er typisk producenter af LCD, der har været mest teknologi drevet, og derfor er disse teknologier nok mest udbredt og forfinet af disse producenter. (i hvert fald i de dyrere prisklasser)


  • #24   2. mar 2014 okay så må jeg finde et sted hvor jeg kan få et godt plasma tv med hjem i 14 dage og et godt led tv med hjem

  • Just
    Just Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 327
    #25   2. mar 2014 Emil H: Jeg var uden tvivl gået efter det f8005.
    Ultra lækkert tv, brugervenlig, fornuftig smart-tv del, flot design, ok. App til smartphone og sidst men ikke mindst. Et noget renere billede, end hvad st60 formår.

    Men jeg må nok indrømme at jeg ikke helt forstår det voldsomme prishop? Du hopper fra omkring 4500 til 8000, i et huk. Er pris ligegyldigt? For så vil jeg da klart anbefale dig at vente et par måneder, der kommer nye modeller og især LG forventes at forbedre deres remote og smart del betydeligt.


  • Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #26   2. mar 2014 Forklar lige "renere billede"

  • #27   2. mar 2014 prisen er selvfølgelig ikke ligegyldig men jeg tænker et fjernsyn til højst 10000, og grunden til at jeg har valgt det til 4500 er fordi jeg har set det og jeg syntes at der er godt billed på

  • #28   2. mar 2014 Jeg giver "micma18" lidt ret, men stendød er den ikke helt. Igen det er en smagssag, og tror aldrig vi bliver enige.

    Nu købte jeg mit LED-tv hos Hifiklubben, og synes nu de gav en fin fremstillet af tv'et, nuvel er det ikke indstillet korrekt, men man kan stadig få sig en fornemmelse af tv'et og hvordan det fungere. Selvfølgelig kan man jo også hovedkulds købe det tv du nævner, det virker jo som om det er det eneste rigtige - men husk det er en smagssag hvad man er til. By the way, er der ikke mange der lader dig tage et tv med for at afprøve det.

    Som sagt, så synes jeg at du skal tage ud og se på et Plasmaskærm og et LED tv. Men hvis du vælger et Plasma tv, vil jeg foreslå du kigger på Panasonic.


  • #29   2. mar 2014 okay tak men så må jeg prøve og tage ud at kigge på nogle tv

Kommentér på:
plasma vs led

Annonce