{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.899 visninger | Oprettet:

Plasma vs. LCD {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Nu er det et pænt stykke tid siden jeg har købt en fladskærm sidst og er ikke helt oppe på beatet med hensyn til hvad der holder og hvad der ikke gør.

Jeg har tænkt at jeg har et max budget på omkring 7-8000.
Det SKAL være over 47" eller derover.

Har luret en del på plasma, da de som regel er billigere end LCD/LED, men så vidt som jeg husker så er de stadig meget følsomme overfor "burn-in" og pixel fejl, hvis det bliver lagt horisontalt? Er dette rigtigt?

Har luret lidt på den her:
http://www.cinemagic.dk/shop/lg-50pk950n-plasma-6284p.html


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plasma vs. LCD
  • #2   15. feb 2011 Jeg ville aldrig købe LCD til andet end køkkenet eller soveværelset. Farverne og kontrasten er simpelthen for dårlig på LCD.

    Og Burn-in på plasma er ikke noget der forekommer på de nye modeller.


  • #3   15. feb 2011 Nu er det vist et emne der har været rundet lidt for mange gange...

    Og der er langt flere og lige så vigtige parameter, der har noget at sige for et sammenlignings grundlag.

    Personligt er jeg ikke til Plasma. Og et par af mine begrundelser, er eks. at de flimrer (og det kan ikke diskuteres, det er deres virkemåde!) Og så er der jo alle de klassiske, som Andreas skriver, er blevet mindre væsentlige med udviklingen, men de er der altså stadig, og de forsvinder ikke. Indbrænding, slitage, og et strømforbrug der typisk ligger mellem 200% og 300% af LCD. Og endnu mere for LED modellerne.

    Men også en vigtig parameter for mig, det er framerate kompensationen, og det har aldrig været et specielt højt vægtet parameter i Plasma modeller, og jeg skal ikke kunne sige hvorfor?? Men tv signalet kommer altså kun med 25fps. og blu-ray kun med 24fps. Det er ikke ret meget og den mindste bevægelse og panorering i billedet vil hakke helt ubeskriveligt.
    Så systemer som 100hz. og 200hz. natural motion / motionflow / motion plus. osv. Det kan være en stor fordel, når det kommer til den slags. Og der er altså forskel på, hvor god teknikken fungerer, og dyrere modeller er ofte en del bedre.... Tilsvarende frekvens oplysning på Plasma er udtryk for noget helt andet!!!

    Men også hvis du overvejer 3D tv, så er kompensationen endnu vigtigere, for der vises jo af gode grunde kun et billede hver anden gang, for hvert øje. Og de begynder også derfor at snakke om 400hz. osv. (Det ser ret kedelig ud med 3D i 12fps.)

    Og når vi er inde på 3D, så er det en noget mere naturlig oplevelse på Panasonic plasma, men 3D effekten er til gengæld noget dybere på eks. Samsung.
    Under alle omstændigheder, så slider det på mine øjne, og er lidt en gimmick og buzzword. smiley


  • Morten A
    Morten A Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Svar: 169
    #5   15. feb 2011 Har lige købt et 3D 50" Samsung plasma tv. det er satme et godt billede. Når du når op i de store skærme har jeg ikke set noget der slår plasma, og de er også langt billiger end led, men bruge nok lidt mere strøm smiley

  • #6   15. feb 2011 >> Daniel
    Øhhh... Tror du skal sætte dig lidt ind, i de ting du snakker om!

    Der kan vist ikke være nogen tvivl om, hvilket af disse der er plasma: http://www.youtube.com/watch?v=--b9Emk3-kQ smiley


  • #8   15. feb 2011 Det er netop ikke år siden plasma har flimret! Det er som sagt virkemåde, hvorpå pixels bliver multiplexet ud på panelet, det kan slet ikke argumenteres imod, smiley
    Jeg vil give Daniel ret, at video klippet en et produkt af både plasma tv'ets og kamaraets opdaterings frekvens. Men det ses nu ganske tydelig med det blotte øje aligevel.
    En simpel test, er jo forhandlerens demo væg, hvor de hænger side om side. Der er det ret nemt at udpege plasma fra lcd, blot ved at se efter flimmer.


  • #11   15. feb 2011 Det er jo en smagssag.... Og derfor bør man jo også vælge et tv efter sine egne øjne, i stedet for kun at se på anmeldelserne.
    Men på den anden side, så gør det jo heller ikke noget at få noget input og argumentation, fordet ene og det andet.
    Men jeg ved bare, at flimmeret er en sjælden parameter, der tages højde for, og hr, og fru jensen der står i elmutanten, de tænker nok ikke over det. Men personligt ville jeg ikke bryde mig om det.

    Og jeg håber også at de får hævet frekvensen, når der begynder at dukke OLED modeller op, for de virker på samme måde, og Sonys X11, den er helt aldeles et flimmer helvede!


  • #12   15. feb 2011 >> Jesper
    Mon ikke det kan være fordi, dit gamle Samsung var en 60hz. model, helt uden kompensation. smiley
    Lige med hensyn til kompensations teknologier, så har det jo ikke noget med panel typen at gøre. Men det har bare generelt ikke været en speciel vægtet teknologi, blandt plasma producenter. Siger ikke den ikke findes, men der er nu nok nogen der har en del mere erfaring med den slags end andre. (Philips digital natural motion, har vel eksisteret i 20år eller sådan noget)


  • #14   15. feb 2011 Ja, der er meget forskel på hvor gode teknikkerne er! Og de er ikke gratis... smiley

  • #15   15. feb 2011 Tak til alle for inputs!

    For lige at samle op, så kan jeg godt købe en plasma med ro i sindet? Uden at være bange for at den får "burn-in" og pixelfejl hvis den bliver tiltet for meget?


  • #16   15. feb 2011 Ja, det er nok mere ekstreme tilfælde det kan gå galt.... Hvis du eks. bruger den til pc, så kan menu linie e.lign. sætte sig fast over tid.

  • #17   15. feb 2011 Altså jeg har jo hooket min PC i soveværelset op til den, som fungerer som mediecenter også, men det er SJÆLDENT den bare står, eller det gør den faktisk aldrig. Den bliver altid brugt til noget derinde, altså vise film eller spille musik på.

Kommentér på:
Plasma vs. LCD

Annonce