{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.796 visninger | Oprettet:

Stereo vs. Surround {{forumTopicSubject}}

Nu ved jeg ikke om jeg spørger dumt, men´hvordan er lydforskellen mellem en stereo-forstærker og en sorround reciever? hvis vi nu sagde at jeg brugte 5000 på en ny forstærker, for jeg har efterhånden så mange højtalere til at lave et komplet system... Ved ikke om jeg skal fortsætte med at opgradere mit stereo anlæg eller bare gå sorround...

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stereo vs. Surround
  • #1   16. aug 2006 jeg vil sige det kommer lidt an på om du ser meget film. for så vil souroundsound jo være nr.1 men vis du kun høre musik så kør stereo

  • #2   16. aug 2006 Hmmm... Surround er jo "100%" dedikeret til film, lige med undtagelse af multikanals SACD og DVD-A, men hvem har det???
    Men jeg er nu også af den opfattelse at et godt stereo anlæg laver en bedre rum gengivelse end et dårlig surround anlæg! Det gælder jo netop om ikke at kunne høre hvor højtalerne står, men en lyd skal kunne bevæge sig trinløst rundt om én... Og det vil jeg våge at påstå, at der skal du op i et seriøst surround system før det gør sig gældene!

    Men det er jo smag og behag, og det kommer også lige så meget an på hvad du bruger det til?


  • #3   16. aug 2006 jeg bruger det både til film, musik og spil. Min Xbox 360 har jo også optisk udgang, så det kunne være sjovt at afprøve det også... Men jeg er desværre ikke den person der bruger alt for mange penge for hifi;)

  • #4   16. aug 2006 Jeg elsker stereo .. men jeg må altså sige at lytte oplevelsen ved surround ved musik brug er også helt i top ... hør alt musiken forand med de forskeldige indstrumenter placeret div. steder forand ... og så publikum man kan høre juble omme bag sig! det giver en god live effekt!! Men!! det kræver også en ordenlig reciever for at kunne klare den opgave ... og self. nogle store ordenlige højtalere.

    Men stadig stereo der dominere mest i musikkens verden...! smiley


  • #5   16. aug 2006 gør som mig køb et surround anlæg til film og et stereoanlæg til musik. de bør ikke blandes efter min mening. som sagt fø skal musik ikke høres på en surround reciver. desuden har en sub ikke noget at gøre i et musik anlæg..


  • #6   16. aug 2006 "Desuden har en sub ikke noget at gøre i et musik anlæg"??? Hvad mener du lige med det..? i mit set up bruger jeg to aktive subwoofere subwoofere i stereo til at klare alt bassen, fra100Hz ned til bunden...

  • #7   16. aug 2006 >> Simon
    Ja, men det er jo for at kompensere for at dine højtalere ikke er full range... Alle højtalere burde være full range, men det er konerne ikke glade for, derfor har man opfundet de såkaldte "sattelit" højtalere... Eller med andre ord højtalere som kun er istand til at at spille det "teoretiske" retningsbetemte frekvens spektre, og så supplere man op med subwoofer, for at få hele frekvens spektret med...
    Der er 2 primære ulemper ved dette. For det første bliver man nødt til at filtrere signalet yderligere, og bagefter mixe signalet til subben. For det andet, så kan man i praksis godt fornemme hvor, ihvertfald den øvre bas befinder sig, så en del af rum perspektivet er gået tabt.
    (For det tredje, så er disse højtaler systemer ofte designet med mere henblik på WAF end på det audiofile...) smiley


  • #8   16. aug 2006 Tjaa.. både og, mange surround receivere kan faktisk godt føre signalet uden om surround receiveren digitale del, og forstærker trinene er ofte fuldstændigt magen til tilsvarene stereo forstærker fra samme producent!
    Men klart nok, rent pris medsigt, så er der jo ingen tvivl om at du kan få en bedre stereo forstærker i forhold til en pris-svarende surround forstærker.


  • #9   17. aug 2006 simon v. hvis du har to sub kan det skam blive i orden hvis man har styr på sit graj og du kan dele frekvenzerne godt og dække hele spektret. at have 2 sub er jo faktisk som at have 2 bas enheder mere i dine højtalere.. hvis du vel at mærke så spiller mellemtone og diskant i de andre højtalere.

Kommentér på:
Stereo vs. Surround

Annonce