{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
680 visninger | Oprettet:

Oberon 9 for lidt plads og skråvæg questions????? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg kan forstå at det er ikke er helt optimalt med så lille et værelse jeg har til de nye Oberon 9`ere men har et spørgsmål hvis jeg nu stiller dem et stykke fra bagvæggen de kommer til at stå i hver sit hjørne men jeg kan faktisk godt stille dem ca. 30-40Cm fra bagvæggen men nu kommer noget som jeg synes er lidt interessant væggen overfor højttalerne altså den væg der så går parralelt med væggen hvor højttalerne står er en skråvæg hvad har det at sige??? Godt eller skidt? Jeg har fået at vide at de vil buldre når de ikke spiller i et større rum men nogle ofte unge mennesker synes bare det er fedt at de buldrer så det kan være godt eller skidt smiley

Kommentarer på:  Oberon 9 for lidt plads og skråvæg questions?????
  • #1   30. okt Helt ærligt er det så galt eller betyder det ikke det store hvis jeg bare stiller dem et stykke fra bagvæggen???

Men det er vel helt galt smiley

• #2   30. okt Vent nu til du får dem hjem, du ved man skal ikke tage sorgerne på forskud..
    Har du muligheder for at kunne flytte dem ? tænker at til det daglige musiklytning så kunne de jo stå som du nu syntes og så når der skal lyttes så kunne de jo flyttes til et bedre placering ?

• #3   30. okt Nej eller jo jeg kan vel godt flytte dem men jeg tror ikke jeg kan stille dem bedre end jeg har tænkt mig de skal stå synes det virker åndssvagt at flytte rundt på dem

• #4   30. okt Men er der nogle der ved om det er en god eller dårlig ting at der som sagt er en skråvæg overfor højttalerne???

• #5   30. okt som jeg forstår det så er der skråvæge på hver side af højtalerne eller ?

• #6   30. okt Nej kun OVERFOR dem bag ved dem og til siderne er der en almindelig væg skråvæggen starter ca. 118Cm fra gulvet og så går den jo så i 45 grader op til loftet smiley

• #7   30. okt Når ok, tror ikke det er et problem, den bedste lytteposition er heller ikke at du sidder helt op ad vægen bag dig.

• #8   30. okt Men det er ikke ligfrem en god ting at der er en skråvæg? jeg tænker så går "bølgerne" vel lidt anderledes end hvis det havde været en almindelig væg eller???

• #9   30. okt Men jeg har overestimeret dimesionerne på mit værelse lidt det er vidst ca 12 kvadratmeter så det er ikke særligt stort smiley

• #10   30. okt Jeg kan ikke sige dig om det er godt eller dårligt..
    Som tegningen viser så er det refleksionerne som især C men også A&B som man bør kikke på (dæmpning)

profilbillede
  • #11   30. okt Ok tjaee jeg må jo se når de kommer om det er helt galt men B&W`erne buldrede nemlig også men dem havde jeg også stående tæt op ad bagvæggen var ikke klar over at de skulle stå et stykke netop fra bagvæggen men ok håber det ikke er helt galt og om jeg synes det er fedt at de buldrer? Nej det tror jeg ikke men for fan det kan jo ikke være anderledes

VI HÅBER DET BEDSTE

• #12   30. okt Du må have et større værelse smiley 12 kvm er sku ikke meget hvis Højtalerne skal stilles ordenligt op, hvis højtaler stilles ind i et hjørne så vil du få en dårlig lydende bas.

• #13   30. okt Ja ok Søren det er sgu ikke så heldigt det her men det vil altså sige at jeg kan hænge noget dæmpende op på væggen eller hva? Det var jeg ikke klar over

• #14   30. okt Men jeg tænker at hvis jeg kan hænge noget dæmpende op bagved højttalerne og ved siden af højttalerne (I hjørnet) og så måske overfor højttalerne så er problemet vel i grunden løst der eller hvad tænker du?

• #15   30. okt Det er trævægge beklædt med 2 lag gips og så glasvæv`s tapet

• #17   30. okt Det vil altså sige at jeg skal have hængt noget op på væggene men hvad kunne det tænkes at være?

• #18   30. okt Har du set alle 3 videos ?
    Jeg er ikke akustisk ekspert, men der kan gøres rigtig meget hvis det altså gøres rigtigt.

• #19   30. okt Tjaee jeg har set noget af dem men de viser jo ikke hvad man skal hænge op og er ikke så fantastisk til engelsk

• #21   30. okt Nu skal dine højtaler jo lige ankomme og stilles op før du ved om du har et problem, dem du linker til ved jeg ikke om er gode, man kan købe meget skrammel. og når afsenderen er wish så tegner det jo ikke godt smiley

• #22   30. okt Nej ok men jeg er ret sikker på at der er et problem det har jeg fået at vide og B&W`erne buldrede også men hvis de er gode nok de der skumting der er problemet så løst der??? Hvordan skal jeg hænge dem op?

• #23   30. okt de skum tingester du linker til har ingen effekt under 500Hz så de vil ikke hjælpe på bas delen. bas trap evt. som denne her https://www.thomann.de/dk/hofa_basstrap.htm

• #24   30. okt Ja ok men hvad går det lige ud på? Hvor fan skal den stå fatter det ikke lige????

• #25   30. okt i hjørnet bag dine højtaler i første omgang.. man kan også selv strikke noget sammen.
    se nederst.. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hofa-akustik-basstraps-natural-measurements.13312/

• #26   30. okt Ja ok men de måler ø43 og jeg har ikke plads til dem er der nogle du kan finde som er lidt mindre???? De må max være ca 38Cm ø

• #27   30. okt du må google bas trap og se hvad der er, du kan også selv lave nogle.

• #28   30. okt Men jeg kan forstå at en basstrap er en løsning på problemet?

• #29   30. okt Det er en af løsningerne på bas problem, så er der refleksioner fra højre frekvenser som også kan dæmpes eller spredes..
    Men ud over det vi her har skrevet om så "jeg vil nødigt" smiley sige at Noname hvis nok anbefalede dig en DSP som elektronisk ændre signalet det kunne i din situation måske være en del af løsningen.
    Tænker at når du har gjort det du kan og fået så godt et resultat som muligt så kunne du måske med fordel sætte en DSP på dit system hvis rummet stadig driller lydmæssigt.

• #30   30. okt Jeg har fået at vide af en ven at flamingo evt. kunne være en løsning kan det være rigtigt?

• #31   30. okt Altså helt ærlig er sgu noget i vildrede har fået at vide at den bliver blødere bassen så det måske i grunden ikke er et minus ydermere har jeg fået at vide at jeg simpelthen kan sætte noget skumgummi i portene så der kun er den fede bas tilbage ved sgu ikke lige smiley

• #32   30. okt Jeg har fundet ud af hvad jeg gør jeg sætter skumgummi i portene det er løsningen simpelthen smiley :-) smiley så er der kun den fede bas tilbage

• #33   30. okt at du sætter skumgummi i porten er en ting (det er der også i mine Dali 18mkII (altså i den ene af de 2 porte, det dæmper lidt og bevirker at basmembranen er en smule hurtigere = en mere fast bas.
    Men det har jo ikke så meget med akustikken i dit rum at gøre, så vil stadig anbefale dig at bruge tiden frem til du får dine højtaler hjem til at læse og se videoer om akustik så du kan lave dit rum så god som muligt for du kan hente meget lydforbedringer ved at gå lidt op i det.

• #34   30. okt Den tråd her får mig til at tænke på de her reklamer smiley

https://www.youtube.com/watch?v=l5CBDIndirk

• #35   31. okt Men hvordan vil det lyde hvis jeg putter skumgummi i portene får jeg stadig fed bas og problemet med buldrende bas er løst???

• #37   31. okt Så fik jeg fat i noget skumgummi det er 6 Cm tykt vil en prop i hullerne af dette skumgummi udføre opgaven? Jeg lånte en elkniv også den skulle være god at skære i skumgummi med

profilbillede
  • #40   31. okt Har lige lavet en lille prøve jeg ved jo ikke endnu hvad diameteren på propperne skal være men den fungerer helt perfekt den elkniv så let troede jeg ikke det var

profilbillede
  • #41   1. nov Er der slet ikke nogle der gider at snakke med lille mig mere??? smiley

• #42   1. nov Ja da du skal da ikke sidder der og kede dig smiley
    Men du skal jo ikke sidde og løse nogle problemer som du slet ikke ved om er der, du bliver jo nød til at vente på du får dine Dali hjem og så kan du jo som jeg skrev bruge lidt tid på at sætte dig ind i akustik og rum dæmpning så du kan få det bedste ud af dine højtaler.

• #43   1. nov syntes i øvrigt det er en fin brødskære du har dig der smiley
    Troede den var uddød for årtier siden smiley

• #44   1. nov Jamen det er en jeg har lånt han sagde den var god til at skære skumgummi med
    og den fungerer som sagt helt perfekt det er meget let at skære med den
    men kære Søren jeg er ret sikker på der er et problem fordi der står om dem at de kræver plads og snakkede med en fra Hifiklubben og han sagde at problemet var at mit værelse er for lille 12Kvm men det der med at jeg skal sætte mig ind i akustik og det der synes jeg ærlig talt er lidt overkill det må sgu være fint at jeg får løst bulder bas problemet

Søren du er herlig nu er far glad igen ha ha lol

• #45   1. nov Jeg har fødselsdag på først kommende Lørdag og vi skal have risengrød til frokost og hjemmelavet pizza Italy style til aften og så glæder jeg mig til gaverne smiley

Over&Out

PS: Bred ymer og knæhøj karse

• #46   1. nov Men tjae det kan da godt være der ikke er noget problem vi får se smiley

• #47   1. nov Jamen en ting er at man som du er inde på at dæmpe porten, en anden vigtig faktor er akustikken i dit rum, går ud fra du vil have bedst mulig lyd ud af dit Hi-Fi og her spiller akustikken altså væsentligt ind uanset dit rums størrelse.

Det er fint at brødskæren er god til skumgummi for den var ret elendig til det den er beregnet til smiley
    Risengrød smiley trode de lavede super kage bord der nede i det Sønderjyske, Risengrød er til Nisser smiley

• #48   1. nov Ja ja ok det er jeg med på Søren men den lader vi ligge smiley

Jamen Søren for helvede jeg er en nisse jeg elsker risengrød ligeså højt som jeg elsker juletræer og gyngeheste lol smiley

Ha ha risengrød er til nisser rotfl du har gjort det igen Søren

Du er humoristisk og har fortjent en stor bjørnekrammer

• Henning P
    Henning P Tilmeldt:
    feb 2019

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #49   7. nov Hej Kenneth

Her er lige mit besyv på det hele.
    Jeg var ude has en fyr og lytte på et high-end system af den anden verden. (læs +200.000 kr) og hans stue gik i en L vinkel (hvor at anlægget stod i "bunden af L´et.) den ene højtalere stod helt oppe mod kortsiden på L´et hvor der også var et vindue monteret. Det KAN kun give problemer med reflektioner.

Hans løsning var to papkasser/"flyttekasser" (de skal jo bare ikke være høje, max 10 cm) som stod bag den ene højtalere til at tage reflektionerne. og på den skråt modsatte væg af hvor vinduet var ( det var der man kunne høre reflektionerne, hvilket han beviste ved at pille hans løsning ned for demo) der havde han opsat en hjemmebygget basfælde. Den var bygget af en træ ramme med rockwool på bagsiden, og et badehåndklæde fra jysk med motiv på på forsiden... Det tog liiige et øjeblik for mig at se at det VAR et håndklæde han havde sat op. men hvilken forskel det gav. Har selv boet i en taglejlighed med skrå vægge, så kender til dit problem, men det kan løses ved at sætte lidt basfælder op.

• #50   7. nov Hej Kenneth.

Har spekuleret på hvad det er for en type musik du spiller, siden du er så fokuseret på, hvor langt ned i basområdet dit system går, før det begynder at rulle af. Jeg går ikke ligefrem ud fra, at det er 1812 Overturen med ægte kanon salutter, som du lytter til.

Selv er jeg mere interesseret i HT systemer, som har en hurtig og præcis respons, når jeg afspiller Rock, Pop og Jazz musik. Der skal være "smæk" på drengen!

Jeg har nydt meget af lytte til Bachs Orgel koncerter, men på grund af nabo klager, hvor jeg nu bor, har jeg sendt mine to bas kabinetter (efter Carlsons princip) med 15 tommer enheder, på pension. (Meget stort suk!)

Når jeg bliver bedt om hjælp i min omgangskreds, til at opsætte, trimme og vurdere et systems formåen, har jeg altid en Ortofon testplade og eller en BBC test CD med. samt min lydtryks måler. Lydtryks måleren benyttes til at finde de steder i lytterummet der skal akustisk dæmpes, samt til at finde den bedst mulige placering af HT systemerne.

Der ud over benytter jeg nogle få LP'er og CD'er.
    Nummeret Still got the Blues, med Gary More, indeholder noget af det lækreste Bass spil, som straks afslører hvis der er problemer, det samme gør sig gældende med guitar spillet, som ikke må give tendens til forvrængning, på noget tidspunkt

En Rock udgave af nummeret Whiskey in the jar (live), med bandet The Killdares er fantastisk til system test. Indspilningen indeholder den fedeste elektron bas, et fantastisk Bass Guitarspil, og en trommeslager der gør ivrigt brug af sin stortromme, - og så er der virkelig smæld på hans tromme stikker. Fra en 5 strenget Viola kommer toner, som kan få hårene på armene til at rejse sig af ren fryd, altså hvis HT systemerne formår at gengive dem. Det er ikke altid, at jeg oplever det, rundt omkring. Pudsigt nok, så syntes indehaveren af HT systemet, at det lyder fantastisk, - og så holder jeg mig fra yderligere kommentarer smiley

Til dem der er til det mere Disko prægede musik, nyder jeg at spille en special udgave af nummeret Love of the Common People med Paul Yong (Extended Club Mix). Det nummer er "født" til at blive afspillet for fuld power, og der er virkelig smæk på. Hvis du ikke allerede kender denne indspilning, så har jeg på fornemmelsen, at du vil syntes godt om den!

Pøj pøj med dine Oberon 9 systemer.
    Hilsen Tommy.

• #51   7. nov Jeg har fødselsdag smiley

• #52   7. nov Tillykke med dagen.

• #53   7. nov Tak kære Søren jeg er meget rørt og lykkelig kærlighed og velsignelser til alle jer hifi venner smiley

• #54   7. nov Tillykke med dagen Kenneth, nu ikke kløjs i hverken lagkagen eller risengrøden smiley

• #55   7. nov Hej også her fra Tillykke med dagen. smiley

• #56   7. nov Tak allesammen jeg har en helt fantastisk dag smiley

• #57   11. nov Hvad så, har du fået en leverings tidspunkt for dine nye Dali Højtaler? det må jo være snart hvis det var her i November.

• #58   11. nov Næ min gode Søren det har jeg ikke men har fået at vide at de skulle være i forretningen sidst i november

Kommentér på:
Oberon 9 for lidt plads og skråvæg questions?????

x