{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.997 visninger | Oprettet:

Udnytte nye Højttalere??? {{forumTopicSubject}}

Hey! smiley

Jeg får snart nogle nye Dali Oberon 9`ere og tænker at det er noget fucking skod fordi jeg ikke kan udnytte dem fuldt ud
Dem jeg havde før testede jeg og skruede op for den nok ondeste bas de kunne levere og det var ok med de andre her i kollektivet men med de nye er jeg alvorligt bange for at jeg ikke kan udnytte dem MEN og nu kommer spørgsmålet hvis de går meget lavt ned i bas så behøver jeg måske ikke skrue så højt op tænker jeg eller hva????

Jeg håber bare inderligt på at jeg kan høre noget fed musik med god bas på de nye Oberon 9`ere
Forstår i hvad jeg mener????

Kenneth


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udnytte nye Højttalere???
  • #2   27. sep 2020 Nej ok jeg har ikke fået dem men ok vi må se når jeg får dem det jeg mener er bare om det er ok med de andre her i kollektivet at der er ond bas på

  • #3   27. sep 2020 'ser du det må du jo spørge dine naboer om, kniber nok at vi kan svare hvad dine naboer tænker.
    Hvorfor tror du de skulle give problemer hvis dine B&W ikke gav det ?


  • #4   27. sep 2020 Fordi efter hvad jeg har forstået så spiller de voldsom bas

  • #5   27. sep 2020 Efter hvad ham gutten fra Hifiklubben fortalte mig går de ned til 35Hz uden noget tab af lydstyrke men der er ikke noget at finde på dem da de er så nye

  • #6   27. sep 2020 De gamle B&W`ere bøjer af allerede ved 48Hz (-3Db) Men jeg har nok løsningen fordi jeg har aftalt med chefen at jeg engang imellem kan få lov til at spille højt hvis jeg aftaler det med de andre at jeg spiller højt en halv times tid hun sagde jeg skulle nok få lov til at spille højt på dem

  • #7   27. sep 2020 Ja ham i Hifiklubben er en sludrechatol, husk nu på han er sælger, du siger den højtaler slet ikke er udkommet endnu, så det er slet ikke sikkert at sælger har hørt dem selv..
    Desuden er det jo ikke en subwoofer du har købt så mon ikke højtalerne er afstemt således at basdelen passer meget godt til resten af lydbilledet.
    Og der er altså grænser for hvad 2 stk. 8" kan lever af lydtryk, så de er nok ikke så voldsomme endda.


  • #8   27. sep 2020 Nej ok men han sagde til mig at han havde hørt dem og sagde med det samme at det er nogle velvoksne højttalere og der er bare smæk på

  • #9   27. sep 2020 #6 og sikkert også nogenlunde der hvor de nye bøjer af, syntes da du hele tiden har påstået at B&W gik klokkerent ned til 29Hz eller noget jeg har misforstået smiley
    Jeg ved godt de 603 ikke siger et kuk under 35-40 Hz men syntes du var af en anden mening..


  • #10   27. sep 2020 Nej men jeg er temmelig sikker på at de spiller RIGTIG fed bas det har jeg på fornemmelsen

  • #11   27. sep 2020 Jeg har aldrig sagt at de gik klokkerent ned til 29Hz jeg sagde at de gjorde det men ved (-6Db)

  • #12   27. sep 2020 Det er altså 2 x 8" og ikke 2 x 6,5" som B&W`erne

  • #13   27. sep 2020 Ja-ja da, håber da du bliver glad for dem, er sikker på de nok skal spiller bedre end de B&W som jo havde noget af det værste frekvensforløb jeg mindes at have set "all time"

    PS. nu håber jeg ikke de spiller FED BAS men en velkontrolleret bas smiley


  • #14   27. sep 2020 Ja ok Søren smiley

  • #15   27. sep 2020 Her står der at det er 2 x 9" basenheder


    https://www.audioaffair.co.uk/dali-oberon-9-speakers-pair


  • #17   28. sep 2020 Men er det ikke sådan, at som medlem hos hifiklubben har en brugs/returret i 30dage ?
    Mener at have læst det på et tidspunkt.
    Men ellers er det en tosset måde at købe HiFi på, altså at tage en sælgers ord for de lige er noget for dig uden at have hørt dem.
    De sidste højtaler (B&W) havde du vel under 6 måneder? og de kostede vel over 12000kr da du købte dem, så et tab på over 50% på en højtaler der kun lige er tilspillet...så kan det hurtig blive dyrt, eller man kunne hurtig spare sammen til en noget bedre højtaler.
    Men tror (uden at vide det) at de Dali er gode til prisen..


  • #20   1. okt 2020 Det er altså nogle ordentlige bamser de Oberon 9`ere de måler det bredeste sted (Foden) 36 Centimeter

    Og de har 2 x 9" Basenheder en mellemtone og en diskant altså for hver højttaler det svarer sådan set til en basenhed på 18" og det er næsten en halv meter 9" er ca. 23 Centimeter så lur mig om de ikke spiller MEGET fed bas


    Kenneth


  • #21   1. okt 2020 altså en 9" enhed har et membran areal på ca. 300cm2 en 18" ligger på ca. 1200cm2
    Så 2 x 9" svare til 600cm2 altså nogenlunde til en 12" basenhed som ca har samme membran areal.
    Du skal faktisk have 4 stk. 9" i hvert kabinet for at have samme membran areal som en 18" bas


  • #22   1. okt 2020 Nå ok det vidste jeg så ikke men kan man ikke sige at når det er 2 x 9" så svarer det til 18"??? Det har jeg fået at vide????

  • #23   1. okt 2020 Nej det kan man ikke, det hele drejer sig om membran arealet og der skal faktisk 2 stk. 12" til at give ca. samme areal som en 18" enhed det vil i de fleste tilfælde stadig være lige i underkanten.
    Det er vel ikke Hifiklubben der har sagt at 2 x 9" er det samme som en 18" ?


  • #24   1. okt 2020 Nej nej det var en ven jeg havde engang der sagde det med nogle andre højttalere og nogle mindre enheder regnede bare med jeg kunne overføre det til disse MEN dvs. at det svarer til ca. 1 x 12" der sidder i hver højttaler???

  • #25   1. okt 2020 Hvor meget svarer 2 x 6,5" til???? Klogeåge???? smiley

  • #26   1. okt 2020 Hvilken forstærker har du til og drive dem?

  • #27   1. okt 2020 Jamen det er jo den famøse Denon bamse på 30Kg PMA S10 II

  • #28   1. okt 2020 #25 en 6,5" har et areal på Ca.140cm2 så der skal 2 stk. til for at have samme areal som en af de 9" i De nye Dali
    Så Dali har det dobbelte areal smiley


  • #29   1. okt 2020 Ok cool smiley

  • #31   1. okt 2020 Ok det lyder fedt glæder mig også men de er først tilgængelige midt i november så der er lange udsigter

  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #32   1. okt 2020 Hvis du er interesseret i en ”fed” bas, så skal du ikke undervurdere den nedre frekvensgrænse. Jeg ikke kunnet finde nogen detaljerede specs på de to typer højtalere som du nævner, og jeg har heller ikke brugt megen tid på at lede.
    Men hvis vi antager at det er som du skriver, så knækker Dali’erne ved 35Hz of B&W’erne ved 48Hz. Dali’erne vil derfor have mere dybde i bassen end B&W’erne – den gengiver bedre de lave frekvenser.
    Lyd udbreder sig forskelligt afhængigt af frekvensen. Jo højere frekvensen er, jo mere stråleagtig og derved retningsbestem bliver den. Høje frekvenser kan også letter stoppes end de lave. f.eks. kan du stoppe det meste diskant fra en højtaler blot ved at hænge et almindeligt gardin foran. Modsat med de dybe toner – de er meget svære at stoppe og spredes stort set rundt i alle retninger. Det er derfor du næsten kun hører de dybe ”bum – bum” – lyde når en bil med høj lyd på stereoen passerer.
    Derfor må du også forvente, at dine naboer kommer til at høre mere til bassen, når du får dine nye Dali’er. Samtidig vil du nok opleve en del mere fylde i lyden. Jeg tror du har noget at glæde dig til – og dine naboer knap så meget.


  • #33   1. okt 2020 Ok det lyder godt

  • #34   1. okt 2020 Men jeg har aftalt med chefen her at vi kan sige engang imellem at jeg hører høj musik i en halv time hvis det er ok med de andre beboere og vi har aftalt at jeg skruer op i en halv time hun sagde til mig at jeg skulle ihvertfald nok få lov til at spille højt på dem

    Det er vel en meget god deal synes jeg det er jo ikke altid jeg har lyst til at sidde og lytte til dem intenst

    Så kan jeg lave en playliste på Tidal der varer ca. en halv time og så kan jeg rigtig sidde og lytte til den fede lyd smiley :-) smiley


    Kenneth


  • #35   2. okt 2020 Så er de bestilt smiley

    Jeg snakkede med netbutikken der var en fejl på deres side så vi gjorde det at jeg bestilte 2 gavekort på 6000,- stykket men alt er iorden og jeg betaler ikke mere end de 11.998,- for dem dermed fri fragt og så spurgte jeg om han kunne finde ud af frekvensgangen dimensionerne og hvornår de regner med at jeg kan få dem og det ville han spørge Dali koncernen om og han svarer mig når de har svaret ham jeg skriver lige når jeg har fået svar på mine spørgsmål går ud fra at folk er ret spændte på frekvensgangen altså hvor langt de går ned i Hz


    Kenneth smiley


  • #36   2. okt 2020 Kenneth. det kommer mere an på hvordan de lever bassen og knap så meget om de kan gå 5 Hz længere ned.
    Og der ud over er det jo ikke kun bassen der er vigtig.


  • #37   2. okt 2020 Nej det er rigtigt Søren jeg synes B&W`erne var en smule skarpe i toppen altså skinger diskant

  • #38   2. okt 2020 B&W'erne du havde var med metal diskant dome og mon ikke Dali er med tekstil dome
    Desuden kan man bare ikke se bort fra den meget uheldige diskant forløb B&W har hvor frekvensgangen lignede "Mont Everst" så mon ikke Dali'erne er langt bedre..


  • #39   2. okt 2020 Jo det må vi da håbe

    Men min gode Søren ifølge frekvenskurven du har set er det klart at den var skinger eller hva???


  • #41   2. okt 2020 Nej men jeg er sikker på at det er dem jeg vil have

  • #43   2. okt 2020 Jeg ved det ikke men jeg vil tro ca 16Kvm

  • #45   2. okt 2020 Ok men det kan ikke lade sig gøre kan jeg så sige

  • #47   2. okt 2020 Ja det er meget muligt men helt ærligt jeg tror ikke det har så meget at sige hvis de spiller godt og det er nogle lækre højttalere så er det jo sådan det er til trods for det andet smiley

  • #49   2. okt 2020 Ok jamen det er jo som det skal være så Michael P smiley


    Kenneth


  • #50   2. okt 2020 Jeg var inde og kigge på Oberon 7`erne og de har 2 x 7" Basenheder og går fra 36-26000Hz (+/- 3Db) hvad vil (+/- 3Db) Sige??? Derudover har Oberon 7`erne kun 2 bas/Mellemtone enheder og en diskant Oberon 9`erne har 2 bas enheder en mellemtone og en diskant

  • #51   2. okt 2020 Fandt Oberon 7`erne på Hifiklubbens side og de går altså ned til 36Hz (-3Db) så mon ikke Oberon 9`erne gør det noget bedre

  • #52   2. okt 2020 B&W`erne knækker allerede ved 48Hz (-3Db)

  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #53   2. okt 2020 Du får en fed lyd! Du kommer til at få en nærfeltsoplevelse smiley


  • #54   2. okt 2020 Nærfeltsoplevelse???? smiley

  • #55   2. okt 2020 +- 3db vil sige at frekvenskurven kun svinger med de db ud fra de angivende følsomhed som fks. er 90db.
    Michael P er desværre inde på noget, dit rum er ret lille og det var også tilfældet med dine B&W højtaler.
    Som et eksempel..
    Min tidliger lytterum var 4 x 8 meter. den bedste højtaler opstilling var at spille på langs af rummet. afstand fra bagmur til diskantdomen (fronten af højtaleren) var 1,5meter og afstanden fra center (midt diskant) og til sidevæg 75cm og lytteposision ca 4 til 4,5 meter fra bagvægen bag højtalerne.

    Du vil sikkert stille de Dali samme sted som du havde dine B&W ik ?
    Og det er helt sikkert ikke godt. men du har før sagt at der ikke kunne gøres noget ved det pga. møbler og størrelsen af værelset.
    Tror den hjørne placering vil give en træls buller bas.


  • #56   3. okt 2020 Ja ok

  • #57   3. okt 2020 Jeg kan sådan set godt stille dem sådan her ved ikke om i kan tyde min tegning??? Men vil det være ok??? Eller bedre eller hva?

    profilbillede
  • #58   3. okt 2020 Men hvis frekvenskurven for de Oberon 7`ere kun svinger med 3Db så er det vel positivt fordi som i allesammen siger så ligger frekvenskurven vel ret lige og er det ikke godt???

  • #59   3. okt 2020 #58 jo mere lige frekvensgangen er jo tætter kommer du jo på det du afspiller.

    Hvor stort er dit rum (brede - længde - højde) ?


  • #60   3. okt 2020 Vil dette være bedre???? Rummet er ca. 4 x 4 meter og 2 meter højt tror jeg nok smiley

    profilbillede
  • #61   3. okt 2020 #60 Du skal ikke sidde så tæt på bagvægen, du skal ind på nettet og læse om placering (speeaker room placement)

    http://noaudiophile.com/speakercalc/


  • #62   3. okt 2020 Jeg tænker ikke det er de rette højttalere til hvis det skal være med tryk på bassen og spille højt

  • #63   3. okt 2020 Ja ja ok MEN er det ikke nogenlunde ideelt???? Jeg har valget mellem at sidde i min sofa eller min stressless stolen står til højre for sofaen men det er vel bedst hvis jeg sidder i sofaen da lyttepositionen så er i midten og jeg kan vinkle højttalerne men hvad er bedst at vinkle højttalerne og sidde i sofaen eller bare stille dem parallelt med væggen og så sidde i stolen???

  • #64   3. okt 2020 Det er de højttaleren jeg vil have ingen diskussion smiley

  • #66   3. okt 2020 Ja ok hvad er en minidsp??? Altså forstå mig ret jeg kan ikke hænge noget op da der er en dør der jeg tror ikke jeg køber sådan en minidsp det må være ok men er det nogenlunde rimeligt hvis jeg stiller dem som på din tegning let vinklet og jeg slipper for buller bassen som Søren skriver

  • #67   3. okt 2020 Altså uden elektronisk korrektion er det lidt af en kunst at opsætte højtalerne så perfekt som muligt, det er noget du skal prøve dig frem med, selv små ændringer kan have ret stor indflydelse på lyden.
    Nu er dit rum jo ikke ret stort, men en ting du måske kan bruge er lidt det samme som ved opsætning af subwoofer, stil en højtaler i lytteposition (der hvor du skal sidde) sæt evt din Denon i mono hvis den kan og spil noget musik med på med bas.. det er så muligt du kan afgøre hvor placeringen af din højtaler er bedst (bedst bas lyd)


  • #68   3. okt 2020 Altså hvis jeg går ind og kigger på Oberon 7 så står der anbefalet længde fra væggen er 20-80Cm men ok i mit tilfælde er der jo også en væg på siden af dem hvad tænker i om det?

  • #69   3. okt 2020 afstanden fra bagvæg til diskant og afstanden fra sidevæg til diskant må ikke være den samme og grunden til dette er at vægen så vil forstærke samme frekvens.
    'du kan måske finde den bedste opstilling både med højtaler og lytteposition og marker stederne så kan dine højtaler jo sættes der når der skal lyttes og i det daglige kan de så stå mindre korrekte.


  • #70   3. okt 2020 Nej men afstand fra bagvæg til diskant og afstand fra sidevæg til diskant vil heller ikke være den samme som jeg har tænkt mig at stille dem nej men ok Søren jeg tror jeg vil sige at det er rimeligt hvis jeg stiller dem let vinklet som på Noname`s tegning det kan ikke være det halve galt smiley

  • #72   3. okt 2020 Jeg har ikke råd til en minidsp ikke blive sur for fan det var da ikke på den måde men jeg tænker at hvis jeg stiller dem let vinklet som på din tegning så tænker jeg at det ikke er helt galt med det in mente at på Oberon 7`erne står der 20-80Cm til bagvæg det kan sgu ikke være helt galt men jeg aner bare ikke hvad en minidsp er hvordan sætter man den til hvad er dens funktion og sådan noget???? Der vil ca. være 40CM fra bagvæggen og så kan i jo regne ud at der så ikke er så langt fra sidevæggen

  • #73   3. okt 2020 For helvede altså jeg ved godt jeg er dum men jeg er blond for fan det var ikke min mening at fornærme nogle smiley

  • #74   3. okt 2020 En DSP er elektronisk justering af frekvens, den kan glatte frekvenskurven nogenlunde ud så rummet har mindre at sige... jeg er dog ikke specielt tilhænger af dette koncept da det også kan have uheldig indvirkning, hvor et tænkt senarie kunne være at bassen skal hæves med en del db i et område og derved kan du meget nemmer overbelaste forstærkeren.

    Opstilling af højtaler er som jeg skrev lidt et kunststykke og noget du kan læse om på nettet og noget man arbejder med i det rum højttalerne skal spille i


  • #76   9. okt 2020 Har lige et spørgsmål hvis de Oberon 9`ere går ned til 35Hz uden tab af lydtryk kan jeg så være sikker på at den går længere ned end det eller er der chance for at den simpelthen bare stopper ved f.eks 33Hz og silmpelthen ikke går længere ned end det?

  • #77   9. okt 2020 Der står bare på Hifiklubbens side at oberon 7`erne går ned til 36Hz (-3Db) men der står ikke noget ved (-6Db) det er bare det der undrer mig

  • #79   10. okt 2020 Ja ok men er der ikke nogle der gerne vil svare mig på mit spørgsmål??? #76

  • #80   10. okt 2020 Jo dine højtaler siger også noget under der hvor frekvensen går ned, men da de typisk falder ret hurtigt så er det begrænset hvor meget længere ned de spiller.
    og som #78 er inde på så har rummet og placeringen af både højtaler og lytte position meget at sige.


  • #81   10. okt 2020 Dvs at de ikke engang går ned til 29Hz som B&W`erne???

  • #82   10. okt 2020 Jeg havde håbet på at de måske gik ned til 25Hz (-6Db)

  • #83   10. okt 2020 Men med hele 2 x 9" basenheder så kan det sgu ikke være helt galt smiley

  • #85   10. okt 2020 Hmmm ok men jeg glæder mig sgu til at høre dem med 2 x 9" basser kan det ikke være helt galt

  • #86   11. okt 2020 Jeg spurgte jo ham fra Hifiklubben hvor langt Oberon 9`erne gik ned ved (-6Db) og han sagde de går ihvertfald ned til 30Hz nu håber jeg bare jeg har forstået ham rigtigt og der ikke er nogle misforståelser det kunne være lidt fedt hvis de gik ned til f.eks 25Hz (-6Db) de har da ihvertfald et større overflade areal de basser på Oberon`erne end de gamle B&W`ere havde

  • #88   11. okt 2020 Jeg ved ikke hvor meget musik jeg har der går under 30Hz men jeg kan huske jeg hørte et Niels Lan Doky nummer Karumi på en vens MEGET fede anlæg og den går ihvertfald langt ned og det er det jeg håber på at de nye kan gengive de gamle kunne ikke Hvorfor det vil være fedt at de går ned til 25Hz??? Jamen det synes jeg bare lyder fornuftigt hvis de går så langt ned Kender du/i nummeret Karumi??? Han havde bygget højttalerne selv og han havde en 16" JBL i hver side de gik ned til 5Hz sagde han

  • #90   11. okt 2020 He he men der er måske ikke så meget musik der går længere ned end de 30Hz???

  • #91   11. okt 2020 Der er ikke mange instrumenter der går under 30Hz, men rum information, når musikeren stå og slår takten an med foden på et trægulv så ja højtaler der kan gengive 20Hz og der kan lever den nødvendige lydtryk der nede, er et stort plus, og det kan de nye Dali ikke, men er sikker på det er gode højtaler i den prisgruppe de ligger i. men tror ikke der er den store forskel på dine gamle B&W og de nye Dali når vi snakker den nedre frekvens -3db men er der imod sikker på de har en mere jævn frekvensgang opad og diskanten er så vidt jeg ved af tekstil på Dali mod B&W metaldome så der vil du sikkert opleve den mere silkeblød. og sikkert en langt mere lineær forløb som bør være et stort plus da B&W´s forløb er et skræk eksempel på dårlig håndværk.

  • #92   11. okt 2020 Jamen jeg tror der er stor forskel på B&W`erne Og Dali`erne fordi så vidt jeg forstod på ham fra Hifiklubben så går Dali`erne ned til 35Hz uden at tabe lydtryk og B&W`erne tabte 3Db ved 48Hz og 6Db ved 29Hz han sagde ordret at de gik ned til 35Hz og det var hele frekvensområdet er det så ikke uden at tabe lydtryk han mener???

  • #93   11. okt 2020 Eller han sagde vidst at de gik ned til 35Hz og det gjaldt hele frekvensområdet kan ikke lige huske helt præcist hvad han sagde

  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #94   11. okt 2020 36 Hz er rimeligt dybt, så det skal du nok ikke være så ked af. Det menneskelige øre har meget svært ved at høre så dybe frekvenser – man siger generelt at vi kan høre ned til 20Hz, men det er svært at vurdere præcist. Afspilles lyd med meget dybe frekvenser (under 40Hz) i en højtaler vil det, jo dybere frekvensen bliver, mere og mere være fornemmelsen af de vibrationer, som forplanter sig i kroppen end det vil være den deciderede lyd.
    Prøv engang at tage et par rigtig gode hovedtelefoner på, som kan gengive dybe toner – du vil sikkert ikke kunne høre ret meget under 35 Hz.
    Hvis du gerne vil have fornemmelsen af den rigtigt dybe lyd, kan det være at du skulle overveje at anskaffe dig en subwoofer med en stor enhed (f.eks. 15”), men det vil sandsynligvis gå ud over kvaliteten af de dybe detaljer, som Dali’erne kan gengive.
    Mht. –3 dB så er det normalt det man opgiver skæringsfrekvenserne ved. Det er simpelthen producentens måde at specificere højtalerens nedre område på – og er ligesom det producenten garanterer. Det er, som mange andre i denne tråd har givet udtryk for, en meget simpel måde at angive det på, da der er andre parametre, som karakteriserer højtaleren. En af de bedre er, som vist i #78 at måle højtalerens frekvensgang i henhold til en målestandard (typisk i et lyddødt rum). Sådanne målinger gør det lettere at sammenligne forskellige højtalere objektivt, men i sidste ende er dig, med dine ører, som afgør om det så også lyder godt.
    Påstanden om, at kun få instrumenter leverer dybe toner er ikke rigtigt. Det er rigtigt at når et instrument afspiller en tone, er det grundtonen og dens overtoner, som er vægtet forskelligt afhængigt af instrumentet. Så hvis f.eks. en guitarstreng spiller med 300Hz, vil en også gengive 600Hz, 900Hz, 1200Hz, osv. Men når stregen slås an, der skiftes til en anden tone, lyden fader ud, eller på anden vis ændres, vil dette skabe ”dyninger” langt ned i de meget lave frekvenser. Hvis du derfor lytter til en alm. guitar på en højtaler, som ikke kan gengive de lave frekvenser vil du kunne opleve, at du mangler nogle detaljer, som der vil være med højtaleren, som kan gengive dybe toner.
    Bl.a. af denne årsag justerer man frekvensgangen på instrumenterne i studiesammenhænge, da dette kan være med til at skabe ”nærhed” i instrumentet dog på bekostning af, at instrumentet kan lyde mere ”mudret”.


  • #95   11. okt 2020 Ja ok Jørgen jeg har lige prøvet at tage mine B&O hovedtelefoner på de hedder forresten H9i så fandt jeg på telefonen en online tonegenerator og der står i specifikationerne til hovedtelefonerne at de går ned til 20Hz og jeg kan godt høre ned til 20Hz??? Jeg synes faktisk at jeg kan høre ned til 10Hz ca. det virker lidt underligt???

  • #96   11. okt 2020 Det var denne tonegenerator jeg brugte smiley

    https://www.szynalski.com/tone-generator/


  • #97   11. okt 2020 #94 kan godt være jeg skrev det lidt forkert i #91 Jeg er helt enig i det du skriver, det jeg mente var instrumenter hvor grundtonen er så lav hvis du vil kalde det for det.
    Jeg er helt enig i anslag og meget andet kan ligge dybt som jo netop også er en af grundene til at en højtaler der ikke går helt ned vil mangle noget.


  • #99   12. okt 2020 Ok jamen det lyder da positivt det hele jeg har fået en fra Hifiklubben til at skrive til "deres mand" hos dali som skulle kunne oplyse mig hvor langt de går ned i Hz og de skulle meget gerne være med tekstil diskant det var han 99% sikker på ham jeg snakkede med og han sagde også at det giver en mere varm lyd som ikke er så skarp som på B&W`erne

    10-4 og en skumbanan


  • #100   19. okt 2020 Frequency Range [+/- 3] dB [Hz] 35-26,000

    Har lige fået disse informationer på Oberon 9`erne men forstår ikke helt går de ned til 35Hz uden noget tab af lydstyrke????


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #101   19. okt 2020 Se min hjemmelavede tegning. Oplysningerne betyder, at producenten garanterer, at lydstyrken ikke varierer mere end +/-3dB indenfor det nævnte frekvensområde. På teningen betyder det, at grafen skal blive indenfor kassen imellem de to frekvensgrænser. Hvad der sker der udenfor er ikke specificeret, men typisk vil lydstyrken ikke stige men falde.

    profilbillede
  • #102   19. okt 2020 Ja ok har lige fået at vide af en fra Dali at det er -3Db punktet ved 35Hz de gamle B&W`ere havde -3db punktet ved 48Hz men han mener at -6db punktet vel ligger ved ca 30Hz og der gik B&W`erne så ned til 29Hz ved -6db han har lige skrevet til mig at Oberon 9 spiller mere bas end alle B&W på nær måske 801 og at jeg skal glæde mig og ikke bliver skuffet 10-4 og en skumbanan

  • #104   19. okt 2020 Jo selvfølgelig gjorde jeg det rolig nu noname

  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #105   19. okt 2020 Når du skriver +/3 dB svarer det til at du har tre vandrette linjer (på tegningen de stiblede), den midterste er 0dB, den øverste er +3dB og den nederste er -3dB – så forskellen imellem den øverste og den nederste er 6dB – dvs. at signalstyrken skal ligge indenfor dette interval. Når du siger, at B&W’erne havde -3dB-punktet ved 48Hz, så er det vigtigt at vide hvad ”top”-punktet var. Hvis det også er +3dB så kan du sammenligne de 2 datasæt eller er det æbler og (skum)bananer.
    Hvis jeg var dig, så ville jeg også glæde mig til de nye Oberon 9. Hvis du alligevel synes at du vil have lidt mere bund i skal du måske kigge efter en subwoofer-løsning. Alternativt vil du ved hjælp af en equalizer kunne opnå lidt mere dybde – men det vil der nok være en del, som vil rynke på næsen af.


  • #106   19. okt 2020 Ja ok tak for hjælpen allesammen jeg vil ikke være uvenner med nogle og håber det bedste for os alle ved godt jeg er en smule blond de skulle være i forretningerne slut November

  • #107   19. okt 2020 Der står at de 2x9" bas enheder svarer til lidt over en 12" enhed det er faktisk en enhed på godt 30Cm ret stort synes jeg hold kæft det bliver fedt det her mand smiley

  • #108   19. okt 2020 De 2x9" skulle svare til et membran areal som er 12% større end en 12" passer det så at det svarer til en enhed som jo så er lidt over 12" og måler ca 34,13Cm eller er jeg helt galt på den her???? Nej det er vel næppe rigtigt eller????

  • #109   19. okt 2020 Nej det kan vidst ikke passe har jeg lige fundet ud af 12% større overfladeareal end en 12" svarer vel til ca. 31Cm i diameter lyder det ikke meget rigtigt?

  • #111   20. okt 2020 også kan enhederne i samme diameter godt svinge en del i effektiv størrelse pga. udformning, så regnestykket oven for er vejledende fks. kan en 8" effektive areal svinge mellem ca. 210 til ca. 240 cm2

  • #112   20. okt 2020 Ja ok tak for det Noname men så passer det vel også meget godt at 2 x 9" svarer til en enhed på ca. 31Cm i Diameter Oder was???

  • #113   20. okt 2020 Jo det svare nogenlunde til en 12" enhed.

  • #115   20. okt 2020 Hvad vil det sige at (-3Db) punktet er 35Hz og herunder falder den med 24Db/oktav og at den ved 17,5Hz spiller 24Db lavere end ved 35Hz????? Kan vi afgøre ud fra dette hvad (-6Db) Punktet er?

  • #117   20. okt 2020 Ja det er korrekt at den falder på den måde du beskriver, jo laver frekvens jo hurtigere ruller den af -6db punktet er ikke interessant, der er mange andre ting der er langt vigtiger, du går alt for meget op i om den kan spille 25 eller 30Hz det er langt mere vigtig hvordan den formidler lyden her under den dybe bas, der er mange parameter der spiller ind, her er en af de vigtigste hvilke rum de skal spille i og hvordan de opstilles samt din lytteposition.

  • #118   20. okt 2020 Nej ok men det synes jeg det er fordi vil gerne vide om de går længere ned end de gamle B&W`ere kære Søren ved udemærket godt at der er mange parametre der gælder men synes bare det kunne være lidt sjovt at vide om de går længere ned end B&W`erne

  • #119   20. okt 2020 I den rigtige verden tror jeg de går længere ned og da membranerne er større vil de kunne lever mere luft så tror bestemt de vil have noget mere pondus end B&W højtalerne

  • #120   20. okt 2020 Men du kan ikke fortælle mig hvad -6Db punktet er ud fra det jeg skrev?

  • #122   20. okt 2020 Jamen jeg ved det da godt synes bare det kunne være sjovt at vide for hulen det er sådan set alt


    Kenneth


  • #123   20. okt 2020 Kenneth det du søger er jo et nøjagtig tal og det kan vi ikke give dig uden er reel måling,

  • #126   21. okt 2020 Ham gutten fra Dali skrev jo til mig at de spiller mere bas end alle B&W måske lige undtaget 801

  • #128   21. okt 2020 Nej men har lige snakket med hifiklubben og han sagde at det passer ikke det virker også lidt usandsynligt at de skulle spille mere bas end nogle B&W`ere til over 200.000,- men han spurgte mig hvem der har sagt det og så sagde jeg en fra Dali og så sagde han Michael som jeg snakkede med jamen så er det jo klart han siger det

  • #129   21. okt 2020 Jamen du skal da bare have et sæt magen til dem i #65 https://www.hifigalleri.dk/forum/hoejttalere/209848-hoejtaler_til_smukroen_

    Så kan du ryste dine naboer ud af sengen smiley


  • #130   21. okt 2020 Det har jeg så nok ikke lige råd til smiley


  • #131   21. okt 2020 Det er bare lidt dårligt at han skriver sådan i en sms til mig hvis det ikke passer

  • #132   21. okt 2020 Dette er de helt dyre B&W`ere til over 200 af de lange


    Frekvensområde (-3dB) : 15-28.000 Hz


  • #133   21. okt 2020 Men ok jeg tror de er fede nok til mig de Oberon 9`ere de skulle være pænt fede

Kommentér på:
Udnytte nye Højttalere???

Annonce