{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

Windows XP til SATA? {{forumTopicSubject}}

Hey Hifi.
Ved ikke om i kan svare på dette spørgsmål, men det må tiden vel vise smiley

Har en Fujitsu siemens amilo XI 2528, som er født med Vista, men skal have installeret XP service pack 3 på den. Problemet er bare, at jeg har en SATA hardisk i. Og den xp pakke jeg har understøtter ikke den.
Håber i kan give mig noget hjælp.

på forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Windows XP til SATA?
  • #1   23. sep 2009 Xp har umiddelbart ingen problemer med SATA I / II har du partitioneret din HDD?

  • #2   23. sep 2009 Der må jeg svare pas.
    Er ny i dette emne, så min viden er begrænset.


  • #3   23. sep 2009
    Xp understytter sata og raid. men det er ikke sikkert at dit bundkort har driverne inbygget i dets rom. du skal finde frem til hvilke bundkort der sidder i. og så skal du have fat i anden parts driverne for sata og raid. min gamle computer skulle have en diskette i drevet med sata drivere under installation af windows. det kommer frem lige så snart den blå skærm komme frem under installations starten. der kan du vælge at installere andenparts drivere for sata. nye bundkort har driverne implimeteret i bundkortet.


  • #4   23. sep 2009 men hvis maskinen er født med Vista mon ikke dne så også er så ny at den kan håndtere SATA på forhånd. jeg tror du har sat Bios forkert op eller ikke partitioneret din HDD

  • #5   23. sep 2009 Xp understøtter ikke altid SATA under installationen, hvilket resulterer i at den ikke kan finde harddisken.
    Man kan snyde den lidt, ved at bevæge sig ind i Bios, og sætte harddisken til IDE i stedet for SATA.
    Når man ellers er færdig med installationen, kan det sagtens sættes retur igen i Bios.


  • #6   23. sep 2009 mon ikke er ikke godt nok. . den skal have bundkort driverne. og det er ikke altid at windows har driverne til det specifkke bundkort. derfor skal du bruge enten en diskette med driverne. eller en usb stik.

    det første du ser blive installeret i windows når installationen startes op, " blå installations skærm" der kan du se at den indlæser sata, scsi, og raid drivere. men hvis ikke de drivere understyttes af bundkortet vil det ikke virke, jeg har set det flere gange at der skal bruges disk eller usb for at få sata til at virke, og det gælder også for vista.


  • #7   23. sep 2009 Det nemmeste er nok at gøre som Ole skriver, og så bare indstille interfacet til at virke som gammelsags IDE.

    Eller vil det køre AHCI, som windows XP ikke har noget driver til... Som det også nævnes i tråden, så kan man dog fodre den med driveren vha. F6 funktionen under installationen, men dog kun fra floppy drev. Og der er nok ikke mange der har et floppy drev nu om dage? (IAdvarsel: kke alle USB floppy bliver korrekt emuleret i den forbindelse!)
    Ellers skal driveren slipstreames ind på installations mediet, men det er en længere historie...

    Ved ikke om det betyder noget til dagligdags brug, men AHCI har dog visse fordele over Native / IDE, da det bla. understøtter NCQ (Native command queing) som det kendes fra SCSI. Og kan optimere tilgangen til disken, ved mange forskellige forespørgsler. F.eks. server løsninger osv.
    Samt det bla. kan køre hot-swap på platforme der understøtter dette. (eSATA kræver eks. AHCI aktiveret for at være hot-swap)


  • #8   23. sep 2009 Hej Ole. Har lige prøvet det du skrev, men det gav ikke noget. Og nej min computer har ikke et floppy drev smiley

    Det en Fujitsu siemens Amilo XI 2528 (bærbar) Hvis det kan hjælpe noget, og det er windows XP service pack3.


  • #9   23. sep 2009 når jeg kikker på din blærbar og finder driverne frem til den, er der ingen Sata eller raid drivere til den der er understyttet af XP umiddelbart er din blærbar bygget til vista.

  • #10   23. sep 2009 Ja det jo det jeg siger Rasmus smiley
    Men alle sammen det lige meget, en jeg har skrevet med på nettet, har præcis den samme bærbar som mig, og han har installeret XP på den. MEn er gået tilbage til vista, fordi de driver i denne computer ikke er gode til XP. Så det går ikke godt. Så installerer Windows 7 istedet smiley


Kommentér på:
Windows XP til SATA?

Annonce