Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  modstand i ledninger
  • #1   9. jan 2007 guld

• #2   9. jan 2007 mener også at det er guld.

• #3   9. jan 2007 Jeg mener faktisk også det er kobber .. Guld er ikke en specielt god leder, den eneste fordel er at er det ikke kan gå i forbindelse med andre stoffer (der er et fint ord for det som jeg ikke kan komme i tanke om)

• #4   9. jan 2007 Hmm .. Slår man det op på wikipedia står der at kobber er det 3. bedste kun overgået af søv og kobber :S Men det mener jeg er forkert .. Modstanden er lavest i sølv ledning og højest i guld ..

• #5   9. jan 2007 Jeg smider lige et indlæg mere smiley Guld kan ikke -oxydere-, hvilket kobber kan så det bliver grønt (som i kender det fra hus tage), hvilken nedsætter lede evnen væsentligt ..

• #6   9. jan 2007 Casper I, du skriver: "kobber er det 3. bedste kun overgået af søv og kobber". Det giver ingen mening?? Kobber overgår Kobber?

• #7   9. jan 2007 Jeg har tilfældigvis fysik på A-niveau, så ved det smiley

Bedste leder, listet med bedste øverst:

Sølv
    Kobber
    Guld
    Aluminium

• #8   9. jan 2007 Van Den Hul Glearwater er altså bedre end Tara labs Omni?
    Den første er vist sølv, og tara er kobber?

• #9   9. jan 2007 Philip P: Den trykfejl må jeg jo så tage på mig, der skal selvf. stå "kun overgået af sølv og guld" <--- taget fra wikipedia som åbenbart er forkert på den ..

• #10   9. jan 2007 Troels P --> Det kommer alt sammen an på tværsnittet smiley Jo større tværsnitsareal, jo mindre modstand.

• #11   9. jan 2007 Okay, vil lige se hvor mange de har...

• #12   9. jan 2007 Sølv er klart den bedste elektriske leder, men det er dog ikke altid det man ønsker, hvis man ser på audio signaler...

Har selv god erfaring med med sølvbelagt kobber ledere, da dette modvirker skineffekten, samtidig med det skaber en bedre leder for de højere frekvenser. Men til gengæld er der også mange som mener at det giver en skinger diskant. Men det har igen meget at gøre med, hvilke højtalere man spiller på!

• #13   9. jan 2007 Der står ved Tara Labs Omni:

Specifikationer

Singlewire kabel med 2 ledere (hver med 7 massive "Solid Core" ledere af kobber)

Så er det 7?

• #14   9. jan 2007 Trols P --> Nej det er det ikke. Du skal have tværsnitsarealet. Det kan fx være 4 mm²

• #15   9. jan 2007 Okay, men jeg vil tror det er 2,5mm2 ca.
    Men er det bedre med 4mm2 kobber?
    Men 4mm2 no-name kobber er billigere end det der tara labs?

• #16   9. jan 2007 Der kommer an på renheden af kobberet, hvordan de er snoet eller flettet - og ikke mindst hvordan afskærmningen er.

• #17   9. jan 2007 Er Tara labs Omni til 39kr meteren ikke godt?

• #18   10. jan 2007 >> Troels
    Det er vel et meget relativt spørgsmål... Omni kablet er et ganske udemærket kabel, og sammenlignet med de her noname harald nyborg kabler osv. så er det jo rent high-end. (uanset deres kvadrat!!!!!) Men det kan jo altid blive bedre... smiley

Der hersker altså en eller anden misforståelse omkring kabler med stor kvadrat, er lig med godt kabel.
    Men der er altså mange andre aspekter til det, end lige dette ene punkt!

Hvis jeg skulle komme med et godt råd til kabel indkøb i den billige ende, så vil jeg helt klart gå efter producenter/produkter som specificere en eller anden form for dielectric, for det betyder i det mindste at producenten ved hvad det står for, og hvilket indflydelse på signalet det har. Det "næsten" lige gyldigt hvilken dielectric det så er, for producenten har med stor sandsynlighed valgt et materiale, som var det mest optimale i den prisklasse... (Men teflon er jo ofte brugt, da det kan laves for rimelig billige penge)
    Dernæst så er selve leder kvaliteten jo alt afgørende for et godt signal, og dem der bare angiver kvadrat mål eller bare "kobber", det er helt sikkert det billigste genbrugs materiale de har kunne opdrive... Så gå i det mindste efter betegnelsen OFC (Oxygen Free Copper, hvilket siger noget om at kobberet er "renset" for urenheder og ilt under støbningen/ekstruderingen).

Alle de her harald nyborg kabler og lignende, de er ikke angivet med nogle af disse, enten fordi de ikke aner noget omkring det, eller også kan de simpelthen ikke kan/tør love noget af det... Så det første der antyder en bare lidt seriøs kabel producent, det er jo simpelthen hvor mange specs. han er istand til at angive, for så ved man da i det mindste han har udstyr og knowhow til at udlede disse.

Man skal self. ikke kun se på specs. og lyden kan ikke betegnes med specs. alene! Men i den billige ende af udbuddet, der opnår man dog nok aligevel en bedre lyd, ved at gå efter de bedste specs. for det er jo ikke nogen hemmelighed, at der findes nogle seriøst dårlige audio kabler i samme klasse, og ofte kan sidestilles direkte med lampeledning...

• #19   11. jan 2007 Drenge, hvis i skal have kabel der sparker nummer, så se på den annonce jeg har under kabler i markedet.. De hedder Audioquest, og det er virkelig kvalitets kabler..

• #20   11. jan 2007 Iøvrigt mener jeg det er sølv der er den bedste, og derefter ligger kobber sig tæt op af sølv

Kommentér på:
modstand i ledninger

Annonce