{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.606 visninger | Oprettet:

modificering af rørforstærker. {{forumTopicSubject}}


som i alle nok ved, så er der meget at hente ved at modde lidt på vores rørforstærkere.

1. der sidder på de fleste RF fra kina, en omskifter fra Ultraliniær til triode drift. disse omskifter relæer er meget skrøbelige, og må kun betjenes i slukket tilstand, selv når der er skruet helt ned for forstærkeren, så er der stadivæk fuld spænding hen over relæerne, og når man så skifter på kontakten, springer der en kraftig gnist inde i relæet, hvilket medfører at de " brænder af / kortslutter" og holder op med at fungere, hvilket i teorien godt kan resultere i at et rør står af, og som så i værste tilfælde kortslutter anoden og katoden hvilket medfører kraftig overlast af trafo, og forhåbentligt får katode modstanden til at brænde af, inden trafoen står af..

dette kan med fordel bypasses således at slæden kun kører i pentode eller om ønsket triode.. " jeg fortrækker nu helst pentode "UL" drift idet der er mere power, dynamik og smæk på toppen. Triode drift er mest for folk med horn højttalere eller med en meget meget høj følsomhed. men det giver en hørbart forbedring i lydbilledet at bypasse omskifter kredsløbet. og derved også minsker risici for fejl, men ved indgrebet SKAL I PASSE MEGET PÅ, og det kan ikke siges tydligt nok, på min nuværende slæde er der 420VDC mellem anoden og chassic, væksel spænding gør dig ondt, jævnspænding slår dig ihjel. da jeg lavede moddet måtte jeg manuelt aflade udgangs lytterne " i slukket tilstand husk det !!", og det gjorde jeg med 2 isoleret elektrikker skruetrækkere, og det kan jeg ikke anbefale jer andre at gøre, der lød i brag som et kanonslag og en extremt stor blå gnist der blænde mig i et par sekunder, jeg troede faktisk for et kort stund at jeg var død.. men dog ik.. det skal gøres med en effektmodstand, så det sker langsomt og sikkert.. men i må ikke røre ved komponenterne med jeres bare fingre, eller noget der kan lede strøm før i er 200% sikker på at den er afladt, for gør i det, så bliver det det sidste i gør.. så mål efter, gerne 3 gange først..

nemmeste forklaring, er i fjerner ledningerne til ben 4 på udgangsrøret, og stjæler de modstanden "150kohm" der sidder på printet ved lodepunket til de 4 pentode ledninger "til pin 4" og dem sætter i ind i serie med en ny ledning som skal gå fra pin 4 til B+ enhholdsvist til højre side og venstre side.. 2 rør til hver kanal.. " hvis det drejer sig om en push pull RF.

2. rørene kan skifter, det giver også en hørbart forbedring, for mig at syntes så er indgangsrør og driver rør, den der har den største indflydelse på lyden.
for mig at syntes så giver shuguang indgangs rør en skarp og lidt indelukket lyd,, og det samme gælder shuguang driverrørene, skarp mellemtone, og til tider ubehagelig for mine øre.. men ved skift til russiske rør er mellemtonene blevet mere åben og tør, jeg ved ikke rigtig hvordan man bedst kan forklare det, men katie melua giver seriøst baghjul når hun trykker sin stemme af med russer rør, meget tør og varm.

jeg kan måske forklare det som med shuguang rør, lydder det som en V8 motor med std udstødning, og med NOS rør lydder det som at smide en sportsudstødning på V8 eren. altså en meget federe lyd. ydelsen er nogle lunde det samme, syntes dog at kunne fornemme lidt mere bund og punch med Elektro harmonix EL34 i udgangene..

på nogle rørforstærkere " navnligt EL34 og KT88" sidder der en omtalt modstand på katoden, den er der som sikring og for at man kan måle bias strømmen. men hvis modstanden er stor, over 20ohm, kan man med fordel skifte den ud til en mindre keramisk sikrings modstand, på f,eks 5 ohm, og på den måde opnår man mindre modkobling og mere hul igennem forstærkningen.. det kan også høre som en lille forbedring..

flere modifikationer skal nok blive oplyst, men disse virker og giver forbedringer i hele lydspektraet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  modificering af rørforstærker.
  • #1   5. dec 2008
    der er yderligere modificering på vej, hvis i er friske på et seriøst indgreb så kommer der snart lidt omkring moddning af indgangs kredsen.der er nogle kondensatorer som skal opgraderes med MKP eller Jensen caps.. eller clarity for den sags skyld. og så der nogle modstanden der skal fjernes og bypasses " tjener kun et formål" og det er at sænke signal. og så kan der være tale om at kredsløbet til forvarmeren skal ændres en smule " ensrettes fra AC til DC..


  • #2   5. dec 2008
    og så vil lave et forsøg, prøvet at ombygge min nuværende slæde til triode drift, for lige at se hvordan den ter sig og lyder med USSR Nos rør.. måske det kan give lidt mere detaljer og klarhed i lyden.. men så dog alligevelle lidt mindre effekt.


  • #3   11. dec 2008
    så blev triode drift afprøvet, koblede maskineriet om i triode ved brug af 4 x 240ohms modstanden. og resultatet var ikke til at skrive hjem om, lyden blev noget mere flad, og uden muskler og dynamik. det lød sådan set ok, men fornemmelsen af rørlyden forsvandt lidt, ikke så meget varme og sprødhed... så tilbage til pentode i en hvis fart... og så opgraderede jeg alle højspændings ledninger til sølv ledninger, helt fra strømforsynings hovedprintet, inc signal indgangen til driver rørene.. og det kunne jeg høre forskel på, mere hul og detalje i lyden. så triode drift på en Music angel EL34 er ikke et hit... men opgradering af kabler er godt givet ud..


  • #4   11. dec 2008
    ja selfølgelig skal du lave bedre ledningsføring. det jeg har lavet var et 1. gangs forsøg på at modde en rørslæde, og det var vellykket. så du kan sagtens modde videre, har enda tænkt på at fjerne udgangs printet helt og aldeles, så det kun er sølv kabler i den ende af trinet. og så vil jeg udskifte de store lytter til nogle bedre og hurtigere og større, og det samme gælder for ingangs kondensatorerne, der kommer nok noget spændende på der også. men lidt af gange.


  • #5   11. dec 2008
    find lige ud af hvor store dine kondensatorer i indgangs kredsen er. så finder vi ud af noget lækker at opgradere med..


Kommentér på:
modificering af rørforstærker.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce