{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.036 visninger | Oprettet:

Dali 40 {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg fået stillet sådan et sæt Dali 40 op op må sige at de spiller ganske glimrende, nu har jeg ikke hørt en masse på dem og opstillingen er måske heller ikke perfekt, men man lægger straks mærke til at bassen går meget dybt og dynamisk.
Havde læst at nogle syntes de hælder lydmæssigt til den mørke side, det er så ikke en mening jeg deler, men bassen gør måske at man kunne få den opfattelse ?
Syntes faktisk bassen er noget af det bedste jeg har hørt og kan kun komme på en som går dybere af de højtaler jeg har haft gennem tiden nemlig TDL RSTL, men den er ikke så velopløst og dynamisk som Dali 40.
Jeg vil give Lasse P ret i at den nok ikke er så vanskelig at trække som jeg gav indtryk af (noget jeg havde læs i forskellige tråde skrevet af ejer af Dali 40)
Men jeg har en Parasound HCA-2200II sat til og den trækker dem vældig fint...


Jeg havde lige bunden af til delefilteret og der sidder 160V Miflex kondensator samt 4 bi-polar kondensator, den kunne jeg godt overveje at skifte ud, terminalerne er ikke noget at råbe hurra for, kunne godt have været lidt bedre typer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dali 40
  • #1   14. okt 2021 Skide godt Søren det er godt med noget FED bas



    Kenneth


  • #3   14. okt 2021 Lasse du har altså ikke forsøgt at
    "opgrader" de Dali 40 du havde ? har du spillet på SE modellen også ?
    Men ganske rigtig det ville være et + at hæve dem.


  • #5   14. okt 2021 Jeg må sige jeg syntes den er meget detaljeret og åben. kan slet ikke sammenlignes med Dali 18II det er sku utroligt hvad man kan få til relativ små penge.
    Er dali 40 de eneste de lavede med deres patenterede bassystem ?
    Måske det bare er mig smiley jeg har jo været ret fraværende inden for hifi i længe og da jeg lavede de Troels Graversen konstruktioner var manglen fraværende bas, Dali 40 oplever jeg som noget af det bedste bas uanset højtaler jeg har hørt, og det bevirker også at resten af højtaleren ikke farves, er virkelig meget overrasket over at det lyd kan fås til under 10000kr (normalpris) og i mit tilfælde sølle 4000kr.


  • #6   16. okt 2021 https://www.dali-speakers.com/discontinued/dali-2/dali-40-speciale-edition/
    Hej er det dem her se fedt ude mvh per


  • #7   16. okt 2021 Hej Per,
    Nej det er den gamle model Dali 40 den bruger samme mellemtone & audax diskant som på Dali 18II men den kan slet ikke sammenlignes med den ellers ganske velspillende Dali 18II Hvis du syntes 18II spiller godt så skal du næsten høre 40 jeg er stadig chokeret over hvor godt den spiller, og med lidt tweaks her og der så kan den det meste jeg søger ved en højtaler.
    Dali 40SE er enligt en hel anden højtaler, alle enheder er udskiftet også basserne dog er der ikke den store forskel på mellemtonerne.


  • #9   19. okt 2021 Thomas C tak for indlægget, du ved hvad hvorfor jeg er smiley gider ikke bruge tiden på indlæg for så 14 dage sener at konstanter at tråden er ødelagt fordi ½ dele af indlæggene & sammenhænget er væk.

    Men bortset fra det, så er jeg ret glad for de Dali 40 de kan meget af det jeg søger hos en højtaler, ikke alt er perfekt (men det er det jo aldrig) smiley
    Jeg er aldrig stødt på at man har parallelle koblet spoler før er godt klar over man halver modstanden og induktion, tænkte bare om det var fordi de var løbet tør for spoler :-), Der er 4 bi-polar elektrolytter dem vil jeg lige skifte (de trænger nok)
    Så har jeg lidt Jensen kondensator Copper /oil 0,1uf & 0,2uf som jeg vil prøve at parallelle koble over de eksisterende kondensator for at se om der er lidt at hente der.


  • #10   19. okt 2021 Nu skal man jo passe på med at kloge i det, men har læst at i de gamle Dali 40 er det peerless bas enheder med i Dali 40SE er det Vifa enheder.

  • #13   19. okt 2021 Hvad kan du anbefale af materiale til denne strimmel ?
    Nej det kan godt være det er spil af tid og penge at sætte dyre kondensator i filteret, selve kabelføringen er ganske almindeligt NKT og det har jeg enligt ikke tænkt at ændre ved, men kabelskoene til terminalerne og terminalerne er ikke noget at råbe hurra for og her har jeg tænkt at forhøje fødderne lidt så jeg kan lave en lidt større plade til nye terminaler har en hel kasse WBT terminaler liggende.
    Vil gerne have diskanten op i ca. 1 meters højde så de skal hæves over 20-25cm for at bringe diskanten i ørehøjde, men det vil jo se lidt underligt ud hvis jeg lægger 20cm til benene så skal have en løsning fundet (er ikke så meget for at tilt dem bag over) så tænker en fortovs flise under hver som står på nogle gummi fødder det giver vel ca. små 10cm og så måske lægge 10cm til fødderne.
    Thomas du vil altså mene der ikke er så meget at tweake på de Dali 40 ud over strimlen ?


  • #15   19. okt 2021 Okay lyder rimeligt vildt med de Dali 80 smiley
    Tænker enligt ikke de mangler noget i bunden ?? syntes faktisk de gør det langt beder end nogle højtaler jeg har haft tidliger ? meget detaljeret og dyb
    Det kan godt være at B&W matrix 800, 801S3 kunne lever mere i visse dele af basområdet men vil påstå at Dali 40 gør det bedre set over hele spektret.
    Men jeg kan da huske forkert det er mange år siden jeg havde de højtaler smiley

    ... og jeg vil da lige tilføje at jeg godt kan lide musik i en vis højde, men det behøver ikke være 120db smiley


  • #17   19. okt 2021 Har samme opfattelse angående B&W havde en ML 333 den kunne godt få basserne til af flytte sig.
    Enligt underligt at jeg ikke er faldet over Dali 40 tidliger for jeg syntes faktisk de er noget af det bedste, hvis ikke de bedste højtaler jeg har haft/hørt og faktisk også nogle af de billigste højtaler (ved godt de er gamle og at prisen for et sæt bygget i dag ville lyde på en helt anden pris, men alligevel!)
    Min Parasound har ingen problemer med at trække dem det klare den fint.



  • #20   27. okt 2021 Søren du må lige lave et fotoalbum af dem så vi andre kan se på herlighederne smiley

  • #21   27. okt 2021 Det må jeg jo se på en dag, men der kommer til at gå noget tid før jeg får det lavet

    der ligger nogle få billeder i tråden musikrum
    https://www.hifigalleri.dk/forum/generel-diskussion/251798-nyt_musik_rum_


  • #22   27. okt 2021 Er det ikke troels du har taget billeder af?
    Jeg tænkte på dali 40.


  • #23   27. okt 2021 Jo det er, Dali 40 har jeg ikke taget billeder af endnu

  • #24   28. okt 2021 En der forsøger at få sine dali 18 mk2 til at lyde som dali 40.

    http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77258


  • #26   28. okt 2021 Haha ja jeg synes bare det var sjov læsning

  • #27   28. okt 2021 Jeg vil lige smide lidt målinger af Dali 40 op i morgen, jeg har ind til vider valg at smide dem i stuen (ikke det perfekte sted) men sådan må det blive, gildesalen ville være det bedste valg men her skal de unge mennesker også kunne spille musik til fest ...OG DET BLIVER IKKE DETTE HER smiley

    Kan se at Dali 40 falder hurtig af fra ca. 35hz hvis jeg lige smider målingen på DTQWT-212 så er det jo nærmest perfekt fra 130Hz og op efter og højtalerne følges inden for 1 db eller mindre med DSP altså smiley men det får jeg nok ikke lige Dali 40 til der er mere ujævne i frekvensgange.

    Målingen er fortaget i lytteposition på en afstand på 310cm


    profilbillede
  • #29   28. okt 2021 Og nu vi er i gang så er her en måling af Dali 18II målt med samme placering og lytteposition og det er hvad jeg kan trylle dem frem til med DSP.
    Rød er venstre højtaler og der er placeret en dør i hjørnet og nok derfor den falder af lidt anderledes i bassen.


    profilbillede
  • #31   28. okt 2021 De er sat til 1/3 ved godt det gør målingerne finer.

  • #32   29. okt 2021 Så kommer der en måling af Dali 40, smooting er sat til 1/3 (ens med de andre målinger der er lagt op) men her er der målt i min stue og i lytteposition på 330cm afstand



    profilbillede
Kommentér på:
Dali 40

Annonce