{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.836 visninger | Oprettet:

Nyt musik rum {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle,
Ja så er mit nye musikrum / gildesal jo ved at være færdig smiley
Som den opmærksomme læser nok vil se er at rummet ikke er dæmpet endnu så akustikken er ikke noget at råbe hurra for lige nu.
tænker jeg selv vil fremstille nogle ramme med 50mm hårdbats fra Rockwool monteret i og så noget pænt stof uden på, noget i stil med dem her. https://www.youtube.com/watch?v=NvWUEXtT2js
Der skal jo så en hel del til smiley

Musikrummet er 12x6.35m (altså ca.76kvm) lofthøjde 2,7m
Midlertidigt er det Dali 18mk2 der står for lyden
Netværks-afspiller: Marantz NA6005
Pladespiller: modificeret Rega P3 med RB300 arm Ortorfon Kontrapunkt B
Kontrol forstærker : Opera Audio Consonance reference 1.2 (rør bestyrket i både linie og riaa)
Effekt Forstærker: Parasound HCA-2200II (modificeret)

Nu har jeg anskaffet mig en MiniDSP 2x4HD den kunne jo være meget sjov at rode lidt med....tror det var Thommas C der gav mig ideen, tak for det..
Så er det jo lige med at finde ud af hvordan og godt den fungere smiley

Har først fået mikrofonen i dag så har man da et avanceret måle program igen.

Smider lidt billeder her under.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt musik rum
  • #1   29. jun 2021

    profilbillede
  • #2   29. jun 2021

    profilbillede
  • #3   29. jun 2021

    profilbillede
  • #4   29. jun 2021

    profilbillede
  • #5   29. jun 2021

    profilbillede
  • #6   29. jun 2021

    profilbillede
  • #7   29. jun 2021

    profilbillede
  • #9   29. jun 2021 Hej Michael L. Højtalerne står ikke "bare" der er de originale spikes monteret og de står direkte på betongulvet.
    Er ret sikker på at den nuværende placering er den afgørende faktor for den udeblivende dybe bas.


  • #13   30. jun 2021 Jeg har ikke rodet meget med miniDSPen endnu (nogle få timer) men den skulle gerne stå helt uden deling der er korrigeret op til 2,5Khz men igen jeg tror det er placeringen der er skyld i den manglende dybe bas.
    Som de er placeret nu er der ca. 170cm til sidevæg som giver 295cm mellem højtalerne de er så vinklet lidt ind. fra fronten af højtalerne til vægen bag dem er der ca. 2,1m
    Bemærk at det er i lytteposition der er målt


  • #15   30. jun 2021 #14 har du læst hvad jeg skrev i #9 ?
    Højtalerne står på de originale spikes.


  • #17   30. jun 2021 Ok det kan også være svært at se på billederne

  • #19   30. jun 2021 Hej Thomas, Nej jeg har ikke målt med begge på endnu, syntes at kunne huske at højtaler der står fri (langt fra diverse væge) ikke går så dyb som fabrikanten beskriver, Jeg ville da mene at de 2 stk. 8" burde kunne gå længere ned, jeg tror det skyldes placeringen kan ikke se hvad det ellers skulle være, men det finder jeg jo ud af ved at flytte lidt rund med dem.

    Ps. tror bare Michael L mener jeg skulle bruge noget under højtalerne da det godt kan se ud som om de står direkte på gulvet uden, men jeg har de originale spikes monteret.
    Kan heller ikke lige se at spikes / gummifødder skulle give mere dybbas, det eneste de kan ændre på er renheden af lyden når vi taler vi om betongulv, på et flydende parket gulv er det en anden snak og her ville en tung fortovs flise + fødder være en god ide da man ellers risiker hele gulvet funger som en bas membran......
    Der var den jo smiley jeg skal jo bare lægge parket ud så retter bassen sig til smiley


  • #21   30. jun 2021 Har du målt dem når de står under 1 meter fra bagvæggen ?

    De burde have lidt mere effekt under 70hz og ned til ca 50hz


    profilbillede
  • #22   30. jun 2021 #21 nej jeg har ikke haft flyttet rundt med dem endnu, som "gildesalen" er indrettet så kan jeg ikke flytte dem så tæt på bagvægen, jeg kan faktisk ikke flytte mere end +- 20 cm til siderne og ca. +50 -20 cm frem /tilbage, lyttepositionen kan jo rykkes en del.
    Så der skal måles i forskellige positioner.
    Ved godt specifikationerne på dem, men hvordan en højtaler opføre sig i deres test opstilling/rum og virkeligheden kan være meget forskellig.
    Og tvivler ærlig talt på du får brugbart bas under 40Hz på dem selv ved et godt rum /opstilling


  • #32   1. jul 2021 Jeg vil lige lave lidt flere målinger i eftermiddag og flytte lidt på højtalerne for at se om det giver lidt mere i dybden.
    En anden ting jeg syntes er godt ved DSPen er at man kan lægge en korrigerende fil ind til hver højtaler og derved matcher højtalerne bedre med hinanden.

    Tænker jeg på et tidspunkt skal have mine Troels Graversen konstruktioner DTQWT-12 mkII stillet op i rummet i stedet for Dali 18mk2 og så kunne det være spændende at bruge DSPen til at styre delingen mellem Bas og bas/mellemtone og diskant så Parasound effekten trækker de 2 x 12" basenheder pr. højtaler og mine Opera Audio Consonance reference 9.9 rørforstærker til at trække resten.
    Her er mulighederne noget større for ind justering efter behag. samtidig kan jeg køre helt uden om basfilteret i højtaleren.


  • #33   1. jul 2021 Prøvede lige at flytte højtalerne ca. 35cm bag ud (tætter mod bagvægen.
    Og sørme om det ikke har hjulpet.


    profilbillede
  • #34   1. jul 2021 #33

    Super, det meget bedre 4-5 db nede ved 40hz kan godt accepteres


  • #35   1. jul 2021 Ja det er meget bedre end den første måling, nu er der fra fronten til bagvæg ca. 160cm og 160cm til sidevæg.
    Det er så max jeg kan trække dem tilbage.


  • #36   3. jul 2021 Hej se bare fedt ude .hvor har du købe mikrofonen til at måle program igen.
    kan jeg brug dem til min DALI OPTICON 6 mvh per


  • #37   3. jul 2021 #36 den kan købes her https://bekent.dk/umik-1-malemikrofon-usb.html
    Programmet er ganske gratis https://www.roomeqwizard.com/
    Skal man kunne korriger på højtalerne så skal du også have en miniDSP som fks. den her https://bekent.dk/minidsp-2-x-4-hd.html
    Også ganske fin hvis man vil bygge højtaler.

    Der findes massevis af videoer om hvordan det bruges bare søg på minidsp


  • #38   3. jul 2021 ok fedt mange tak smiley

  • #39   27. jul 2021 Så fik jeg slæbt det stor og tunge DTQWT-212 (Troels Graversen konstruktioner) ind
    Og de har drillet en del med hensyn til opstilling og finjustering med miniDSP.
    Jeg er nået frem til nedestående måling hvor man kan se lidt forskel i basområdet på højre/Venstre forskellen kommer nok af at Venstre (rød kurve) her er yderdøren placeret helt inde i hjørnet.


    profilbillede
  • #40   12. aug 2021 Hej søren vil du sælge den Marantz NA6005 til mig og hvad er pris på den mvh per
    ps hvis du siger ja kan du send den til mig mvh per


  • #41   12. aug 2021 Hej Per,
    Nej den er ikke tilsalg lige pt. for det bliver den eneste kilde jeg vil have i stuen.
    Men ombestemmer jeg mig vil jeg da lige give dig besked.


  • #42   12. aug 2021 ok tak for svar mvh per

  • #43   21. aug 2021 Lige et par billeder af højtalerne DTQWT-212 som er en kvartbølgehorn
    Drift effekten omkring 1W til 96db
    Det er nogle store skrumler at bakse rund på måler Ca. 32x62x182cm og vejer nok en sjat over 100kg stykket.


    profilbillede
  • #44   21. aug 2021 Bagsiden er bestyrket med 2 x 12"


    profilbillede
  • #45   21. aug 2021 Næste projekt er at jeg skal have lavet så jeg kan stille 2 rør forstærker oven over Parasound forstærkeren.
    Jeg skal have afprøvet om MiniDSPen kan trylle så det kommer til at spille sammen, meningen er så at Parasound trækker basserne og rør bamserne fronten.


  • #46   24. okt 2021 Når lige en update her fra
    Jeg er stødt lidt i en luksus problem, nu er jeg jo så heldig at jeg har et rimeligt godt rum til musik, MEN er lidt bange for at jeg ikke får det brugt nok (ligger jo i en anden bygning) samtidig har jeg det lidt skidt tilpas med at de unge mennesker jo af og til holder fest og der skulle jo gerne stå et anlæg som de også må benytte..
    Så rykker nok det bedste grej ind i stuen igen selv om opstilling og akustikken nok er (eller kan blive) noget bedre i gildesalen.


  • #47   30. okt 2021 https://www.dba.dk/hoejttaler-dali-18-mk2/id-1084535180/
    Hej søren hvad tror du de koste hvis jeg vil lave alt ny i de Højttaler.
    diskanter og noget maling og måske ny deler mvh per


  • #48   31. okt 2021 Hej Per,
    Tænker de hurtig kan blive dyre end et sæt der er komplet og pæne,
    der skal jo 2 nye diskanter til og slibes og lakeres, delefilteret koster jo også at renovere men det ville det jo også i et andet sæt.
    min anbefaling ville være at give lidt ekstra for et sæt i original stand.


  • #49   31. okt 2021 ok tak for svar mvh per smiley

Kommentér på:
Nyt musik rum

Annonce