{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.407 visninger | Oprettet:

Cerwin Vega virker ikke {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt 2 cervin Vega xls 215 og en 2x750 watt forstærker til. Jeg havde sat dem op til en fest jeg holdte hvor jeg tænker at der er en der har skruet for højt op for dem. Den ene af dem virker ikke og den anden laver en skrattelyd når volumen kommer op. Jeg fandt efterfølgende ud af at ham jeg købte dem af havde sat sølvpapir i sikringsholderen istedet for en normal sikring. Højtaleren lugtede ikke brændt eller noget efter de gik ud

Er der nogen der kan hjælpe?
På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cerwin Vega virker ikke
  • #1   24. maj 2020 Umiddelbart vil jeg tro at du har ret i at de er brændt af altså at der er skruet for højt op for dem var du ikke selv med til festen og kan huske det? Du var måske stang Bacardi og kan ikke huske det?

  • #2   24. maj 2020 Jeg var med til festen og var ikke påvirket på daværende tidspunkt, jeg tænkte bare at det ville lugte hvis den var blevet brændt af

  • #3   24. maj 2020 Hmmm spørg nogle der er klogere end mig men den skrattelyd kunne tyde på at der har været skruet for højt op for dem jeg har engang også blæst en billig jamo subwoofer af og den skrattede også men at spørge mig er nok ligeså klogt som at spørge en væg he he smiley hvis man skruer for højt op for dem så er der noget inden i der ikke kan klare mosten det kan godt gå hvis man hurtigt finder ud af det og så skruer ned men bliver man ved med at spille for højt så begynder de at skratte man kan vel kalde det at membranerne bliver overbelastede hell i dont know men altså så vidt JEG ved så er der ikke noget der bliver brændt af som sådan det er membranerne der går ud af deres gænge fordi der bliver spillet for høj bas men kom glad dem der er klogere end mig smiley

  • #4   25. maj 2020 Har du prøvet at sætte en anden forstærker til

  • #5   25. maj 2020 Nej Michael det har jeg ikke.

    Hvis det er det med membranerne det er galt med. Hvad kan det så koste at få fikset?


  • #6   25. maj 2020 Jamen altså enhederne er jo ødelagt ved ikke om det kan laves tror det ikke der skal vel nogle nye enheder i

  • #7   25. maj 2020 https://bekent.dk/
    Hej du kan jo prøve om du kan find nogle her ind ,jeg tror at fra 500 og til 1000 kr vil nogle lave det


  • #8   25. maj 2020 Men har jeg ikke ret i at der skal nogle nye enheder i????? Kan man reparere enhederne????

  • #9   25. maj 2020 Ja det har du ret i skal ny i smiley

  • #10   25. maj 2020 Ja ok tak for det Per mente også nok

  • #11   25. maj 2020 Hvis de er i stykke 15-tommer basse ,så blive det meget dyr at lave elle prøve at skift sikring elle prøve med en anden forstærker om det hjælpe

  • #12   25. maj 2020 De behøver ikke lugte brændt for at de kan være stået af.. Hvad er det for en forstærker du har haft sluttet til ? Det er heller ikke til at vide hvordan tidligere ejer har behandlet dem eftersom han har lavet fusk med sikringen. Prøv at skifte udgang mellem højttalerne for at tjekke at det ikke er forstærkeren den er gal med.

  • #13   25. maj 2020 Jeg har prøvet at skifte udgang. Det er en vonyx vxa 1500 forstærker

  • #16   29. maj 2020 Hej Mikkel P

    Jeg sender dig en PM så kan du evt. ringe til mig på det nummer jeg giver dig. så kan jeg guide din over tlf, til nogle forskellige "tests" du kan lave for at indkredse problemet.

    Hilsen

    Henning


  • #18   29. maj 2020 Hvis delefilteret er opbygget på printplade, så kan nogle af banerne være brændt over. Jeg har repareret adskillige delefiltre med denne defekt.
    Jeg har også set baner på delefiltre, der har været helt mørkelilla på grund af opvarmning. Og de leder ikke signalet skide godt mere. Lyden kan enhver nok tænke sig til.


  • Gubby L
    Gubby L Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 5
    #19   29. maj 2020 Delefilterne er 100% istykker.

    De er så elendigt lavet i den højttaler og på et lille print på 4x6cm eller noget i den stil


  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 27
    #21   30. maj 2020 Det som undrer mig, er at du overhovedet kan høre noget, hvis der er blevet sendt 750watt i hver højttaler. For de højttalere er enormt følsomme.

  • Gubby L
    Gubby L Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 5
    #22   30. maj 2020 Enormt følsomme ? ??

  • #24   30. maj 2020 Nu er de benævnte cervin Vega xls 215 højttalere jo IKKE PA højttalere, men derimod ganske almindelige stuehøjttalere, hvor man ganske vist kan regne med et vist lydtryk, men slet ikke noget i retning af et lydtryk, hvor man, over en længere periode, mærker musikken i kroppen.
    cervin Vega xls 215 er fra Cerwin-Vega opgivet til 500 Watt PEAK, hvilket svarer til ca 125Watt RMS, hvilket så resulterer i en anbefalet forstærker effekt på 250 Watt program.
    Din forstærker leverer efter Skytec´s oplysninger ca 625 Watt i 6 ohm, men opgiver traditionen tro INTET om HVILKE Watt, der er tale om. Der er så vidt jeg husker tale om en billig kineserforstærker, og kineserne angiver konsekvent i Watt PEAK, hvilket sælger bedst.

    Lad os antage, at din Skytec er opgivet som 625 Watt PEAK i 6 Ohm, så betyder det, at den kan levere ca 160 Watt RMS i 6 Ohm, hvilket igen svarer til ca 320 Watt program fra en forstærker.

    Du kan få dine højttalere repareret til en fornuftig pris hos BASREP i VIUF, og så bør du fremover nøjes med at anvende dine Cerwin Vegaxls 215 stuehøjttalere til stuen.
    Hvis du vil have nogle højttalere til festbrug, stilles der ganske andre krav til dem, og du er velkommen til at kontakte mig på 60659058 for et seriøst, uforbindende tilbud.

    Mvh Kurt


  • Michael K
    Michael K Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Svar: 2
    #25   30. maj 2020 Du skal have fat i sælgeren og starte med at sige at du ved hvad han havde gjort ved overbelastning, sikringen, og hvis han ikke går med til de krav som jeg regner du kan finde ud af, så tru med politiet, da han har lavet noget voldsomt farligt noget, der ku ha gået ild i højttaler, og så hvor du var... Så sig han har 2 muligheder, enten at betale erstatning så det der er solgt kan blive ka lavet, da han selv har sat andre folks liv i fare ved at lave sølvpapir som sikring, det er mega ulovligt, og andet.
    Få fat på personen sig du har billeder af det han har lavet, da de selv sllår fra ved overbelastning, derfor stanniol..
    Forklar det går videre t politiet hvis i ikke finder ud af noget, ellers må å må politiet være med i samtalen
    Mvh mk 42584143, har prøvet sådan sag hvor jeg fik medhold


  • #27   31. maj 2020 Watt peak er ca 4 x Watt RMS
    Watt Max er ca 2 x Watt RMS
    Watt program er ca det samme som Watt max


  • #28   31. maj 2020 PS.: Har jeg forstået det korrekt, at sikringerne, som er udskiftet med sølvpapir, sidder i dine højttalere?
    Hvis det forholder sig således, er der INTET ulovligt i det, fordi vi taler om passive kasser, som ikke har indbygget forstærker, som anvender 220V.
    På den anden side sidder de sikringer der jo af en eller anden årsag, og i dit tilfælde er der tale om en "grovsikring" for at beskytte højttaleren imod overlast.
    Den tidligere ejer har sandsynligvis udskiftet sikringerne med sølvpapir, fordi han gang på gang har sprunget sikringerne ved at overbelaste dem.
    Dvs at dine højttalere allerede har fået "tæsk" før du købte dem, og kan derved have pådraget sig overophedningsskader i svingspolen , så der ikke skulle så meget til, at smadre dem endeligt.
    Som sagt - der er tale om stuehøjttalere - IKKE PA højttalere.


  • #30   31. maj 2020 Det kommer an på, hvor meget effekt højttaleren er konstrueret til,

  • #32   31. maj 2020 Det kommer an på, hvad du mener med “solide Watt”, hvis du mener 200 - 300 Watt RMS, brænder disse Cerwin Vegaer altså af.
    Hvis du mener 200 - 300 Watt peak, så kan du roligt lægge et pat hundrede watt oveni, da Fabrikken garanterer 500 Watt peak.
    Jeg kender Skytech forstærkere, men selvom de ikke hører til iblandt kvalitetsforstærkere i ordets bedste forstand, så kan den så rigeligt udstyre disse 2 Cerwin Vega højttalere, uden at klippe.
    Højttalerne vil “brække sig” længe før forstærkeren klipper.


  • #37   1. jun 2020 Noname besked kl 22.44

    Du skriver 200-300 Watt uden at nævne "hvilken" slags Watt, du taler om,
    Men du giver alligevel en ledetråd, idet du skriver "ikke sinus men musik", hvorefter det er muligt at give dine opgivne Watt en betegnelse, fordi Watt musiker også er betegnelsen for Watt max.
    Lad os tage et eksempel:
    100 Watt rms er det samme som 200 Watt musik/max, er det samme som 400 Watt peak.
    Når du skriver, at de godt kan klare 200 - 300 Watt musik/max har du fuldstændig ret, fordi fabrikken opgiver 500 Watt peak, som er det samme som 250 Watt musik/max.

    Med hensyn til din beskrivelse af "solide Watt", vil jeg blot gøre opmærksom på Ohms lov, U=RxI og P = UxI, så får man hurtigt styr på variablerne.


  • #38   1. jun 2020 Lyd Lars besked 23.16

    lad os tage Crown MA3600 først.
    Den er opgivet fra fabrikken til 1800 Watt ved 2 Ohm, og det vigtigste er så, at fabrikken oplyser, at effekten er målt ved 1 kHz, , maximal gennemsnitlig effekt ved 0,1% THD.
    Fabrikken oplyser endvidere, at samme betingelser gør sig gældende for 4 Ohm-1565 Watt og 8 Ohm - 1120 Watt.

    Lab Gruppen fp6400 målt under samme forhold 1 kHz- med 1% THDoplyses fra fabrikken til:
    2 Ohm - 2900 Watt
    4 Ohm - 2300 Watt
    8 Ohm - 1300 Watt

    Der er med andre ord forskel på den leverede effekt ved 1 Khz, og ifølge OHMS LOV er spændinger of strømforhold variable i effektligningen, og derfor uinteressante.

    Sammenlignet direkte un der samme måleforhold (med en variabel for THD) kan vi altså konkludere, at Crown leverer 1800 Watt i 2 Ohm og Lab fp6400 leverer 2900 Watt, hvilket er en forskel på ca 1000 Watt.
    Konklusion: De leverer absolut ikke samme effekt.



  • #39   1. jun 2020 Normal besked 01.43

    Dit eksempel på konstant spænding i forhold til modstand og strøm og effekt, viser jo blot at strømmen ændrer sig ved en konstant modstand og en konstant spænding.
    Jeg ved ikke lige, hvad du vil bruge det til, for ved en højttaler er selve princippet jo, at alle 3 parametre ændrer sig ved musik gengivelse. De 3 parametre er naturligvis
    Impedans (Vekselstrømsmodstand)
    Spænding
    Strøm
    Cerwin Vega leverer selvfølgelig ikke et måleblad med for deres højttalere, primært fordi det ikke er prof højttalere og ikke højttalere i den dyre high end klasse.
    Men hvis de gjorde, er jeg overbevist om, at højttaleren uanset frekvens og udstyring PÅ INTET TIDSPUNKT kommer ned i nærheden af 2,5 Ohm, så skulle den da være MEGET speciel, for jeg måler selv impedanskurver i forhold til frekvens og fasedrejning, og jeg har ALDRIG oplevet højttalerkabinetter under 4 ohm.

    Men igen er det Ohms lov, som sætter de variable, når man opgiver de konstante.


  • #40   1. jun 2020 Normal besked 02:01
    Jeg bliver altså lige nødt til at punktere forestillingen om, at jo flere udgangstransistorer pr kanal, jo bedre kvalitet og stabilitet. Det er forkert.
    Udgangstrinnet afhænger af mange parametre, men først og fremmest er det kvaliteten og ydeevnen fra den enkelte komponent, der tæller, dertil kommer naturligvis selve konstruktionen og ikke mindst strømforsyningens stabilitet ved store effekter (stor strømtræk).
    Vi taler om en Skytec VXA 1500, og fabrikken oplyser den til:
    8 Ohm – 2 x 500 Watt
    4 Ohm – 2 x 750 Watt
    Og brokoblet/bridge leverer den altså 1500 Watt i 8 Ohm og ikke 750 Watt, som du skriver.

    Skytec angiver i øvrigt ikke målebetingelserne for deres effektangivelser, hvilket er beklageligt.

    generelt vil jeg tilføje, at det i princippet er fuldkommen ligegyldigt, hvor lade kondensatorerne sidder i forhold til resten af konstruktionen, det er kun et spørgsmål om ledningstykkelse, for at holde den indre modstand så lav som muligt, men med de afstande, man normalt finder i underholdningsgrej, har det meget begrænset betydning.


  • #42   1. jun 2020 Cerwin Vega oplyser effekten til 500 Watt peak. Det medfører så en forstærker dimensioneret til 250 Watt rms eller 500 watt max/musik.
    Det er klart, at jo større forstærker du sætter på dem, jo højere vil de spille, men altid under grænsen for fabriksopgiven effekt, ellers risikerer man st overbelaste højttalerne, selvom man længe før kan lytte sig til, når de ikke kan klare mere.
    Hvis de tilsluttede forstærkere er forskellige, bliver lyd resultatet også forskelligt, det er der mange parametre, som bestemmer.


  • Michael K
    Michael K Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Svar: 2
    #44   1. jun 2020 Der er et termostatrelæ eller lignende til højttalere og forstærkere, hvis der har været sat sølvpapir i, kan du regne med at få lavet hele den del hvor sølvpapir og andet var, medmindre højttaler altså skal på lossepladsen.. Samme som at sætte sølvpapir i hvor der skal være sikring.. Tag den i hifiklubben og spørg hvad de vil sige så du ik får 60 svar fra folk hvor fleste ik ved hvad det sku dreje sig om

  • #45   1. jun 2020 Selvfølgelig er der ingen garanti. Der dækker, når man erstattet sikringen med sølvpapir!
    HELT ÆRLIGT!


Kommentér på:
Cerwin Vega virker ikke

Annonce