{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.267 visninger | Oprettet:

Teknisk spørgsmål til genierne {{forumTopicSubject}}

Ok jeg fik fortalt for et stykke tid siden at hvis en højttaler har en følsomhed på 90Db så spiller den 90Db ved 1 Watt og for hver gang man fordobler wattene lægger man 3Db til så meget har jeg fattet men min Denon hvis vi tager den til eksempel den spiller 200Watt i 4Ohm
og 100Watt i 8Ohm hvordan giver det sig til udtryk på regnestykket med en højttalers følsomhed og hvor mange watt der skal til før den spiller en given højde??? Det kommer an på modstanden på højttalerne eller hvordan???? og hvis den spiller 90Db ved 1 Watt så er det målt en meter fra højttaleren har jeg ret så langt? hvor mange db spiller den så ved 1Watt og man lytter 2 meter fra højttaleren???

Søren lille skat kom glad

Desuden Thomas så er du slettet fra min filterliste så du kan godt svare mig smiley smiley smiley


Kenneth


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Teknisk spørgsmål til genierne
  • #2   13. apr 2022 Det er korrekt at for hver gang du fordobler watt så giver det 3db højre lydtryk på en given afstand, men omvendt så falder lydtrykket med 3db for hver gang du fordobler afstanden til højtaleren.
    For det ikke skal blive for teknisk så glem det med modstanden, og regn med opgivelserne på højtaler/forstærker altså hvis dine Dali er opgivet til 4 Ohm og forstærkeren kan lever 200watt i røven så ville dine Dali Oberon 9 kunne lever Ca.113db på 1m eller 110db på 2 meter 107db på 4 meter o.s.v
    Og på 200 meters afstand med 200watt vil lydtrykket være ca. det samme som lydtrykket ville være på 1meter med 1 watt som er 90,5db


  • #3   13. apr 2022 Ok jeg tror jeg forstår Søren tak for det min ven



    Kenneth


  • #4   13. apr 2022 Skal du holde fest da smiley
    Tænker jo du har en "alt i et system" der er jo både musik og grill i et smiley


  • #5   13. apr 2022 Men forstår ikke helt hvis den spiller ren klasse a med 1 Watt er det så ved 4ohm eller 8ohm ved ikke om du forstår hvad jeg mener???

  • #6   13. apr 2022 Det er måske i virkeligheden det samme for 8Ohm og 4Ohm??? Hvis den spiller ren klasse a ved 1 Watt så er det sådan det er???

  • #7   13. apr 2022 Det var mig der huskede forkert... men ja det er 6db lyden falder hver gang man fordobler afstanden.. sorry for misinformation.

  • #8   13. apr 2022 Thomas du er fandme skarp smiley




    Kenneth


  • #9   13. apr 2022 #6 forståe ikke lig hvor du vil hen..
    Klasse A har ikke noget med modstanden af gøre.
    jo laver impedansen er på højtalerne jo højere krav stilles der til forstærkerens formåen.

    De fleste højtaler har jo en impedans der svinger op og ned og hvis vi siger den er 4 ohm ved laveste punkt og 8 ohm ved højeste punkt så skal forstærker jo kunne lever det dobbelte ved 4 ohm som den skal ved 8 ohm
    Nogle højtaler er "nærmest fejlkonstrueret" og stiller meget høje krav til forstærkeren så høje at en stor del enten ville slå fra eller dissideret brænde sammen.


    profilbillede
  • #10   13. apr 2022 Ok men kan jeg regne med at mit anlæg spiller ren klasse A ved 1 Watt altså 90,5 Db ved 1 Watt altså Ren klasse A??? Forstår sgu ikke helt alt det her



    Kennetg


  • #11   13. apr 2022 Ja din Denon spiller Klasse A omkring 3-4 watt eller der omkring


  • #12   13. apr 2022 Ok det vil sige IHVERTFALD 90,5 Db ren klasse A???

  • #13   13. apr 2022 Ja ....og så var der jo det med afstanden smiley så er det på 2 meter så er det jo minus 6db og 4 meter -12db bare lige så vi er enige og for at rette op på det sludder jeg skrev i #2

  • #14   13. apr 2022 Ja ok så er vi vidst enige allesammen jeg er totalt glad for min grill smiley smiley den vejer 30Kg mand det synes JEG er fedt



    Kenneth


  • Preben H
    Preben H Tilmeldt:
    jun 2021

    Følgere: 1 Svar: 10
    #15   14. apr 2022 Din Denon spiller nok ikke ren klasse A da den ikke spiller klasse A ved fuld styrke, men bare klasse A et stykke op, hvor den så skifter til klasse B, så det er en Klasse A/B forstærker du har, at den køre klasse A eller A/B har kun noget at gøre med hvordan transistorerne er koblet, og fortæller ikke så meget om hvordan det lyder, som nogen vil gøre det til

  • #17   15. apr 2022 Thomas du er fandme skarp til hifi det må jeg sige men bare den spiller klasse A ved 1 Watt eller sådan noget så er jeg glad

    Men hvis den spiller klasse A ved 1 Watt ca. så er det sguda vel for fan også hvordan det lyder???

    Jeg fatter hat

    Kenneth


  • #18   15. apr 2022 Kenneth den har vi vist vendt før, har vi ikke ? altså den med hvor meget din Denon lever i Klasse A og om det er Thomas der har ret i at den lever 1,44Watt klasse A i 4ohm eller om det er lidt mere 3-4watt er jo så det, men det er vel reelt også ligegyldigt hvis du er tilfreds med lyden der kommer ud af højtalerne.

  • #19   15. apr 2022 Ja ok Søren fair nok men der bliver skrevet at det ikke er klasse A lyd men et spørgsmål om hvordan den er bygget men er det ikke klasse A lyd???


    Kenneth


  • #20   15. apr 2022 Hvordan ser det så ud hvis det er 8Ohm????

  • #21   15. apr 2022 Konstruktionen i din Denon er klasse A/B
    Og man kan jo diskuter om den rent faktisk lever Klasse A i de første watt vi skriver om her, det er der delte meninger om, men den høje tomgangsstrøm forhindre crosstalk som ikke er et problem i Klasse A.


  • #22   15. apr 2022 Nå men jeg går ud fra at når Thomas skriver x4Ohm så må det være flere watt i 8Ohm for så må det jo være x8Ohm?? Dvs. vi snakker 4Ohm fordi højttalerne er 4Ohm Hvis de havde været 8Ohm så havde det set anderledes ud??


    Kenneth


  • #24   15. apr 2022 Ok på den måde kære Thomas men den spiller da meget godt selvom det ikke er ægte klasse A det troede jeg bare at det var er det DIN forstærker der er på det billede Thomas?


    Kenneth


  • #25   15. apr 2022 Man kan jo så undres over hvorfor de kalder det klasse A/B når det reelt ikke er ægte klasse A....



    Kenneth


  • #28   15. apr 2022 Men ok Thomas at kalde den ikke noget særligt er ikke helt rigtigt efter min mening hvis man læser om den så er det high end og ja jeg er ikke noget hifi geni men kan da også huske at Søren roste den til skyerne


    Kenneth


  • #29   15. apr 2022 Men som jeg kan forstå på jer Så er den 1% klasse A men det er IKKE rigtig klasse A lyd der kommer ud af højttalerne når man spiller de 1,44Watt???

  • #31   15. apr 2022 Men for at skære det ud i pap for de fatdumme så er det IKKE klasse A lyd der kommer ud af højttalerne når man spiller med de 1,44 Watt????

  • Doctor-Madsen
    Doctor-Madsen Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 179
    #33   15. apr 2022 Deuce

    Thomas Disser jo netop ikke din forstærker,
    Han forklare dig blot at "Tændings-strømmen" er Kl. A Da det ellers ikke ville fungere og være til og lytte på i praksis,
    Musikken der kommer ud af højtalerne er ikke i Klasse A, Uanset om det er ved 1 Watt, 10 watt eller 100 Watt, 2 ohm 4 ohm eller 8 Ohm
    Det er i Klasse B - Præcis som mange andre forstærker er,

    Det er en vellydende forstærker du har der,
    Men i teknologiske betegnesler er der intet specielt eller revolosionerende over den måde den er bygget op på.
    Det er nogen gode velkendte afprøvet principper der fungere,

    Du er glad for den, og det er jo 100% Det vigtigste.


  • #34   15. apr 2022 Ok skide godt



    Kenneth


  • #35   19. apr 2022 Ok det er jeres allesammens spørge Jørgen der er tilbage OG

    Jeg har lige snakket med hifiklubben og han fortalte mig at de første Watt min denon spiller ER klasse A lyd og ellers er det klasse A/B

    Så jeg ved sgu ikke hvad jeg skal tro på


    Kenneth


  • #39   19. apr 2022 Ham fra hifiklubben sagde at det er et spørgsmål om jeg vil tro på dem der forhandler produkterne eller på folk der bare snakker om produktet


    Kenneth


  • #40   19. apr 2022 Hey igen

    En anden ting jeg købte jo de der Attenuators til at dæmpe signalet fra D/A konverter til forstærkeren dem har jeg sat på -20Db Men nu er mit spørgmål så bare spiller jeg så lavere med flere watt???


    Kenneth


  • #41   19. apr 2022 Det er godt nok en jungle at finde ud af det her har så lige fået at vide af en jeg kender at jeg jo forringer lydkvaliteten for hver sådan en dims jeg sætter på alt efter hvilken prisklasse det er tror nok det var Thomas der fortalte mig at de der Attenuators bestod af nogle modstande og jeg troede at en modstand var en modstand det er det så ikke de fås i flere prisklasser alt efter hvor præcise de er Hmmm


    Kenneth


  • #43   19. apr 2022 Kenneth du havde jo købt de Attenuators for at dæmpe / tilpasse signalet fra din DAC.

    Det betyder bare du skal skrue længer op på volumen for at modvirke det Attenuators har sænket lyden med..

    En modstand er ikke bare .... der findes mange fabrikater og kvaliteter af disse, men som med alt andet HiFi så vil nogle jo mene at der ingen forskel er og andre vil mene der er stor forskel.


  • #44   19. apr 2022 Hvad angår om din Denon kan lever 1,5 - 2,5 eller 4 watt i Klasse A kan jo være lige meget hvis du alligevel ikke kan høre forskellen når du spiller lav eller den får noget mere at leve af.
    Thomas kan sagtens have ret i det han skrev, men Der er nogle faktorer man sjusser sig lidt til i en sådan udregning på papir hvis du forstår... men din Denon bliver jo ret varm så måske står din Bias justering lidt for højt og det giver lidt ekstra så ??
    Jeg ved at Parasound skriver at HCA-2200mk2 lever 6 watt klasse A og hvis vi sammenligner så vil jeg mene Denon ligger på 2 til max 4 watt klasse A..

    Bort set fra det som reelt er lidt ligegyldigt, er du så tilfreds med dine Dali højtaler ?


  • #45   19. apr 2022 Ja ok Søren men det jeg bare gerne ville høre var om jeg spiller lavere ved flere Watt altså ved ikke om du forstår??? Hvad angår Dali`erne ja de spiller ret fedt


    Kenneth


  • #46   19. apr 2022 Hvad angår kvaliteten af de attenuators så er de vel ret ok sammenlignet med min Dac som leverer signalet den er jo ikke noget særligt....



    Kenneth


  • #47   19. apr 2022 Det er indgangs signalet du reducer med de Attenuators og forforstærkeren i din Denon skal forstærke signalet til effekt forstærker delen tilsvarende mere, det er derfor du skal skrue volumen længer op for at din forstærker yder det samme som uden Attenuators .
    Din forstærker kan yde det samme med eller uden Attenuators volumen skal bare skrues lidt længer op nå Attenuators er tilsluttet , håber du forstår ?


  • #48   19. apr 2022 Ok dvs. At wattene er de samme ved samme lydstyrke altså forstærkeren yder det samme ved samme lydstyrke som hvis attenuators ikke havde været på



    Kenneth


  • #49   19. apr 2022 Nemlig

  • #50   19. apr 2022 Ok jamen så er det vel som det skal være bortset fra at kvaliteten på attenuators måske ikke er så god men vil tro at det er pico Bello for dacen er jo ikke noget specielt

  • #52   20. apr 2022 Men det er jo sådan set logisk nok for strømmen der bliver sendt ind i forstærkeren fra dacen er jo bare mindre og så siger det jo næsten sig selv at så skal man jo bare skrue højere op for at få den samme effekt

  • #53   20. apr 2022 Noget andet er hvad kan være slidt på forstærkeren og skal evt. Renoveres Thomas snakkede om kondensatorerne at der var brugt nogle meget holdbare nogle men hvis den spiller godt skulle man så ikke tro at den har det godt?

  • #55   20. apr 2022 Den har vel elna kondensator og forstærkeren er ca. 25år gammel så mon ikke der er lidt tilbage i dem.. men det er altid en god ide med dens alder at den bliver serviceret og justeret ind, hvilket jo måske også vil sænke temperaturen en smule, du målte den jo så vidt jeg husker til 60+ grader og laver temperatur giver længere holdbarhed.

  • #56   20. apr 2022 Ja det ved jeg godt jeg burde sende den til service altså men mit neurotiske hovede magter det ikke fordi jeg skal pille det hele fra og ting kan ryge på gulvet og sådan noget men for mig at høre spiller den godt så mon ikke den har det godt den gamle luxman begyndte jo at brumme i højttalerne og det var vidst kondensatorerne der var døde

  • #57   20. apr 2022 Var det ikke noget med at det var Silmic kondensatorer der sad i den?

  • #59   11. maj 2022 Jeg har lige et lille spørgsmål i fortæller mig at hvis en højttaler har en følsomhed på 90Db så spiller de så højt ved 1 Watt men er det lige meget om højttaleren er 4 eller 8 Ohm? er det både 1Watt ved 4 Ohm og 8 Ohm kan ikke helt forstå det her jeg kan godt være MED når vi snakker HiFi men jeg er sgu ikke ligeså klog som alle jer var heller ikke god til matematik i skolen var mere sproglig har et utroligt sprogøre

  • Preben H
    Preben H Tilmeldt:
    jun 2021

    Følgere: 1 Svar: 10
    #60   11. maj 2022 Ja

  • #62   11. maj 2022 Hvis højtalernes følsomhed er den samme 90db 4 eller 8 ohm
    Så giver 1 watt fra forstærkeren i den pågældende belastning den samme lydstyrke fra de 2 højtaler.


  • #64   12. maj 2022 Altså mine højttalere har en følsomhed på 90,5Db og 4Ohm dvs. at ved 2 Watt spiller de 90,5Db??? jeg kan sgu ikke helt hitte rede i alt det her smiley



    Kenneth


  • #65   12. maj 2022 Nu ved jeg godt jeg bliver upopulær fordi Thomas regnede det ud for mig men han slettede det igen kan jeg spille 90,5Db ca. i ren klasse A eller hvordan altså dvs. Ved 1 Watt??? Eller er det så 2 Watt???

  • #66   12. maj 2022 Og ja jeg ved godt i fortalte mig at det ikke er ægte klasse A den spiller men det mente Hifiklubben det var og de sagde til mig at det var et spørgsmål om jeg ville tro på dem der forhandler produkterne eller folk der bare snakker om dem

  • #67   12. maj 2022 Og JA for helvede i har nok ret der er lys i lejligheden men der er sgu ikke rigtig nogle hjemme jeg er ikke et hifi geni som nogle af jer er men det må i leve med eller sådan noget jeg tror at min klasselærerinde fra dengang havde ret i det hun fortalte mig at jeg var/er imbecil og at jeg skulle slå det op det har jeg så gjort her mange år efter og fandt ud af at det betyder middel til svært udviklingshæmmet he he lidt morsomt ikke sandt?





    Kenneth


  • #68   12. maj 2022 Kenneth
    Hvis dine højtaler er opgivet til 90,5db 1watt så er det 1 watt så er det fløjtende ligegyldigt om opgivelsen er i 4 eller 8 ohm en watt er en watt men anderledes hvis du tager Thomas version hvor det er V og ikke watt.


  • #69   12. maj 2022 Ok tak for det Søren lille skat dvs. At jeg ihvertfald kan spille 90,5Db i ren klasse A hvis vi siger at min elskede Denon bamse spiller 1Watt i ren klasse A

  • #71   12. maj 2022 Og som du kan se er dine højtaler opgiver ved V og ikke watt så er det den metode Thomas viser i #63

  • #72   12. maj 2022 Ok cap eller hue jeg fatter hat i en uge smiley
    Men kan jeg spille 90,5Db ved 1Watt i klasse A hvis vi siger forstærkeren spiller ren klasse A ved 1Watt det ved jeg godt i er uenige i at den spiller ren klasse A men jeg tror på Hifiklubben det er jo dem der forhandler produkterne


  • #73   12. maj 2022 Ok nu er jeg med tror jeg højttalerne spiller 93,5Db ved 1Watt når det er 4 Ohm??? Altså jeg mener når bamsen leverer 1Watt så spiller de 93,5Db hvordan spiller det så ind i regnestykket at den leverer 200Watt i 4Ohm og 100Watt i 8 Ohm???

    Og kære Thomas skal vi ikke bare være enige om at vi ryger en fredspibe og slår en streg over al gammel uvenskab???


    Kenneth


  • #75   12. maj 2022 Ok jamen Thomas jeg forsøger ikke at fortælle nogle noget MEN hifiklubben fortalte mig at det var ægte klasse A op til måske 1-4Watt og det er i så uenige i

  • #77   12. maj 2022 He he ok Thomas men har jeg ret i at Oberon 9`erne spiller 93,5Db når bamsen leverer 1Watt og som jeg også spurgte om hvordan spiller regnestykket ind at den leverer 200Watt 4 Ohm og 100Watt 8 Ohm der er 1Watt 1Watt og vil altid være det? Tøhø smiley

  • #79   12. maj 2022 Ok skide godt så langt så godt altså spiller de 87,5Db ved 1Watt så skal jeg så spørge igen smiley Hvordan spiller regnestykket ind at forstærkeren leverer 200Watt i 4 Ohm og 100 Watt i 8Ohm det er ganske ligegyldigt eller hvordan? Men hey Thomas er det ikke en 4 Ohms højttaler?

  • #81   12. maj 2022 Du modsiger dig selv Thomas du fortæller jo at den rent faktisk leverer FLERE Watt end den er opgivet til men når højttalerne er 4 Ohm og den leverer 200Watt i 4Ohm kan jeg så stole på at Dali`erne spiller 87,5Db ved 1Watt???


    Kenneth


  • #83   12. maj 2022 Ok sorry Thomas jeg er nok dum Never mind smiley

    Never mind du har jo fortalt mig det forstår det nok nu smiley

    KH Drengen med den ømme numse og som ingen pandekager fik smiley



    Kenneth


  • #84   12. maj 2022 Altså slutningen på denne debat bliver at mine Oberon 9`ere spiller 87,5Db med 1Watt i røven og dvs. (Hvis vi tror på hifiklubben) at jeg IHVERTFALD kan spille 87,5Db ren klasse A

  • #85   14. maj 2022 Kenneth spiller din Denon lige godt når du spiller stille eller nåd du fyre op for den ?

  • #86   14. maj 2022 Tjae det tror jeg hvis det er godt indspillet så er der fed lyd

  • #87   14. maj 2022 Men er det så ikke lige meget om din Denon lever 1,5 watt eller mere i klasse A ?
    Tænker bare diskussionen er lidt gået af sporet fordi du hænger dig meget i antal klasse A watt og hvor højt dine Dali kan spille på "klasse A"
    Tænker bare at hvis du ikke kan høre forskel på om det er det ene eller det andet og del lyder fedt om det er lav eller højt så kan det jo være lige meget...

    Der står lidt om de forskellige klasser her
    https://hifiakademiet.dk/k---l




  • #88   14. maj 2022 Ja ja ok Søren du har ret ALT IORDEN smiley

    Vi lader den ligger der


    Kenneth


  • #89   14. maj 2022 Men Søren lille skat 87,5 eller 90,5Db er jo faktisk ret højt og jeg tror at når jeg hører det forholdsvis højt så er det ikke højere end det

  • #90   14. maj 2022 Holder i ikke lørdags bal i det sønderjyske smiley

  • #91   14. maj 2022 NÆ!!!!!!!! smiley DESUDEN GÅR JEG KRAFTEDME I SENG NU GONAT!

  • #92   14. maj 2022 Det er godt, man skal jo også spare på strømmen smiley

  • #93   15. maj 2022 Og Søren lille skat kan blot meddele at nu er jeg kraftedme stået op igen og har fået morgenkaffe og fået en morgensmøg mig og en af mine bofæller Michael P har holdt kaffefest dvs. han har fået røg af mig og jeg har fået kaffe af ham

    BRED YMER OG KNÆHØJ KARSE


    Kenneth


Kommentér på:
Teknisk spørgsmål til genierne

Annonce