{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.410 visninger | Oprettet:

Musik der er godt optaget {{forumTopicSubject}}

Pink Floyd - Learning to fly

Diana Krall - Temptation

Vaya con Dios - Whats a woman

Bruce Springsteen - Streets of philadelphia

Snap - Rhythm is a dancer

Det lyder ihvertfald godt på mit anlæg kom gerne med inputs om i ikke også synes både at det er godt optaget men også om det ikke bare er fed musik

Kenneth


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Musik der er godt optaget
  • #1   25. jun 2021 Kommer det ikke lidt an på, hvordan den enkelte kunstner gerne vil have at hans/hendes/deres musik kommer til udtryk på? Hvis en blues-musiker (som typisk bruger en mere rå og neutral lyd) skulle følge samme opskrift som Rhianna, så ville lyden da helt sikkert blive stor og flot, men musikkens nerve og sjæl vil gå fuldstændigt tabt. Det ville ikke længere være så "beskidt".

    Omvendt, hvis Rhianna brugte den samme opskrift som en bluesmusiker, så ville nummeret blive direkte kedeligt og uinteressant.

    Så hvad- og hvor meget der skal produceres på lyden, kommer helt an på om nummeret er kommercielt rettet, eller om der skal et decideret budskab ud.

    Pink Floyd var faktisk ikke så kendt for deres store lyd, før de senere år (efter Dark Side) - og det gik først helt amok ved Momentary Lapse of Reason, med den efterfølge live (Delicate Sound of Thunder). I min optik lyder det hammer fedt - MEN det er på bekostning af nerve og budskab.

    Vaya Con Dios, var jo 90'ernes store reverb-ikon. Den fik fuld skrue på markerede trommer, med masser af reverb (bare lyt til Heading for a Fall) - det er ret vildt. Men det lød fedt dengang og det gør det et eller andet sted stadig idag.

    Men prøv at lyt til dette her: https://www.youtube.com/watch?v=-5gP4eyMDuQ&ab_channel=Passenger altså VIRKELIG lyt. Sæt dig ind i teksten. Og læg mærke til at nummeret ikke er produceret ret meget med rumklang og ekstra lyde.

    Budskabet kommer virkeligt buldrende ud på den måde.....

    Ved ikke om du ser hvad jeg mener?


  • #2   25. jun 2021 Ok tilgiv mig jeg hørte noget af nummeret men jeg synes helt ærligt at det lyder elendigt måske er det bare mig der er mærkelig who knows? MEN jeg synes at det er godt optaget det var ihvertfald mit indtryk da jeg hørte det

  • #3   25. jun 2021 Til sammenligning kan du jo prøve at høre samme kunstner med samme nummer - bare hvor det har været gennem den helt store mølle, med musikere og en dygtig producer:

    https://www.youtube.com/watch?v=vN0gaXS8dQE&ab_channel=Passenger


  • #4   25. jun 2021 ALDRIG har jeg hørt noget så elendigt mand

  • #5   25. jun 2021 Det jeg mente med denne tråd var bare om i ikke synes de numre jeg listede op var godt optaget og om i ikke også ligesom mig synes det var fed musik

  • #6   25. jun 2021 Nu er det jo ikke vigtigt om du kan lide det eller ej - det havde jeg ingen forventning om at du kunne. Men det var et eksempel jeg trak frem for at understrege min pointe i det jeg skrev.

    Musiksmag er en individuel ting og kan ikke rigtigt diskuteres - nogen kan lide moderen, andre er mere til datteren smiley

    Og jo - der er da fed lyd på mange numre - men stadig: En gennemproduceret lyd, gør altså ikke musikken alene... Det var min pointe.



  • #7   25. jun 2021 Hmmm ok så

  • #8   25. jun 2021 Men ok godt så så giv mig måske et par eksempler på noget DU synes er fedt du siger jo at det bare var for at understrege din pointe at du linkede til de numre men du synes måske at det lyder fedt netop de numre? Helt ærligt han irriterer mig grænseløst ham idioten der synger

  • #9   25. jun 2021 Helt ærligt, hav dog lidt respekt for dem der laver musikken. Det er fuldstændigt fair og OK at vi ikke deler musikstil.

    Jeg er helt med på debatten - men din præmisse om at musikere er idioter fordi du ikke lige bryder dig om deres musik, ligger for langt væk for mig. Den debat, må andre tage - det bliver ikke med mig.

    smiley


  • #10   25. jun 2021 Nej nej det er også ok og nok også rigtigt det du siger jeg skrev bare hvad jeg mente men var måske for hurtig på tasterne han irriterede mig bare så grænseløst så jeg havde lyst til at råbe det ud i hele lokalet eller sådan noget


    Kenneth


  • #11   25. jun 2021 Nå:

    Et eksempel på den "fede" lyd, hvor der skal flyttes luft i stuen og hvor lyden skal være fyldig og med en bund af beton - det er her, hvor de ialt 4 styks 8" membraner får lov at bestille noget for deres penge:

    https://www.youtube.com/watch?v=0nS9W7MdbrA&ab_channel=LindemannOfficial

    Så er der den virkeligt gennemproducerede lyd - fyldig og fejlfri. Her er teksten ikke vigtig, musik og vokal er nærmest i én symbiose:

    https://www.youtube.com/watch?v=s0bG2ce5blo&ab_channel=Nightwish

    Så nærmer vi også den mere råt producerede lyd, hvor der er skruet ned for de store produktioner så instrumenterne får et mere neutralt udtryk - uden at bassen undertrykkes - mine nuværende højtalere med min C388 har det som en fisk i vandet med dette nummer (naboen kan også godt lide det... og genboen...... og hans nabo):

    https://www.youtube.com/watch?v=civuoU_NE38&ab_channel=TOOLVEVO

    Lidt tørrere - men stadig godt produceret - men nu begynder vi at skulle lægge mere mærke til teksterne også - og så trækkes den stort producerede musik lidt længere tilbage - du kan tydeligt høre det meget neutrale udtryk:

    https://www.youtube.com/watch?v=VoFPRS9T_0c&ab_channel=Fish-Topic

    Og udigivet sidste år - dvs helt nyt: Nu er vokalen trukket helt frem stort set alt reverb er fjernet. Han har en historie at fortælle og vi skal lytte efter - så ikke alt for store tekniske dikkedarer til at forplumre det:

    https://www.youtube.com/watch?v=0MGDh6qh-0k&ab_channel=Fish

    God fornøjelse smiley


  • #12   25. jun 2021 Hmm han er fandme for uhyggelig til mig ham Lindemann

    Desuden spiller MINE Oberon 9`ere ikke særlig fed bas til det første nummer du linker til
    Dette er der fed bas på i mine højttalere
    https://www.youtube.com/watch?v=MnWogQTfSIY


  • #13   25. jun 2021 Ja Till Lindemann (fra Rammstein), laver lidt dekadente videoer. Men musikken, både hans egen og Rammstein er nu fedt smiley

  • #14   25. jun 2021 Ja jeg har også hørt meget Rammstein men er blevet meget blød med årene og det jeg hører bliver sgu blødere og blødere mange af de numre du linker til er simpelthen for uhyggelige til mig jeg er også ved at være gråhåret så det passer vel meget godt det jeg elsker mest her i livet er flotte duftende lyserøde roser smiley

  • #15   26. jun 2021 John lee hooker The healer hvor han har lavet en plade med blandt andet Bonnie Rait og George Thorogood, anmeldt i hifi & elektronik i 1991





    profilbillede
  • #16   28. jun 2021 Lidt mere blues : New Man in Town -· Mighty Sam McClain
    https://www.youtube.com/watch?v=lkym7l8Q8Ig


  • #19   28. jun 2021 J.J Cale 5 overgår det meste et gennemsnit på 25 er super
    https://dr.loudness-war.info/album/view/117548


    Det samme med John Mayall moving On på 24 i gennemsnit
    https://dr.loudness-war.info/album/view/117575

    Normalt er 13-15 i gennemsnit rigtig godt


    profilbillede
  • #20   28. jun 2021 Øh gennemsnit? Ikke forstået??? Hvad skal det sige?


    Kenneth


  • #21   28. jun 2021 gennemsnit af målingerne af dynamikken i musikken

  • #22   28. jun 2021 Altså hvor godt det er indspillet/optaget eller hvordan?

  • #24   28. jun 2021 Hmmm men det skulle lyde godt i mine Oberon`ere eller hva? jeg tænker på den der J.J Cale 5???

  • #26   28. jun 2021 He he ok Thomas din slambert smiley smiley

  • #28   28. jun 2021 Men det nummer med Pink Floyd - Learning to fly det er simpelthen så voldfedt/smukt hvis man lytter lidt til teksten jeg mener "Out of the core of my watering eye" som de synger og så de der piloter man kan høre i baggrunden på et tidspunkt det gør noget for mig det nummer efter min mening er det det fedeste album ever A momentary lapse of reason sådan noget man hører når man ryger bong det har jeg ihvertfald gjort i mine unge dage dog kunne jeg aldrig finde på at røre det stads idag kun alm. Tobak til mig

  • #29   28. jun 2021 Og så On the turning away nr. 5 på det album så fedt smiley

  • #30   28. jun 2021 Så i har ikke hørt nogen af pladerne ?

  • #32   28. jun 2021 J.J Cale skrev teksten til eric claptons hit cocaine

  • #33   28. jun 2021 og den her https://www.youtube.com/watch?v=5WUeOEkl270

  • #34   1. jul 2021 Hvorfor linker I til musik fra YouTube? - det er som at snakke om hvor fedt det er at køre Ferrari men kun vil køre på grusveje smiley Hør musikken som minimum i CD-kvalitet. Analog vinyl kan også varmt anbefales smiley

  • #36   1. jul 2021 Thomas C

    Jeg har prøvet et par af disse “test” på nettet, dog ikke gennem mit anlæg, og der kan være enkelte lydstumper som kan være svære at høre forskel på men det ændrer ikke ved det faktum at højere bitrate (CD som minimum) lyder altså bedre end det højkomprimeret lyd der ligger på YouTube på et godt anlæg. Personlig kan jeg bedst lide lyden fra pladespilleren. Når man sidder og lytter til fx noget godt musik en sen aften fra fx TIDAL hi-fi så ender det altid med at det er pladespilleren der sidst slukkes når dagen er slut smiley


  • #37   1. jul 2021 Har kun prøvet fra pc med et par 350 kr. kablet Denon hørebøffer

    profilbillede
  • #38   1. jul 2021 Sikke noget sludder jeg skrev smiley det var selvfølgelig ikke pc + hørebøffer, men telefon + hørebøffer jeg lavede testen - ellers havde skærmbilledet set anderledes ud smiley

  • #40   2. jul 2021 Prøv at give Dire Straits - Brothers in arms en lytter når nummeret starter efter ca 1 min så vil du opleve at din diskant skal være på plads.
    Eagles genforeningskoncert og specielt Hotel California er virkelig fedt i et godt setup.


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Svar: 7
    #41   2. jul 2021 Det er meget interessant at læse kommentarerne, fordi jeg synes, at de meget godt viser, at man opfatter sådan noget meget forskelligt. smiley
    Der er meget forskel på, hvordan de enkelte vurderer det ud fra meget forskellige faktorer og synspunkter smiley

    God lyd kan handle om alt muligt forskelligt:
    * Om man kan lide musikken.
    * Måden det er produceret.
    * Måden det er mixet.
    * Den tekniske del af at få lyden fra studiet/koncerten ned i digital form. (hvad hjælper det at have et fremragende anlæg, hvis musikken er blevet optaget med ringe udstyr, som ikke kan gengive det, kunstneren havde i tanke?).
    * Leveringen af lyden (formater, bitrate, komprimering, bit-dybde o.l.).
    * Dynamic Range.
    * Og selvfølgelig både udstyret i hjemmet og rummet, det bliver spillet i.
    * Men også den stemning, man selv er i, mens man lytter, og lydstyrken man lytter til.
    * Sikkert mange andre ting, jeg ikke lige tænker på.

    Ud over - hvad jeg tænker gælder for næsten alle - at musikken skal røre noget i mig, så synes jeg personligt, at det vigtigste for mig er følelsen af "at være der", altså som om de sidder og spiller for mig i min stue.
    Den seneste oplevelse, jeg har haft af det, er da jeg afspillede Norah Jones' Come Away With Me album på SACD på min SACD afspiller. Wow, det var som om, hun sad i min stue og sang for mig!

    Og hvis det ikke er noget musik, hvor konceptet er musikere, "der spiller i min egen stue", så skal det leveres på en måde, hvor jeg ikke bliver forstyrret af teknikken og i stedet kan "svømme ind i" musikken.

    Når du taler om musik, der er godt optaget, hvilke af de ting, tænker du så på, Kenneth?


  • #42   2. jul 2021 Jamen altså jeg mener vel om det er godt indspillet/optaget og om jeg kan høre det i en forholdsvis høj lydstyrke uden det bliver skingert Diana Krall Temptation som Thomas introducerede mig for lyder pisse fedt på mit anlæg

  • #43   2. jul 2021 skingeret kan også være en kombination af højttalere,forstærker,kabler, dac,cpdafspiller eller pladespiler (og pickup , om den står på en et bortd elelr er hænght på på væggen samt riaa)

    Hvis det ikke må være skingeret så prøv Dalton Var her


  • #45   2. jul 2021 Et dansk album jeg syntes altid har haft en rigtig god god lyd, er Dark Passion med Hanne Boel. Det er helt tilbage fra 1990, men jeg syntes at lyden stadig holder.

  • #46   2. jul 2021 Mange teknisk gode indspilninger er faktisk af ældre dato.

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 6 Svar: 3
    #47   5. aug 2022 Hej Kenneth.
    Prøv dette nummer. my baby just cares for me
    Med George micheal fra albummet Songs from the last century hvis ikke dine højtalere levere bas til dette nummer skal du nok have nogle nye højtalere smiley hvis du er til elektronisk musik så prøv med noget Yellow.


  • #48   5. aug 2022 Jo men noget bas spiller den da også men ikke så meget som jeg måske kunne ønske MEN et nummer med god bas er Pras Ghetto supastar that is what you are (Feat. Ol dirty bastard & Mya) på det nummer er der feeeeed bas


    Kenneth


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 6 Svar: 3
    #49   5. aug 2022 Der fik lige sneget sig et w på Yello smiley

  • #50   5. aug 2022 Et bestemt nummer med Yello???




    Kenneth


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    aug 2022

    Følger: 6 Svar: 3
    #51   5. aug 2022 Prøv nummeret big boys blues
    Eller why this, why that and why.


  • #52   5. aug 2022 Jo da der er også ok fed bas men hvis jeg skal sætte et på som virkelig spiller fed bas så skal det være det nummer med Pras



    Kenneth


Kommentér på:
Musik der er godt optaget

Annonce