{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.747 visninger | Oprettet:

Sammenhængen mellem watt {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid troet, at hvis man har en forstærker på fx. 1000W, så kan man max trække 2x500W eller 4x250W højttalere før at være sikker på at den ikke brænder sammen, og jeg spurgte forleden hvor jeg fik at vide, at jeg slet ikke skal tænke på watt, men ohm, men det kan da umuligt være rigtigt. Jeg har været nede i Hifiklubben og kigge lidt rundt, men der var kun 2 ekspedienter, og ingen af dem havde tid til at fortælle mig i landdrag hvordan det hænger sammen, og kan ikke rigtig finde nogle "Hifi for dummies" nogle steder.

Er der en venlig sjæl der gider 5 min. på at forklare mig lidt om det, eller kender et sted hvor man kan lære noget grundlæggende?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle lounge sæt 270 kr.
  • Montere et skab 500 kr.
  • Handyman til små opgave 500 kr.
  • Ophægning af 11 billeder 1.250 kr.
  • Deep Cleaning of Two Bathrooms (Including Mold & Limescale Removal) 1.500 kr.
  • Ophængning af to lamper 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sammenhængen mellem watt
  • #1   10. sep 2008 5min. er nok lige i underkanten smiley

Men synes slet ikke du skal gå op i watt, og slet ikke dem der står på produkterne, for risikoen for at de har angivet en værdi der er fuldstændig usammenlignelig er næsten 100%

NAD f.eks. slår sig meget op på at deres angivelser er rigtig, og desuden vedvarene... Det er næsten det eneste mærke, som rent faktisk skriver hvad og hvordan og i hvor lang tid effekterne er målt.

For at tage NAD som eks. så angiver de eks. RMS watt - vedvarene, og det betyder i realiteten af de har en måling, sandsynligvis en DIN måling, hvor de måler effekten ved 1khz. frekvens, i en 8 ohms impedans(*), med en total harmonisk forvrængning på 1%(**), over en tidsperiode på mindst 10min. Og ud fra den værdi beregner de så en RMS middelværdi(***), som teoretisk set svare til den samlede effekt afsat i et større frekvens spektre.
    Grunden til man gør det, er at man self. ikke kun lytter til en 1khz. hyle tone, men musik består af meget mere, og derfor angiver man den teoretisk RMS værdi som bedre svare til det man opnår i praksis.

Det kan være lidt langhåret, men sådan hurtig fortalt, så er den eneste måling du kan bruge til noget, en DIN 45000 som garantere for alt det ovenstående... RMS værdien garantere intet, udover at den teoretisk set er en middelværdi som kan være beregnet af hvilken somhelst anden måling DIN eller ej...

(*)
    Impedans = en modstand ved en given frekvens. Ikke nødvendigvis det samme som en DC modstand som du kan måle med et haraldnyborg multimeter smiley

(**)
    Alt den energi afsat udenfor 1Khz. grund frekvensen. Og derfor som jo må være forvrænget i forstærkeren, da den kun bliver fødet med 1Khz.

(***)
    RMS = Root Mean Square, og er teoretisk set en firkant puls som passer ind i en sinus. Hvis jeg husker rigtig så er formlen noget lignende 0,7 x peak sinus effekt. (de 0,7 kommer vist af 1/sqr2)
    Ret mig hvis formlen er forker! Kan sku ikke huske det helt eksakt?
    Se evt. illustration http://www.micma18.dk/temp/sinus.gif

• #2   10. sep 2008 fandt lige det her:

(link fjernet)

håber det kan forklare dig lidt smiley

• #3   10. sep 2008
    lidt nemmere at forstå.

2 x 250W Eltax forstærker på 7kg bliver spist af en NAD 2 x 50W på 12kg, som bliver fuldt til døren af 2 x 20W kl.a rørforst. på 25kg..

watt er ikke bare watt, men vægten siger meget om det grej du køber, ingen vægt, ingen sjov det er en tommelfinger reglen over dem alle..

modstand / ohm. en højttalers modstand er ikke konstant, den svinger i takt med spolens induktive spænding som skabes når spolen svinger op og ned i magnetgabet på højttalermagneten, som gør at selv om du kan måle 8 ohm med dit ohm-meter kan højttaleren sagtens svinge helt ned i 2 ohm ved visse toner. ved at "sænke" ohm kan man tvinge forstærkeren til at give mere effekt, f.eks ved at sætte højttalere til både A og B aktså 4 højttalere, så belaster du forstærkeren dobbel så meget, som så i teorien skulle give dobbel effekt, men det langt fra alle forstærkere der magter det, og den ender med at brænde af eller den bare mister pusten.

så en ringefinger regl !, kun et sæt højttalere pr udgang,

en stereo forstærker har muligvis 4 højttaler tilslutninger, men det gør den ikke til en 4 kanals, en stereo forstærker har kun 2 effektudgange, at der sidder en B udgang er aldeles ligegyldigt, den har kun 2 effekttrin , derfor så hold dig til 1 højttaler-sæt pr forstærker, så kan det ikke gå galt.

men watt er en ting, der er også noget der hedder følsomhed på en højttaler, om du vælger en højttaler med en følsomhed 82dB skal der en dyr og ret kraftig forstærker til at få den til at spille bare lidt højt. men hvis du valgte nogle med 98dB så kunne morfars mini anlæg spille højere end det dyre udstyr. lydkvaliteten er en anden snak, som reglen lydder de højttalere med den lavest følsomhed også bedst, der er self afvigelser, men hvis du kikker på lækre hifi højttalere vil du se den ligge på omkring 90dB og på cervin vega ca 102dB. det er 12dB lydtryks forskel på de 2 højttalere, og det er 4 gange så højt som 90dB på samme mængde watt,. ja der skal lidt mere end 5 min til.

• #4   11. sep 2008 altså når vi snakker watt er der jo meget forskelligt... men det man skal se efter er :
    1. at det er RMS watt. eller continus watt, og ikke power watt.
    2. at den har en lave THD, Total harmonic distortion. på omkring 0,05
    thd er hvor meget støj der er når den giver de watt der er målt.
    f.eks. en billig thansen forstærker:
    Specifikationer:

2 Ohms RMS Output Power: 4x140W
    4 Ohms RMS Output Power: 4x80W
    4 Ohms RMS Bridged Output Power: 2 x 220W
    Distortion (THD): 0,1%
    se deres watt er jo så ret dårligt målt.
    dog skal det siges at du først sådan rigtig kan høre det ved 0.5%
    så til bas ku den bruges:P

et eksempel mere:
    her er der så tale om en fin phoenix gold ms2250 (sådan en jeg har lavet om)
    2 x 250W @ 4 ohms (12.5V - <0.05% THD)
    2 x 340W @ 4 ohms(12.5V - <0.05% THD)
    2 x 517W @ 2 ohms (12.5V - <0.05% THD)
    1 x 1060W @ 4 ohms bridged (12.5V - <0.05% THD)

ret mig if im wrong

• #5   11. sep 2008 anders N: de eksemper du kommer med er ingenting i forhold til bilkas
    "all in one" anlæg. nogen af dem har en samlet effekt på 600 watt med 10% i THD!!!!!
    gad vide hvor mange watt din phoenix gold så havde, hvis den også var udregnet med 10% THD??? hæ hæ hæ:-)

• #6   11. sep 2008 hehe ja det var også bare lige noget hurtigt jeg fandt smiley men det er jo thd og rms der er det vigtigte:P

• #7   11. sep 2008 micma18. jeg vil nu ikke give dig ret. rigtig mange forstærker er både opgivet i såkaldte power watt. eller som jeg plejer kalde det thansen watt og i rms watt. man skal bar sørge for at finde der hvor der står rms og thd så ved du at de watt det er noget der holder.

• #8   11. sep 2008 Det giver stadigvæk ikke det fulde billede!
    sålænge du ikke ved noget om hvor rms værdien kommer fra, så kan det være hvadsomhelst?

Og det thd der er angivet, det er helt sikkert ikke ved fuld belastning....

• #9   11. sep 2008 det er noget af en jungel at bevæge sig ud i. smiley
    du ska også kigge efter om det er 8 eller 4 ohm det er opgivet i....

men generalt så har fabrikanterne ikk gjort det nemt for os.....
    der ville være meget nemmere hvis der var nogle faste regler der ikk kunne bøjes, som så mange gør........

• #10   11. sep 2008 Ideelt set vil effekten være en fordobling, når du halvere impedansen...

Men du får ikke nødvendigvis mere lyd af den grund, for teoretisk set så er en 4ohms impedans kun halvt så effektiv som en 8 ohms.

• #11   12. sep 2008 Forskellen på Dantax watt og NAD watt er så bare at Dantax angiver en værdi som burde kunne opnås hvis man forsynede forstærkeren med en overspænding og strømforsyningen var uendelig stor. Med andre ord fantasi watt. Så jeg ville bestemt ikke sætte lighedstegn imellem Dantax watt og NAD watt!

Men vil gi dig ret i at watt er watt. Men det er intet værd hvis du ikke samtidig får at vide hvilke forudsætninger der er...

F.eks. kan noget så simpelt som peak eller peak-to-peak, jo fordoble effekten på papiret selvom den reelle effekafgivelse imellem sort og rød aldrig kommer over halvdelen... Men løgn er det jo heller ikke, for membranvandringen bevæger sig jo peak-to-peak. Men sådan et spec. ser du jo aldrig angivet, og det har jo ret så stor betydning på papiret må man sige.
    Og så kommer alle de her drømme angivelser, som er målt over millisekunder og i en urealistisk lav impedans, samtidig med at de bliver ramt af lynet, og månen trækker ekstra kraftigt i nålen på måleinstrumentet smiley

Som sagt så er DIN 45000 standarden noget af det eneste, hvor der er opstillet en række krav til angivelsen.

RMS er ikke en angivelse i sig selv, men en teoretisk værdi beregnet af den reelle måling DIN eller PMPO eller hvad man nu måtte ha lyst til.

Kommentér på:
Sammenhængen mellem watt

Annonce