{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.094 visninger | Oprettet:

Setup - 4 højtalere {{forumTopicSubject}}

Hej hifigalleri. Er lidt ny på dette område og søger derfor svar på nogle spørgsmål.
Jeg har i lang tid haft et stort stereoanlæg, med 2 KODA højtalere. (Spec: 500w, 8 ohm, 89 dB)
Min forstærker er en stor sony forstærker. (Spec: 230v, 180w, den har 4 udgange (2 på a og 2 på b).
Mine spørgsmål er så:
1. Vil min forstærker kunne trække 4 af disse højtalere i stedet for 2?(ja den kan klare 8 - 12 ohm hvis både udgang a og b bliver brugt), men tænker mere i forhold i watt?
2. Vil højtalerene modtage mindre watt hvis jeg også bruger udgang a + b (så jeg har 4 højtalere i alt), så lyden bliver lavere?
3. Vil der ske en ændring i forhold til ohm som jeg skal være opmærksom på? Eller vil det stadig være 8?
4. Min forstærker kan afgive 180 watt, men er det 90 pr højtaler og hvis jeg så har 4 vil det så være 45 watt? Kan ikke helt forstå sammenhængen mellem watt på forstærkeren og højtalerene.

Håber i kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Setup - 4 højtalere
  • #1   20. feb 2018 Hvis de 180w er hvad der står på bagsiden af forstærkeren, så er det strømforsyningen. Altså hvor meget strøm den bruger og ikke hvor mange musik watt den skulle kunne levere.

  • #2   21. feb 2018 Hvad hedder forstærkeren udover Sony?

  • #3   21. feb 2018 Den hedder “Torus toroidal transformer” TA-FB730R. Ved ikke om i kender den?

  • Doctor-Madsen
    Doctor-Madsen Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 179
    #4   21. feb 2018 https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/ta-fb730r.shtml

    Her er lidt info om den smiley

    Den er nomineret til 2x60 Watt smiley
    A+B vælgerne er ikke som sådan noget man bruger til og smide 4 højtaler til og spille på på samme tid. (Dermed ikke sat at man ikke kan! For det kan man sagtens )
    Det er mere ment som Bi-amp mulighed (hvis højtalerne tillader dette)
    Eller vis man har brug for højtaler i et andet rum så kan man trække kabler til dette smiley

    De 2x60 Watt bliver ikke til 4x30 Watt, men at du sætter et sæt højtaler mere til på den måde vil føre den i 4 ohm, hvis det er en 8 ohm højtaler magen til.

    Det vil blive højre, uden tvivl, men om de bliver holdt lige så godt er en helt anden snak, Ligmed støre chance for at forstærkeren brækker sig eller højtalerne Brænder lidt spoler af smiley

    Så vis det er fordi du gerne vil ha mere smæk på, så find dig en større forstærker smiley


  • #5   21. feb 2018 Tak for det gode svar doktor-Madsen! smiley tror jeg venter med at sætte 4 til så da jeg ikke ønsker at brænde mine højtalere.
    Kan man købe forstærkere som er lavet til at man kan sætte 4 højtalere til, og hvad kræver det at den kan afgive af watt? (2x??) Kan nogle anbefale en god forstærker? smiley


  • #6   21. feb 2018 Vil gerne have at der kommer godt med smæk på, og det ville være mega fedt da mit værelse kun er 16 kvadratmeter

  • Doctor-Madsen
    Doctor-Madsen Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 179
    #7   24. feb 2018 Så skal du finde dig en større PA forstærker der kan gå i 4 ohm, og så linke dem smiley
    Så kommer du i 4 ohm,
    Du kan helt sikkert finde nogen brugt IMG, Beringer, Måske nogen Crowns osv De burde kunne findes for en 1000-2000kr smiley


  • #8   25. feb 2018 Ja, og du skal også bruge en forforstærker smiley

Kommentér på:
Setup - 4 højtalere

Annonce