Forstærker - Watt eller strømstærk.... {{forumTopicSubject}}
Hey hg.
Jeg har ofte hørt at man ikke kan gå efter watt på en forstærker, da der er meget forskel på hvordan det måles.... Har hørt at det der har størst indflydelse på hvor "muskuløs" forstærkeren er er strømforsyningen...
Hertil har jeg så et spørgsmål til hvilken af disse forstærkere egentlig er stærkest; 1. forstærker: 5 * 100 W med en strømforsyning på 220W eller 2. forstærker på 2 * 40 W med en strømforsyning på 300W???
dette skal bare tages som et eksempel på 2 forstærkere som jeg lige kendte effekterne på...
Spiller Watt slet ingen rolle her ??? kunne virkelig godt tænke mig en ordentlig forklaring på sammenhængen mellem Watt og strømforsyning, for jeg bedre fremover kunne vurdere om forstærkere virkelige er stærke, eller om der kun er tale om "pap" watt...
På forhånd tak!
Jonas Bork
aug 2005
Følger: 30 Følgere: 37 AV-enheder: 6 Emner: 28 Svar: 554
MEDMINDRE der er tale om digital forstærkere som sagt...
feb 2006
Følger: 49 Følgere: 49 AV-enheder: 1 Emner: 60 Svar: 276
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 11 AV-enheder: 6 Emner: 51 Svar: 346
Og nej, det er ikke en digital receiver, men en billig jvc-receiver.... en som jeg har omtalt i en tidligere emne, men eftersom der ikke kom så meget respons der, så ville jeg lige prøve at omformulere mine spg. lidt... det er snarere for at høre om den omtalte receiver ville kunne trække mine ht'er lige så godt som den jeg har nu, for de må bestemt ikke få mindre power end det de får nu.... derfor spørgsmålet med sammenligning af strømforsyning og Watt...
aug 2005
Følger: 36 Følgere: 36 AV-enheder: 1 Emner: 14 Svar: 1.172
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 7 AV-enheder: 3 Emner: 1 Svar: 26
En ting er om watt opgivelserne bliver opgivet med alle kanalerne drevet sammentidig eller at det måske kun er to kanaler.. eks.. alle NAD reciever Bliver opgivet i alle kanaler drevet sammentidig, der for lyder 5x50 watt ikke af meget, hvorimod andre bliver opgivet til foreksempel 5x100 watt. men kun med to kanaler i drift sammentidig, det vil sige at NAD'en har 250watt at gøre godt med alt i alt, hvorimod den anden kun har 200watt.l
2:
noget helt andet er hvor mange ampere forstærkerdelen kan levere
Ampere = strømstyrke
Watt = spænding...
3:
det er som regel en jungle at finde rundt i.. men en god ting er altid at se på vægten af apparaterne, stor vægt = stor lyd og god kvalitet af komponenter.... bortset fra digitale forstærkere, de vejer som regel kun det halve af hvad en tilsvarende analog forstærkervil gør...
Håber det kun hjælpe lidt...
(til alle jer andre, ret mig hvis jeg er forkert på den)
Asger J.
nov 2005
Følger: 8 Følgere: 7 AV-enheder: 1 Emner: 54 Svar: 838
aug 2005
Og hvis vi lige skal slå det fast:
Volt = Spænding
Ampere = Strøm
Watt = Effekt, som er et produkt at volt og ampere
okt 2006
aug 2005
Følger: 30 Følgere: 37 AV-enheder: 6 Emner: 28 Svar: 554
okt 2006
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 7 AV-enheder: 3 Emner: 1 Svar: 26
Beklager mine fejl. den med watt/spænding var en tanketorsk fra min side, er automekaniker så burde jo have 100% styr på det med elektronik!! Tak fordi i rettede dem, skulle nødig lukke lort ud, hehe..
Asger J.
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Men en anden ting man skal tage højde for når man snakker forstærkere, så skal man jo tænke på at en alm, klasse B. forstærker (hvilket langt de fleste er!) den er måske kun 30% effektiv, hvilket vil sige, at hvis den får tilført en effekt på 100w. så vil den på udgangen kun kunne drive omkring 30w.
Så hvis man tager eksemplet med 5x100w. så skal den i teorien have en strømforsyning, som er istand til at trække ca. 1700w. på sekundær siden (den har self. også selv et effekt tab!) Til de 1700w. skal self. også lægges den effekt som elektronikken skal leve af, og hvis konstruktøren er bare lidt seriøs, så giver han den også lidt headroom, vi ender jo nok hurtigt på de 2300watt (og dermed den magiske grænse på 10A.) for en ganske alm. surround receiver, for 100w. er jo ingenting nu om dage...
Det gælder self. ikke for de nye Klasse D. forstærkere, som er væsentligt mere effektive, men det er nu aligevel et fåtal der benytter disse trin endnu!
Men for lige at sætte det hele lidt i perspektiv, så kan man jo sige at hvis man har en watt. opgivelse i DIN og dermed målt ved 1khz. og det samme som højtalerens impedans er opgivet ved (ofte 8 ohm.) Så skal vores 100w. forstærker kunne levere en peak to peak spænding på mindst 56v. Vel og mærke ved fuld effekt!
Og Jesper M's D-pac højtalere på 4800w. skal steppe spændingen op på noget der ligner 400v. Og det kræver altså noget seriøst switchmode for at kunne levere det, ved så store effekter!
Så glem nu alt om effekterne når nu Sony mf. skriver flere tusinde watt på deres batteridrevede ghettoblastere og mini anlæg osv., det er 100% vildledene markedsføring, i kan jo let dreje apparatet om, og se hvilken effekt den er påtrykt på bagsiden, og den skal i alle tilfælde være højere end det de lover på højtaler udgangen! Og i det fleste tilfælde mere end 3 gange så stor
Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.481
jun 2006
aug 2005
jun 2006
Det gør jo ikke problemet bedre om de gør, nærmere tværtimod...
aug 2005
jun 2006
Forstærker - Watt eller strømstærk....