{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.543 visninger | Oprettet:

Forstærker - Watt eller strømstærk.... {{forumTopicSubject}}

Hey hg.

Jeg har ofte hørt at man ikke kan gå efter watt på en forstærker, da der er meget forskel på hvordan det måles.... Har hørt at det der har størst indflydelse på hvor "muskuløs" forstærkeren er er strømforsyningen...

Hertil har jeg så et spørgsmål til hvilken af disse forstærkere egentlig er stærkest; 1. forstærker: 5 * 100 W med en strømforsyning på 220W eller 2. forstærker på 2 * 40 W med en strømforsyning på 300W???

dette skal bare tages som et eksempel på 2 forstærkere som jeg lige kendte effekterne på...

Spiller Watt slet ingen rolle her ??? kunne virkelig godt tænke mig en ordentlig forklaring på sammenhængen mellem Watt og strømforsyning, for jeg bedre fremover kunne vurdere om forstærkere virkelige er stærke, eller om der kun er tale om "pap" watt...

På forhånd tak!

Jonas Bork

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle lounge sæt 270 kr.
  • Montere et skab 500 kr.
  • Handyman til små opgave 500 kr.
  • Ophægning af 11 billeder 1.250 kr.
  • Deep Cleaning of Two Bathrooms (Including Mold & Limescale Removal) 1.500 kr.
  • Ophængning af to lamper 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forstærker - Watt eller strømstærk....
  • #1   3. jan 2007 den forstærker på 5x100w kan med garanti ikke køre alle watt, da den er så dårlig, medmindre det er en med digital forstærker i... hvilket jeg tvivler på det er.. og den kan måske kun styre de SMÅ højtalere ordentligt med sådan et lille "moment" om du vil, du kan sammenligne det lidt med en bil, at have 300hk er jo ikke fedt med et moment på 50nm Derimod den lille på 2x40w kan højest sandsynglit styre størrere enheder NOGET bedre end den anden kan...

MEDMINDRE der er tale om digital forstærkere som sagt...

• #2   3. jan 2007 Okay, men Jonas, hvad er det for noget Digital receiver?

• #3   3. jan 2007 tak for den lille forklaring jokke.

Og nej, det er ikke en digital receiver, men en billig jvc-receiver.... en som jeg har omtalt i en tidligere emne, men eftersom der ikke kom så meget respons der, så ville jeg lige prøve at omformulere mine spg. lidt... det er snarere for at høre om den omtalte receiver ville kunne trække mine ht'er lige så godt som den jeg har nu, for de må bestemt ikke få mindre power end det de får nu.... derfor spørgsmålet med sammenligning af strømforsyning og Watt...

• #4   3. jan 2007 Jeg ville klart vægte en god strømforsyning højest .. Den måde mange af de billige mærker får så fine watt opgivelser på er, at sætte en ekstern fucker forsyning foran forstærker delen, så kan de nemlig levere væsentligt mere! Når de så har målt de fine tal propper de så deres små legetøjs forsyninger i smiley ..

• #5   3. jan 2007 1:
    En ting er om watt opgivelserne bliver opgivet med alle kanalerne drevet sammentidig eller at det måske kun er to kanaler.. eks.. alle NAD reciever Bliver opgivet i alle kanaler drevet sammentidig, der for lyder 5x50 watt ikke af meget, hvorimod andre bliver opgivet til foreksempel 5x100 watt. men kun med to kanaler i drift sammentidig, det vil sige at NAD'en har 250watt at gøre godt med alt i alt, hvorimod den anden kun har 200watt.l

2:
    noget helt andet er hvor mange ampere forstærkerdelen kan levere
    Ampere = strømstyrke
    Watt = spænding...

3:
    det er som regel en jungle at finde rundt i.. men en god ting er altid at se på vægten af apparaterne, stor vægt = stor lyd og god kvalitet af komponenter.... bortset fra digitale forstærkere, de vejer som regel kun det halve af hvad en tilsvarende analog forstærkervil gør...

Håber det kun hjælpe lidt...
    (til alle jer andre, ret mig hvis jeg er forkert på den)

Asger J.

• #6   3. jan 2007 Ja Asger watt er ikke = spænding, men der i mod effekt smiley

• #7   3. jan 2007 Asger J .. Når du snakker vægt, så er der altså også forstærkere med switch-mode forsyninger som også vejer væsentligt mindre .. Digital teknoligien vejer ikke nødvendigvis mindre end alle andre, der bliver bare altid benyttet switch-mode forsyninger ..

Og hvis vi lige skal slå det fast:
    Volt = Spænding
    Ampere = Strøm
    Watt = Effekt, som er et produkt at volt og ampere

• #8   4. jan 2007 okay... jeg siger tak for de forskellige forklaringer ;D Dvs. at denne 5*100 W forstærker ikke er noget værd, og at det ville være nedgradering at bruge den???

• #9   4. jan 2007 Det ville det nok, det kommer jo også lidt an på hva den anden forstærker er for en smiley

• #10   5. jan 2007 Den jeg har nu er en gammel JVC forstærker (se min profil for data), og den anden, altså surroundreceiveren, er en JVC RX-5052 med 5 * 100 W... kender ikke så meget til den... ved bare at den har en strømforsyning på ca. 220W og kostede 1500- fra ny!

• #11   13. jan 2007 Hey.

Beklager mine fejl. den med watt/spænding var en tanketorsk fra min side, er automekaniker så burde jo have 100% styr på det med elektronik!! Tak fordi i rettede dem, skulle nødig lukke lort ud, hehe..

Asger J.

• #12   13. jan 2007 Watt angivelsen og strømforsyningen hænger absolut sammen! Og det første eksempel med 5x100w, og en strømforsyning på 220w. Det kan man jo lyn hurtigt skyde i sænk... Det er ihvertfald på ingen måder en vedvarene effekt, ellers har de da opfundet en maskine der kan levere mere energi end den får tilført (og det havde vi nok alle sammen hørt om så smiley

Men en anden ting man skal tage højde for når man snakker forstærkere, så skal man jo tænke på at en alm, klasse B. forstærker (hvilket langt de fleste er!) den er måske kun 30% effektiv, hvilket vil sige, at hvis den får tilført en effekt på 100w. så vil den på udgangen kun kunne drive omkring 30w.
    Så hvis man tager eksemplet med 5x100w. så skal den i teorien have en strømforsyning, som er istand til at trække ca. 1700w. på sekundær siden (den har self. også selv et effekt tab!) Til de 1700w. skal self. også lægges den effekt som elektronikken skal leve af, og hvis konstruktøren er bare lidt seriøs, så giver han den også lidt headroom, vi ender jo nok hurtigt på de 2300watt (og dermed den magiske grænse på 10A.) for en ganske alm. surround receiver, for 100w. er jo ingenting nu om dage... smiley

Det gælder self. ikke for de nye Klasse D. forstærkere, som er væsentligt mere effektive, men det er nu aligevel et fåtal der benytter disse trin endnu!

Men for lige at sætte det hele lidt i perspektiv, så kan man jo sige at hvis man har en watt. opgivelse i DIN og dermed målt ved 1khz. og det samme som højtalerens impedans er opgivet ved (ofte 8 ohm.) Så skal vores 100w. forstærker kunne levere en peak to peak spænding på mindst 56v. Vel og mærke ved fuld effekt!
    Og Jesper M's D-pac højtalere på 4800w. skal steppe spændingen op på noget der ligner 400v. Og det kræver altså noget seriøst switchmode for at kunne levere det, ved så store effekter!

Så glem nu alt om effekterne når nu Sony mf. skriver flere tusinde watt på deres batteridrevede ghettoblastere og mini anlæg osv., det er 100% vildledene markedsføring, i kan jo let dreje apparatet om, og se hvilken effekt den er påtrykt på bagsiden, og den skal i alle tilfælde være højere end det de lover på højtaler udgangen! Og i det fleste tilfælde mere end 3 gange så stor smiley

• Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator

Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.481
    #13   13. jan 2007 micheal. mine gamle forstærker (jvc ca. 25 år) den gav 2x80 watt.. men strømforsyningen var på 400 watt.. er det så godt?

• #14   13. jan 2007 Tjaaa... Det er jo en nødvendighed! Men 400w. strømforsyning er jo nok ikke engang nok til at drive en 2x80watt forstærker kontinuerlligt, hvis det er en klasse B.

• #15   14. jan 2007 Michael H: Når du skriver at de fleste forstærkere er klasse B, mener du så A/B eller ? For ellers ville jeg da godt have et eksempel på en ren klasse B smiley

• #16   14. jan 2007 >> Casper
    Det gør jo ikke problemet bedre om de gør, nærmere tværtimod...

• #17   14. jan 2007 Grunden til at jeg nævner det er jo bare at så vidt jeg ved ikke bliver anvendt ren klasse B til lyd formål da de har en stor cross-over forvrængning .. som du siger gør det jo ikke det her problem bedre som vi diskutere, det var bare så der ikke var nogen der skulle gå rundt og tro noget forkert smiley

• #18   14. jan 2007 Det kan der være noget om, men klasse A/B er jo i bund og grund klasse B. bare med et let forspændte udgangstransistorer...

Kommentér på:
Forstærker - Watt eller strømstærk....

Annonce