{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.087 visninger | Oprettet:

Højtalere, anlæg. Hvordan og hvorledes? {{forumTopicSubject}}

Hallo med Jer

Jeg har nu været udeboende nogle år, og har aldrig rigtig fået mig noget ordentlig lyd. hverken til radio eller tv.
Jeg bor pt, og nok nogle år endnu, i lejlighed hvor jeg desværre har nogle naboer at tage hensyn til.
Jeg har derfor indtil nu levet med mit JVC mini anlæg jeg fik i konfirmationsgave for 13 år siden.

Nu ligger det bare sådan at min far har været ude og flotte sig og købt nogle jævnt store højtalere der sparker okay meget røv, hvis jeg skulle sige det ihvertfald.
Nå, men han har så haft et par ældre B&O højtalere i stuen som nu er sat til side, som jeg egentlig mere eller mindre har fået en godt tilbud på. Jeg er ihvertfald ret sikker på han godt kunne tænke sig at sælge mig dem
Det er et par B&O beolab Penta MRK3.
Nu siger han så det er aktive højtalere som jeg teknisk set bare kan slutte til mit minianlæg.
Det er jeg ikke i tvivl om nok skal passe, men rent fremtidsmæssigt hvordan ser det så ud?

Hvis der skal en yderligere subwoofer tilkobles på et tidspunkt, kan jeg nok ikke længere bruge mit minianlæg, men skal nok have fat i noget andet.

Af hensyn til mine naboer har jeg ikke planer om høj musik sådan lige, men jeg kan egentlig godt lide tanken om at være lidt fremtidssikret og jeg kunne derfor godt bruge lidt råd og vejledning til hvordan jeg gør det på den mest snedige måde hvor jeg får et ikke luksuriøst, men blot et anstændigt anlæg til en overkommelig pris.

Jeg har også lidt kigget på en løsning til tv, da jeg ikke har nogle eksterne højtalere dertil... endnu, her tænkte jeg måske jeg kunne slå 2 fluer med et smæk, men min stue er bare indrettet så de der 2 små søde Penta højtalere ikke kan stå systematisk ifht at se tv. Hvilken jeg vel vil blive lidt træt af at høre lyde fra 2 forskellige ukorante vinkler?

Jeg prøver lige at lave en skitse i paint over min stue der kan give jer et billede, så jeg måske får den bedste hjælp.

pfh mange tak for din frivillige indsatsen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højtalere, anlæg. Hvordan og hvorledes?
  • #1   12. feb 2013 Umiddelbart tænker jeg at de røde markeringer er de eneste der der rigtig er plads til dem. Men de er jo store og tager på trods af den lille flade utroligt meget plads i et lille rum

    Pt står mine højtalere på i hver ende på reolen til højre i billedet.


    profilbillede
  • #3   12. feb 2013 Jamen altså jeg synes det virker overflødigt at købe noget udstyr i dyre domme, når det med stor garanti kun teknisk bliver forældet. Mit lille bitte JVC mini anlæg fejler jo absolut intet. Det er blot 13 år, ligesom nyt, men jo bare ikke rigtig teknisk tilsvarende noget der spiller med en suveræn lyd.

    Jeg saf en aften og så tv ved min søster der har soundbar, og der slog det mig "hold kæft hvor er standard højtalere i mit tv godt nok ualmindeligt ringe"

    Jeg overvejede et surround system i elgiganten som jeg kiggede rigtig meget på. Da jeg havde pengene i hånden og kom i elgiganten gik jeg forbi og tænkte med det samme "nej, jeg har slet ikke lavet nok research på hvad jeg egnetlig vil have, og om det er godt nok" så jeg stoppede og ved tanken, og gik ud igen uden at købe noget.

    Med fremtidsikret mener jeg, at jeg måske indenfor de næste måske 3-5 år, vil ud og have fast ejendom, og så bliver der ikke råd til at købe nyt. Så Jeg vil derfor godt have noget som er ordentligt, som jeg kan tage med mig, holde en fest, eller bare kunne høre god musik og skabe mig tosset uden at skulle tænke at det lyder ringe eller frygte højtaleren eksplodere.

    Så vidt jeg kunne forstå og se på nettet er disse på hver 380 wat med forskellige små og store højtalere, så jeg er ikke i tvivl om de er mere end rigeligt til mit behov.

    Men når jeg nok godt vil have det hele sat sammen, er det så ikke en form for forstærker med radio jeg skal ud og have fat i, hvis jeg samtidig vil have tv lyden ud i højtalerne. Så jeg sparer at købe mig en soundbar, elelr flere seperate højtalere til tv'et smiley


  • #4   12. feb 2013 Og så bekymrer størrelsen kontra de placeringsmuligheder jeg har mig lidt. Jeg har kun 2 stikkontakter i stuen. Ved tv og ved døren nederst til højre. Jeg ved ikke om der findes en alternativ måde at indrette min stue på så alt ville komme til at stå bedre rent teknisk ifh til lyd og billede.

    Jeg har også en projektor jeg har grublet over hvordan jeg får plads til


  • #6   13. feb 2013 Penta'er skulle da være sådan okay fremtidssikret. Jeg tænker mere hvis der skulle sættes nogle flere højtalere og noget subwoofer til engang når jeg kan tillade mig at støje lidt mere end jeg kan her i lejligheden.

    Jeg tror han vil have ca 6000 for de der 2 stk Penta Mrk 3. For den pris kan man da sikkert køber andet ganske fornuftigt udstyr.
    Nogle gode forslag til hvad kunne være et godt valg?


  • #8   14. feb 2013 6000,-? Det er squ ikke ligefrem familiepris...

    Som du har tegnet billedet op ville du umiddelbart være bedre tjent med mere placeringsvenlige højttalere.
    Derudover/derfor ville det måske være en idé at flytte møblerne rundt. Sofaen over til vinduet og tv´et lige overfor hvor sofaen står nu, så kunne der være basis for en mere "rigtig" placering.



  • #10   14. feb 2013 André:

    Jo, jeg vil rigtig gerne købe dem, for de spiller da godt. Jeg tænker bare på om det er for dyr, forstået på den måde at min stue som på billedet er noget lille og godt fyld. Jeg vil samtidig gerne have noget bedre lyd til mit tv. Grunden de placeringsmuligheder jeg har, frygter jeg lidt det vil komme til at lyde forkert, at koble højtalerne på tv'et.

    J.K.
    Der er som sagt, Mrk 1, 2 og 3. Denne er en 3'er og nyeste model i serien, hvorfor den så logisk nok også er dyrere. Jeg har skam søgt og fundet nogle til det halve, men de er så også kun en mrk 1'er. Disse koster mellem 6-9 tusind, så prisen er egentlig meget fair. Jeg har ikke spurgt hvad han vil have for dem, men da jeg viste ham en annonce og fortalte de kostede 7000, sagde han blot at det skulle jeg ikke betale, så jeg gætter på 5-6 tusind.

    Jesper:
    Se nu spørger du mig om noget jeg ikke er klar over. Men jeg kan garantere der ikke er mere en 30 eller 50 watts forstærker i mit nuværende minianlæg.
    Jeg har kigget lidt på nogle manualer og fundet nogle lidt specielle stik der ikke bare er et højtaler kabel. Om det er for at det er nemmere at sætte til B&O eller direkte nødvendigt med yderligere udstyr, det var lidt det jeg håbede jeg kunne få svar på her smiley


  • #13   16. feb 2013 Jeg er skam fint bekendt med de forskellige udgaver af både de passive og aktive Pentaer og prisniveauer for de forskellige udgaver, ellers tak smiley
    Nu nævner du så også 5000,- og det er mere interessant, selvom det stadig kun er gætterier.


  • #14   16. feb 2013 André:

    En forforstærker? Altså Når jeg tænker forstærker tænker jeg sådan en apparat der ligner en afspiller. Som jeg forstår det, er den forforstærker når der nu skulle være forstærker i højtalerne? Er dette korekt forstået? smiley

    Jeg vil godt have en lækker lyd til det hele. Altså jeg kunne sådan set godt tænke mig at få koblet alt sammen så det hører sammen. Jeg har for nyligt købt mig en Logitech Harmony Touch fjernbetjening som jeg forsøger at finde ud af, men den er ikke så kompitabel med det gamle mini anlæg. Det skulle den godt nok være, men jeg kan ikke rigtig få den til at indstille radiostationer og tune, så den kører kun p3( som jeg så hører mest)
    Men humlen er at jeg har fundet ud af den kan kodes til f.eks at se dvd, så taster jeg det, og den tænder så tv, afspiller, og skubber ud så jeg kan lægge discen i. så skal jeg bare trykke play.

    Så det er jeg egentlig er interesseret i er vel det man kan kalde en universal løsning.
    Som sagt har jeg også en projektor, og jeg sidder nu og grubler over om jeg kan om rokkere i min stue så jeg kan få den projektor op og hænge så jeg kan gøre brug af den når der kommer en rigtig god film smiley

    Jeg ved ikke om det kan give noget hjælp men det jeg har nu er:
    Phillips 40pfl5512 mener jeg
    Samsung BD-8200
    JVC MXS5RMD
    ThemeScene HD70 projektor

    Og så evt de der Penta højtalere.

    Jeg formoder at jeg nok nærmest skal lade Minianlægget gå på pension og investere i en forstærker med noget cd og radio eller benytte min bluerayafspiller som musikafspiller hvis jeg kan få fundet ud af hvordan det lige skal sættes op.

    J.K:
    Det var ikke ment som et heads for at kalde dig uvidende, jeg er udemærket klar over I har mere forstand på hifi end jeg har. Det er derfor jeg spørger efter hjælpen, ellers havde jeg jo selv klaret det:-)
    Påpeger bare at jeg ikke bare springer på brugte ting uden at undersøge hvad det koster. Uanset hvilken brugt handel jeg gør, så tjekker jeg lige priserne ud.


  • #17   16. feb 2013 Okay, det gav mig en smule viden.

    Jeg skal bruge en forstærker. Nu nævner du noget der. Men har du noget lidt nærmere end bare lige nogle producenter? Nogle forslag evt links til noget hvor det ikke er skrammel, men fint nok til mit behov. og evt nogle i den lavere prisklasse. Nu kan jeg nok godt få lov at betale dem over et par gange, men jeg har ikke ret meget mere end 6000 til projektet lige nu.

    Som et lille forsøg fandt jeg et par pc højtalere til mit tv, det gav en bedre lyd, men jeg synes ikke det lgie var muligt at koble direkte på bluerayafspilleren som jeg ser tv gennem. Prøvede så at sætte dem til tv'et i headphone stikket. Det virkede, men tillod mig ikke at skrue op eller ned med fjernbetjeningen! Men lyden blev meget bedre end det der sidder i.

    Nu når jeg er "ok" med mit lille mini anlæg, kan jeg så høre forskel på et billigt kabel og et dyrt kabel? Nu så jeg jo kontant engang hvor HDMI kabler blev testet. Og med det almindelige øje var der ingen grund til at bruge penge på dyre kabler smiley


  • #18   16. feb 2013 Det ved jeg godt det ikke var Jonas smiley

    Det var mere for at understrege at jeg ikke bare sad og fyrede diverse af uden at kende til dem smiley


  • #19   16. feb 2013 Han har disse 2 stik liggende.

    Den jeg sidder med i hånden skulle man kunne koble de 2 højtalere sammen med siger han, men den der ligger ved siden af fulgte med de nye han har købt. Der sidder en line in i bunden af ihvertfald den ene højtaler.

    Gør dette det nemmere at slutte til mine allerede tilgængelige apparater ? smiley


    profilbillede
  • #21   21. feb 2013 Nu har jeg været i B&O butikken, og han er enig med Jer i at der skal være en forstærker sat til.

    Men dem jeg ligesom har spurgt på nettet der forhandler ledninger og sådan anbefaler mig en forstærker til 4500. Men hvad skal jeg søge efter mærke/model for at finde noget? Evt brugt hvis det kan anbefales
    Den kommer jo nok til at agere radio, og da FM signalet vidst lukker kunne jeg godt tænke mig hvis der findes noget net radio eller noget på smiley


Kommentér på:
Højtalere, anlæg. Hvordan og hvorledes?

Annonce