{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  8 ohm anlæg til 4 ohms højtalere??
  • Brian T
    Brian T Tilmeldt:
    jul 2020

Følger: 2 Svar: 6
    #1   15. jul Hej, du kunne montere en 4 Ohm keramisk enhed på + kabel, ved at det virker, har selv prøvet det, men har du set på et " dæmpe led"? Har du kigget på bekent.dk de har styr på sagerne og er billigere end de andre der sælger hifi udstyr

• #2   15. jul Hvilket anlæg og hvilke højtalere drejer det sig om?

• #3   15. jul Alle anlæg kan spille på 4 ohms højttalere så bare sæt dem til og glem alt om de tal

• #4   17. jul Langt de fleste forstærkere kan sagtens håndtere 4 ohms belastning.
    Det betyder sådanset bare, at du belaster forstærkere dobbelt så meget, som ved 8 ohms belastning.

Hvis du kigger i specifikationerne for din forstærker, så vil der ofte være angivet en effekt ved henholdsvis 8 ohm, og 4 ohm (nogle gange også lavere) Hvis effekten (watt) i 4 ohm, er dobbelt så høj som 8 ohm, så kan du nok være rimelig sikker på, at strømforsyningen er dimensioneret til at klare belastningen. Hvis effekten er en smule mindre end det dobbelte, så er den nok ved at få sved på panden... men ikke mere, end at du nok skal kunne spille på moderat niveau alligevel smiley

• Bjarne S
    Bjarne S Tilmeldt:
    jun 2017

Følger: 1 Svar: 6
    #5   17. jul Det kunne være, at du skal undlade at skrue HELT op- det er- så vidt jeg ved-en "halv kortslutning" hvis dit forstærker- system har en impedans på 8 ohm- og dætter 4 ohms højtalere på - det virker- men i min begrænsede hjerne svarer det til at sætte en 6 V pære i en 12 V bil- uden formodstand

• Bjarne S
    Bjarne S Tilmeldt:
    jun 2017

Følger: 1 Svar: 6
    #6   17. jul Det kunne være, at du skal undlade at skrue HELT op- det er- så vidt jeg ved-en "halv kortslutning" hvis dit forstærker- system har en imdedans på 8 ohm- og dætter en 4 ohms højtaler på - det virker- men i min begrænsede hjerne svarer det til at sætte en 6 V pære i en 12 V bil- uden formodstand

• badmann666
    badmann666 Tilmeldt:
    okt 2009

Følger: 2 Svar: 3
    #7   18. jul Forstærker bliver noget varmere, så køling på, undlad full power i lang tid, nogle forstærkere er angivet til min. 6 ohm, ex sony st 1080 DN den lyder ikke så godt med 4 ohm på.

• #8   18. jul En forstærker har ikke nogen impedans andet end udgangsimpedans som ligger på under 1 ohm.
    At sammenligne det med at sætte en 6 v pære til en 12 volt forsyning er helt forkert, da Volt (spændingen) afhænger af hvor højt der skrues op.
    Det er er afgørende for om en forstærker kan spille på 4 ohms højttalere er udgangstrinnet som skal være i stand til at drive 4 ohm da 4 ohm trækker dobbelt så meget strøm (ikke spænding) som 8 ohm.
    Nogle forstærkere er så spinkelt opbygget at der ganske enkelt ikke er strøm nok til at drive 4 ohm med ordentligt resultat, men det kan da spille uden skade andre forstærkere har strømbegrænsning og vil evt slå fra.
    Men at sætte en modstand i serie med højttalerne er tæt på det værste at gøre da det det ændrer forstærkerens udgangsimpedans (dæmpningsfaktor) som bør være så lav som muligt.
    Den optimale forstærker holder spændingen uanset om den belastes med 8, 4 eller 2 ohm, den leverer bare hhv dobbelt og 4dobbelt så meget strøm.

• #9   18. jul Noname N hvordan fungere det hvis det er omvendt du fx har en forstærker der køre med 3 ohm og man tilstuller 6 ohms højtallere til dem

• #10   18. jul Der er ingen forstærkere der kører med 3 ohm, så det ved jeg ikke.
    Men den optimale forstærker leverer f.eks 50 i 8 ohm - 100 watt i 4 ohm - 200 watt i 2 ohm og sådan en vil yde 25 watt i 16 ohm.
    Men jo lavere ohm på højttalerne jo hårdere har forstærkeren det, det er derfor at forstærkere som f.eks Krell som uden problemer driver 1 ohm er store, dyre og med meget stærkt udgangstrin og stor strømforsyning.
    Men igen, et Bilka anlæg til 1000 kr kan køre med 4 ohms højttalere så det vil jeg tro de fleste kan.

• #11   18. jul I skal nok ikke bekymre jer så meget omkring 4 / 8 ohm, på en standard konsum forstærker. Det skal nok kunne spille.
    Impedansen er alligevel kun en opgivelse ved 1000hz. Så den vil helt sikkert også variere over resten af frekvensspektret. Men det kan holdes op imod DIN effektopgivelser, som også er en opgivelse ved 1000 hz.

• #12   18. jul Så hvis jeg køber en sony 1080 forstærker med
    UDGANGSEFFEKT
    165 W (6 ohm, 1 kHz, 1-kanalsdrevet THD 0,9 %)

Og tilslutter ARGON AUDIO ALTO5 MK2 med
    Impedans : 4 ohm
    Bas/mellemtone : 5,25”
    Frekvensområde (-3dB) : 55-20.000 Hz
    Frekvensområde (-6dB) :
    Følsomhed : 86 dB

Så har det ikke det store betying udover at pga den er 2 ohm lavere vil blive varm eller hvordan

• #13   18. jul Højttaleren er IKKE 2 ohm lavere end forstærkeren.
    Højttaleren er 2 ohm lavere end den impedans forstærkerens effekt er OPGIVET i.

Den er opgivet til 165 watt i 6 ohm ved 1% (0.9%) forvrængning som du skriver
    Den yder 121.4 watt i 8 ohm og 192.2 i 4 ohm så de 165 watt i 6 ohm passer meget godt.

Der er intet problem i at sætte dine højttalere og den forstærker sammen.

Her et lille udsnit fra en test af Sound & Vision

profilbillede
  • badmann666
    badmann666 Tilmeldt:
    okt 2009

Følger: 2 Svar: 3
    #14   20. jul Har en st1080Dn, der er orange label ved højtallere med warning 6 ohm min.
    jeg skiftede mine blue diamond ud med 8 ohm højtallere fordi mine blue diamond faktiskt lød bedre på den gamle onkyo, så bliver den sindssygt varm men 4 ohm på.

men der virker med 4 ohm korrekt.

Kommentér på:
8 ohm anlæg til 4 ohms højtalere??

x