{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  8 ohm anlæg til 4 ohms højtalere??
  • Brian T
    Brian T Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 6
    #1   15. jul 2020 Hej, du kunne montere en 4 Ohm keramisk enhed på + kabel, ved at det virker, har selv prøvet det, men har du set på et " dæmpe led"? Har du kigget på bekent.dk de har styr på sagerne og er billigere end de andre der sælger hifi udstyr

  • #2   15. jul 2020 Hvilket anlæg og hvilke højtalere drejer det sig om?

  • #4   17. jul 2020 Langt de fleste forstærkere kan sagtens håndtere 4 ohms belastning.
    Det betyder sådanset bare, at du belaster forstærkere dobbelt så meget, som ved 8 ohms belastning.

    Hvis du kigger i specifikationerne for din forstærker, så vil der ofte være angivet en effekt ved henholdsvis 8 ohm, og 4 ohm (nogle gange også lavere) Hvis effekten (watt) i 4 ohm, er dobbelt så høj som 8 ohm, så kan du nok være rimelig sikker på, at strømforsyningen er dimensioneret til at klare belastningen. Hvis effekten er en smule mindre end det dobbelte, så er den nok ved at få sved på panden... men ikke mere, end at du nok skal kunne spille på moderat niveau alligevel smiley


  • Bjarne S
    Bjarne S Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Svar: 6
    #5   17. jul 2020 Det kunne være, at du skal undlade at skrue HELT op- det er- så vidt jeg ved-en "halv kortslutning" hvis dit forstærker- system har en impedans på 8 ohm- og dætter 4 ohms højtalere på - det virker- men i min begrænsede hjerne svarer det til at sætte en 6 V pære i en 12 V bil- uden formodstand

  • Bjarne S
    Bjarne S Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Svar: 6
    #6   17. jul 2020 Det kunne være, at du skal undlade at skrue HELT op- det er- så vidt jeg ved-en "halv kortslutning" hvis dit forstærker- system har en imdedans på 8 ohm- og dætter en 4 ohms højtaler på - det virker- men i min begrænsede hjerne svarer det til at sætte en 6 V pære i en 12 V bil- uden formodstand

  • badmann666
    badmann666 Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 2 Svar: 3
    #7   18. jul 2020 Forstærker bliver noget varmere, så køling på, undlad full power i lang tid, nogle forstærkere er angivet til min. 6 ohm, ex sony st 1080 DN den lyder ikke så godt med 4 ohm på.

  • #9   18. jul 2020 Noname N hvordan fungere det hvis det er omvendt du fx har en forstærker der køre med 3 ohm og man tilstuller 6 ohms højtallere til dem

  • #11   18. jul 2020 I skal nok ikke bekymre jer så meget omkring 4 / 8 ohm, på en standard konsum forstærker. Det skal nok kunne spille.
    Impedansen er alligevel kun en opgivelse ved 1000hz. Så den vil helt sikkert også variere over resten af frekvensspektret. Men det kan holdes op imod DIN effektopgivelser, som også er en opgivelse ved 1000 hz.


  • #12   18. jul 2020 Så hvis jeg køber en sony 1080 forstærker med
    UDGANGSEFFEKT
    165 W (6 ohm, 1 kHz, 1-kanalsdrevet THD 0,9 %)

    Og tilslutter ARGON AUDIO ALTO5 MK2 med
    Impedans : 4 ohm
    Bas/mellemtone : 5,25”
    Frekvensområde (-3dB) : 55-20.000 Hz
    Frekvensområde (-6dB) :
    Følsomhed : 86 dB

    Så har det ikke det store betying udover at pga den er 2 ohm lavere vil blive varm eller hvordan


  • badmann666
    badmann666 Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 2 Svar: 3
    #14   20. jul 2020 Har en st1080Dn, der er orange label ved højtallere med warning 6 ohm min.
    jeg skiftede mine blue diamond ud med 8 ohm højtallere fordi mine blue diamond faktiskt lød bedre på den gamle onkyo, så bliver den sindssygt varm men 4 ohm på.

    men der virker med 4 ohm korrekt.


  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 12 Svar: 3
    #15   21. aug 2020 Lukas J.Jeg fik for mange år siden en "opskrift" på,at udregne udg.eff. på en forstærker. Man aflæser strømforbruget,bagpå forst.,f.eks. 400 w.,trækker lidt fra,som forst. bruger til wattmetre,Leds eller andet.Vi må her snakke om ca. 90 w.
    Når man skal opgive udg.eff. på en forst. SKAL det være i 8 Ohm,fra 20 hz til 20Khz og med begge kanaler drevet samtidigt.Målt i 4 Ohm,ved 3000 hz på kun den ene kanal drevet, bliver de 90 w.,mere end fordoblet,og det er selvfølgeligt helt på månen!
    Det er nok en god ide`,at følge Noname N`s karakteristikker,da de nailer det hele fuldstændigt.
    Jeg vil til sidst tilføje,at watt er beregnet til at putte i skuldrene!




Kommentér på:
8 ohm anlæg til 4 ohms højtalere??

Annonce