{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

Hjælp til gammelt anlæg {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Sig endelig til hvis dette ikke passer ind i gruppen. Sagen er den at jeg har “arvet” min mors gamle stereo. Jeg har formået at få den til at sidde til vinylpladen og afspille, men der kommer ingen lyd. Bagpå er der nogle ledning der hedder FM og nogle der hedder speakers. Jeg har jo så gættet mig frem til at dem der hedder speakers skal føres til en højtaler (så langt er jeg.) Men jeg er usikker på hvad FM ledningen skal kobles til, og så er jeg usikker på hvordan anlægget skal kobles til en højtaler (specielt fordi højtaleren ikke har noget stik.)

Jeg håbede at der var nogle kloge nogen der kunne hjælpe mig - for jeg aner intet om sådan noget smiley Skriv endelig hvis jeg har formuleret mig mærkeligt. (Jeg smider nogle billeder i kommentaren)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til gammelt anlæg
  • #1   10. nov 2020

    profilbillede
  • #2   10. nov 2020

    profilbillede
  • #3   10. nov 2020

    profilbillede
  • #4   10. nov 2020

    profilbillede
  • #5   11. nov 2020 Altså jeg er ingen ekspert men så meget her ved jeg dog der hvor der står R står for Right altså højre højttaler rød er plus og sort er minus og L står for Left Venstre højttaler FM er din antenne hvis du skal høre radio du kan bare sætte noget almindelig lampeledning til FM den fungerer så som antenne smiley

  • #6   11. nov 2020 Hvis der bare er ledning på højttaleren så skal den røde ledning fra højre højttaler sættes i den røde terminal på anlægget hvor der står R den sorte skal i den sorte terminal hvor der står R og det samme med den anden højttaler bare der hvor der står L håber dette kunne hjælpe smiley prøv lige bare for sjovs skyld at tage et billede af fronten på anlægget er nysgerrig efter at vide hvad det er for et anlæg

  • #7   11. nov 2020 Men Elise du er ikke evt. Blond ligesom mig vel??? lol smiley

  • #8   11. nov 2020 Men kære Elise velkommen til vores lille hyggelige mande univers det er lidt sjovt med en pige der deltager


    Kenneth


  • #9   11. nov 2020 Hovsa, jeg glemte da helt at poste et billede af højtaleren! Det er jo hele problemet, at den ikke kan sættes til. Det eneste stik der er i den er dette her: og den anden højtaler er ens.

    profilbillede
  • #10   11. nov 2020 Er der ingen forskel på de to ledninger en streg eller sådan noget???

  • #11   11. nov 2020 Jamen kære ven de terminaler der sidder i anlægget er jo beregnet til at sætte "ledninger" i du snurrer ledningerne rundt og så trykker du nedad på knapperne (De røde og sorte) og sætter ledningen i

  • #12   11. nov 2020 Efter hvad jeg kan se på billedet så er der en sort streg på den ene ledning og det må jo så være plus så du tager den højre højttaler og finder den ledning med stregen på snurrer ledningen rundt ALTSÅ alle de små kobbertråde snurrer du rundt og så sætter du den ledning i der hvor der står R i den røde terminal du trykker simpelthen ned på den røde knap og sætter ledningen i den anden ledning fra højre højttaler sætter du i den sorte terminal der hvor der står R og det samme med den anden højttaler altså ledning med streg på i rød og lur mig om så ikke det spiller smiley :-) smiley

  • #13   11. nov 2020 Forresten skal du jo ikke putte hele ledningen ind i terminalen men bare så der hvor ledningen ikke er afisoleret mere flugter langs kanten på terminalen forstå mig ret

  • #14   13. nov 2020 Hej Elise
    Det er ganske rigtigt som Kenneth siger.
    Dine højtalere har to ledninger en der er en sort streg på, det er din + ledning hvis alt er monteret korrekt. den anden ledning uden streg er -. Plus ledningen skal ind i de to klemterminaler der er røde og sorte. DE er mærket R=Right/Højre og L=Left/venstre.
    Hvilken højtalere er så venstre og hvilken er Højre. Ja der er det sådan her at, når du sidder på den plads hvor du vil høre musik, ja så er den højtalere du har på din venstre side Venstre højtalere og den på højre side er din højre.

    De skruer der er markeret Antenna, er ganske rigtigt til din radio. Tilsluttes som Kenneth beskriver.

    Den plade spiller du har tilsluttes til phono indgangen der har du 3 ledminger. en RØD=Right=Højre kanal og en Hvid=Left= Venstre kanal og til sidst har du en lille tynd ledning det er din STEL/JORD ledning. Der er en lille skrue som er markeret med et "omvendt juletræ" det er din Stel skrue.

    Det er meget vigtigt at du montere alt efter de farver som er angivet, hvis man bare et sted får byttet rundt på + og - ledningerne, så spiller det hele i modfase, og det lyder ikke særligt godt.

    Det er super fedt at du vover at give dig ind i denne meget mands domineret verden (hvilket i min verden er helt forkert). Du vil opleve et kæmpe meget interessant univers.

    Husk der er INGEN! spørgsmål der er dumme at stille, vi har jo alle været nybegyndere engang.

    Bare spørg løs, og hvis du ikke føler dig tryg ved at stille et spørgsmål her på forummet, så skriv en PM til en af de brugere du føler dig mest tryg ved.

    Vi vil alle gerne hjælpe nye ind i dette univers.


  • #15   14. nov 2020 Altså hvor bliver hun af jeg troede hun ville have hjælp det virker ikke til hun er særlig ivrig



    Kenneth


  • #16   21. nov 2020 Er man i tvivl om hvad der er plus eller minus på højtaler / enheder så kan du tage et 1,5V batteri og sætte til ledningen den der får basenheden til at gå ud af er plus..

    Har man enheder uden angivelse af plus/minus kan man bruge samme metode for at konstanter hvilke der er plus


  • #17   22. nov 2020 Ja ok Søren men hvordan gør man det i praksis det forstår jeg ikke helt der er jo både + og - på sådan et batteri???


    Kenneth


  • #18   22. nov 2020 Man sætter + på batteriet til det kabel der er markeret med + på højtaleren, eller det kabel der er mærket med tekst eller en streg... Og den anden ledning skal så på - ledningen... hvis dine højtalere enheder går ud af så er det koblet rigtigt dvs i fase. Går dine enheder indad er de i modfase. der findes masser af videoer om det på youtube. smiley

  • #19   22. nov 2020 Kenneth kan se du har fået svaret af Henning, normalt er der jo angivet på højtaleren hvad der er + & -
    men man skal lige huske det er bassen man kikker på da de andre enheder kan være i modfase...
    Man bruge det nok mest når man roder med selvbyg samt udskiftning af enheder da ikke alle enheder har angivelse af hvad der er plus.
    Men i tilfældet her kan man jo lige tjekke det da det er en løs ledning og men ved jo aldrig om der har været rodet med en ældre højtaler af en tidliger ejer, så vil mene det er en god ide lige at tjekke


  • #20   22. nov 2020 Yes ok tak for det allesammen

    Kenneth smiley


Kommentér på:
Hjælp til gammelt anlæg

Annonce