{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.188 visninger | Oprettet:

højtaler med med smæk i {{forumTopicSubject}}

Hej Hifigalleri

Jeg er på udkig efter nogle højtaler, som virkelig kan sparke røv og med en god bas i. MEN det skal heller ikke være brian højtalere/ diskoteks anlæg, men nærmere nogen som ser neutrale ud! smiley så skal de også være nogen som man kan holde ud at høre på i længden! Er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge og håber at i evt har nogle gode forslag til højtalere

Prisleje max 15-20.000kr

Lige pt har jeg nogle Dali 850 og set sæt Dali 450 samt en Dali swa12 subwoofer og med en nad c270 til at trække dem. men da jeg igår for første gang prøvede at skru op for det, skuffede det mig utrolig meget! De spiller helt kanon ved stille musik, men da jeg skruede op skreg diskanterne temmelig meget, og det lød som basserne var taget på ferie! Har i evt erfaringer med de højtalere og hvordan lyder jeres ?? smiley kan det evt skyldes de aldrig rigtig har været skuet op for eller evt dårlide delefiltre wller hvordan ? smiley

Ps min stue er ca 40-45m2 / ca 4m bred og ca 10m lang

Håber jeg høre fra jer Mvh Michael..
god lørdag til jer



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  højtaler med med smæk i
  • #1   2. aug 2014 CERWIN-VEGA
    XLS-215 gulvhøjttaler,,
    dem har jeg og basserne er super og sparke røv ..
    kan det været at de nad c270 er ikke store noget til de højtaler mvh per


  • #2   2. aug 2014 Har haft cerwin vega og synes de er lidt for brian agtig

    Men bas det kan de ihverfald levere! Desværre synes jeg horne/diskanterne halter lidt smiley

    Især de cerwin vega som er produceret kina smiley
    Men cerwin vega er kanon til fester osv smiley


  • Just
    Just Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 327
    #3   2. aug 2014 Der er sæt Infinity sigma på hifi4all.
    Står til 20.000. Men da han skal flytte er han sikkert til at handle med.
    Super fed højtaler med alvorligt spark i. Skulle nemt kunne fylde din stue med massere af lyd og tryk.


  • #4   2. aug 2014 Gad gerne have noget Dali eller prøve noget B&W smiley

    Kender du evt nogen gode højtalere ?
    Er selfølgelig også åben for andre mærker smiley


  • #5   2. aug 2014 Peter s: vil jeg lige kigge lidt på smiley
    Men prisen ligger desværre også lidt høj i følge min penge pung smiley


  • Just
    Just Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 327
    #6   2. aug 2014 Jeg ved godt prisen ligger deroppe af.
    Du kunne også kigge efter et sæt evidence 870. Du ligger til små 5000.
    Men så kunne du jo opgradere på forstærker fronten, hvor der vil være en del at hente.


  • #7   2. aug 2014 Sjovt du nævnte evidence 870 har lige kigget på dem smiley hvordan lyder de i forhold til mine 450 og 850 ? smiley

    Med hensyn på forstærker mener du så den er for lille? eller at jeg skal finde et andet mærke ? smiley


  • #8   2. aug 2014 hvade med den her DENON
    AVR-X5200W surround receiver til 140000 kr
    AVR-X5200W er Denons flagskib med 140 watt, monoblok-effektdel, 32-bit audio-opsampling, 11.2-kanals processor, individuel kalibrering af to subwoofere, Dolby Atmos og et utal af andre avancerede funktioner. En ultimativ receiverløsning.


  • Marsman
    Marsman Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #9   2. aug 2014 Dali 450/850 har altid haft nogle lidt skrigende diskanter/mellemtone. De skal matches noget grej med blød eller neutral lyd, eller skift diskant. Dem jeg havde var rimelig ringe set i forhold til nye højtalere fra Dali i dag.

    Jeg kan i hvert fald anbefale Dali Helicon 800 smiley , dem bliver man ikke lytte træt af. Bassen er også meget præcis og går dybt. Diskant/bånddiskant er silke blød og med utrolig mange detajler. Og så ligner de en million smiley


  • #10   2. aug 2014 Lyder spænende men jeg har aldrig haft den helt store tiltro til denon smiley er det evt en du har erfaringer med ? smiley

    Har faktisk også overvejet at få mig et surround sæt men gik jeg lidt fra igen men kunne da overvejes smiley


  • #11   2. aug 2014 Marsman: så tror jeg også jeg skal til at igang med at arbejde sort! Hvis jeg skal få råd til dem smiley men ja de er utrolig sprøde har dog aldrig lyttet til dem men nøj de er fine !! smiley

  • #12   2. aug 2014 jeg har haft denon men ikke mere er gå over til Surround receiver Yamaha RX-a1040 til 10000 kr
    Yamaha RX-A1040 features:
    • AVENTAGE AV Receivere: designet til at levere høj lydkvalitet
    • Frontpanel i aluminium giver visuelle og lydmæssige fordele
    • Anti Resonance Technology (A.R.T.) Wedge sørger for at vibrationer ikke påvirker lydkvaliteten negativit
    • Symmetrisk effektforstærker opbygning og hårdt chassis med yderligere bundrammer
    • Professionel kvalitets digitallyd med ESS DAC
    • 7-kanals kraftfuld surround lyd og diskret forstærker konfiguration
    --- 170 W pr. kanal (4 ohms, 1 kHz, 0.9 % THD, 1 ch driven)
    --- 110 W pr. kanal l (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.09 % THD, 2 ch driven)
    --- 165 W pr.kanal (8 ohms, 1 kHz, 10 % THD, 1 ch driven, JEITA)
    • MHL understøtter fuld HD-video og lyd fra mobiltelefoner og bærbare enheder
    • Netværksfunktioner såsom AirPlay og Napster®* music streaming service (Musik-tjenesten afhænger af området)
    • AV Controller app for at styre forskellige funktioner fra en smartphone eller tablet
    • FLAC eller WAV 192kHz / 24-bit audio playback
    • HDMI Zone Switching tillader forskellige HD audio / video kilders afspilning i forskellige rum
    • HDMI (8 ind [1 på front] ) / 2 ud) med 3D and Audio Return Channel
    • 4K Ultra HD Pass-through og opskalering
    • YPAO R.S.C. (Reflected Sound Control) lydoptimering med flerpunktsmåling
    • Dialog Lift og Dialog niveau justering for naturlig dialog og vokal
    • Alsidig Zone kontrol, såsom Zone 2 on / off, tildele Zone 2 video og Partyfunktion
    • Avanceret GUI on-screen display på flere sprog (engelsk, tysk, fransk, spansk, russisk, italiensk, japansk og kinesisk)
    • ECO mode mindsker strømforbruget med ca 20%


  • #13   2. aug 2014 Per f: Men du tror det vil ændre meget at skifte min effektforstærker ud med en anden/ en receiver ? smiley

  • #14   2. aug 2014 Jeg har også tænkt meget over min placering af højtaler om det egentlig overhovedet er muligt at få det placeret nogen lunde da rummet er aflangt og med skrå vægge samt bjælkelaget er meget fjedret/ ustabilt ? smiley som i kan se på billedet er der ikke så mange muligheder desværre men i er velkommen til at byde ind med nogen forslag på placeringer smiley

    profilbillede
  • Marsman
    Marsman Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #16   2. aug 2014 De skal længere væk fra bag væg, eller er der ingen bas i de 850. Prøv med en 0,5 meter, er helt sikker på det hjælper på dynamik og bas i dem.

  • #18   2. aug 2014 En halv meter det kommer nok til at se lidt vildt ud smiley men hvis det vil hjælpe så kommer de derud uanset hvad fru'en siger smiley hvis det var jeres setup vil i så også placere de Dali 450 lige ved siden af 850'erne og hvad med subwooferen ? smiley

  • Marsman
    Marsman Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #19   2. aug 2014 Hvad er formålet at have 2 sæt højtalere foran? Det er nok med 850 og så sub i midten.' Hvis det ikke er muligt at flytte dem en halv meter ud fra bag væggen, så er det ikke de rigtige højtalere for dig. Så skal du have et sæt med evt basport foran.


  • #20   2. aug 2014 Købte først et sæt 450 og besluttede mig for at opgradere til dali 850 og fik iden om at have et sæt som front og et sæt baghøjtaler men lige pt står det sådan her smiley

  • Marsman
    Marsman Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #21   2. aug 2014 Ok, I see,
    De matcher også hinanden lydmæssig til evt snurre rundt lyd senere.


  • #22   2. aug 2014 Ja synes også de matcher hinanden utrolig godt og synes næsten det vil være synd at sælge et af sættene hehe smiley men hvad mener du med at placere subwooferen i midten ? smiley altså under tv'et ? smiley

  • #23   2. aug 2014 Subwoofer placering

    Der er en misforstået tommelfingerregel der siger at det er bedøvende ligegyldigt hvor en subwoofer placeres fordi man ikke kan høre hvor de dybe toner kommer fra.

    Det er tildels rigtigt fordi vores retningssans for lyd opstår når en lyd registreres først af det ene øre og derefter af det andet øre. Hjernen kan beregne lydens forsinkelse imellem hvornår lyden rammer ørerne. På denne måde kan vi høre at lyden kommer fra venstre ved at lyden først rammer venstre øre og et par mikrosekunder senere rammer det højre øre. Vores hørelse er bedst til at detektere denne forskel i stemmefrekvensområdet (300-3300Hz).

    Ved lavere frekvenser (under 200Hz) bliver lydens bølgelængde så lang at lyden rammer begge ører på samme tid.

    Ud fra denne teori kan en subwoofer placeres vilkårligt.

    Mht placering er der andre forhold der gør sig gældende hvorfor en subwoofer ikke kan placeres vilkårligt.

    Lyden fra subwooferen rammer vægge og møbler og bliver dermed reflekteret ud i rummet, som om der var flere lydkilder. Når lydbølgerne rammer hinnanden i rummet vil de enten forstærke hinnanden eller udfase hinnanden. Dette opleves bedst ved at sætte en konstant tone på (fex 50Hz). Ved at bevæge sig rundt i rummet vil man kunne høre områder hvor der er meget bas og ganske få skridt væk er der overhovedet ingen bas.

    Derfor fåes det bedste resultat ved først at placere subwooferen i lyttepositionen. Tænd for subwooferen og skru godt op for volumen. Sæt et signalkabel i subben og hold den anden ende i hånden. Rør ved spidsen af phonostikket og der vil komme 50Hz brum i subwooferen.

    Herefter går du rundt i rummet og undersøgerhvor der er mest (eller bedst) bas. På dette optimale sted placeres subwooferen og der er dermed suveræn bas i lyttepositionen.


    Læs mere: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1687&zoneid=3#ixzz39G6MXX6m
    det er fra Surround Guide & højttaler information


  • #24   2. aug 2014 Per f: tak men synes bare ikke jeg kan få den placeret korrekt uanset hvor meget jeg flytter på den men det skylde måske de skide skrå vægge og underlaget smiley smiley

  • #25   2. aug 2014 en sidste ting måske Højttalerkabel og subwooferkabel er det god kvalitet

  • #26   2. aug 2014 Jeg bruger black rhodium kabler til højtalerne og click tronic kabel til subwooferen smiley ikke det bedste men burde være fint nok til dem jeg har vil jeg mene smiley


  • #27   2. aug 2014 ja du må leve med det ind til du for ny rummet så helle og lykke med det

  • #28   2. aug 2014 Mange tak smiley

  • #30   3. aug 2014 # 25 per F
    Jeg tror næppe at det ville hjælpe at skifte kabler, da det har ubetydeligt lidt at sige. Så ville jeg hellere smide pengene et andet sted, fx nye højttalere.

    Angående det med højtalerne, som du gerne ville udskifte, vil jeg klart anbefale Dali Mentor serien. Du nævner selv at du hælder mod Dali og B&W, så synes helt sikkert du skulle tage en lytter til Mentor 6. Jeg blev utrolig overrasket over lyden fra sådan en lille højttaler. Men det kan være godt nok at supplere op med en sub, selvom der er ret meget punch over den. Jeg er i hvert fald rigtig glad for mine, og har ikke fortrudt et sekund.


  • #31   3. aug 2014 Klipsch rf-82ii http://www.av-connection.dk/?PGr=5232&ML=1887 eller hvis du kan handle av-c ned så et sæt rf7ii http://www.av-connection.dk/?PGr=5236&ML=1887

  • Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 209
    #32   3. aug 2014 Og du er helt sikker på at fasen er korrekt på både højttalere og subwoofere? smiley

  • #34   3. aug 2014 Det kan nemt være fase der driller dig.

    Jeg ville gøre som per f har nævnt med sub.

    Derefter starte med kun dali 850 i front og så indstille dem til large i forstærkeren, og så derefter flytte dem helt ud i siderne evt vinkle dem mod lyttepossition. Ca 20-30cm ud fra bagvæggen.

    Derefter sætter du dali 450 til, når de kommer på skulle lydniveut/t-tryk gerne stige ca 2db (det fordobles (3db) med det dobbelte antal højttalere. Men du har ikke 4stk 850, så derfor skriver jeg 2db, hvis basen forsvinder når du tænder 450, så vend fasen, det samme gør du ved sub hvis bassen bliver mindre.

    Jeg har haft både dali 450 og 850, swa12-15 så ved det kan give lyd fra sig. Dali 850 havde jeg en crown ma5000 på til sidst hold kæft der kom liv i dem. De skal have MANGE WATT.

    Mhs til kraftig diskant så kan denon havr meget af skylden da de skulle være meget lyse i forhold til nad. Kabler har også lidt at skulle have sagt. Jeg havde dali silver wave og derefter bandridge kabler. Men kimber 8tc lød bedst og mest neutral. Har også læst afkobling fra gulvet skulle hjælpe på diskanten men det har jeg ikke selv prøvet, men ved at bassen ikke laver vibrationer/bølger i rummet når de bliver afkoblet fra gulvet så det kunne også hjælpe på dit bas problem.

    En tyk flise og spikes under dine højttalere. Det hæver også højden på højttaleren så diskanten måske kommer en smule over ørehøjde hvilket også har betydning for lytteindtryk.


  • Just
    Just Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 327
    #35   3. aug 2014 Jeg forstår heller ikke helt ideen med at have 4 front højtalere.
    Gem de 450 af vejen og gi de 850 noget luft. Jeg vil dog stadig anbefale en anden forstærker


  • #36   3. aug 2014 Rene s: jeg bruger en nad 114 som forforstærker
    Lige pt er det kun mine Dali 850 der er sat til smiley

    Lasse b: dem vil jeg lige kigge lidt nærmere på smiley

    Whazz : fede højtaler har også køry meget godt om dem smiley

    Lasse b: 32# hvad mener du helt præcis ? smiley

    Nickolaj hvid l: ja jeg kan sagtens vælge at smide 20k til højtalere men hvad hjælper ? Så skal jeg også have noget ordenligt grej til at trække dem

    Morten ha : tak for den gode information smiley har en flise under min sub og mangler bare under mine højtaler smiley og det hjalp betydeligt på min sub smiley skal bare lige have fat i et blødt underlag mellem flise og gulv smiley

    Peter s: kig længere oppe smiley de står der fordi jeg har haft opgraderet ikke fordi min plan er at have 4 front smiley men når jeg flytter i hus er planen at have et sæt baghøjtaler og et sæt front smiley


  • #37   3. aug 2014 Er det en dum ide at brokoble min effekt ? Ville det evt kunne få noget mere gang i mine 850 ? smiley

  • #38   3. aug 2014 hvise du sælge de højtaler og c270 og sub så for du måske 6000 ellle 7000 kr dem har du til de ny anlæge ikke +Prisleje max 15-20.000kr

  • #39   3. aug 2014 Har tænkt at sælge anlægget for ca 8.000kr smiley
    Og så er jeg havde jeg evt tænkt at smide ca 10.000kr oveni smiley

    Men har også tænkt på at skifte noget af det ud smiley


  • #40   3. aug 2014 ok super stare med højtaler nr 1
    og 2 nr forforstærker


  • #41   3. aug 2014 Jeg kan anbefale et sæt dali 870! Der er et sæt tilsalg til 4000 og så kan du købe lækkert forstærker sæt eller en kæmpe aktiv sub..

  • #43   3. aug 2014 Casper m: Jeg må på udkig efter nogen 870 smiley

    Hvad subwoofer kan du anbefale ? smiley
    Jeg synes min swa har det lidt med at " bulere " kan det passe ? smiley

    Hifistream: tak for oplysningen smiley


  • #44   3. aug 2014 Casper m: hvor er de tilsalg henne ? smiley

  • #46   3. aug 2014 Nkckolaj hvid l : Hvordan synes du den dali swa 12 spillede da du havde sådan en ? smiley

  • #48   3. aug 2014 Okay smiley

  • Marsman
    Marsman Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #49   3. aug 2014 dali swa 12 og 15 er ikke specielt gode. Synes de har en mudret bas og ikke særlig dynamisk. I det hele taget er Dali's tidligere subwoofere efter min mening temmelig ringe. Både concept og Ikon er heller ikke rigtig gode. Mentor er lidt bedre, men mener faktisk du skal helt op i Helicon s600 eller Euphonia før de lyder godt i mine øre.


  • #50   4. aug 2014 De står i skævinge smiley de dali 870 jeg har haft gode erfaringer med acebass fra audio pro, men også monitor audio har lavet noget kvalitet smiley

  • Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 209
    #51   4. aug 2014 Michael H

    Jeg mener om du har dobbelt tjekket, at + og - på dine højttalere og forstærker er forbundet rigtigt, også din subwoofer. Hvis membranerne bevæger sig i modfase forbinder næsten al bassen. Og det lyder mærkeligt at du med 2 gulvhøjttalere og en subwoofer ikke synes du har bas.


  • #52   4. aug 2014 har du en ven og kan lån en forforstærker en dag og se om det måske er en fejl med de forforstærker

  • #53   4. aug 2014 Lasse b : ja det står 100% ordenligt og ja synes også selv at det er underligt! Jeg skal ikke skrue meget op før basserne lyder dårlig i de 850'er og min subwoofer mudre eller hvad man kalder det smiley men jeg kan lige prøve at koble min nad c320 stereo forstærker på som en forforstærker og se om det vil hjælpe smiley

  • #54   4. aug 2014 Hifi4all ksb
    Er der et sæt Vienna Strauss de ville kunne fylde dit rum med lyd , og du vil ikke få problemer med diskant der skriger.....men de kræver lidt kræfter

    Mvh Tommy


  • #55   4. aug 2014 Tommy h : vil jeg lige se lidt nærmere på tak smiley

  • #56   7. aug 2014 Hvad er det egentlig endt med?
    Har du fundet ud af hvad du vil?


  • #57   7. aug 2014 mine dali 850 æder 410 watt i 8 ohm. de er også de basser som sidder i dali 870 så ved jeg ikke smiley
    men dali 850 diskant er skide dårlige.


  • #58   7. aug 2014 Har sat det lidt på standby men prøver med en anden forforstærker imorgen smiley men overvejer lidt at sælge hele skidtet og kaste mig ud i noget helt andet hifi halløj smiley

  • #59   8. aug 2014 vis det er, så ta et lyt på audiovectors højtalere smiley

  • #60   8. aug 2014 Så der sgu kommet gang i de dali'er ! Takker mange gange for jeres hjælp!

    Skiftede forforstærker og rykkede den ud fra væggen og nogle ændringer på kablerne smiley

    Næste skridt:

    Skifte diskanter og mellentoner! Evt finde nogen fra dali 870 smiley
    opgradering af delefilter samt kablerne smiley


  • #61   8. aug 2014 Rykkede højtalerne*

  • #62   8. aug 2014 mellemtonen er fin nok i dali 850 smiley

  • #64   8. aug 2014 ja det eneste forskel på de to modeller er diskanten, og basserne og vigtigst af alt delefilteret !

  • #65   8. aug 2014 870 spiller altså klart bedre end 850.. men hvad med jbl? Et sæt hp580 lyder altså klasse! Du kan få et sæt til omkring de 5500-6000

  • #66   8. aug 2014 de spiller bedre pga af filteret og diskanten

  • #67   8. aug 2014 Hmm jeg troede at ikke mellem tonerne var de samme smiley men man bliver da klogere smiley

    Hvad der angår delefilter er jeg helt grøn så det ville være rart hvis i evt havde nogle ider til opgradering af det og evt links til de sider hvor man kan købe diverse ting henne smiley

    Jbl/erne vil jeg lige undersøge smiley


Kommentér på:
højtaler med med smæk i

Annonce