{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.170 visninger | Oprettet:

Signal kabler {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg prøvet 2 forskellige kabler fra audioquest, golden gate og big sur.
Golden gate 3 meter lånte jeg hos hifiklubben.
Big sur 60 cm købte jeg af en der havde gjort et fejl køb så de var helt nye.
Jeg har bemærket at der er ret stor forskel på lyden af de to.
Efter jeg skiftede til big sur kunne jeg høre at alt blev mere detaljeret, men jeg synes også at lyden blev meget "tør" bassen er forsvundet meget tror jeg, den er der stadig men der er ikke lige så meget skub i den.
Er det fordi jeg er vant til at høre noget der ikke burde være der som støj?
Jeg har læst at kabler skal spilles til (100+ timer) kan det være det?
Jeg tænker at nogen af jer har større erfaring med forskellige kabler og deres egenskaber end jeg så jeg håber at høre fra jer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Signal kabler
  • #2   5. dec 2021 Det var også min første tanke, men jeg har skiftet imellem dem flere gange nu og jeg høre bestemt en relativt stor forskel.
    Tror du ikke på forskel i kabler?
    Jeg vil gerne høre hvad din holdning er på området.


  • #4   6. dec 2021 Hvis du kan høre forskel, så er der jo en forskel for dig og så er det jo ligegyldigt hvad andre mener.
    Nogen vil sige det er placebo, måske er det det, men er det så dårligt ?
    Så mit råd er, gør hvad du selv syntes funger for dig, når man spørger til kablers indflydelse på lyden blandt entusiaster og forums så vil du få svar i alle retninger og kan du bruge det til noget hvis en siger til dig der ingen forskel er, når du selv høre forskellen ?
    Hvad lyd eksempler så har med forskel på kabler at gøre kan man jo så tænke over.


  • #5   6. dec 2021 Ja helt enig søren.
    Jeg synes bare at den forskel jeg hører er så stor at jeg tænker at det ikke kun kan være placebo, det er derfor jeg tænkte at andre nok har oplevet det samme.
    Jeg ved godt at nogle emner deler vandene specielt kabler..


  • #6   6. dec 2021 At påstå alt er placebo bare fordi man evt. ikke kan måle eller dokumenter en forskel betyder jo ikke nødvendig vis der ikke er forskel, dog vil blindtest i en del tilfælde nok betyde man ikke ville kunne udpege kablet man mener giver forskellen.
    Kender du en der også går op i lyd så kan du jo få vedkommende til at skifte mellem kablerne uden du ved hvilke der er monteret og så se om du kan høre forskel.
    Men vi er desværre meget dårlige til at "huske" så en opstilling skal gerne være så man kan slå direkte fra det ene til det andet kabel.


  • #8   6. dec 2021 Ja den er go med dig, hvad bliver det næste.
    Er det for kedeligt på Hifi2you ? eller har du bare bestemt dig for at der skal saboteres flere tråde her på HG ?
    Du bør ændre dit profil navn til månedens gæst smiley
    Men det er jo det du er kendt for så velkommen endnu en gang, eller for 10 gang i år smiley


    profilbillede
  • #10   6. dec 2021 Jeg lader den blive ved det.
    Du er i øvrigt på filter, det første jeg gjorde da jeg opdagede "slette_Thomas" var på igen.


  • #19   6. dec 2021 Også derfor han er smidt på porten på de fleste fora der findes.
    Og ja jeg kan ikke se hvad de nummer har med forskel på kabler at gøre, og derfor kan jeg ikke se hvad det kan bruges til, men får så en snottet kommentar retur.
    "Hvis man tænker en smule ud over ens egen næse"
    Men fred være med det, dine kommentar kan jo nok ikke læses om 2-4 ugers tid alligevel smiley





  • #21   6. dec 2021 Super smiley så har vi jo en garanti igen.

  • #24   6. dec 2021 Og det siger jo intet om de oplevelser Emil selv har, og derfor kan jeg ikke se hvad han kan bruge det til, uanset om filerne viser eller ikke viser en forskel.
    Derfor min kommentar i #4
    Og så er man pludseligt altvidende og hvad du ellers skrev jeg var smiley selv om det eneste jeg enligt skrev var at Emil skal gøre det han selv syntes var bedst placebo eller ej.


  • #26   6. dec 2021 Trække i land ?? hvor har jeg skrevet at der er eller ikke er forskel på kabler i tråden ?
    Jeg har jo netop skrevet at hvis Emil oplever en forskel så er der jo en forskel for ham og han skal gøre hvad han selv syntes.
    Du er super dygtig til at læse må man sige.


  • #30   6. dec 2021 Hvis et kabel gir bedre kontrol over bassen kan det opfattes som mindre bas (bedre kontrol), sådan føles det også tit med en forstærker der kontrollere bassen bedre en den gamle forstærker.

    Har dog været heldig med min IMG Stage line STA-400D at den er god til at kontrollere bassen samt har mere hørbar bas


  • #31   6. dec 2021 #30 det du beskriver er faktisk min oplevelse.
    Med big sur er bassen ikke så buldrende og "fed" som med golden gate, men bassen som instrument er bedre defineret, altså jeg høre bedre anslaget og strengene bevæge sig ligesom man forventer en guitar lyder.
    I mine øre er en sidegevinst så at jeg synes bassen er blevet noget lavere.
    måske skal jeg bare vænne mig til det, jeg synes bassen er begyndt at vende tilbage om det så er mig der vænner mig til lyden eller om et kabel har en burn in periode ved jeg ikke.


  • #33   10. dec 2021 For mange år siden, var vi nogle teknikere, en radiotekniker, 2 elektronikteknikere og en svagstrømsingeniør, som målte flere forskellige signal kabler igennem fra 1m til 10 m, og testede med lytte-blindtest, hvor lytteren ikke vidste hvilke kabler, der var tilsluttede, og resultatet var mildest talt forvirrende.
    Det billigste phonokabel kom ind på førstepladsen, i første test-runde, og i de følgende test- runder var der forskellige bedømmelser- som tegner et klart tilfældighedsprincip.
    Jeg er selv, radiotekniker, elektroniktekniker og har i mange år arbejdet med Pro lyd som lydtekniker, og jeg beklager kære venner, men kabel lyd-forskellen er det rene fup, den er ikke målbar, ej heller dokumenterbar og sidst men ikke mindst er den ikke hørbar.
    Hvis nogen påstår andet, er der tale om faktaresistent selvsuggestion!
    Vi har som bekendt trosfrihed her i landet, og det er fint nok, når nogle foretrækker at tro på en fiktiv forskel, istedet for en videnskabelig dokumenteret forskel, men så må de også acceptere “Kongens nye klæder” effekten, når 99% af befolkningen råber:” Han har jo ingen klæder på!” Eller omsat til nutidssprog:” Der er jo ingen forskel!”………


  • #34   10. dec 2021 #33 det vil sige at jeres videnskabelige testpanel var på hele 4 deltager og det i kom frem til, er ren fakta for alle andre smiley

    Ikke jeg er uenig eller gider debatter spørgsmålet for jeg og / eller andre kan jo have en anden opfattelse, det mener jeg er en smagssag, hvis en siger vedkommende kan høre forskel så har jeg ikke behov for at sig (der er ingen forskel) hifi er ganske individuel fra den ene ende til den anden.
    Måske det hele er en illusion og vi lige så godt kunne nøjes med en transistor radio.


  • #35   10. dec 2021 Du har ret Søren

  • #36   10. dec 2021 #33

    Kabler imellen 100kr og 1000 kr ? 1000 og 10000kr ?


  • #37   10. dec 2021 Bob bob - Søren A, selvfølgelig er FAKTA ens for alle, ellers ville verden godt nok føles som en kæmpe halusinasion, og alle fælles projekter ville ende i et ny Babelstårn.
    Den eneste måde at være uenig med FAKTA på, er ved at skabe sin egen helt personlige virkelighed, hvor man kan forme verden, som man vil.
    Det har jeg heller ikke noget imod, men at smarte, grådige forretningsfolk lokker disse personer til at købe hegnstråd for flere 1000 kr pr meter, og bilder dem ind, at det gør en kæmpeforskel, det er det rene bondefangeri!


  • Preben H
    Preben H Tilmeldt:
    jun 2021

    Følgere: 1 Svar: 10
    #38   11. dec 2021 Hej Emil, der er meget stor forskel på kabler, nogen er der meget bas på andre meget diskant, nogen kabler lyder endda mere rent i lyden, og sådan kan jeg blive ved.
    hvis du ikke kunne høre forskel ville jeg være mere forbavset, der er stor forskel på alle kabler, jeg har selv prøvet rigtigt mange forskelige kabler, og dem der her inde nu mener det er fup, ved simpelt hen ikke hvad de har med at gøre, eller har ikke haft andet end hvad der svare til en billig transistor radio at afprøve det på, da forskellen i mine tests har været som forskellen på en transistor radio, til et super godt stereoanlæg.
    Selv ganske almindelig lampeledning er bedre end standard signalkabel.


  • #39   11. dec 2021 Okay smiley - jeg er ikke indstillet på en debat ude i Plejaderne, som UDELUKKENDE bygger sit bevismateriale på gisninger, religiøs tro og overbevisninger om, at signalkabler på 1 meter kan ændre frekvensområdet i en forstærkeropsætning. Jorden kalder........
    Sorry - I rest my case..........


  • #43   11. dec 2021 Nu vil jeg også lige blande mig i den hidsige debat. smiley smiley smiley

    Jeg købte et par gode TARA LABS Prisme 22 af en meget god ven, da han mente at de kunne passe godt til mit setup. De er jo retningsbestemte, så det var jo med at holde tungen lige i munden.

    Resultatet var at ved at lytte til 3 forskellige numre, og sammenligne det med det OEHLBACK NF-1 Masters kabel jeg havde i mit system inden testen. Ja der kom jeg frem til den konklusion at.......
    TARA LABS kablet lyd bedst i min SONY cd afspiller. Men.....
    OEHLBACH kablet lød bedst i min YAMAHA streamer.
    Om det så er fordi at vi/jeg/i/??? hører en egentlig forbedring, eller om det bare er snake oil. Det ved jeg ikke. Men jeg vælger nu at tro på mine øre, og "retter mig ind" efter deres anbefaling. smiley

    Jeg er ret sikker på at der ikke findes 2 individer som hører 100% ens. Og derfor er det umuligt at give én mere ret end den anden.

    Du Emil skal jo lytte til dine øre og deres anbefaling, det er i sidste ende jo dig der skal høre på det. smiley Jeg har selv "svært" ved at købe de der producenters ønske om at et kabel til 100.000++++ kr lyder 100.000 gange bedre end et til 1000 kr. Det er sikkert en forskel, men om den er de kr værd er jo op til en selv og ens penge pung.

    Men Emil prøv dig frem, og se hvad du kommer frem til. Det er en stor og meget farlig jungle det her HIFI Og LOW FI noget. smiley


  • #44   11. dec 2021 Bare en tanke, kunne det tænkes at der er faktorer man ikke kender til eller man kan mål, som har indflydelse på et kabel ?

    Jeg er selv at den opfattelse at der ikke er stor forskel, men at der er forskel på kabler.
    Jeg mener også det er det mindst vigtige led i kæden.
    Hvorfor skal de personer som siger de kan høre forskel bevise der er en forskel ?

    Jeg tror ikke der er mange her på siden der har "gyldne øre" som vel er betegnelsen for lytter der har trænet, evner har høre mere end de fleste og jeg er ikke blandt dem med super hørelse smiley

    Jeg har selv haft dyre kabler og tesen om at kabel firmaerne eller sælgerne skulle være skyld i at man oplever en forskel (placebo) køber jeg ikke i mit eget tilfælde for så skulle jeg jo have beholdt de dyre kabler og ikke endt ud med det jeg har nu, kabler jeg har valgt fordi jeg syntes det er de bedste jeg har haft.

    Men ifg. skeptikerne (hvis jeg forstår korrekt) så kan man lige så godt bruge de kabler der som regel følger med apparaterne altså noget i stil med dem her under.


    profilbillede
  • #45   11. dec 2021 Søren A.

    Helt enig. dog er de der kabel der følger med ens apparater måske liiige i underkanten.
    Den største aha oplevelse jeg har haft ang. kabler var når jeg byttede mit 5 meter lange Subwoofer kabel med et fra hifi klubben som var til en sub. Der var meget stor forskel. meget mere fast bas som også blev mere præcis. og byttede frem og tilbage flere gange... og der var forskel.
    Men giver dig ret i at der er mange producenter derude der sælger sand til Sahara´s ørken.


  • #47   11. dec 2021 Nu valgte du så at bruge min tråd igen....
    Jeg tog dig af filter fordi jeg troede at du forstod budskabet, og fordi jeg også synes du skal kunne komme med dine synspunkter på mine spørgsmål så vi alle kan have en konstruktiv debat om div emner.


  • #49   11. dec 2021 Jeg synes ikke der gik noget galt for indlæg #46?
    I en debat er det okay at være uenige og bølgerne kan gå højt men der gør os jo ikke til fjender.
    Et emne om kabler tror jeg aldrig vi alle kan blive enige om og det må man gøre sig selv klart inden man hopper med på vognen.
    Mit formål med denne tråd var og er ikke at blive bekræftet i min oplevelse, men at udvide min horisont og læse hvad i andre oplever for at selv kunne drage min egen konklusion, som nok kommer til at forandre sig flere gange som tiden går.
    Jeg håbede på at der var folk for og imod som ville skrive, ikke for at være uvenner men for at rokke lidt i de teorier der er i begge lejre.


  • #50   11. dec 2021 Emil

    Helt enig. Det er jo det der er/var formålet med tråden at vi ale skulle komme med vores mening.
    Som sagt så har jeg oplevet at man KAN høre forskel. Men ikke altid lige tydeligt og slet ikke i forhold til div. priser på produkterne...
    Men tag nu BIG SUR som du nævner. Det mærke kendte jeg slet ikke.? så det var da fedt at få lidt input på den. Måske skulle man prøve et kabel derfra en dag. osv.
    Udvide sin viden og synsvide. Som du selv siger vores lyd billede har helt sikkert rykket sig siden vi var unge...
    Jeg tror at hvis vi tager vores anlæg fra vores barndom af eller vores forældres, som vi dengang syntes lød suuuuuper fedt. ja så ville det måske nok ryge ud af døren lige så hurtigt som det kom ind.


  • #51   11. dec 2021 Kan godt li at alle kabler er fra samme mærke, nogen gange gør det ikke så meget, i det jeg ikke kan skifte kabel fra min pladespiller og min casette båndoptager lyder anderledes end min cdafspiller, brugte billige kabler fra cordial i en kort periode før jeg skiftede dem til roland black serie, som er fornuftige kabel uden de koster en formue.

    Signalkabler kan gøre en forskel men synes højtalerkabel gør en større forskel end signalkabler, aner ikke hvorfor det er sådan


  • #52   11. dec 2021 #50
    Big sur er fra audioquest.
    Jeg var i hifiklubben og fik et audioquest golden gate med hjem for at prøve om jeg kunne høre forskel, og det kunne jeg helt bestemt så jeg gik ind på hifishark for at finde et slt til en god pris og fandt så audioquest big sur som er et trin over golden gate.
    Det var det der fik mig til at oprette tråden fordi jeg var faktisk ikke overrasket over at kunne høre forskel fra de gamle kabler min far brugte til sin sony tuner fra 90'erne til golden gate, men at jeg "mener" at kunne høre forskel på golden gate og big sur overraskede mig.


  • #53   12. dec 2021 https://youtu.be/sX4Cr8sfFkg

    Lidt forklaring om kabler.


  • #54   13. dec 2021 Er der nogen af jer der selv laver kabler altså køber løs kabel og lodder stik på ?
    Ved godt jeg tidliger har anbefalet kablet men gør det også i tråden her, men om det også er et kabel for andre ved jeg jo ikke, men det er det kabel jeg syntes er mest vellydende af dem jeg har prøvet gennem tiden. syntes ikke 300kr/m er specielt dyrt stik tilkommer jo så også så et kabel vil vel havne på omkring 500kr.

    https://hificable.dk/produkter/8-signalkabel/18-vdh-d-502-hybrid-signalkabel/


    profilbillede
  • #55   13. dec 2021 Nej det er så billigt at købe kabler at det næsten ikke kan betale sig

    2x4 meter Van Damme Tour Grade Classic XKE microphone cable, black + Amphenol stil til 277.35 kr, var på tilbud, blev custom made og incl fragt

    Det sku ok når man ikke vil have billige kabler til 100-150kr


Kommentér på:
Signal kabler

Annonce