{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.124 visninger | Oprettet:

Få min digitale musik til at lyde mere analog,behaligt i toppen,ny dac ? {{forumTopicSubject}}

Lille update fra mig af, jeg har nu en nad c352, en pa class d effektforstæker på 2x226 watt i 8 ohm (1khz 1%thd) en nad D1050 dac som jeg har haft i et stykke tid og et sæt B&W 607 s1 (på isoacoustics stander 1 gen)med canare 4s11, kabel fra pcen er qed performance optical og wbc (worlds best cable) gotham fra dacen til min nad og så pt inakaustik til class d effektforstærkeren + diverse fødder

Effektforstærkeren er ny og måtte fjerne blæseren da kabinettet på en eller anden måde samme med blæseren larmer suser,har coilwhine, den ene gummi vibrations dæmpe skrue eller hvad man nu kalder det som blæseren er monteret med, gik i stykker, så det mindsker chancen for at returnere den og få det fulde beløb tilbage (gear4music).

Den spiller ret godt og har først og fremmest masser af effekt så lyden er helt forvræningsfri inden for alle genre og alm til høj lydstyrke.

Class d lyder anderledes end a/b først og fremmest lidt mere forvrænging og meget ofte lidt anderledes diskant, ofte lidt mere og der har jeg lidt problemet, jeg synes når jeg lytter til noget rock musik f.eks metallica, ac/dc eller noget andet så er diskanten meget ofte for markant, digtial, hvor musik via min båndoptager eller pladerspiller er mere behalig, skulle lige test lyden med et bånd og prøve nogen justeringer af gain både på effektforstærkeren og båndoptageren.

Det spiller bare bedre i toppen, gammel båndoptager fra denon (var dyr omkring 86) og en alm pro-ject primary e med en billig riaa fra argon (hifiklubben), når jeg f.eks via youtube lytter til Sweet Bossa Nova - Coffee Jazz & Bossa Nova Music - Relaxing Jazz Music for Good Mood, så lyder det mere fyldigt,varmt og med en behaligere top en f.eks end mange liv rock koncerter på youtube gør ved høj lydstyrke.

Jeg har en fornemmelse af at min nad D1050 dac ifølge diverse test måske er lidt analystisk og lys i toppen + at en class d påvirker det mere i negativ retning når der spilles højt eller rock musik.

Jeg har derfor en fornemmelse af at jeg måske skal have en anden dac, men hvilken, jeg bruger min både til min cdafspiller og pc og kan godt ofre op til 1000kr ny alle brugt, ny kunne være f.eks en fra topping der kan fås fra ca 100 euro og op når det skal være en jeg kan bruge til både min cdafspiller og pc , lytter rigtig meget til tidal hifi sammen med youtube.

Jeg skal vel groft sagt få min digitale musik til at lyde mere analog,behaligt i toppen

Er meget glad for denne side på youtube hvor musikken er meget behalig optaget og uden den samme tendens til en markant top som når jeg lytter til live rock koncerter på youtube.

https://www.youtube.com/channel/UC7bX_RrH3zbdp5V4j5umGgw


Nærlokale nyheder i Hammel og omegn
Læs helt lokale nyheder fra Hammel på Vores-hammel.dk. Læs om alt fra byen, om virksomhederne i byen og om supermarkederne.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få min digitale musik til at lyde mere analog,behaligt i toppen,ny dac ?
  • #2   14. jan 2021 Er enig i at der skal ændres en del, du nævner selv din DAC.
    Du beskriver dine forstærker som gode for så sener at beskrive de problemer class D har så der modsiger du lidt dig selv smiley
    Dine højtaler kender jeg ikke, men hvis de har det som en del B&W så er toppen ikke noget at skrive hjem om.
    Så mener du skal fokuser på de bedste højtaler du har råd til for så sener kikke på forstærker / dac.

    Hvordan er lyden kun fra din NAD C352 uden effektforstærkeren ? tænker lidt din class D er et skridt ned i kvalitet.

    Og når jeg skriver bedste højtaler mener jeg jo selvfølgelig bedst lydende hvilket jo ikke nødvendigvis er de dyreste du kan finde.


  • #5   14. jan 2021 Bliver det ikke besværligt når man ingen mic har og lidt dyrt med med en mic som koster næsten 800kr https://bekent.dk/umik-1-malemikrofon-usb.html

    https://www.youtube.com/watch?v=kR-WtOeWUY4


  • #7   14. jan 2021 En af de ting som nok er årsagen til jeg spørger om en dac, er at den jeg har måske er lidt lys i det (har hørt nogen betegne dacen som lidt lys i lyden) ved rock musik kombineret med nuværende forstærker og højtaler, måske lidt analytisk, så lyden gengives måske mere i retning af de gode studio monitors der ikke på nogen måde ændre på lyden men lader en høre hvad der måtte være af fejl, om noget som ikke er neutral, frem for at prøver at gengive alt behaligt uanset om det er youtube i 360p eller tidal master.

    Selvfølgelig lyder class D anderledes end class A/B, min forstærker er opgivet til 2x226 watt (1khz 1%thd) der kan lyden sagtens være så ren at jeg måske slet ikke opdater at lyden er meget høj når jeg lytter til noget live rock musik fordi der ingen forvrængning er MEN jeg synes bare pc ofte lyder mere diigtal end f.eks et bånd eller lp, om det skyldes dacen eller forskellen i toppen ved jeg ikke, det bare noget jeg i mange år har synes kunne være fedt at ændre.

    At få lyden fra min pc,cdafspiller til at lyde mere analogt, det dog mest markant ved f.eks rock musik ved høj lydstyrke (spiller aldrig over min højtalers og forstærkes evne) frem for easy listening jazz eller de rigtig gode optaget pop,rock plader, at jeg gerne vil have det lyder mere analogt end digitalt.

    En dac er ofte plug and play, hvis der skal installeres en driver er det som regl super nemt, jeg vil ikke sige jeg som sådan er utilfreds med niveauet i toppen når jeg lytter til rock musik, det mere lyden der måske burde være mindre hård eller analytisk

    Er dog generalt tilfreds med lyden fra min class d forstærker og den ekstra effekt jeg har fået, lyden skal dog tweakes lidt

    https://youtu.be/pR7wqdjeV9s lyder godt, en del bedre end den lidt hårde metalliske top fra f.eks live koncerter med metallica når lydstyrke er medium eller højere.

    Kan godt ofre lidt meree nd 1000kr men mikrofonen (eller begge dele) kan jeg bare ikke få billigere ene den ca 1700-1800kr

    Kan ikke spille højt når jeg lytter til plader (akustisk feedback i bassen) så der vil være en mulighed for at cutte bassen f.eks fra 30hz være en fordel og som også kunne gi en renere og bedre mellemtone hvis der permanent var et highpass filter på 30-35hz så f.ek 35 og ned dæmpes et sted imellem 6 og 24 db (ikke for at kunne spille højere men for at gi bedre lyd)


  • #8   14. jan 2021 2x226 watt ved 1khz er de rene pap watt, rigtige watt med power bag er opgivet ved 20hz i vedvarende belastning. Så den pa forstærker du har er noget skrammel til hifi. Pa forstærkere er generelt ikke et godt valg til et hifi setup.

  • #10   14. jan 2021 Den eneste ulempe der er ved den minidsp er at det analoge signal ændres til digital for efter korrektion tilbage til analog, og desværre er delene i disse af ringe type til skade for lyden, derfor jeg ikke er fortaler for en sådan.
    Om det er gætteri at en billig PA forstærker er i den dårlige ende ved jeg ikke, men tvivler på der er meget HiFi over det.
    TS hvis du vil have god hifi lyd så start med dine højtaler og derefter et forstærker sæt og så en DAC det kan jo sagtens være brugt.


  • #12   14. jan 2021 #8

    Nu var der 2 mindre class d forstærker jeg har kunnet købe, men heldigvis var den jeg valgt den eneste der var på lager med hurtig levering og den levere effekten, også samlignet med hvad jeg havde,har.

    Mange vælger crown (de laver en til 2200kr med dsp) og behringer A500 eller A800, jeg valgte så noget andet jeg ville prøve, i modsætningnen til class A/B forstærkerne har class d forstærkerne ground lift,limiter og gain (0.77v,26db,1.4v)

    Du burde kende dette link (class a/b forstærker ikke d) http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

    https://www.youtube.com/watch?v=yeQPx-FrYZw


  • #13   14. jan 2021 #9

    Jeg ved det tro dog kun 6-24 db pr oktav vil være nok

    1800kr er meget (mulighed for bedre forstærker), kunne hvis jeg var heldig og have pengene (det mini dspen med mic koster og det jeg gav for fortærkeren) på det tidspunkt den var til salg på, så kunne jeg have købt en brugt Hegel H80 til 3400kr, men der havde jeg købe den jeg har nu, der havde jeg gerne gået på kompromis eller beholdt samme effekt (relativt til test af H80'eren og at man ikke bare kan køre rundt til alle steder og lytte i disse corona tider) https://www.theabsolutesound.com/articles/hegel-h80-integrated-amplifier


  • #15   14. jan 2021 #10

    Mine højtaler er ret nye (dog lang mere en 14 dage).
    https://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/bowers-wilkins-607/


    Som nævnt ca 1800kr + hvad forstærkeren har kostet mig så kunne jeg få noget der er bedre, så det at ofre 1800kr på en mini dsp + mic det skal også kunne betale sig ellers vil jeg som nævnt kunne få noget bedre brugt.

    Prøv at kig på dba hvis dsp er vigtigt, der f... mange surround reciever med mic og dsp, ja der ikke så mange justeringsmuligheder som med en mini dsp, men priserne starter helt nede fra ca 500kr og op hvor mange har mulighed for at kan bruges med en effektforstærker til fronterne

    Har trods alt levet uden dsp funktionerne til min pc i 10 år der hvor jeg bor nu, så jeg overlever nok hvis ikke jeg køber en mini dps + mic.

    Lytter til anne,sanne og lis koncert fra tv 2 play og det lyder ok, også ved høj lydstyrke, men hvis det lige bliver metallica så der bare super meget knald på toppen ved høj lydstyrke og det lige i overkanten (for analytisk,in your face) og nej det ikke bare ned med diskanten,det mere kvaliteten af toppen en at få den dæmpet, dog vil begge dele gi dobbelt effekt, gi mere end kun det ene.


  • #16   14. jan 2021 #11

    Nu er der så forskel på 19000kr og 3000kr

    De færreste købe en 19000kr forstærker til deres cerwin vega xls og de færreste med et sæt B&W 804 D3 køber en 3000kr forstærker til den

    Havde kigget på hifi effektforstærker men de fleste på omkring 150 watt var enten lidt dyre eller havde en del år på bagen eller begge dele, f.eks en nad c372 koster ca 3000kr eller lidt mere og det synes jeg er voldsomt dyrt når jeg gav 750kr for min nad c352 (fejlfri stand)


  • #17   14. jan 2021 #14

    Nu var udgangspunket ikke korrektions muligheder, men en bedre lydende dac

    At en mini dsp kan lave korrektioner er så det den kan, men er også en del dyrer end en dac, da man skal have en mic, den skal så kunne gi bedre justeringsmuligheder af frekvensgangen men ændre ikke på den kvalitet der kommer fra dacen


  • #20   14. jan 2021 Der findes nogen fra topping men ved ikke hvor gode de er ud over de test jeg kan finde på nettet, det jo også derfor jeg spørger (selv om jeg nogen gange vælger noget andet)

    Måske er der en der lige ved hvad jeg skal have, du skal da have den eller den model, jeg har hørt den eller personen har den selv, den har en lyd jeg tror vil passe godt til det du beskriver om at du synes lyden nogen gange er for analytisk eller markant i toppen eller at den bare passer godt sammen med class d forstærker der kan have mere energi i toppen end andre typer forstærkere.

    https://www.audiophonics.fr/en/dac-without-volume/topping-d10s-dac-usb-32bit384khz-dsd-256-xmos-u208-es9038q2m-black-p-14686.html

    https://www.audiophonics.fr/en/dac-with-volume/topping-e30-usb-dac-ak4493-32bit768khz-dsd512-xmos-black-p-14486.html


Kommentér på:
Få min digitale musik til at lyde mere analog,behaligt i toppen,ny dac ?

Annonce