11.134 visninger
|
Oprettet:
Højtaler ledning tykkelse og type. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Er der nogle der kan fortælle mig hvorfor man ikke MÅ bruge alm. el-ledning til højtalerledning? Samt hvilken tykkelse man skal bruge til en 135-150 watts højtaler?
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 2 AV-enheder: 1 Emner: 67 Svar: 386
skal det være billigt så tag i Thansen og køb deres tykkeste højttaler kabel, det koster ikke det store, ellers så kig på brugt market der er også massere af kvali kabel at finde til langt under ny pris og så længe det ikke har skader så bliver kabel jo ikke slidt =)
jan 2008
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 46
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
men det undrer mig sgu med dit grej at du ligefrem ikke kan høre foreskel
Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.481
det kan jeg stå inde for, blev sgu overrasket da jeg så Michaels, sy-tråds tynde højtaler kabler.....
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 24 AV-enheder: 3 Emner: 123 Svar: 1.042
Må sige meget kraftigt imod der, jeg gik fra normalt OXF kabler, til VDH og så til Xindak.. Og jeg kunne hører forskel hver eneste gang jeg opgraderede.. at man ikke skal bruge flere tusind kroner på kabler, er jeg enig med.. MEEEEEEN at bruge el ledninger, der strammer man den sku lidt..
jan 2008
Men øret er jo en muskel, og hvert menneske har forskellige muskler.. Så man hører forskelligt..
jan 2008
jan 2008
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Hvis man har behov for at få bekræftet, at der er forskel på kabler. Så kan ethvert anlæg vel afsløre forskel på en lampeledning, og eks. et billigt VdH clearwater kabel.... Om man er interesseret i at bruge penge på det, har et anlæg hvor flaskehalsene er mere udpræget andre steder, ens hørelse er flaskehalsen, eller bare er stædig modstander. Det er jo op til folk selv
Men lytte træning har også meget at sige, hvis man rigtig skal fluekneppe kabler. Har personligt ikke fået lyttet meget musik her i vinter. Og da jeg for nyligt, fik til opgave at konstruere et kabel med en specifik klang, der kom jeg virkelig til kort. Min evne til at koncentrere mig om de forskellige aspekter var virkelig blevet rusten hen over vinteren. Og det krævede virkelig at jeg måtte fokuserer for at for at finde den rette løsning. Men man kan dog hurtigt oparbejde en god evne, til at opfatte forskellene igen.
Men glem at lytte kabler ude i byen.... De skal prøves hjemme på ens eget anlæg, som man kender rigtig godt, og med noget musik man kender rigtig godt! For så kan man sidde og høre, om der er detaljer der pludselig er mere markeret eller fraværende. Om der er mere rum, dybde og stereo perspektiv. Fokuser evt. på et enkelt instrument på scenen, og se om man kan pege det ud i lydbilledet, fornemme hvor langt væk det står. Kan man skille det ud fra alle de andre instrumenter, eller drukner det bare.
Når jeg selv rigtig flueknepper detaljer, så lytter jeg sjældent til meget mere end en passage på 10 sekunder. Skifter så kabel og lytter den samme passage igen.
Det har dog intet med musik glæde at gøre!!!! Men hvis man vil lytte forskelle, så kan det være en udmærket ting. For så glemmer man ikke en bestemt detalje i et langt musik stykke.
Ofte er det eks. en hammer i klaver, der slår på en streng jeg lægger vægt på. Kan man høre klaver kassen, hammerens mekaniske funktion, kan man fornemme træets resonnans osv. Eller en finger der glider op ad en guitar streng osv. Har også et specifikt nummer, hvor der er triangel, som virkelig kan falde igennem, i de fleste tilfælde, den er også god at sammenligne med, for der kommer ens anlægs formåen helt til kanten
(Og en god fidus til at sætte sig præcis i sweetspot hver gang, det er lige med øjnene at lave en vurdering af, hvor meget af hver af indersiderne af højtalerne man kan se. Hvis siderne ses som lige lange, så har man ret præcist sat sig i sweetspot
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 AV-enheder: 2 Emner: 49 Svar: 864
Og til jer der ikke vil gi Jesper ret , læs
lige hvad han skriver igen . Og så svar ham på
hans spørgsmål
Vh Tommy
jan 2008
jan 2008
Men tror alt i alt det handler om at gå op i de meget små detaljer i lyden, når det gælder kabler.
jan 2008
Men ja at give så mange penge for et sæt kabler, det er en ren pengemaskine..
Men tænkte lige på om folk herinde også mener at det er ligegyldigt med ordenlige signalkabler - RCA, optisk, XLR, Coax, Jack..... ?
Højtaler ledning tykkelse og type.