{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stoppet toilet 2.200 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 1.200 kr.
  • Fejlsøgning og udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Hæk 40 meter 500 kr.
  • Flooded bathroom. I did a washing machine cycle and a LOT of water poured out of both the general drain and the shower drain. Pls help 1.200 kr.
  • Tjek om vandlås er skruet rigtigt på 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 3 4 5 vejs højtaler
  • #1   21. jun 2009 2'vejs er: 1 diskant + 1 bas/mellemtone.

2½'vejs er: 1 diskant + 1 bas/mellemtone + 1 bas.

3'vejs er: 1 diskant + 1 bas + 1 mellemtone

Ret mig hvis jeg er forkert.

• #2   21. jun 2009 Det er 100% korrekt Casper T.

Der findes mange forskellige typer, det mest normale er dog 2, 2½ og 3 vejs systemer

• #3   21. jun 2009 allan A - vil det sige at en 1 vejs ikke er normal =)

• #4   21. jun 2009 Morten P.

Ja på en måde har du ret. Der kan sagtens være 2 delefrekvenser i en 2 vejs højttaler. Hvis delefilteret er ordentligt konstrueret, så vil du se, at signalet ikke går direkte på bas-enheden, men at det først går ind i delefilteret som sender et bassignal ud til basenheden (og mellemtone) og diskant-signaler til tweeteren

Nogle gange er det faktisk diskantenehden som osse varetager mellemtone-området i stedet for basenheden. Begge dele kan være lige funktionelle.

Det jeg vil frem til her, at selvom en højttaler er 2 eller 4 vejs kan der snildt være flere delefrkvenser.

• #5   21. jun 2009 Det er dele frekvensen der er afgørene for om hvorvidt en højtaler er eksempelvis en 2,5 eller 3 vejs højtaler..

antallet af enheder giver dog som regel et prej i retningen af hvilket system der er tale om.. smiley

• #6   22. jun 2009 Det kommer an på delefilterets opbygning som jeg osse skrev ovenover.

• #7   22. jun 2009 Det er ikke filteret, men hvilke toneområder de forskellige enheder tager sig af der er afgørende for om det er en, 2 vejs, 3 vejs osv osv..

Du findes eks højtalere med to enheder (bas / diskant ) hvoraf det kun er diskant der bliver skåret af nedadtil.. Bassen får direkte signal fra forstærkeren og varetager derfor både de nedre oktaver og øvre aktaver (så langt den nu rækker..). Diskanten tager så over fra hvor bas/mellemtonen slipper...

Så det er hvordan enhederne er parret og hvilke frekvenser de tager sig af der er afgørende for om en fabrikant kalder en højtaler det ene eller det andet.. Der er mange ting der spiller ind..

Udfra delfilteret og valget af enheder kan man i de fleste tilfælde se hvad der er tale om.. smiley

• #8   22. jun 2009 Du er forkert på den her. I de fleste kvalitets højttalere (mine inkl.) der går signalet ikke direkte til basenheden.

Hvis signalet går direkte på basenheden så gengiver basenheden mange gange osse det lave mellemtone område.

Dette kan dog mange gange være tilfældet i en højttaler hvor der er tale om 2 vejs systemer eller evt. 2½ vejs

Kommentér på:
2 3 4 5 vejs højtaler

Annonce