{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  4 eller 8 ohm?
  • #2   13. jan 2018 Tak
    Det er godt at vide når der skal vælges forstærker??


  • #4   14. jan 2018 Ved du om det gør noget ved kvaliteten af lyden, jo lavere modstanden bliver?

  • Plexi
    Plexi Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #6   16. jan 2018 @ Thomas C:
    Jeg er godt nok ikke helt enig i det, du skriver!

    "Nej stadig 4 ohm men i hver sit frekvensområde"
    Nu kender jeg ikke til, hvordan de pågældende højttalere er koblet op indvendigt, men hvis man tager udgangspunkt i tommelfingerreglen om parallelkobling af højttalerenheder, så må man gå ud fra, at impedansen bliver 2 * 8 Ohm idet, at 2 * 8 Ohm bliver til 1 * 4 Ohm ved parallelkobling.
    Jeg ved dog godt, at hvis man beregner med reciprokke værdier, som man i virkeligheden skal, så giver det ikke præcis halvdelen ved parallelkobling, men i daglig tale er det tilfældet.

    "Men jo lavere ohm jo hårdere får forstærkeren det"
    Ikke ubetinget korrekt!
    Hvis forstærkeren ellers er bygget til at kunne drive 4 Ohm højttalere, så vil den være belastet mindre i forhold til 8 Ohm drift og dermed levere højere udgangseffekt.
    Hvis den derimod IKKE er bygget til 4 Ohm drift, så kan du risikere, at den yder mere end den egentlig kan og så bliver den ustabil!

    @ Martin C:
    Det ændrer ikke på selve lydkvaliteten, at impedansen bliver mindre - kun hvis forstærkeren ikke er bygget til at trække den lavere impedans ligesom jeg beskrev ovenfor.

    Ang. valg af forstærker:
    Du kan IKKE købe for kraftig en forstærker, så det med at hvis din højttaler er opgivet til eks. 250 W, så skal din forstærker også være det, er en skrøne!
    Jo kraftigere din forstærker er, jo lettere har den ved at styre dine enheder.
    Enhver forstærker kan få en 15" enhed til at bevæge sig - selv et lille 1,5V batteri kan - det svære kommer, når forstærkeren skal trække membranen i den modsatte retning igen - kan den ikke det pga. manglende kræfter, så får du en sløv bas.

    Jeg håber ikke, at du er mere forvirret nu? Ellers skriv gerne igen. smiley


  • #8   16. jan 2018 Det er en rigtig go snak og man skal nok ha et ledningsdiagram over delefilteret, det har jeg dog ikke.
    En kraftig forstærker er lig med præcis lyd?
    Er jeg inde på noget af det rigtige?


  • Plexi
    Plexi Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #10   16. jan 2018 @ Thomas:
    Jeg har simpelthen så svært ved at være enig med dig!
    Det er korrekt, at en enhed på 4 Ohm altid vil være 4 Ohm, men kobler du to 4 Ohm enheder sammen parallelt, så "ser" forstærkeren det altså som 2 Ohm i daglig tale - og det er et faktum!
    Så der må sidde to delefiltre inde i højttaleren, som må være koblet sådan, at de har en impedans på 8 Ohm hver, således, at når skinnerne er på, så bliver de to jo parallelkoblet og så bliver den samlede impedans 4 Ohm.

    Facedrej i en højttaler? Dét vil jeg gerne have uddybet!

    Hvis du mener, at en forstærker ikke yder mere ved lavere impedans, så forklar mig venligst, hvorfor alle forstærkere er opgivet med højere udgangseffekt ved eksempelvis 4 Ohm end ved 8 Ohm. Jeg har aldrig set andet i hvert fald.

    @ Martin C:
    Jeps, jo kraftigere forstærker, jo mere præcis lyd. smiley


  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 27
    #13   17. jan 2018 Gør som jeg, kig på udgangseffekten i 8ohm- i hele frekvens-området, og sørg for den altid er dobbelt det du har brug for. Ved godt det er en lidt dyr løsning, men du har altid overskud nok.

  • #14   17. jan 2018 Når jeg kobler en forstærker til bi amping og højtaleren kan tåle 600 Watt kontinuerligt, er det så 300 til HF og 300 til LF eller det 600 hver?
    Grunden til jeg spør er nemlig, skal man ha en 1200Watts forstærker er det svært at finde en hi fi forstærker, det er mest PA


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #16   17. jan 2018 Jeg ved godt, at du tænker at det må være to stk. 8 ohms enheder, som er paralleltkoblet. Det, som du skal være opmærksom på er, at hver højtalerenhed ikke er en ren (ohmsk) modstand, men en kompleks modstand. D.v.s. at enhedens modstand (også kaldet impedans) afhænger af frekvensen. Da det er en kompleks modstand, har impedansen også en vinkel (fase), som udtrykker forholdet imellem den rellle (ohmske) modstand og den imaginære. Denne vinkel afhænger også af frekvensen. Det lyder kompliceret, og du skal kende lidt til de komplekse tal, før du kan regne på det.
    Hovedbudskabet er, at de 4 ohm er mere et estimat af et gennemsnit, og ikke en konstant modstand, som du kan regne med. Når du, ved at fjerne skinnerne imellem de to terminalsæt, får to separate enheder, kan du forvente en større, gennemsnitlig impedans fra begge, og ja, det vil nok gennemsnitslligt virke som en fordobling per enhed i forhold til den parallelkoblede impedans. Men du vil stadig kunne måle en langt højere impedans end de 8 ohm omkring nogle frekvenser (især de høje) og en meget lavere impedans (måske lavere end 2 ohm) omkring andre frekvenser (især de lave).
    Jeg håber dette svar gør dig lidt klogere på et særdeles kompliceret område.


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #17   17. jan 2018 Der er andre forstærkerparametre, som er vigtigere end udgangseffekten. Se f.eks. på dæmpningsfaktoren. Det svageste led i kæden er dog højtaleren. Det er der, hvor du skal lægge dine penge og ikke så meget i forstærkeren. Sørg dog for, at forstærkeren har en sådan styrke, at den ikke begynder at klippe, når du spiller højt. Klipning er den typiske årsag for knaldede diskanter.

  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #19   18. jan 2018 Thomas C: Det som din figur viser er ikke enhedernes impedans, men et delefilter med to ohmske modstande (på hver 8 ohm) til at repræsentere højtalerenhederne.
    Det som jeg forsøgte at forklare var, at impedanser ikke er ligefremme at regne på, som rent ohmske modstande.
    Men du har klart en pointe. I mit tidligere indlæg inddrog jeg ikke delefilteret i mine betragtninger. Delefilteret vil (som du også kan se på din graf) vil rigtignok sørge for, at tilføje yderligere impedans til din målinger, da hver sektion i delefilteret sidder serielt med den tilhørende enhed.
    Din anden graf, som var indeholdt i dit indlæg fra 17/1/18 kl: 1:03 viser et meget godt eksempel på en enheds impedansforhold, men jeg kan ikke rigtigt læse enheden på den venstre, lodrette akse – er det milliohm?


  • #22   19. jan 2018 Det er altså osse en go ting for lyden at forstærkeren kan klare lave modstande indenfor frekvensområdet

  • #23   20. jan 2018 Kan man måle modstanden så man ved hvor langt ned modstanden går mens den spiller?
    Med et alm multimeter eller skal det være med et oscillo et eller andet scop?


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #24   20. jan 2018 Det er svært at kortlægge højtalerens impedans uden det rette udstyr. Du skal bruge en tonegenerator, så du kan sende forskellige frekvenser gennem forstærkeren til højtaleren. Dernæst skal du have højtaleren serieforbundet med en lille modstand (få ohm), som du kan måle spændingen over. Husk at modtanden skal kunne holde til den effekt den skal udsende. Hvis du nu sender en ren tone, f.eks. 1kHz fra tonegeneratoren igennem forstærkeren til højtaleren, vil du kunne bestemme strømmen gennem den serieforbundne modstand, som I = Us/R hvor Us er den spænding, som du med et voltmeter måler over modstanden. Måler du samtidig (eller flytter voltmeteret i opstillingen uden at ændre på and) spændingen er højtaleren, kan du beregne dens absolutte impedans som Z = Uh/I, hvor Uh er den spædning, som du måler over højtaleren. Herefter ændrer du frekvensen i tonegeneratoren til en anden frekvens og gentager målingen. Ved at lave et passende antal målinger, vil du kunne tegne en graf med højtalerens absolutte impedans som funktion af frekvensen.
    Når jeg skriver den absolutte impedans er det fordi, du ikke for imformation of fasen i denne opstilling.
    Hvis du vil have bestemt fasen, kan du bruge et oscilloscop med to indgange. Du skal så få oscilloscopet til at vise hhv. Us og Uh. Du vil da kunne se, at toppene imellem de to sinuskurser er fasen, idet Us faktisk viser strømmen (I) da I = Us/R.



  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #25   20. jan 2018

    profilbillede
  • #26   20. jan 2018 Det er nogle gode svar og vejledninger

Kommentér på:
4 eller 8 ohm?

Annonce