{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.210 visninger | Oprettet:

Nikolaj H
Nikolaj H
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 1

Forstærker {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har overvejet at købe et par Cerwin Vega xls-28, max watt tallet er 200 Watt. men min forstærker er kun 100 watts. mit spørgsmål er så bare hvad er minimums effecten på de højtallere og skal jeg ikke være nervøs for at den brænder diskanten, eller skal jeg ud og have en anden forstærker? eventuelt link til en forstærker: Sorround 5.1 eller 7.1 smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle ikea pax skab 1.200 kr.
  • Klipning af hække 675 kr.
  • Opsætning af ny vandhane 800 kr.
  • Ny bruse slange 600 kr.
  • perlatorstykket fra køkkenet faldt af 700 kr.
  • Vaskemaskine vil ikke starte, virker som om program vælgeren er frosset men melder ikke fejlkode, 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forstærker
  • #1   12. mar 2013 Det jeg altid går efter er rms watt da jeg ikke kan bruge max watt til en dyt.. Max watt er hvad den givende forstærker eller højtalere kan præstere kortvarig og derved opnå en lidt højere spl men kan ikke se pointen for jeg går efter det hvad det kan klare fra nu og til i morgen hvis det skulle være uden at der sker noget.

Minimums effekten er i hvert fald mindre end hvad din forstærker levere. Vil sige at du kan bruge hvilken som helst forstærker som du lyster ( så længe den er stabil i de antal ohm som højtaleren er på) men du skal blot ikke skrue højere op end hvad forstærkeren kan klare for så forvrænger dine højtalere og bliver ødelagte.

Surround forstærker skal/behøver du ikke kigge efter da de ofte er på mindre watt end en stereo forstærker og til et stereo setup er de sidste kanaler overflødige. smiley

Jeg har brugt en ældre jvc med 2x60watt rms i 4 ohm til at trække mine vs15 på 400 watt rms i 4 ohm og det har jeg vel gjort i ca 3 år og der er også blevet skruet meget godt op smiley

• #2   13. mar 2013 Speakers, hvis man ikke ved hvad man skal kigge efter hvad angår en strømforsyninhg så er det ikke til nogen gavn at fortælle det desuden så er det mere simpelt som nybegynder at kigge efter watt og hvis du tager et af de mere gængse mærker så går du alligevel ikke galt i byen.

• #3   13. mar 2013 det er derfor at jeg anbefaler en stereo forstærker da deres watt passer bedre. hvis du skal til at kigge på strømforsyning, så skal du også finde ud af hvilken klasse forstærkeren er for at finde ud af hvor meget udnyttelse du har ud af en strømforsyning.

hvis du kigger efter en brugt forstærker så skal du ofte til at spørge indtil hvor stort et strøm forbrug den har for det bliver sjældent oplyst.

• #4   13. mar 2013 det skal man da. en ren klasse a forstærker har kun få % effekt af strøm forsynings effekt hvor en klasse j har en meget højere % og derfor levere flere watt.

• Stig K
    Stig K Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Svar: 6
    #5   13. mar 2013 En Surround forstærker der er opgivet til 7x150 watt har ikke i nærheden af hvad der ligner 1050 watt. De 150 watt er vejledende for hvad forstærkeren eller receiveren kan levere i en enkelt nogen gange to kanaler. Læs evt. mere her:
    (link fjernet)

• #6   13. mar 2013 Speakers, nej det er skam virkelig heller ikke det jeg mener.

Stig, det er vi klar over

• #7   13. mar 2013 jeg opgiver

• #8   13. mar 2013 Så hvis du har 2 forstærker, begge med indbygget 1000va strømforsyning, så mener i at de har samme output selvom den ene er klasse j og den anden klasse a/b eller for den sags skyld klasse d?

Selvfølgelig skal den have en ordenlig strømforsyning men de mest omtalte mærker har som regel også en i så de i hvertfald ligger tæt på eller som minimum yder de watt som de skriver.

Generelt så hvis du går efter de gamle nad som 218thx, onkyo, denon poa serie osv så plejer man nu ikke at gå galt i byen og så plejer der gerne at være strømstærke eller er det nu også forkert selvom folk plejer at skrive det om de forskellige forstærkere?

• #9   13. mar 2013 I en klasse a/b forstærker går der mange watt til spille i varme så den yder ( efter hvad andre kloger hoveder mener dog kommer det an på opbygning før man kan sige det nøjagtig) kun ca 50% effekt, dvs altså kun ca 50 % af effekten når ud til højtaleren hvor hvis du tager en klasse j så er du oppe på 90-99% udnyttelse af den effekt som strømforsygningen stiller til rådig, dvs du kan næsten smide al effekt ud til højtalerne.

Så nej siger ikke at den ene levere mere end den anden ( det gør den så alligevel) men den anden levere blot mindre end den ene.

• #10   13. mar 2013 Men hvad de forskellige typer for forstærker reelt yder er der mange forskellige tal om men helt unøjagtige er de ikke.

Her er bla 2 steder som du kan læse om det http://www.bilgalleri.dk/forum/bilstereo/364976-forstaerker___lidt_om_klasser

http://www.pcmag.com/encyclopedia_term/0,2542,t=amplifier+classes&i=55350,00.asp

• #11   13. mar 2013 Nogle skriver også at en klasse d forstærker har en virkningsgrad på 90% og andre at den har 80%.

• #12   13. mar 2013 Nå ja lige for at tilføje mere så kan man ud fra watt forbrug bag på en forstærker heller ikke regne med at det er max forbrug medmindre der står max selvfølgelig. På min h/k 7.1 står der at den er på 390 watt ved 230v men i bruger manualen står der fra minimum 6 watt til 540 watt forbrug ved alle 7 kanaler i brug og den er skrevet til 7x50 watt rms i 8 ohm.

Så den eneste mulighed du reelt har for at finde ud af hvor stor en trafo er, er ved at åbne den og det tvivler jeg på at du får lov til hos en køber eller forhandler. Selvfølgelig er der også en del som oplyser det men stadig.

• #13   13. mar 2013 Hifitossen, hvor er det lige præcis at jeg skriver at en forstærker kan levere flere watt end hvad strømforsyningen tillader?

Ja det er lidt det jeg selv har skrevet længere oppe samt linket til? Pointen med det er netop at en klasse d forstærker ikke kræver en så stor strømforsyning sammelignet med en klasse a/b for at lave de samme watt og derfor at jeg mener at man ikke kun skal kigge på strømforsygningen.

For en nybegynder ville jeg hellere anbefale ham at gå efter nogle af de mere roste og kendte forstærkere for de har som regel en strømforsygning i der er i en i orden størrelse og så levere de i hvert fald tæt på de watt som er skrevet og i nogle tilfælde mere.

• #14   13. mar 2013 At det er strømforsygingen at du lytter til? Det vil kan jeg sige ja til når den skal yde noget men ved mere rolig volume vil jeg sige at det er alt indmaden som du lytter til for der kræves der minimalt af den trafo i forhold til hvad den kan yde. smiley

Ja selvfølgelig der bliver skudt nogle genveje for at holde det nede i prisen

• #15   13. mar 2013 Speakers, at give folk falske forhåbninger? jo altså hvis man som nybegynder går så meget op i at den f.eks kun laver 2x95 watt rms i 4 ohm men der står at den skal lave 2x100 watt rms i 4 ohm ja så kan jeg godt se de falske forhåbninger. De laver muligvis ikke nøjagtig de watt som de er oplyst til men sådan er verdenen skruet sammen, ikke kun hifi verdenen men derfor forholder vi os stadig til det som der står medmindre man går i detaljer. Desuden er en stor trado ikke altid = vellyd for ellers brugte alle vel pa forstærker.

Hvordan vil du beskrive at man ved hvad en defination af en stor trafo er? vil mene at det kommer an på hvor meget man forventer at den skal lave altså hvis den er oplyst til fx. 2x200 watt rms i 8 ohm så skal den være i en voksen størrelse og er det en klasse a/b så skal den virkelig være voksen.

Hifitossen, det lød blot til at du hentydede det lidt længere oppe og det samme har speakers skrevet i starten men kan ikke se hvorfor dette kommer på banen når ingen har påstået det modsatte?

Idéen er god men tror at det ville være bedre at oprette et nyt emne så der ville være flere som får gavn af det:)

Siger ikke at de er perfekte men blot at de kan levere en del.

Det kan vi godt blive enige om, jeg vil selv gerne have en FTC måling når jeg læser et datablad for at man kan se hvad den laver.

• #16   13. mar 2013 Hifitossen, så hvis du har et sæt højtalere med en følsomhed på 86 db ved 1w/1m og du spiller med 2 watt ( 89 db ca) så mener du at det gør nogen forskel i lyden om der sidder eksempelvis en 200va strømforsyning i den end hvis det var en 500 va? begge har store mængder resurser til overs så de ekstra watt den ene har i forhold til den anden, kan jeg ikke se hvordan det kan ændre lyden.

• #17   13. mar 2013 Det lader til nogen af jer har misforstået noget smiley

En Rotel RB-1572 klasse D lammetæver en Cambridge 840W klasse "XD" noget ala klasse A/B. Strømforsyning i Cambridge er på 1200watt, og strømforsyningen i Rotel'en er på................280watt smiley

Dette er afprøvet i PRAKSIS med de samme højttalere. Og der er INGEN tvivl om at Rotel'en kan spille væsentligt højere uden og clippe. Kan faktisk overhovedet ikke få den til og clippe hørbart selvom jeg skruer 63hz båndet i EQ op på +9db.

Effekt opgivelserne på hhv Cambridgen er 2x300W i 4ohm, og 2x500W i 4ohm på Rotel'en. Cambridgen vejer 22kg og Rotel'en vejer 7kg smiley

Så lærte i også noget i dag smiley

• #18   13. mar 2013 Ja men der skal du igen også tage højde for hvilken klasse forstærkeren er i ( kender ikke de nævnte forstærkere) så hvis det er ren klasse a ( som har en virkningsgrad på ca 15-25%) så skal trafo'en også være stor i forvejen men ja det bliver tungt når det er kvali og skal levere noget samtidigt.

I min verden har jeg ikke en desideret størrelse som jeg kalder stor eller jo i min ld sidder der en 2.99 kw va trafo i efter teoretisk udregning men ellers så ser jeg efter de krav som er stillet til den, altså hvilke højtalere der skal bruges.

Hehe helt i orden smiley

Haha, ja det giver meget god mening hvorfor amerikanerne laver FTC målinger som standard. smiley

• #19   13. mar 2013 Thomas, den kan du ikke bare fyre af uden at komme med bedre argumenter på hvorfor, hvordan og hvorledes fordi at det du skriver er at den levere mere end den bruger så rent faktisk burde du kunne sætte en omformer på udgangene og så lave 230 v ac som så går ind i ledningen igen og derved få den til at køre uden noget strøm ved f.eks en tone på 100 hz.

• #20   13. mar 2013 Dette var selvfølgelig ikke ment negativt smiley

• #21   13. mar 2013 Thomas, ja der står et strømforbrug på 280 watt men ligesom jeg skriver længere oppe så betyder det ikke at det er max forbrug. Min h/k har et forbrug på 390 watt men i brugervejledningen står der et max forbrug på 540 watt.

• #22   13. mar 2013 Jeg ved INTET om det teoretiske smiley Kun hvad jeg har oplevet i praksis smiley

• #23   13. mar 2013 Hehe ja men jeg garantere for at strømforsygningen er større end 280 watt ligesom den også er i min h/k forstærker så derfor giver det netop det resultat når den laver de flere watt smiley En trafo på minimum 1 kw va er krævet for at det kan lade sig gøre at lave de watt som rotel skriver smiley

• #24   13. mar 2013 Jeg plejer at sige at hvis man skal have sig en forstærker og derved kigger på watt opgivelsen, så skal strømforsyning i forstærker min. være dobbelt op i antal watt.

Altså hvis man har en surround reciever, som er opgivet til 7x100 watt i alt 700watt, så skal strømforsyning trække min. 1400watt ud af stikkontakten for at kunne levere de antal watt, selvfølgelig er der så forskel på en klasse a, a/b og d forstærker.

Eller som en person en gang sagde til mig, jo tungere en forstærker er desto bedre er det:-)

• #25   13. mar 2013 Dv, vi har mere eller mindre alle sammen nogle forskellige ting som vi kigger på når vi kigger efter forstærker men ja specielt ved en surround forstærker ville jeg passe mere på ved end stereo da en surround ofte er opgivet til hvad den kan klare på 1-2 kanaler samtidig men ikke tit man ser en test på alle på en gang smiley

Men tror ikke at vi gør trådstarter mindre forvirret ved at fortælle værd vores måde dog syntes jeg ikke helt han går galt i byen ved at bruge det første som jeg skrev når det er en stereo forstærker smiley

• #26   13. mar 2013 sandt, men glemte at skriver at det er også den måde jeg ville bruge hvis jeg kiggede på stereo forstærker.

• #27   13. mar 2013 Dv, ved at bruge din metode er det bestemt ikke en dårlig forstærker men den lyder heller ikke helt billig samt der er nok længere tid søgen medmindre man kender nogle specifikke mærker som over dimensionere deres strømforsygninger smiley

• #28   13. mar 2013 Rene K.

Dyrt og dyrt, det ved jeg nu ikke helt. Det kommer jo an på hvor mange penge man vil bruge. Pris og kvalitet hænger jo stadig sammen.

Her er f.eks. 2 forskellige forslag:

Musical Fidelity M3i: yder 2x76 i 8 ohm, bruger max 320 watt og vejer 9.2kg pris: 10.000kr
    http://www.musicalfidelity.com/products/m3series/m3i/

AudioLab 8200A: yder 2x65 i 8 ohm (står ikke noget om ohm, men gætter på at det er i 8 ohm, da de altid opgiver deres produkter i det.), Bruger max 440 watt og vejer 7.4kg Pris: 7000kr.
    http://www.audiolab.co.uk/ProductDetail.aspx?lang=En&Tab2=8200A

• #29   14. mar 2013 Selvfølgelig gør det det men for en som mig der har cv som man gerne vil føde med lidt watt så bliver det dyrt hvis du skal op på 2x400 watt rms i 4 ohm. så skal du finde en forstærker med en strømforsyning på 1600 watt smiley

Men så længe du ikke er oppe i så store højtalere, så ja kan du sagtens bruge dit prinsip:)

• #30   14. mar 2013 rene k

Enig, selvfølgelig bliver det halv dyrt hvis man skal op i de watt størrelser og især når det skal være af de gode watt smiley

Kommentér på:
Forstærker

Annonce