{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.728 visninger | Oprettet:

Forskel på Forforstærker og RIAA ? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskrift siger, så vil jeg enligt bare høre hvad forskellen er da jeg kan forstå at en RIAA bare er til vis man vil hvad en pladespiller men hvad så med de forforstærker som mere ligner en alm forstærker, hvad bruger man dem til og hvad er bedst vis man kan sige sådan?

Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskel på Forforstærker og RIAA ?
  • #1   18. jan 2022 Riaa er konstrueret til det meget svage signal fra pick-uppen som jo kan være mindre en 1mV for MC pickups desuden er der indbygget en equalization i Riaa
    læs mere her https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization.

    andre indgange i forforstærkeren er typisk konstrueret til / fra omkring 150mV indgangssignal og uden equalization i selve kresløbet, dog kan der jo være tonekontrol indbygget men er ikke en nødvendighed og i mange high-end forforstærker findes der ingen tonekontrol.
    Den simpleste form for kontrolforstærker (et andet navn) er blot en volumekontrol og evt. en indgangsvælger og her er der ingen mulighed for forstærkning af signalet men det er typisk ikke et problem da en del signal kilder som fks. cd afspiller har 1-2,5V i udgangs spænding hvilket er nok til at den tilkoblede effektforstærker kan yde 100% effekt (de fleste effekt forstærker skal bruge lige omkring 1V for at yde max.
    Dog er der signalkilder som fks. ikke har 1 V ud og her kan man så ikke få effekt forstærkeren til at yde max med mindre man har en forforstærker som kan forstærke signalet.


  • #2   18. jan 2022 Ja okay så en RIAA er bedst og måske den nyere fornuftig løsning? Syntes bare udssensmæssigt af fx en nad forforstærker matcher mere resten men måske jeg gammeldags, nu det jo heller ikke udseende der skal komme først når det gælder lyd smiley

  • #3   18. jan 2022 Riaa kan kun benyttes til pladespiller.
    Riaaen har typisk en omskifter mellem MM & MC pickups da MC typisk forstærkes omkring 20db mere end MM
    Indgangene til pladespiller kan altså ikke benyttes til andet udstyr lige som du ikke kan sætte pladespilleren til andre indgange som fks. CD eller Tuner.



  • #4   18. jan 2022 Okay så hvad der er bedst er ikke nemt at sige da det kommer an på hvad det skal bruges til!

    Men kan du så forklare mig præcist hvad en alm forforstærker kan ud over self at kunne bruges til pladeafspiller?

    Så har jeg det info jeg skal bruge tak smiley


  • #5   18. jan 2022 Har ikke så meget forstand på det, derfor jeg måske skal have skåret set ud i pap smiley

  • #6   18. jan 2022 ...må heller lige skrive at der findes pladespiller hvor riaaen er indbygget og der skal den så tilsluttes en almindelig indgang på forforstærkeren dog kender jeg ikke til en sådan pladespiller med indbygget riaa der lever en ordentlig lydkvalitet.

    Har forforstærkeren ikke en Riaa indbygget så kan man købe en løs Riaa som pladespilleren tilsluttes og den løse Riaa tilsluttes en almindelig indgang og her findes de bedst lydende typer (typisk bedre end den indbygget Riaa)

    Riaa er jo kun en nødvendighed hvis du har eller vil have en pladespiller og så skal man lige sikre sig at Riaaen også er forbedret til MC pickups hvis det er den type man har eller anskaffer sig (ikke alle Riaaer har MC indgang)

    Hvis du ønsker hjælp til valg af Riaa eller kontrolforstærker med Riaa indbygget så bør du nok skrive hvad du har af pladespiller og pickup


  • #7   18. jan 2022 Du svar mig ikke på hvad en alm forforstærker så kan/bruges til!? Som fx en nad C165BEE

    Min pladespiller er en Denon DP-29F smiley


  • #8   18. jan 2022 En forforstærker bruges som samlingspunkt for dine signalkilder hvor du jo kan vælge mellem de forskellige dele du har sat til, forforstærkeren opgave er jo også volumenkontrollen hvor du kan skrue op/ned for lyden og så kan den forstærke signalet op hvis den tilsluttede signalkilde har behov for det.
    En Nad C165 har indbygget Riaa til både MM & MC pickups så her behøver du jo ikke bekymre dig om det, desuden er det en ganske vellydende forforstærker dito Riaa delen.

    Din Denon pladespiller er med indbygget Riaa og skal derfor tilsluttes en Almindelig indgang på Forforstærkeren


  • #9   18. jan 2022 Hvis du har eller overvejer en NAD 165 forforstærker som har en god Riaa indbygget Så vil jeg anbefale du overvejer at opgrader din nuværende pladespiller til noget bedre som fks. REGA PLANAR 3 med ELYS pickup som jeg tænker er en stor forbedring i forhold til din Denon og du vil så kunne udnytte den gode Riaa i NAD 165
    Jeg kikkede lige efter hvad der var af brugte Rega men folk vil jo have ½ delen af nyprisen for 20år gammel rillefræser og det vil jeg ikke anbefale.


  • #11   18. jan 2022 #Søren a

    Okay igen tak for svar, jeg har intet forstand på denne pladespiller men ham jeg købte den af sagde nemlig at han selv hade brugt en RIAA til den da vis man ikke brugte det så ville den lave en støjlyd/brummen konstant men nu siger du at den har den indbygget?


  • #12   18. jan 2022 #Futte

    Okay måske det var fordi den RIAA var slået fra da han brugte den og derfor den så konstqnt støjede/brummede? Med mindre der er noget helt andet galt med den smiley


  • #13   18. jan 2022 Hvis den støjer/brummer tyder på et stel problem eller at den står for tæt på andet udstyr som giver støj indstråling fra fks. transformator

  • #14   18. jan 2022 Så det vil sige det intet har at gøre med tænd/sluk funktionen af RIAA at gøre? Som futte sagde den hade indbygget

  • #15   18. jan 2022 Sætter du pladespilleren til en almindelig indgang som fks. Tuner så skal Riaaen være on på pladespilleren
    Hvis du sætter den til Riaaen på forforstærkeren så skal den indbyggede Riaa i pladespilleren være på off


  • #16   18. jan 2022 Men om den er on eller off har intet med støj/brummen at gøre!?

  • #17   18. jan 2022 Tja det ved jeg jo ikke, der kan jo være fejl på den og derfor sælger ville af med den.
    er der separat stel ledning på den pladespiller?


  • #18   18. jan 2022 Han hade den til salg vist til 350kr men da jeg mødte med ham så sagde han helt af sig selv at jeg faktisk gerne måtte få den gratis da vi hade snakket om at det var min første pladespiller, han var en voksen familie far og virkede meget ærlig, han sagde bare at han selv hade brugt en RIAA til den da det skulle der vist tilsluttes til denne model da den ellers ville brumme så han syntes jeg skulle anskaffe mig sådan en til billige penge, mere ved jeg ikke.

    Ved ikke hvad separat stel ledning er, altså en løs ledning som skal hænge et eller andet sted på pladespiller?


  • #19   18. jan 2022 Mener bare at det kunne godt være at det der on/off for RIAA hade noget at sige for brummen fordi den måske stod forkert indstillet, blev bare i tvivl på det efter Futte skrev der var den funktion?

  • #20   18. jan 2022 Kopi fra manualen
    Som du kan se er der en stel ledning (ground wire) og den skal sættes på stel skrue på forstærkeren hvis der ikke findes en stel skrue så kan man løsne en skrue på kabinettet og monter den der som alternativ.


    profilbillede
  • #22   18. jan 2022

    profilbillede
  • #23   18. jan 2022 Så med andre ord er det ikke fordi det med on off har noget som sådan med brummen at gøre!?

    Så jeg kan godt bruge min Denon pladespiller og sammen med en NAD 165 og så self afhængig af resten af min opsætning så skal der også en receiver og effektforstærker til ??

    Overvejer da også måske den REGA PLANAR 3 på sigt for at få den ekstra gode lyd smiley



  • #24   18. jan 2022 Jeg kan ikke afgøre om evt. brummen har noget med den indbyggede Riaa at gøre men det er vigtig den stel ledning er korrekt monteret.
    Pladespilleren kan sagtens bruges sammen med en Nad 165 du skal bare slukke for den indbyggede Riaa og så bruge den i NADen.
    Tænker en Rega P3 vil være en stor opgradering på lydsiden.

    Og Ja hvis du invester i en NAD 165 så vil jeg anbefale en god effekt forstærker til den


  • #25   18. jan 2022 Hvad sker der vis stel ikke tilsluttes eller den indbyggede IRAA ikke slukkes, er godt klar over det skal gøres som du nu fortæller men det var mere om det er farligt for systemet vis ved er uheld man nu fx glemte det, bare rart at vide smiley

    Jeg har en Denon avr-2807 og så skal jeg lige have fundet ud af hvad for en effekt forstærker jeg skal købe da den skal jo også være god smiley


  • #26   18. jan 2022 du vil overstyre den Riaa du tilslutter den til hvis du tilslutter den med den indbyggede Riaa i on, tænker ikke der sker noget ved det ud over dårlig overstyret lyd, men undgå det.

  • #27   18. jan 2022 Du skal have mange gange tak for hjælpen! smiley

  • #28   18. jan 2022 Så lidt, håber du blev klogere på det.

  • #30   18. jan 2022 #29

    Okay men kunne forstå på det hele at vis jeg skal bruge en NAD 165 Så skal jeg sætte RIAA fra pladespiller på off da sammen med den Nad forforstærker er det ikke muligt at bruge den sammen med pladespilleren med den indbyggede RIAA på on, eller har jeg misforstået!?


  • #32   18. jan 2022 Godt nok smiley Men så man kan også godt købe en receiver/forstærker hvor der er indbygget IRAA I?

  • #33   19. jan 2022 Troede nemlig kun at det var selve forforstærker der kunne være indbygget IRAA i men nej der findes vel også forstærker med IRAA indbygget så man hverken har brug for en forforstærker eller en sådan en mini RIAA smiley

  • #34   19. jan 2022 Du kan jo få en integreret forstærker hvor både for & effek forstærker jo er bygget sammen og de fås også med indbygget Riaa & DAC.

    DENON PMA-2500NE
    Denon A110


  • #35   19. jan 2022 Ja okay og hvad er DAC?

    Når man kan få en forstærker som er kombineret med både for og effektforstærker er kombineret er det så rigtigt at de er mere svage/følsomme ind dem som er seperat da de ikke er så tekniske og derved skulle have mere kræft til det enkle, eller har jeg misforstået? smiley


  • #36   19. jan 2022 DAC = digital analog converter

    forskellen ligger vel mest i at man kan skrædder sy anlægget mere optimal end man normalt kan med en integreret eller en receiver.
    Og jo så kan man få mere power ved at vælge en separat effekt forstærker men der findes super vellydende integreret så man kan ikke bare sige at det ene altid er bedre end det andet kun at mulighederne er større ved at vælge dem separat


  • #37   19. jan 2022 Okay tak igen smiley

Kommentér på:
Forskel på Forforstærker og RIAA ?

Annonce