{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.031 visninger | Oprettet:

Bliver Hifi kabler slidt? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne opgradere mine signal og højtaler kabler, i den forbindelse vil jeg gerne spørge eksperterne om kabler bliver slidt med tiden?

Vil det være en idé at se på brugte dyre kabler i forhold til billigere nye kabler.

Vi taler om 2x3m højtaler kabel (single eller bi-wireing) og 1m phono kabel.

Lad mig høre om jeres erfaringer ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bliver Hifi kabler slidt?
  • #1   28. jan 2021 Altså my humble opinion kabler bliver ikke slidt TROR JEG NOK men vi må have Søren på banen

  • #2   28. jan 2021 Tak for tilliden Kenneth, men kabler hmm smiley tror der hurtig kan blive "krig" om dette emne smiley
    Jeg er ikke typen der konsekvent siger der ikke er forskel, MEN der er en stor del placebo forbundet med kable.. der er udlovet 1million USD hvis man i blindtest kan høre forskel på 2 kabler (I USA) ingen har kunnet det ind til vidder.

    Der er jo forskel på modstanden i et højtaler kabel, altså om du bruger 2x0,75mm2 eller om det er 2x6mm2 desuden er der laver modstand i sølv end kobber.
    I signal kabler er der jo forskel på samme måde, og om der er en skærm eller ikke, for at undgå indstråling af støj.
    Tænker der skal et meget godt anlæg til for at vise forskellene.


  • #3   28. jan 2021 Og for at svare på om kabler bliver slidt må svaret være både ja og nej.
    Selve kabel vil jo blive slidt hver gang man "piller" ved dem. (alt forgår jo med tiden)


  • #4   28. jan 2021 Og hvad med tanken om at købe et nyt billigere kabel, i forhold til et gammelt dyere?

  • #5   28. jan 2021 I min egen søgning på god lyd (kabler)

    Højtaler kabler. har haft en del (også meget dyre) kabler men de kabler jeg syntes har være super er faktisk et forholdsvis billigt kabel nemlig 70kr pr. meter og tværsnittet kan forøges ved at trække kablet dobbelt så er vi oppe på 140kr meteren lidt mindre end den dyreste jeg har haft som var total spild af penge ca. 14000kr meteren.

    Vil anbefale nedestående HT. kabel
    https://tapeconnection.dk/shop/73-hoejttalerkabel-metervis/6871-van-den-hul-the-clearwater/

    signalkabel. her er det dyreste jeg har haft, kostet 21000kr spild af penge igen.
    Jeg vil anbefale
    https://hificable.dk/produkter/8-signalkabel/18-vdh-d-502-hybrid-signalkabel/
    Til gør det selv folket, vælg nogle gode stik og du har et godt og rimeligt billigt kabel.

    Det er de kabler jeg syntes har givet mig bedst lyd, placebo eller ej smiley


  • #6   28. jan 2021 #4 hvad er dyrt og hvad er billigt ?
    Hvis du er lidt finger snild og kan bruge en loddekolbe så kunne du jo bygge et par kabler selv ifg. #5 for det ville være min anbefaling.
    det samme med Ht. kabel her vil jeg også anbefale den jeg nævner i #5


  • #7   28. jan 2021 Som søren skriver, så er der virkelig ikke den store forskel fra et billigt kvalitetskabel og til de helt dyre. Men hvis man sammenligner med det allerbilligste kabel fra jemogfix og med et kvalitetsmærke, så er der en forskel. Det absolut bedste til prisen jeg har prøvet er dette her. https://www.av-cables.dk/supra-hoejttalerkabel/supra-ply-2-x-3-4-mm2-hoejttalerkabel-pris-pr-meter.html

    Jeg synes ikke der er grund til at købe et dyrere kabel end dette, 99,9 procent af alle mennesker kan ikke høre forskel om du bruger dette, eller giver 1500kr pr meter.


  • #8   29. jan 2021 https://tapeconnection.dk/shop/73-hoejttalerkabel-metervis/7184-van-den-hul-cs-122-hybrid/
    jeg har købe dem her en på 6 m og 6m og 4 m og har loddet dem på med bananstik på i begge ender og er meget tilfreds med dem .
    pris ca 3000 kr


  • #9   29. jan 2021 Jeg tror jeg har Van Den Hul Clearwater kabler til højttalerne kan ikke huske hvad de kostede men de er rimelige synes jeg altså jeg tænker på kvaliteten ikke for dyre og heller ikke helt billige men altså jeg ved godt alt forgår med tiden men hvis man snakker om selve kablet bliver det vel ikke slidt som sådan selvfølgelig gør stikkene det men tjae

    BRED YMER OG KNÆHØJ KARSE


  • #10   29. jan 2021 En ting man også lige skal have i mente er den interne kabelføring i fks. højtaleren, det er jo lidt langt ude at købe kabel til 4-500kr meteren hvis den interne kabelføring er alm. lysleder på 1mm2 og det er tilfældet på rigtig mange højtaler (også højtaler der koster 100K og op)
    Det samme er jo gældende i udstyret, kabler og printbaner.
    Man kan hurtig blive snydt på kabelmarkedet og de lovprisende ord og test


  • #12   29. jan 2021 Hvad er det Søren???

  • #13   29. jan 2021 #12
    Højtaler kabel fra MIT med kontrolboks / justering til den nette sum af over 100K $ hvilket vel ville betyde at den ville koste et pænt stykke over 1 million på det danske marked


  • #15   29. jan 2021 Tak for jeres svar, jeg tænkte nok at der er forskellige meninger om dette emne.

    Kan jeg koge jeres svar ned til at et dyrt kabel ikke er blevet ringere end da det var nyt "for måske 15 år siden" Men at det heller ikke nødvendigvis er bedre end et nyt og billigere kabel?

    Hvis jeg også skal købe efter hvad der er inden i mine højtalere og forstærker, samt lydkilde, bliver det ikke lettere.

    Det handler vist om at tage en beslutning og så tro på den, eller prøve forskellige og tage dem der lyder bedst i "mine øre" uanset pris.







  • #16   29. jan 2021 https://www.av-connection.dk/?PGr=3377
    Hej du kan prøve de her og hører om det er ok elle købe nogle der er dyr .

    10 meter for 40 kr smiley


  • #17   29. jan 2021 Jeg talte forleden med tape connection og deres anbefaling til mit anlæg var

    https://tapeconnection.dk/shop/73-hoejttalerkabel-metervis/11638-chord-company-clearwayx/


  • #18   29. jan 2021 #15 den slitage der kan være er jo om kablet er monteret mange gange, bøjet, krøllet sammen o.s.v. har det bare været sat til uden "mishandling" så fejler den nok intet.

    I langt de fleste tilfælde ville pengene nok være lydmæssigt givet meget bedre ud på højtaler, forstærker eller signal kilder end hvad der måtte kunne hentes på kabler.


  • #19   29. jan 2021 #17 de er sælger og intet andet, glem deres anbefalinger.

  • #20   29. jan 2021 må man spørge til hvad du har af udstyr ?

  • #22   29. jan 2021 Denne type er ret tynde, så de er på ingen måde pengene værd?

    https://tapeconnection.dk/shop/72-hoejttalerkabel-saet/6318-nordost-blue-heaven/


  • #23   29. jan 2021 #20 - Forforstærker Holfi Pre8
    Effektforstærker Holfi Power 8
    Cd/dvd Pioneer DV-868AVI
    Højtalere ProAc Response 3


  • #24   29. jan 2021 tænker stadig de kabler jeg har forslået tidliger. det er mit bud på vellydende kabler.
    og set i forhold til dem du selv linker til #22 er de jo billige.


  • #25   3. feb 2021 #14 kan godt li din første linje smiley
    Havde du skrevet det på Hifi4all så var du nok blevet smidt på porten af Mikkel (admin)


  • #26   3. feb 2021 Jeg har aldrig været bruger derinde, kun set på div opslag "udefra"

  • #27   3. feb 2021 De har en admin der ynder at rediger i folks indlæg og passer en brugers mening ikke lige efter han hoved så sletter han bare indlæggene.

  • #29   3. feb 2021 Men nok også derfor jeg kommer der sjældent, hvis vi hver i sær ikke må have vores meninger eller stille spørgsmål ved andres råd så giver jeg ikke meget for det, tror nu også en større del af brugerne er folk der har hifi som erhverv på et eller andet nivo.

    Man skal i hvert fald ikke skrive at ingen på forumet ville kunne høre forskel på et kabel med samme tværsnit og materiale om det koster 100kr eller 5000kr meteren så slettes indlæggene smiley


  • #30   3. feb 2021 Jamen søjde venner da så er det jo godt vi har Hifigalleri der er plads til alle en god ting

  • #31   3. feb 2021 Det lyder på jer at, der kan være tale om lidt snopperi ??

  • #32   3. feb 2021 det er i hvert fald ikke hifi"4"all for du skal helst passe ind..
    Men syntes ærlig talt ikke admin kan tillade sig at rediger i folks indlæg tvivler på det kan være lovligt.


  • #34   3. feb 2021 Hvad smiley Manden er jo bindegal smiley og er ret sikker på det han laver ikke er lovlig.

  • #35   3. feb 2021 Folk er sindssyge mand! Og NEJ dette var ikke myntet på nogle af jer MEN på (Nogle) af fjolserne på sådan noget som Vintagehifi og Hifi4All... Og jeg er så træt af idioterne mand smiley

    Men som der var en der skrev engang så er det vel pøblen der bliver lokket til galgen når man ikke lige passer ind eller gør nogle utilfredse


  • #37   4. feb 2021 Det lyder jo helt galt at ændre på folks annoncer.

  • #38   4. feb 2021 Som højtaler kable vil jeg anbefale QED,se link smiley
    https://www.lyd-billed.dk/qed-reference-xt40-4173/


  • #39   4. feb 2021 Et spændende emne, som jeg måske gerne vil prøve at give et bud på smiley

    Som jeg ser det så er der 2 hovedparamter som kan gøre sig gældende.

    1. Kabler og i særdeleshed ofte audiokabler, er i mange tilfælde konstrueret af metaller som let oxiderer, hvis det udsættes for ilt. Det gør sig forhåbentlig ikke gældende midt på et kabel, hvor der må antages at være en ilt-tæt isolering. Men der findes kabler med perforeret isolering, eller sågar kabler der løber i et rør med luft.
    Stik og termineringer er et ømt punkt, og det er også årsagen til, at disse ofte er forgyldt. (Guld oxiderer ikke) Guld er til gengæld ikke nogen specielt god elektrisk leder, og forgyldning er nok oftere et salgsargument, frem for en beskyttelse af underliggende metaller. Men guld slides og deformeres nemt af friktion og tryk osv. Så der kan man nemt tale om slid.
    Sølv og kobberstik, slides på samme måde, da det er bløde metaller, og de oxiderer samtidig let. Så der kan man også argumentere for slitage.

    2. hovedparameter, og det som jeg synes er spændende, det er jo den elektriske påvirkning. Altså så længe at vi taler om at kabler ikke mishandles og brændes af med decideret stor-strøm og varme, så vil jeg nok ikke kalde selve lederen for en sliddel.
    Men når det er sagt, så sker der rent faktisk en mekanisk påvirkning af lederne, alt efter konstruktion. Da lederne danner modsatrettede magnetfelter, påvirkes de derfor af disse kræfter og der vil være en form for mekanisk vrid på lederen/suspensions materialerne.
    Ydermere vil kablets isolering udgøre det for ledernes indbyrdes di-elektricitets materiale. Og det kan have noget at sige for både kablets kapacitive værdi og evne. Især sidstnævnte vil jeg argumentere for, har en stor del af ”æren” for det, som vi kalder for tilspilning.
    Det er ikke en decideret mekanisk effekt, men en påvirkningsændring i di-elektricitets materialets evne til at optage og afgive energi, og de afledte ESR kurver.
    Min personlige erfaring er at kabler tilspilles, i større eller mindre grad, som konsekvens af det bestemte di-elektricitets materiale. (eks. Luft = ikke så maget, Teflon = meget) Men hvis kabler ligger i dvale for en periode, vil kablets ”tilspilning” blive tabt igen, og di-eletricitets materialet vil returnere til en tilfældig tilstand igen, som konsekvens af udefrakommende påvirkninger. En på ny elektrisk påvirkning, vil så igen påvirke di-elektricitets materialet, til den tilstand som vi kalder tilspillet.


  • Jacques Keller K
    Jacques Keller K Tilmeldt:
    dec 2020

    Svar: 1
    #40   4. feb 2021 Nemlig.
    M.v.h.
    Redfox.


  • #42   4. feb 2021 Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forstille mig at nogen vil kunne høre forskel på det i kalder et tilspillet kabel og en tilsvarende kabel som ikke er tilspillet uanset hvor godt et anlæg samt lytterum det blev teste i/på.

    En anden ting er at det i det hele taget er meget få mennesker der har andet end et middel High end anlæg og endnu færre der har lytte rummet så min mening er tæt op ad hvad Thomas C skriver om hvad der reelt har noget at sige, jeg skal naturligvis ikke sige hvad andre mener de kan høre og ikke kan, men jeg er samtidig også af den opfattelse at i blindtest ville langt de fleste ikke kunne høre forskel på 2 kable der er ens opbygget tværsnit og materiale om den ene koster 70kr/meteren eller 5000kr


  • #43   4. feb 2021 Jeg er helt sikker på pengene er givet meget bedre ud på lytte rummet som er ½ delen af lyden, Højtaler eller udstyret

  • HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
    #45   4. feb 2021 Kabler slides ikke, men kan irre og tage skade af at blive knækket. Kabler bruges til den sidste fintuning af lyden, og der er ofte stor forskel på lyden. En nævner modstand, men så mangler der 2 andre parametre. Kapacitet, induktans, og modstand / resistens, som er de samme parametre som findes i en højttalers delefilter. Og netop derfor kan kabler lyde anderledes. Det er ren fysik, ikke voodoo. Nu mine kabler InAkustik referenz ls-1204 er håndviklet på luft som dielektrikum, med små komposit til at holde afstand mellem de enkeltvis lakerede ledere. Google gerne. Deres indvirkning på lyden er minimalt, og derfor lyder det hele bare mere rigtigt. Der er tidligere brugt InAkustik Ls 1302 dobbelt. De har i forvejen noget større tværsnit, og lagt dobbelt til hver side, så skulle det være en vinder. Ikke i forhold til førstnævnte. Så den teori kan jeg ikke holde med. Men der er jo altid dem der vil påstå det er indbildning og heksekunstner, dog har konen spurgt hvad fanden jeg nu havde lavet på et tidspunkt. Skiftet højttalerkabel sagde jeg, som på papiret skulle lyde meget bedre. Ok, bare ikke hos os.
    Men så prøv lige at vende strømkablet om, eller lån et dyrt tyk strømkabel og hør hvad der sker.


  • #46   4. feb 2021 Den med strømkabler, jeg har prøvet at lave stjerne boks og skifte strømkabler til nogle skærmede 3x2.5mm2 og igen spildte jeg en bunke penge på noget jeg ikke kan høre forskel på, frem for de originale 1,5mm2

    Kan heller ikke helt følge at et givent højtaler kabel skulle kunne udgør mirakler, hvad med de interne kabler det kunne reelt være at kablet fra terminal til filter og igen fra filter til fks. diskant er 1,5M 1-1,5mm2 NKT kabel. ditto i forstærkeren hvor der måske sidder 25-35cm



  • HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
    #48   5. feb 2021 Som konen der står med ryggen til i køkkenet .......
    Jamen det er da mærkeligt at folk bruger penge på det så.
    Få et bedre anlæg, eller få tjekket hørelsen.

    Det er jo spild af min tid men her er link til ny målemetide, som påviser lydforskellen.

    https://www.lowbeats.de/messungen-fuer-lautsprecherkabel-neue-testmethode/


  • #49   5. feb 2021 #48 du spilder ikke tiden hvis du spørger mig,
    Nu har jeg kun hurtig skimtet linket igennem og giver dig medhold i at der er forskel i testen.
    Nu mener jeg selv at jeg har haft et anlæg der burde kunne vise forskel og en rum der var ganske ok akustisk set.
    Jeg har selv prøvet en del forskellige kabler den gang og jeg syntes bare ikke der var den store forskel på de dyre kabler og dem jeg anbefaler længer oppe i tråden, men er enig i at der er forskel men det kan koges ned til hvilket materiale og tværsnittet af kablet samt skærmen på signal kabler.
    Det dårligste kabel jeg har prøvet er nok nogle signal & højtaler kabler lavet efter Duelund princippet med valset sølv tråd imprægneret med linolie og i silkestrømper.
    Men VDH D502 samt Clearwater (dobbelt trukket) så syntes jeg ikke jeg har prøvet andet der er bedre heller ikke selv om priserne var i et helt andet leje.
    derfor er min mening at pengene ville være givet bedre ud, andet sted i hifi kæden eller akustikken end på disse hundedyre kabler.
    Og så syntes jeg stadig at det er lidt spøjst at man smider svimlende dyre kabler på mellem forstærker & højtaler for så at kunne konstanter at det interne kabel sagtens kunne være et tynd NKT kabel til 1 kr. meteren


  • #50   5. feb 2021 ...Hvad skulle man få ud af at sætte et hundedyrt power kabel på 1,25m ?
    https://high-performance.dk/nordost-odin-2-power.html
    igen hvad med kablet intern i udstyret og sidst men ikke mindst kablet intern i huset som nok max er 2,5mm2 (standard er 1,5mm2) hvis overstående ikke er placebo og intet andet så ved jeg ikke noget længer smiley
    for samme penge eller endda lidt mindre kunne man erhverve sig et sådan sæt effekt forstærker https://high-performance.dk/ps-audio-bhk-signature-300-mono.html


  • #51   5. feb 2021 #49
    Vil ikke gøre mig til dommer over om du mener Duelund kablerne er gode eller dårlige. Men der er en helt klar teoretisk forklaring på, hvorfor konstruktionen er som den er. Og især hvis der er tale om de flade ledere er placeret parallelt med hinanden. (på den brede led)
    Det giver sig nemlig til udtryk i en reduceret kapacitet, samtidig med, at man kan opnå en reduceret induktion, da magnetfelterne stadig modvirker hinanden. På den måde opnår man et kabel med minimal kapacitet og minimal induktion. Og det er med disse parameter at producenten kan bestemme kablets impedans.

    Valget at linolie og silke, det er et helt bevidst valg af di-elektricitets materiale, som har en diamagnetisk egenskab.


  • #52   5. feb 2021 #51 kender ganske godt teorien bag, men derfor er det stadig mit indtryk at det er det ringeste hifi kabel jeg har prøvet (har dem faktisk endnu) men i en kasse hvor de ikke har set dagens lys i flere år.
    Men andre kan jo have gode erfaringer, men jeg har altså haft dem på flere forskellige systemer så undre mig da hver gang jeg støder på gode anmeldelser af disse kabler.


  • #53   5. feb 2021 Sniffedut dot bot ha ha lol hold kæft hvor er i kloge mand mig derimod jeg er retarderet OG blond smiley

  • HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
    #54   5. feb 2021 Tja, til det meste. Det er netop derfor kabler splitter folk. Hvorfor giver et strømkabel på et par meter en hørbar forskel? Det kan sikkert nok måles, som med højrralerkabler. Men subjektivt, så skulle det ikke give en anderledes oplevelse. På et tidspunkt fik jeg fat i nogle Xindak power kabler til et latterligt lille beløb. Forbedring med en ro og styr på diskanten. Bum et stykke tid efter, så skulle det 'dyre' fra Xindak prøves til 1800 kr stk. Det gik ikke så godt. Der kom igen uro i diskanten som med et standard kabel. Bas super fint som med det prisbillige Xindak.
    Godt så. Jeg havde så et fint digital kabel ca 1800 kr til min streamer, men så kom min bror forbi med et Nirdost Heimdall ll, der var så nok den største forskel jeg endnu havde oplevet med kabler. WHY? Det er 0 og 1 der transporteres.
    Wireworld digital kabel til samme pris som Heimdall, giver meget tydeligt mere basoutput, mens mellemtone og diskant ligner meget. Og det er testet med samme resultat på 2 vidt forskellige anlæg i hver deres husstand.
    Der er så noget med jitter og sager... Men umiddelbart giver det ikke en logisk mening, og derfor står flertallet og så af.


  • HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
    #57   5. feb 2021 Skriver jeg nogen steder at jeg ikke kan høre forskel. NEJ.
    Men at der er en forskel, især i det digitale domæne, er en noget teknisk udredning, og virker i første omgang ikke logisk.
    For lige at slå det fast, så er der meget forskel på lyden af kabler.
    Og de 2 omtalte highend digitale coaxkabler fra hhv Wireworld og Nordost, så er det som om nogen lige har skruet op for bassen når der lyttes på Wireworld. Det er uomtvisteligt tydeligt, og ellers spørg glassene i skabet....Tænker ikke de er klar over der skiftes kabel, og spilles ved samme lydtryk på de samme indgange.
    Gad vide om du læser indlæggende, eller blot skimmer.... Noget tyder på det sidste, ellers var der jo ikke brug for at jeg skrev dette..


  • #60   5. feb 2021 >> #55
    Du kan nok ikke helt se et kabel som værende en lineær modstand. Det er nok mere retvisende at se det som et filter. Den ohmske modstand er ikke ens henover frekvensspektret.

    Med hensyn til din graf underneden, så vil nok give dit ret i, at der mangler information om, hvad det er udtryk for. Men den er som illustration ikke helt ved siden af, selvom den nok har nogle lidt sjove kurver...
    Den forsøger at fortælle noget omkring kablets respons, når det påvirkes af en spænding. Forestil dig en halv sinus kurve, hvor spændingen stiger i første halvdel, og derefter falder i anden halvdel. Kablets kapacitive og induktive egenskaber vil både påvirke sinus kurven, såvel som fasedrejet. Så en sinuskurve, vil på et oscilloskop ikke se ens ud, hvis den blev målt med og uden kabel påvirkning. (jeg har nogle gamle skop billeder liggende et sted, jeg kan forsøge at støve dem op. Men de minder i større eller mindre grad om den respons kurve du har i #56)


    I forbindelse med digital kabler, der er det i princippet samme effekter der gør sig gældende. Men påvirkningen er forskellig, da det kommer til udtryk som digital jitter. (forvrængning i tidsdomænet) Det kan blive en faktor når vi snakker PCM, og især når vi snakker TOSlink (optisk), da der er yderligere 2. signal konverteringer, som begge skal tolke trigger-punktet i signalet.

    For det digitale signal, der vil kabel introduceret jitter resultere i udfordringer med reclocking/låsning i receiver enden. Og ultimativt et spørgsmål om præcisionen af D/A konverteringen. (Dynamic Range)

    I dag kan dette løses på flere måder, men ikke nødvendigvis på en praktisk eller økonomisk måde. Eller på en måde som er attraktiv for ens præferencer. Men teknisk set, så vil kabel og signalvejsindført digital forvrængning kunne "elimineres" ved at transportere signalet via ethernet (streaming), eller ved at benytte en asynkron USB DAC. (Det er en teknisk bedre løsning, men absolut ingen garanti for, at udstyret har en tilsvarende god kvalitet).
    Fordelen ved disse løsninger er, at signalet først clockes i receiver enden, og derfor er jitter ikke et parameter. Ved ethernet, der udføres i øvrigt en checksum kontrol, som vil fange datafejl, så dette også er elimineret. (eller sagt på en anden måde, at hvis datapakkerne ikke når fejlfri frem i tide, så vil det resultere i ingen lyd smiley


  • #62   5. feb 2021 Ved ikke om det bare er mig, men er jeg den eneste der tænker at det er mærkeligt at (lad os sige) 2x2 meter højtaler kabel kan have ifg. nogen stor indflydelse på lyden hvis vi antager at på en del selv dyre højtalersystemer at ca. ½ delen af kablet er "måske" kun et standard NKT kabel eller tilsvarende og her tænker jeg naturligvis på det interne kabel i højtaleren.

  • HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
    #64   6. feb 2021 Hyg jer, da i ikke forstår simpel fysik.


  • Flemming N
    Flemming N Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #66   6. feb 2021 Jeg har engang arbejdet på en kabelfabrik. En forhandler bad fabrikken "ændre" en almindelig 4 mm2 el-ledning, ved at plast kappen skulle være i lilla farve og firkantet samt med et fedt navn og Vupti så kostede kabler 100 x prisen vs. el-ledningen. Jeg bruger dog fortsat kun den tilsvarende el-ledning godt gemt af vejen. Jeg forestiller mig så blot at det er det lilla farvet og firkantede kabel jeg har, og ja herefter spiller det fantastisk.

  • #67   6. feb 2021 ok fedt jeg må indrømme at jeg nogle gange går efter hvad det ser ude på min anlæg ,
    PS JEG BRUG SUPRA 4.0 HØJTTALE KABEL

    sådan se det ud ved mig til nu


    profilbillede
  • #69   6. feb 2021 #68
    Helt sikkert, og der findes også ganske tunge danske producenter, som får viklet kabler ude i Kina, uden nærmere specifikationer omkring noget som helst.
    Men der findes nu altså også hæderlige håndværkere ind i mellem smiley


  • #70   6. feb 2021 Jeg er helt overbevist om at hvis i ruller kablerne mellem lårene på en katolsk nonne så lyder de bedre og ruller i kun den ene vej så er de også retningsbestemte smiley

  • #71   6. feb 2021 Jeg er ikke overbevist om, at det gør nogen forskel at pseudobalancere højtaler kabler. Men for signalkabler kan retningsbestemte kabler være praktiske nok. Så kan man styre, hvor indstråling løber den korteste vej til stel/jord. smiley

  • #72   7. feb 2021 Søren kan du ikke lige fortælle mig lidt mere om den katolske nonne der?

  • #73   7. feb 2021 næ nej Kenneth det er hjemligt smiley

  • #76   15. feb 2021 Hvordan med spørgsmålet om dyre brugte VS billigere nye?
    Lad os sige brugte til 1000 -1500 der fra nye har kostet måske 8000. Eller nye til 1000 - 1500


  • #78   15. feb 2021 Om kablet har kostet 8000 eller 80000 eller om det nye koster 840kr (for 2 x 3 m HT kabel eller 2 x 1 m signal kabel) ??
    Reelt er det jo kun dig der kan afgøre om der er forskel og om den forskel er godt eller skidt.
    Har du en hjælper så få vedkommende til at skifte rundt uden du kan se hvilke kabel der er monteret.


  • #79   15. feb 2021 Køber i andre 5 forskellige kabler og prøve jer frem ?? Det lyder dyrt

  • #81   15. feb 2021 Så kan det være at jeg skal lave en hygge lytte lørdag, når corona reglerne tillader det. Så kommer i hver især med kassen af div forskellige kabler og jeg giver kaffen ??

  • #83   15. feb 2021 Ejby ved kirke hyllinge 4070


  • #84   15. feb 2021 Jeg er personligt ikke helt så afvisende som Thomas C når snakken falder på kabler, jeg syntes selv jeg har haft og har et anlæg der kan vise forskelle på små ændringer.
    Her kan nævnes
    Mark Levinson 380S kontrolforstærker
    ML 333 Effekt forstærker
    ML No. 35 digital processor (meget analog)
    MLNo.31 Cd transporter (reference)
    ML No25 PLS226 Riaa og strømforsyning
    SME model 20 med SME serie V arm samt Ortofon MC Jubilee samt en del andre.
    Højtaler kan nævnes B&W Matrix 800, B&W 801S3, Snell A3i, Snell E3 (den uden bag diskant) Martin Logan Elektrostater og flere andre

    Jeg købte også dyre kable pga. anbefalinger o.s.v og det dyreste kabler jeg havde kostede 2 x 1 m signal kabel mere end 20tkr og det dyreste højtaler kabel kostede mere end 80tkr for 2 x 3meter.
    Ud over overstående der faktisk blev for klinisk og afslørende så er jeg i dag gået over til Rør & Parasound i mit "high-end" setup hvor men stadig et system der er i den rigtig gode ende og mine erfaringer med kabler er AT.
    Det er det sidste led du skal bruge krudt på, der er mange områder som udstyr og akustik der er langt vigtiger.
    Jeg vil sige at de kabler jeg har haft uanset system er dem jeg allerede har anbefalet her i tråden, min erfaring er også at prisen på kabler og lyden ikke hænger sammen.
    Jeg er enig med Thomas C om at hvis tværsnit på højtaler kablet er ens og materialet er ens og konstruktionen er ens så er min erfaring også at lyden er ens
    Der er forskel på om vi taler sølv / sølvbelagt eller kobber om kobberet hedder 99,99999999% eller kun 99,99% rent iltfrit kommer ud på et.
    Så kogt ned er der forskel på materiale og tværsnit og om det er enkelt leder eller multi core kabel.

    Du spørger til om et ældre dyrt kabel kunne være bedre end et nyt billiger kabel og det kan ingen her inde svare på om du syntes det er. men jeg vil tro at 99,9% af alle Hifi entusiaster ville falde igennem en blindtest og de ville ikke kunne udpege kablet de mente var så vellydende frem for en meget billiger tilsvarende kabel.
    Der ud over er der meget "svindel" på kabel området så det er meget nemt at blive snydt.


  • #85   15. feb 2021 Gælder det også for signal kabler?

  • #86   15. feb 2021 Se mit svar i #49 kan du selv lodde så er mit bedst bud VDH D502 som signal kabel og VDH Clearwater (dobbelt trukket) det er de kabler jeg over årenes løb er vend tilbage til som det jeg syntes har den bedste lyd uanset pris, du og andre kan jo have en anden mening, for i bund og grund er lyd jo en individuel smags sag, også derfor ingen kan fortælle dig om det ene kabel er bedre end det andet for det er noget du selv skal afgøre.
    Men man skal også lige huske at bruge fornuften smiley


  • #87   15. feb 2021 Jeg kan godt lodde men, hvad skal der loddes med? Alm loddetin er vel ikke det rigtige, eller? Hvilke stik vil du anbefale?

  • #88   15. feb 2021 Det højtaler kabel er jo til en pris hvor det godt kan prøves af ??

  • #90   15. feb 2021 I så fald, kan det jo ikke blive bedre en dem jeg købte i 1998 ??

  • #93   16. feb 2021 Som du selv skriver i #88 så koster 2x3 meter højtaler kabel (4x3m dobbelt trukket) 840kr det er ikke specielt meget i forhold til så mange andre kabler, så prøv det.

    Lidt det samme er gældende for VDH D502 et kabel på 75cm kan vel laves for 500-700kr afhængig af valg af stik.
    Bare husk at bruge så korte kabler som muligt. og brug bare ganske almindeligt loddetin.
    overstående koster jo ikke en bondegård så det vil være min anbefaling hvis du vil rode dig ud i kabel junglen smiley

    Og så lige en anbefaling til.. hvis du virkelig gerne vil have lydforbedring så læs om akustik, opstilling & lytteposition for her kan der hentes ufattelig meget for små penge hvis man selv er lidt kreativ


  • #94   17. feb 2021 #93 Hvilke phono stik fra hificabels vil du anbefale til det signal kabel?

  • #96   17. feb 2021 Kender ikke de stik de har så ? måske du skulle ringe til dem for at få nogle der kan bruges, hvis det er VDH D502 kablet du vil bruge så er kablet ikke specielt tyk.
    har selv brugt de her https://www.av-connection.dk/?PNo=01-260&gclid=CjwKCAiAmrOBBhA0EiwArn3mfE7ZjOc6uqD8lK_34A2GYSBwSOv_X3Yuh5EIs8UVAsloQOKlfx_bYhoCgGgQAvD_BwE


  • #97   17. feb 2021 #95 hvorfor nu denne link ?

  • #99   17. feb 2021 banan stik til ht kabler kan jeg anbefale de her + lidt krympe Flex for et syns skyld.
    https://www.av-connection.dk/?PNo=IA-CBFAH-G&gclid=CjwKCAiAmrOBBhA0EiwArn3mfFoPdyXlwjWNlvf-7Qgex2PQVwjkvW-my8JahYoTah_uQoO7q3cxORoCRmoQAvD_BwE

    ...og vælger man evt. dobbelt trukket kabel så kan man jo gøre det lidt pænt ved at føre kablerne i en strømpe
    https://www.av-connection.dk/?PGr=11640


  • #100   17. feb 2021 Nu har jeg, til at starte med, bestilt kablerne. Så vil jeg se hvad der skal til, for at lave dem færdige.
    Er tidligere blevet anbefalet spader, hvor det er muligt, fordi de kan spændes bedre til. Hvad har i af erfaringer? På min forstærker kan jeg kun bruge banan stik, eller bare spænde kablet med terminalen. På højttalerne er alle muligheder åbne.


  • #101   17. feb 2021 De banan stik i #99 sætter sig rigtig godt fast og kunne faktisk godt tro de har større kontakt flade end et sæt spader

  • #102   18. feb 2021 Du linker til den med guld, hvad med dem i sølv? Fordele / ulemper

  • #103   18. feb 2021 Ha ha Thomas P du er ligesom mig lettere hjernedød lol smiley :-) smiley

  • #104   18. feb 2021 Ha ha tak skal du have ??

  • #105   18. feb 2021 Har forstået det. Spørg 100 mennesker og få 90 forskellige svar. Lyt og beslut selv osv ????

  • #107   18. feb 2021 Nå men det var bare for sjov Thomas P folk har også været lettere irriterede på mig til tider på de forskellige gallerier og kunne fornemme at der snart skete det samme for dig det var bare det jeg mente intet andet men HYGGE til jer allesammen i er nogle nuttede små skumbananer følte mig bare lidt ensom he he smiley smiley smiley

  • #108   18. feb 2021 Kenneth - Det var ikke ment på den måde smiley Du skal ikke holde dig tilbage ??

  • #110   18. feb 2021 Ok godt såååååeeee smiley smiley så er vi jo venner allesammen sådan skal det være ha ha lol Thomas C

  • #111   18. feb 2021 Hvorfor laver siden mine smiley om til.???

  • #112   23. feb 2021 Søren A - Er det sådan de skal monteres?

    https://www.youtube.com/watch?v=lA9B3XJA3UE


  • #113   24. feb 2021 Jo lige præcis, håber lige du giver en kommentar om hvad du syntes når du har lyttet.

  • #114   24. feb 2021 Hvorfor skal den ene leder loddes sammen med skærmen?

    Skal nok give en kommentar, når jeg når så langt.


  • #115   24. feb 2021 Skærmen loddes til stel i den ene ende som så føre støj indstråling væk fra signalet, det er så meningen at de skal vende ens derfor pilene (retningsbestemt)

  • #116   24. feb 2021 Kan det skæres ud i pap for begyndere?
    Der er 2 ledere og en skærm i kablet og der er ingen pil på stikkene.

    På YouTube gøres det på flere måder. En bruger den ene leder til center og klipper den anden leder af, samt skærm til den yderste del. En anden bruger også en leder til center og den anden leder sammen med skærmen, til den yderste del af stikket. Hvorfor ikke begge ledere sammen til center og skærmen til den yderste del? Hvorfor i det hele taget 2 ledere, hvis det kun er den ene der skal bruges?


  • #117   24. feb 2021 Findes der en tegning?

  • #118   24. feb 2021 Her er den ene leder til center og den anden leder til den yderste del.

    Forvirringen er totalt.


    profilbillede
  • #119   24. feb 2021 Syntes ellers den video du linker til er ganske udførlig,
    i den ene ende snor du stel og skærm sammen i den anden ende skære du skærmen væk således at skærm og stel ikke røre ved hinanden (som vist i videoen)

    Den ende hvor stel og skærm er sat sammen kan du jo mærke med et stykke tape


  • #120   24. feb 2021 #118, netop som på billedet det samme gør du i den anden ende men der tager du skærmen sammen med den gennemsigtige/hvide leder

  • #121   24. feb 2021 Hvilken vej skal retningen så være?

  • #122   24. feb 2021 Har set videoen igen og tror at jeg har forstået det.

  • #123   24. feb 2021 Retningen kan være begge veje...
    Jeg vil anbefale dig at der hvor både skærm og stel er monteret er sat i afsender udstyret.
    Altså sidder i kontrolforstærkeren og den ende hvor skærm ikke er monteret sidder i effektforstærkeren (og det skal selvfølgelig være ens i begge kanaler.


  • #124   25. feb 2021 #92
    Kablerne vil påvirke hinanden, ved at bruge sådan et Y-stik.
    Det vil desværre ikke være så enkelt at opstille en A / B test.


  • #126   25. feb 2021 Håber det vil give lidt forståelse med tegningen smiley

    profilbillede
  • #127   9. feb 2022 123# Jeg har talt med en radio uddannet tekniker på mit arbejde og vi har talt lidt om de signalkabler, vi her har skrevet om også. Han kan på ingen måde forstå at den ene leder skal sammen med skærmen i den ene ende og ikke i den anden. Han siger at hvis der er to ledere, skal de være sammen i begge ender (som leder) og så skal skærmen være jord i begge ender. Altså ens i begge ender, leder (hvis der er to, bruges begge) på midterbenet på stikket og skærm til yderkappen.

    Har du en forklaring på forskellen, som jeg kan forklare ham?? Han mener at have totalt styr på det og jeg kan ikke modargumentere.


  • #128   9. feb 2022 ideen med at skærmen er monteret i den ene ende er at man så leder udefremkommet støj til den ende hvor skærmen er monteret og væk via afsender apparatet.
    det giver go mening da signalet jo forstærkes op gennem de forskellige apparater frem til højtaleren så man vil undgå støj kommer med frem til næste led hvor man risiker støjen bliver forstærket op.
    Jo svagere signalet er jo vigtiger er det at den er skærmet.
    Man kan fks. købe højtaler kabler der også er skærmet, men her kan jeg ikke se hvad det skulle afhjælpe.



  • #129   9. feb 2022 Lige præcis. Man vil ikke have signal løbende i skærmen. Og man vil samtidig styre indstråling udenom signal lederen. Derfor monterer man kun skærm i den ende tættest på et jordet apparat.



  • #130   9. feb 2022 Det bedste er hvis alle apparater er jordet, i ældre huse hvor der ikke er jord i stikkontakten der kan man med fordel selv lave jordforbindelse ved at sætte 1-3 jordspyd (afhængig af forhold) ned som er forbundet med hinanden og så koble alle apparater til dette jordspyd = bedre lyd

    De apparater der ikke har jord, her kan man skrue en skrue ud fjerne en smule maling og monter ledningen der


  • #131   9. feb 2022 Man skal nok have noget ekspert viden på området, for at forstå hvad der sker. Han siger at det ikke giver nogen mening, skæm er skæm/jord og leder er leder. Jeg er bare forvirret når to eksperter siger to vidt forskellige ting og jeg ikke selv har viden omkring det ??

  • #133   9. feb 2022 Jeg prøver at vise ham denne tråd, så må jeg se hvad han siger.
    Tak skal i have ??


  • #134   10. feb 2022 Nå, der er ingen forståelse. Jeg spurgte om han ville lave mine kabler på den anvisning jeg har givet, fordi jeg ikke er en ørn til at lodde, og heller ikke har grejet til det. Nu har han lavet dem, på sin måde. (de to ledere sammen i begge ender og skærm til kappen i begge ender) skal jeg bare bruge kablerne (han siger at jeg overhovedet ikke kan høre forskel)

  • #136   10. feb 2022 Så der er i praksis ingen forskel?

  • #137   10. feb 2022 Der skal nok være fint nok det han har flækket sammen, tænker ikke nogen med normal hørelse ville kunne udpege det ene fra det andet.


  • #139   11. feb 2022 #138 helt enig, men om man kan høre forskel på om man monter skærmen i den ene ende eller i begge er nok tvivlsomt tænker jeg, men har aldrig prøvet at monter skærmen i begge ender, har altid enden hvor skærmen er monteret i afsender apparatet og har levet med det, med mindre at kablet er helt uden skærm.


  • #141   11. feb 2022 Mon ikke de fleste HiFi folk ved hvad Ove mener og ved hvad forskellen er på XLR og RCA

  • #143   11. feb 2022 Nej helt korrekt, men han mener nok at på RCA er det normalt kun at monter skærm i afsender enden, Jeg har i hvert fald kun set et kabel hvor man havde fra fabrik monteret dem i begge ender og det er det kina kabel jeg bestilte for et par måneder siden, købte det for sjovt da prisen var omkring 50kr og med "fake" WBT stik på monteret, stikkene er i god kvalitet og der skal nok lidt af en ekspert til at kunne se forskel på dem, meningen var at jeg så kunne bruge stikkene til noget andet kabel, men ind til vider er det monteret i køkken udstyret, men det er det eneste kabel jeg har set hvor skærmen er monteret i begge ender af alle de kabler jeg har haft skilt ad.


  • #144   16. feb 2022 Jeg har nu afprøvet det kabel han har lavet og han har sikkert ret, det lyder fint. Det er sikkert mine mange år som håndværker, samt en svag tinnitus, der gør at jeg ikke kan hører den store forskel.
    Det er heller ikke sikkert at min anlæg er af høj nok kvallitet til at afslører detaljerne.


Kommentér på:
Bliver Hifi kabler slidt?

Annonce