{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.725 visninger | Oprettet:

Søren L
Søren L
Tilmeldt:
5. apr 2006
Følger: 1 Emner: 26 Svar: 64

Nyt anlæg - hvor starter man? {{forumTopicSubject}}

Hejsa folkens

Situationen er den at jeg har et forholdsvis gammelt surround-sound system som ikke rigtigt kan mere, hvilket gør at jeg gerne vil have et nyt anlæg.

Jeg ved bare ikke så forfæredeligt meget om højtalere, surround-systemer osv. i al almindelighed - derfor spørger jeg jer:

Hvis jeg nu gerne vil have et nyt musik anlæg - hvor skal man så købe det?
Jeg vil helst undgå et af de små kompakte surround-systemer som man køber for 3000,- i Elgiganten, både fordi at det er sådan et jeg har på nuværende tidspunkt - og fordi at jeg gerne vil have nogle "rigtige" højtalere!.
Systemet skal både fungere som musik anlæg og hjemmebiograf . dvs. 2 fronthøjtalere, 1 center højtaler, subwoofer og 2 baghøjtalere. Men hvor vil i umiddelbart forslå at jeg skal købe det?

Jeg kan lige så godt sige med det samme at jeg ikke skal ud og investere i et anlæg til 20.000 kr - både fordi at jeg ikke har pengene til det - samt at jeg ikke vil kunne høre forskel i mellem et "godt" og et "helt sindssygt godt" anlæg smiley

Budget'et er måske en smule stramt - så det ville være rart at vide om det er en dum løsning eventuelt at købe 2 fronthøjtalere, en center og en forstærker osv. i første omgang - og så eventuelt investere i subwoofer og baghøjtalere lidt senere når man igen for råd?

Jeg er nemlig på SU, så det kan roligt siges at pengene ikke vokser på træerne, men til gengæld går det heller ikke, ikke at kunne høre musik og se film under ordentlige forhold smiley

På forhånd tak for hjælpen!


Kommentarer på:  Nyt anlæg - hvor starter man?
  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 26 Svar: 64
    #1   5. apr 2006 Okay! Det lyder egentlig meget fornuftigt smiley
    Du vil også mene at et Gale anlæg ikke er noget at skamme sig over :)?
    Når man alligevel er i gang med at spendere så mange penge, skal det ikke være et par tusinde som holder mig fra at købe noget som er lige et stykke bedre, hvis det ellers betaler sig i forhold til kvalitet osv. smiley

    Men tak for rådet!


  • #2   5. apr 2006 Start med at sætte dig et budget. Ellers løber det hurtigt løbsk. Når du så har fundet ud af hvad budgettet er tager du rundt i forskellige forretninger og ser hvad de har at byde på inden for din prisklasse.

    Det kan være Hifi klubben, Tapeconnection, KT-Radio og lignende steder.

    Lad være med at købe det første og bedste, men lyt på hvad du kan få for dine penge de forskellige steder.

    Hvis du vil have surround fra starten vil jeg anbefale dig at starte med at købe følgende:

    Surroundreciever
    DVDafspiller
    Fronthøjttalere
    Baghøjttalere
    Kabler

    Centeren kan du vente med lidt endnu, så længe der er mulighed for at få signalet kørt ud til dine fronter i stedet. Subben kan også sagtens vente lidt.

    Personligt ville jeg vælge at bruge ca. 40-45% på elektronik og tilsvarende på højttalere. De sidste 10-20% kan gå til kabler.


  • #3   5. apr 2006 Jeg ville nok købe højttalerne brugt, jeg har set hele den gamle Dali Blue serie dvs. 606 som frontHT og 202 som bagHT og 101 som Center, til et par tusind. Der får du rigtig dejlig lyd for pengene, til nogenlunde samme pris som Gale hvis du gør et godt køb. Tjek Hifi4all.dk på brugtmarkedet eller dba.dk eller herinde.
    Forstærker ville jeg også sige Denon eller Yamaha eller måske Harman kardon eller lign. Det er nogle almindelige overkommelige mærker. Held og lykke! smiley


  • #4   5. apr 2006 jeg ville sige at det der Gale anlæg er en god løsning for du får en masse til pengene og du kan jo suplere med en Gale sub senere vis du får brug for det.

    det er min mening smiley


  • #5   5. apr 2006 Jeg ville aldrig købe Gale højttaler... syntes virkelig det er noget l... men være sin mening... vis jeg var dig ville jeg tage en tur på brugt markedet... det finder du rigtig mange gode ting til næsten ingen penge... f.eks System Audio, Dali, B&W, Jamo osv osv osv... som jeg vil siger er langt over Gale.... men det nok en smags sag...

    The MBG


  • #6   6. apr 2006 Ja, hop en tur på brugt markedet, du får meget for pengene der, og mange af tingene er virkeligt velholdte.. Så det er ikke noget at skamme sig over. Men sæt et budget først, og lad vær med at overskrid det, for det er der det går galt..

  • #7   6. apr 2006 der er noget om det der brugt markede, jeg fandt for nylig et sæt 1 år gammel Dali 6006 og en C1000 som center, for 3500 kr., og de siger godt nok skønt, iforhold til Gale.men det er jo kun min mening.så held og lykke med opstarten.

  • #8   6. apr 2006 brugt markede er der jo mange af.

    qxl.dk
    dba.dk
    hifi4all.dk
    hifi-link.dk
    og her på HG.

    så er der da lidt at begynde med.


  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 26 Svar: 64
    #9   6. apr 2006 Mange tak for svarene allesammen smiley

    Efter at have læst kommentarene er jeg lidt splittet i mellem enten at købe et Gale system (hvor jeg dog til at starte med vil nøjes med de 2 gulvhøjtalere + alt den nødvendige elektronik), eller om jeg skal gå på brugtmarkedet og finde nogle bedre højtalere som oprindeligt har været meget dyrere - men som vel kan fåes til nogenlunde samme pris

    Jeg tror jeg vil starte med at gå ind i hifiklubben, for at høre hvad de har at sige, og et par andre butikker - sideløbende med at jeg holder et vågent øje på brugtmarkedet smiley

    Men tak for svarene, de har virkelig været brugbare!


Kommentér på:
Nyt anlæg - hvor starter man?

Annonce