{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.471 visninger | Oprettet:

Ohm og højttalere {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er ikke helt sikker på hvad alt det med ohm betyder og hvad der er bedst osv.

Fx mine højttalere er på 4 ohm

Mine forstærkere leverer (på papiret) 2*500 watt i 8 ohm og 2*700 watt i 4 ohm..

Betyder det så at mine højjtalere får 2*700 watt fordi de er på 4 ohm?

Og hvis det er rigtigt, er det så ikke bedst at have højttalere med en lav impedans, for så får de flere watt ?

På forhånd tak

Rasmus M


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ohm og højttalere
  • #1   2. okt 2008 jo lavere ohm, jo større belastning og ja forstærkeren kan give flere watt af sig ved lavere ohm, men en højttaler har ikke en konstant modstand, den svinger meget under drift. så selv om den hedder 8 ohm på parpiret, så kan den snilt gå ned på 2 ohm ved nogle specielle musik passager. så du kan ikke regne med det der står på forstærkeren, for den er ikke belastet konstant, det svinger. smiley

  • #2   2. okt 2008 Okay.. Tak for hjælpen smiley

  • #4   2. okt 2008 Nicolaj

    Nej tak.. Er ikke så interesseret i ohm smiley
    Ellers tak


  • #5   2. okt 2008 I princippet ja!

    Det som rasmus snakker om, det er impedansen, og de 4 ohm dine højtalere skilter med, det er impedansen ved 1khz. Men jo lavere frekvens, jo lavere bliver impedansen (til en vis grænse) og omvendt.


    Men for lige at vende begreberne, så "får" dine højtalere ikke 700w. osv. men forstærkeren kan på papiret belastes med op til 700w. Og dine højtalere skilter sikker også med en effekt, som er den maksimale belastning på dem.

    Sammenlign det med en motor(forstærkeren) og en gearkasse(højtalerne), som hver især maksimalt kan holde til en vis belastning.
    Selve det som styre effekten, kommer jo an på brændstoffet, og speederfoden osv.. Det samme gør sig gældene for musik anlæg smiley


  • #6   3. okt 2008 Det afhænger også meget af fabrikaet af den forstærker når man snakker om hvor mange watt den kan spille ud med. NAD og Harman K. måler f.eks. og opgiver Watt som en vedvarende belastning mens mange andre omgår det meget nemt for at score nogle pæne tal.. lidt trist sys jeg, havde f.eks. en sony som på parpiret stod til 5 gange 100 rms. men ved måling gav den 30 w. så du skal ikke altid tage watt for en konstant men forstå det i forhold til den enkelte forstærker

  • #7   3. okt 2008 Har acurus-forstærkere, som skulle være meget stræmstærke..

    Se evt. min AV-enhed


  • #8   5. okt 2008 Det er fuldstendig korrekt at jo lavere modstan jo større effekt , MEN der er enkelte eksempler på forstærkere der leverer den samme effekt i 4 ohm som den gør i 8 ohm, der er sågar nogle få der leverer mere effekt i 8 ohm end i 4. men de hører også til sjældenhederne

  • #9   5. okt 2008 Hasse J ... Dem vil jeg gerne se link til.

  • #10   5. okt 2008 Karsten Kranvogn: kig lidt efter jbl bilstereo, deres forstærkere er lidt fucked up på det punkt... de fleste yder MAX ved 4 ohm, men de går alligevel ned til 1 eller 2 ohm, der yder de bare mindre, hvordan det hænger sammen har jeg aldrig fattet

  • #11   5. okt 2008 Det kommer helt an på strømforsyningen...

    For hvis en forstærker levere eksempelvis 100w. i 4ohm., så vil den kunne levere 50w. eller mere i 8ohm.
    Men jo lavere impedans, jo mere belastes forstærkerens strømforsyning, så for at opnå en fordobling i effekten, hver gang impedansen halveres, så skal strømforsyningen kunne levere den krævede strøm. Men hvis man lægger ud med 50w. i 8ohm. og vi siger det er absolut maks. for dens strømforsyning, så vil ikke helt opnå 100w. i 4ohm. men måske kun 80w. e.lign.

    Så når du ser nogle konstruktioner, der angiver 50w. i 8ohm. 100w. 4ohm. og 200w. i 2 ohm. Så kan du være sikker på at dens strømforsyning er ret potent, eller også er effekten i 8ohm. med vilje sat lavere smiley Men det gør jo heller ikke noget, hvis man kun forventer at kunne trække 50w.

    Så en fordobling i effekten, ved halvering i impedansen, er det mest ideelle. Men er i praksis ikke helt muligt, men til en vis grænse kan man komme så tæt på at det på papiret står som sådan.
    Og omvendt kan du sige om en forstærker der slet ikke kommer i nærheden af en fordobling, at den er udstyret med en strømforsyning der er for svag, eller også skal du nok kun belaste den med 8ohms impedans, hvis du vil undgå alt for meget spændings drop og klipning.


  • #12   8. okt 2008 jeg har ikke noget link men jeg har en masse gamle hifiblade fra 80erne og 90erne hvor der er beskrevet et par stykker

Kommentér på:
Ohm og højttalere

Annonce