1.402 visninger
|
Oprettet:
Forvrængning af lyd ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har tit på noget omkring når man hører noget musik som i mine øre ikke lyder godt, altså sådanne små lyde evt. knas lyde.. Tar ens højtalere skade af at spille de lyde eller er det kun mine øre som ikke bryder sig om dem ?
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 32
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Det er et fenoment der bla. opstår i forbindelse med klipning af signalet, når forstærkeren løber tør for strøm. I praksis sker der så det med sinussen af den får skåret toppen af, og det kan komme til at ligne firkant kurver. Og problemet med firkant kurver, er at de danner en masse spejlfrekvenser, som afsætter en del af energien ved alle mulige andre frekvenser end det der oprindeligt var tiltænkt. Og derfor ender noget af denne energi i diskanten, som høj frekvens.
Man kan måske sige at lige netop dette problem ofte skyldes en for svag forstærker, eller dårlig hørrelse... For man burde altså kunne fange den inden det kommer så vidt, for det lyder jo nok ikke helt rigtig
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 4 AV-enheder: 8 Emner: 88 Svar: 847
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 3 AV-enheder: 1 Emner: 25 Svar: 120
Det svare til at fortælle højttaleren at den skal vandre ud og blive ude og så gå ind igen.
Da en højttaler er en spole så opførre den sig også sådan, dvs. at DC ikke er dens livret. det afsætter en del effekt i spolen = varme og det brænder den af på i sidste ende.
mar 2006
Loudnees forbinder jeg med en hævning af bas og diskant, her har man tydeligvis hævet hele lyd spektret så det er hvad jeg kalder en komprimering af dynimikken, sådan forstået at der intet stille eller højt er.
Men ja ordet loud betyder jo højt, hvad det så egentlig er pladeselskaberne og kunstnerne vil opnå med denne "krig" !?!
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 4 AV-enheder: 8 Emner: 88 Svar: 847
mar 2006
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Forvrængning af lyd ?