{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.012 visninger | Oprettet:

subwoofer {{forumTopicSubject}}

heej er der nogle der har nogen erfaringer eller tips hvad der angår selvbyg af subwoofer? (:

er nemlig selv igang med at lave en og er rimelig grøn i faget

har fået tegnet den som jeg gerne vil have den og
havde tænkt mig at lave selve kassen i 25mm mdf plade eller evt at lime to 16mm sammen så jeg for en plade tykkelse på 32mm i mdf og så vil jeg sætte noget afstivning i ved at sætte nogen pinde fra væg til væg og evt lime bas magneten fast på en af afstivnings pindene så den ikke kan komme til at vibrere sig overhovedet

kassen bliver 100L og vil smide en 12* tommer sub i

Specifikationer på min subwoofer er følgene

RMS Power : 250W
Max Power : 750W
Impedance : 4Ohm
Frequency response : 33Hz - 150Hz
Sensitivity : 91,4dB/2,83V/1m
Woofer diameter : 30cm (12’’)
Xmax : 9,5mm
Dimensions (HxWxD) : 37,0x38,0x41,5cm
Recommended amplifier : TA3202, TC2002, X702

beklager for eventuelle stave fejl og manglene koma og punktum (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  subwoofer
  • #3   11. mar 2014 * en af mine kammerater har tidligere lavet en 100L kasse med sådan en subwoofer og han har regnet det ud fra sin tidligere subwoofer kasse (: og porten er vi lidt usikre på hvor stor den skal være men hvor stor vil du umiddelbart sige den skal være ? og vil du så vende spånpladen siden indad eller ? (:

  • #5   11. mar 2014 okay tak for svar ville også hellere have mdf pladsen udad for vil fræse kanterne og tror nu også det ville blive pænest at gøre ved mdf fremfor spånplade

    ville du stoppe et tyndlag isolering i kassen eller tror du det ville være bedst uden ? (:


  • #6   11. mar 2014 Dipolist.. Jeg ville vælge spåndplade indvendig af den grund at ved mdf får du en mere rungende lyd pga at mdf er et meget hårdt materiale med højere tæthed hvor spåndplade er mere blødt og med lavere tæthed hvilket gør at det derfor kræver mindre dæmpe materiale ( mere korrekt litervolume) samt det generelt er mere behageligt at lytte på ( her tænker jeg på outputtet fra porten). smiley

  • #7   11. mar 2014 rene k mener du at porten burde laves anderledes ? (:


  • #8   11. mar 2014 Michael. Nej måden er udemærket men du skal stadig have nogle data'er på bordet for at udregne port størrelsen samt lige for at eftertjekke de liter mål.

    Nogle enheder er mere sarte end andre hvad angår litermål samt port men fælles for dem alle er at du kun opnår fuld udnyttelse ved udregning af begge dele samt ønsket tunings frekvens ( altså hvilket behov men nu da det er sub vil vi gerne have en lav tunings frekvens men stadig liniær).


  • #9   11. mar 2014 så blev jeg det klogere hvordan kan man finde data'erne for synes ikke rigtig jeg kan finde nogen ? (:

  • #10   11. mar 2014 Hvilken enhed er det?

  • #12   11. mar 2014 Dipolist..

    Tja men det er stadig 2 forskellige materialer så forskel skal der nok være i sidste ende. At mdf er lettere at arbejde med er noget andet smiley

    Dæmpemateriale overflødigt under 150hz???? Der er jeg dog ikke enig med dig og slet ikke hvis det er ren mdf vi snakker om da du ellers resikere at få en meget rungende og træls sub lyd. smiley

    Jeg ved også at mange andre ( nu er dette auto stereo) der stiller op til EMMA ( konkurrence om lydkvalitet) går meget op at dæmpe kabinetterne meget for ikke at ødelægge lyden pga manglende dæmpning.


  • #13   11. mar 2014 enheden er en mtx x thunder 12* tommer (:



  • #14   11. mar 2014 kender ikke rigtig noget til enheden hvad angår kvalitet
    kun at samme mærke har lavet den voldsomme jack hammer (:


  • #15   11. mar 2014 Dette er mit bedste bud hvis du vil bruge 100 liter. I feltet til højre kan du se info om kabinettet samt port størrelse og længde.

    profilbillede
  • #16   11. mar 2014 tusind tak (:

  • #17   11. mar 2014 Dette er hvordan den kunne have set ud hvis du brugte 194liter kabinet men så er den også ved at være pæn voksen.

    profilbillede
  • #18   11. mar 2014 Fs = 33 Hz
    Qms = 8,5
    Vas = 66 liters
    Cms = 0,155 mm/N
    Mms = 135,1 g
    Xmax = 9,5 mm
    Xmech = 14,25 mm
    Sd = 543 sq.cm
    P-Vd = 0,516 liters
    Qes = 0,6
    Re = 3,4 ohms
    Z = 4 ohms
    BL = 13 Tm
    Pe = 250 watts
    Qts = 0,56
    no = 0,44 %
    2.83-V SPL = 91,4 dB

    Her har du al data i fald Dipolist eller andre vil forsøge sig frem med kabinet smiley


  • #19   11. mar 2014 fedt god info !! siger igen mange tak du har lige gjort det 10 gange mere overskueligt smiley

  • #20   11. mar 2014 er den til bilen eller stuen ?? vis den er til bilen betyder vel ik så meget om det er bygget i mdf eller spåndplade..

  • #23   11. mar 2014 Dipolist.

    Skrå plader kan jeg kun sige "thumps up" til hva enten det er indvendig, front eller bag bafle.

    Hmm er det ikke kun i et lukket kabinet at du "snyder" enheden til at tro at den sidder i et større kabinet?

    For meget dæmpemateriale er aldrig godt nej underordnet kabinet type dog må der som regel gerne bruges mere i et lukket kabinet hvor det kan give flere fordele.

    Jeps men ofte er det svært at montere det midt i kabinettet hvis man skal undgå at blokere mellem enheden og porten ( kommer selvfølgelig an på kabinettets opbygnig).

    Vi har forskellige meninger om brug af dæmpemateriale samt hvilken funktion det har ( syntes stadig den er får hård at lytte til uden dæmpemateriale i mdf men dette er min mening) men så er der selvfølgelig også noget at snakke om smiley

    Jeg har skam længe læst den tråd med Jazzman ( kender dog intet om personen) men denne her finder jeg mere spændende og viser hvor god en egenskab det kan have i et lukket kabinet. Der bliver dog også beskrevet lidt om portet men desværre ikke så meget.

    http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=8&t=418

    Generelt er der delte meninger overalt angående brug af dæmpemateriale smiley

    Michael T, jeg ville personlig aldrig bruge spåndplade til en sub da egenresonansen ligger i sub området ( så skal det afstives yderligere i forhold til mdf) og af den grund ville jeg heller ikke mixe med mdf men udelukkende bruge mdf.. ikke at det ikke kan fungere fint sammen men jeg ville blot ikke gøre det.


  • #25   11. mar 2014 Nå okay... det må jeg hellere få leget lidt med nogle målinger på et portet kabinet uden dæmpning kontra med for at se kabinet volume når jeg har enheden til at måle det smiley

    Hehe lidt pudsigt, dette var jeg ikke klar over. smiley

    Nogle indvendninger ang mine udregnede kabinetter til trådstarter? smiley


  • HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
    #27   11. mar 2014 Du kunne også montere en bas på den modsatte side. Så undgår du kabinet resonanser overhovedet. De ophæver hinanden.

  • #28   12. mar 2014 Hc c, det er korrekt men kræver 2 enheder magen til hinanden. Tvivler på at han har 2 da kun 1 bliver nævnt og kabinettet bygget til 1 enhed smiley

  • HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
    #29   12. mar 2014 Nåja. Jeg skal da lige huske alle detaljer, men jeg har den mening at såfremt ikke andet er nævnt........så er det ens enheder. Og der kan som regel altid laves hul bagpå, så længe siderne er parallelle top og bund, side og anden side, nu vi er igang med detaljer....

  • #30   12. mar 2014 Hc, det var nu ikke en hentydning til mangel på detaljer men mere det faktum at trådstarter med størst sandsynlighed kun har 1 enhed

  • #31   12. mar 2014 Skal du have noget der spiller rigtigt skal kassen jo regnes ud efter enhedens forskellige værdier. Porten skal være helt rigtig mht dia og længde for at spille rigtigt

  • #32   12. mar 2014 rene da jeg havde min 2x12 boxter shark blevet de lavet i et kabinet der var 40mm der var sat sammen med 2x20mm spånplader og 5tommer porte det ville havde kostet en krig vis der skulle havde være lavet i mdf.. synes nu lyden var ret godt men var en ven der lavet kabinettet for mig smiley

  • #33   12. mar 2014 Michael, tror du skal undersøge priserne på mdf... Rigtig mange tømre firmaer skifter over til mdf netop pga en lav pris og det at det er lettere at arbejde med smiley

    Jeg skal give omkring 500 bobs for en 2x3 meter plade i 25mm mdf så det syntes jeg nu ikke er slemt smiley

    Tim R, hvis du læser tråden igennem vil du både se data for enheden samt udregninger af 2 kabinetter.


  • #34   12. mar 2014 rene den gang var det sgu ik så billigt ellers havde jeg købt det smiley

  • #35   12. mar 2014 hold da op det er kommet gang i mit forum smiley

    men tak for svarene og i selvfølgelig velkommen til at skrive mere hvis i har mere at tilføje smiley


  • HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
    #36   12. mar 2014 Lav nu bare en sub der er resonansfri.2 modsat vendte basser

    Du vil blive sgu glad for resultatet. tjek evt. nettet, og brug Yes Talk til lydkvaliteten bla-


  • HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
    #38   13. mar 2014 Hvorfor skal kabinettet være dobbelt så stort??
    De skal dele kammer, og kabinettet skal jo kun være så meget større som det den ekstra enhed fortrænger.....


  • #40   13. mar 2014 hvis du ikke fordobler kabinet volumen samt fordobler antallet af porte så ændre du jo tuningsfrekvensen og får en helt anderledes frekvensgang end den udregnede.

  • HC C
    HC C Tilmeldt:
    dec 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 65
    #42   14. mar 2014 Det er nok korrektion på dem jeg tænker på så........

Kommentér på:
subwoofer

Annonce