2.592 visninger
|
Oprettet:
Udskiftning af elektrolytter {{forumTopicSubject}}
Jeg har en ældre HH electronics S500-D effektforstærker hvor den ene elektrolyt (kondensator eller hvad de nu hedder), er stået af. Den er på 15000µF og 63VDC. Har så fundet et sted hvor de har nogen der hedder 22000µF og 63VDC. Mit spørsmål er så om de kan bruges?
Skifter så selvfølgelig dem begge..
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Nogle gange, på lidt dyrere forstærkere der benytter man dog low ESR kondensatorer, men de ofte en del dyrere, men vil til gengæld medvirke til en mere kontant bas og i det hele taget et mere opstrammet lydbillede! (Det kan dog også opsnås ved at benytte flere mindre kondensatorer i parallel...)
Rifa lytter skulle eftersigende være udemærkede...: (link fjernet)
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 AV-enheder: 1 Emner: 5 Svar: 98
Derfor, find en på samme værdi - det gør intet at den kan klare en højere spæding, men den skal være på samme kapacitet.
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 4 AV-enheder: 8 Emner: 88 Svar: 847
Når man sætter en stor effekt-forstærker til første gang, skal man så ikke have slukket og taget stikket ud på andre ting, pc, bærbar osv ?
Hvis ja, behøver jeg så at gøre det med min nad 216thx ?
ps, sorry jeg låner tråden, men tænkte den var færdig med hensyn til dig
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 4 AV-enheder: 8 Emner: 88 Svar: 847
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Alternativet var som Per skriver, at ladelytten(erne) vil trække så stor strøm lige i det øjeblik du tænder for forstærkeren, at du simpelthen ville brænde sikringerne. Eller hvis mute kredsløbet ikke var der, ville du opleve et stort plop i højtalerne når du tænder den, fordi spændingerne i opladnings tiden har AC egenskaber, og let smutter igennem alle DC spæringerne, så du på højtaler udgangen får én stor savtak spænding, i et kort øjeblik...
Udskiftning af elektrolytter