{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.048 visninger | Oprettet:

Lodning af Jack-xlr hjælp. {{forumTopicSubject}}

God eftermiddag med-nørder smiley

Jeg er lige ved at sætte et nyt taleanlæg op i kalundborg-bio hvor jeg arbejder, men er stødt på et lille problem.

Jeg skal i vores mixer have smidt et xlr kabel i som løber fra scenen af med et stereo mini-Jack til foredrag med lyd fra pc. Normalt har jeg ikke oplevet problemer med mini-Jack til xlr men her fungere det i hvert fald ikke! Jeg har så får fortalt at det kan løses ved at sløjfe den ene pol på xlr-stikket og istedet lodde den på den resterende. Dette giver umiddelbar god mening, men vil lige have jeres mening og om jeg er helt galt på den?

Tldr: jeg skal have et stereosignal fra mini-Jack ned i et xlr-stik (mono) som så bare modtager både venstre og højre signal så jeg ikke mister noget af lyden i tilfælde af f.eks sange med stor stereospredning (guitaren i højre side og klokker i venstre etc).

Kan jeg blot aflodde den hvide ledning (3/cold/-) og lodde den oven på den røde (2/hot/+) så jeg "merger" (eng.) skråstreg samler stereosignalet til et mono som så bliver blæst ud af begge højtalere via mixer mm.?

Håber det er skåret nok ud i pap hvis ikke for meget...

Mvh. William


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lodning af Jack-xlr hjælp.
  • #1   28. jan 2013 ... Der var ikke meget hjælp, nå men nu er det gjort og det lykkedes! smiley

    1 stk mini Jack sendende højre og venstre kanal i ét xlr-stik.
    Solved.


  • #2   30. jan 2013 Er der ikke en elektroniknørd der kan hjælpe mig lidt her??

    Jeg har nemlig den hypotese at på denne måde kan jeg beskadige udstyr så fremt at det pludseligt lægges langt mere lyd i venstre end i højre kanal, og at signalet derfor vil flyde fra venstre til højre da der ingen modstande/dioder er.

    Er dette korrekt?
    Jeg har læst mindst 10 posts/diy's mm. på nettet om at man "bare" kan gøre som forevist, og andre skriver at man dødogpinemig skal have modstande på for ikke at brænde det hele sammen!

    Status er at det virker fint det stik jeg har lavet, men hvad hvis det er en tikkende bombe?

    Illustrationen er vist med et stereo mini-jack der skal samle højre og venstre kanal til "tip" (spidsen på mono jackstikket)... Princippet er det samme som XLR stikket men nu skal jeg også lave et sådan jackstik.

    Gode råd fra folk der ved hvad de snakker om er MEGET velkomne.


    profilbillede
  • Casper A
    Casper A Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #3   30. jan 2013 Personligt ville jeg skaffe mig et breadboard og prøve det med nogle ledninger og nogle modstande og se om ikke det virker inden jeg loder det sammen smiley men erfaring for mig indtil videres siger mig at det altid er en god ide at have nogle modstande på sådan noget smiley håber det giver lidt hjælp ^^

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 50
    #4   30. jan 2013 Hvis du ikke bruge modstande kobler du de to indgangsimpedanser parallelt hvilket jo naturligvis giver den halve impedans..

    MEN hvis ikke du kender indgangsimpedansen på dit grej så kan du jo ikke bestemme hvilken modstandsværdi der bør være..!

    Men jeg kan umiddelbart ikke lige se at der skulle kunne ske noget ved det (brænde noget af) da de strømme der løber i indgangstrinnet er MEGET lille.! Men spørger du en fuldstændig guru inden for lyd vil han til en hver til påstå at han kan hører en forskel..!


  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #5   30. jan 2013 hvis de 2 udgange har en seriemodstand og det har de nok så bliver de 2 signaler mixet sammen over de 2 modstande og der er ingen problemer,

    med opamps plejer man at have en seriemodstand på udgangene for at undgå at nogen kortslutter dem, den er typisk 500 ohm - 1 kohm

    10 kohm vil også virke men er ret højt , så taber du signal hvis impedansen på indgangen er lav som f eks 10 kohm hvad den typisk er på en line indgang

    dem der ikke kan se at der kan ske noget kan bare kortslutte udgangen på en opamp, så vil de opdage at det kan der godt smiley


  • #6   30. jan 2013 Tusind tak for svar! Breadboard er lige at overdrive, det er én ledning der skal flyttes rundt smiley

    Det er PA lyd og lydkvaliteten er ikke det der skal lægges vægt på, med mindre vi snakker hørbar (for os dødelige smiley ) nedsat kvalitet/skratten/støj.

    Signalet kommer fra iPhones/iPads/computere ved præsentationer fra scenen, og løber ned i et gammel behringer 7-kanals mixer, jeg har manualen liggende et sted så kan jeg vel finde hvad impedansen den fødes med skal ligge på.

    Men det var lige sådan noget her jeg var ude i, tak!


Kommentér på:
Lodning af Jack-xlr hjælp.

Annonce