{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  diy sub hjælpe til enhed :D
  • #1   24. jun 2010 hvorfor skal det være en 10" enhed ?

  • #2   24. jun 2010 perless xls enhederne er rigtig fede vis de kommer i et ordenligt kabinet.

  • #3   24. jun 2010 JBL W10GTi MK II er en genial 10" enhed.

  • #4   24. jun 2010 peerlessen slå jblen i mine øre smiley

  • #5   24. jun 2010 det gør den så bestemt ikke i mine ører, der er altså bare et eller andet over GTi'ens DDD system, som gør den så meget lækre end konkurrenterne at høre på...

  • #6   24. jun 2010 nick v - hvorfor sælger du så dine GTI'er ? smiley

  • #8   24. jun 2010 den skal spille sammen med et par mission 3vejs gulv højt. og en harman kardon avr 507 le. og rummet er vel ca en 25 kvm.
    men jeg har haft 12" op til fler gange på de højtallere jeg har nu og jeg syntes det overdøver lidt for meget jeg ville hellere ha en lidt strammere 10" end en lidt slappere 12". og forstærkeren der til køber jeg først bagefter, men det bliver en med godt med smæk på, så det kun selve enheden jeg er i tvivl om men har selv gået og tænkt på en perless xls


  • #10   24. jun 2010 hvordan den lyder og hvor højt den spiller har ikke så meget med membran arealet at gøre med opsætning af volume og phase.

  • #11   24. jun 2010 Lars K: fordi jeg ikke har plads til to stk. 12" basser i min stue, det vil kæresten ikke gå med til.

  • #12   24. jun 2010 Daniel : he he jeg vidste den ville komme på et tidspunkt.... at det er en bilstereo enhed er ikke ens betydende med at den ikke vil kunne bruges til alm HIFI, JBL GTi enhederne med DDD system er flittigt blevet brugt i hjemme HIFI verdenen, og med RIGTIGE gode resultater.

    prøv evt. at læs hvad Hasselhof skriver i dette emne:

    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17391&KW=hasselhof

    samt i dette:

    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21611&KW=hasselhof


  • #13   24. jun 2010 netop Perless XLS bliver bl.a. nævnt i forhold til GTi enhederne i de links jeg har længere oppe...

  • #14   25. jun 2010 Hey,

    Jeg har selv solgt Peerless i DK til bilstereo og hjemmebyg og kender derfor enhederne rigtig godt. Det er en god enhed, men udviklingen er bare i mine øjne løbet fra den. XXLS er bare en XLS med afstandsstyker, samt lidt andre parameter (stort set).

    JBL GTi er en fantastisk enhed med liniær BL motorsystem. Eneste ulempe er prisen. Dog bør den spille i lukket kabinet hvis man benytter den til seriøs musik.

    Scanspeak laver nogle rigtig gode enheder også. F.eks. 22W ALU samt 23W. Dog er følsomheden på 23W ikke så høj, så det kræver 2 stk.

    Ellers kan www.sbacoustics.com anbefales. Kan købes ved www.rabu-acoustics.dk

    Scanspeak ved www.danskaudioteknik.dk samt frequence-shop.dk

    Personligt hopper jeg på SB. Mener de faktisk har et kit med 10" og forstærker.


  • #15   25. jun 2010 Det skal siges, at de XLS enheder i køber idag, ikke er produceret i DK, som de gamle var. Tollerencer og kvalitet kan svinge mere end før i tiden.

  • #16   25. jun 2010 peerless enhederne spiller nu stadig godt selvom det er ved at være en gammel konstruktion... og jeg ved ikke helt hvor fair det er at sammenligne den med JBL GTI og scanspeak for begge mærker koster væsentligt mere end peerlessen. SB Acoustic er nede omkring peerless i prisen, men om man bedre kan lide dem er vidst en smagssag.

  • #17   25. jun 2010 Lars K: det er jo dig selv der sammenligner JBL GTi enhederne med Peerless enhederne....

    det eneste jeg gør er bare at give dig modsvar og links på at jeg ikke er ene om den mening.


  • #18   25. jun 2010 nick - ja nu mener jeg også at peerlessen spiller bedre end jblen og det er selvom jblen er dyrere men derfor er sammenligningen jo ikke fair alligevel. Hvis vi skal sammenligne peerless og JBL skal vi vel kigge på deres power serie smiley

  • #19   25. jun 2010 nu anbefalede jeg W10GTi MK II pga. GTi enhederne er nogle af de bedste enheder jeg har hørt til dato! og fordi at trådstarter ikke har snakket noget om hvad han vil ofre på det...

    personligt synes jeg WGTi enhederne er en DEL federe end XLS enhederne, deres DDD system gør at de har en del længere Xmax og kan ikke slå i bund modsat mange andre enheder, samtidig er de (igen pga DDD) utrolig kontrolleret da min. 1 spole aldrig kommer ud fra magnetgabet.

    men for lige at få en lidt anden vinkel på det, har du så hørt GTi enhederne i alm. hifisetup?


  • #20   25. jun 2010 jeg har både hørt dem i bil og stue. Jeg synes slet ikke de passer ind i den lyd jeg søger i stuen. I bilen kunne de godt bruges hvis ikke prisen var så høj. Jeg foretrækker dog til hver en tid min egen LAT 500 fremfor en GTI i bilen så den skal da bankes ned omkring en tusse hvis den skulle være interessant for mig smiley

  • #21   25. jun 2010 tjae jeg vil sige at GTi enhederne er MEGET mere værd end 1000,- efter min mening er prisen ganske fair, efter min mening følger lyden fint prisen. og som du kan se i de links længere oppe er jeg langt fra den eneste der har den mening... man skam helt fair hvis du ikke kan lide lyden i dem, vi kan jo ikke alle være ens...

    forresten hvad kasse hørte du dem i indendørs? og hvad blev brugt til at trække dem?


  • #22   25. jun 2010 Hey,

    En konstruktion skal vel ikke forsvares fordi den er gammel? En XLS var super fed da den kom frem, og det er stadig en ok basenhed. Men jeg mener bare man kan få bedre både til samme og højere pris uden problem.

    Der findes et utal af versioner af XLS. Derfor skal man passe lidt på. Nogen kan anbefale en, og den der lytter køber en anden version der ikke er lavet til det der blev eftersøgt. Og så bør man altid købe XXLS over XLS. XLS kan slå i bund, det bør XXLS ikke kunne.

    Men jeg vil til hver en tid anbefale SB. Også over JBL'n. Mest fordi de begge er super enheder, men SB er bare langt billigere. SB har ikke et BL liniært motorsystem, men det vinder på mange andre punkter.

    Det skal siges at den DDD der er i GTi ikke har bremsespolen imellem de to spoler. Den er kun monteret på deres proff DDD enheder.

    Mener også Alpine brugte DDD i sin tid. JBL har ikke patent på DDD, kun bremsespolen. Der findes også andre BL Liniære systemer som XBL^2 fra Adire, LMS fra TC Sounds ( http://www.tcsounds.com) samt SplitCoil fra Manger ((link fjernet)

    Det er Scan-Speaks gamle Revelator Enginiør der har udviklet SB enhederne. Jeg ville prøve og lytte til dem.

    Men BL er kun én af mange vigtige paramtere. Dog en af dem smiley


  • #23   25. jun 2010 Nick V - det var en lukket konstruktion og det var vidst noget rotel værk der trak den

    Henrik Ren H - nææ men gammelt betyder vel ikke nødvendigvis det er dårligt ? og derudover kan jeg se du går meget op i bogstaver og de geni streger ingeniørene finder på. Der kan jeg så sige det eneste jeg går op i er det mine øre fortæller mig smiley


  • #24   25. jun 2010 Henrik Ren H: det er rigtigt at GTi serien ikke har bremsespolen som fx JBL 252F (basenheden i JBL LSR 6312p) har, men det gør jo netop også enheden endnu bedre som sub i dette tilfælde, netop fordi at den manglende bremsespole gør at enheden kan gå rigtig dybt og stadig have en rigtig højt output, da spolen kan "få lov" til at forlade gabet.

  • #25   25. jun 2010 Lars K: nu skal du jo også huske på at en W10GTi gerne skal have over 700W for at begynde at lave noget, de har altså et peak på 3000W

    W12GTi skal gerne have min. 800W og har et peak på 4000W og W15GTi skal gerne have 900W og har så et peak på 5000W. alt i alt skal der noget power til for at få det sidste fede ud af dem. nok også mere end den rotel har kunne give dem, vi er nok oppe og snakke PA forstærkere ala Crown Itech eller MacroTech hvis det nu skal blive inden for Harman familien.


  • #26   25. jun 2010 nick v - rotel kan også levere strøm i de mængder. Feks. RB-1091 men vi bevæger os godt nok væk fra emnet nu smiley

  • #27   25. jun 2010 Lars K: ja det hjælper da på det, men den er nu stadig langt fra de amps jeg nævnte.

    Hasselhof inde på den anden side som jeg linker til har om nogen styr på JBL enhederne, og selv han siger at en Crown K2 er en anelse for svag til GTi enhederne hvis man vil have fuld udbytte af dem, og den levere trods alt 2500W i 4 Ohm ved bridge mono...

    men derfra og til at sige at en RB-1091 ikke vil kunne trække den ved jeg der er langt. men jeg går ikke ud fra at det var på en RB-1091 du hørte de pågældende enheder..

    men ja way off topic, sorry trådstarter...


  • #28   25. jun 2010 jeg må indrømme jeg ikke ved hvilken rotel effekt der trak den JBL så det kan være alt fra 30 watt til 1000 watt smiley

  • #29   26. jun 2010 Hey,

    Lars > Nej den er ikke dårligere af at ikke være ny. Men jeg mener bare den er blevet overhalet af nyere enheder til samme pris eller mindre.

    Det er fint at bruge ørene. Det nytter ikke noget at den ene er teknisk overlegen, men lyder dårligere. Men i langt de fleste af de tilfælde, er det fordi man har gjort noget forkert.

    XXLS 10" 1475,-
    22W SS koster 2295,-
    10" SB koster 1095,-

    Links :
    http://frequence-shop.dk/produkter/15-vifa-amp-peerless/631-26-cm-bas-xxls-4-ohm-alu/
    http://frequence-shop.dk/produkter/16-scanspeak-revelator/389-22-cm-bas-4-ohm-paper-cone/
    (link fjernet)

    Et problem med Scan-Speak enheden er at ALU udgaven kun findes i 8ohm. Derfor har jeg linket til papudgaven i 4ohm. ALU udgaven er efter min mening at foretrække.

    Noget af det der gør SB enhederne ( i min verden ) bedre end de fleste, er at de bruger lavtabsophæng. Det bruges også i SS enhederne. XLS bruger et mega stift ophæng med høj tab til følge. Motorsystemet i SB og SS enhederne er langt bedre optimeret end i XLS enhederne, og det mener jeg kan høres.

    Men jo, XLS enhederne har en charme. Min kammerat fik lavet en custom XLS (eller XXLS, kan jeg ikke huske) med ALU og blødt ophæng. Den lød super fedt. De kan også tage en masse tæsk (XXLS) uden at gå i knæ, men kræver også en stor forstærker grundet det stive ophæng. Nogle XXLS enheder har ikke det helt hårde ophæng, så de kan måske gå.

    Hvis i vil vide mere om ulineariteter i BL, ophæng og induktion må i sige til, så laver jeg gerne en tråd. Det er ikke så svært at forklare som det lyder.

    Men som sagt, jeg vil stadig anbefale en SB enhed. I skal også huske at opgive hvad enhederne skal have af kabinetter for at spille rigtig. Det kan jo være en væsentlig ting. Med et Qtc på 0.8 skal SB enheden have 24 liter lukket og spiller ned til ca 35Hz -3dB i fri felt (dybere i stue med roomgain). Den må selvfølgelig gerne få mere så du får et lavere Qtc, men det går an fra 24 liter.

    Du kan regne kabinetter til SB ud her (samt seas) :
    http://pro.speakerbuilder.dk/

    Har du spørgsmål til programet (web program) så skriv. Det er mig der har (er stadig igang) lavet det.


  • #30   26. jun 2010 Det skal siges, at en fordel ved SB og SS enhederne over XLS og GTi er, at de ikke kræver så store forstærkere. En Hypex 2.0 er fint til SB 10", og er man på budget har højttalerbutikken en Jamo plateamp til 750,- som faktisk er ok til prisen.

    (link fjernet) <- Jamo plateamp.

    Med den får SB enheden ca 175 Wrms. Har selv prøvet den, og den levere faktisk den effekt.


  • #31   26. jun 2010 Hey,

    Kan jeg se linkede til 22W SS, det er selvfølgelig 26W der er en 10". Den er her :

    (link fjernet)

    og koster 2325,- og er en alu smiley


  • #32   26. jun 2010 her er kabinetoplysningerne fra JBL til W10GTi og min egen erfaring, samt hvad jeg også kan læse rundt omkring, så er de så optimale som man kan lave dem.

Kommentér på:
diy sub hjælpe til enhed :D

Annonce