{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.359 visninger | Oprettet:

DIY sub. {{forumTopicSubject}}

Vil igang med at lave en diy sub.

Bestående af monacors 6" raptor. Har fået fat i en billig sub modul. godt nok fra eltax´s 8" sub. men som første gangs DIY vil jeg starte med den lille pengepung, og 100kr for det modul var lige til at overskue.

Nogen der kan hjælpe med kabinet beregning og længde på reflexrør`?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DIY sub.
  • #1   12. mar 2010 har du T-S parametre på de enheder???

    så kan du bruge denne side

    (link fjernet)

    den er kun vejledende

    og skal det være en sub, så ville jeg lave den en smule større


  • #2   12. mar 2010 Impedance (Z) 4Ω
    Resonant frequency (fs) 53Hz
    Max. frequency range f3-800Hz
    Music power 300WMAX
    Power rating (P) 100WRMS
    SPL (1W/1m) 88dB
    Suspension compl. (Cms) 0.38mm/N
    Moving mass (Mms) 23g
    Mech. Q factor (Qms) 2.2
    Electr. Q factor (Qes) 0.43
    Total Q factor (Qts) 0.36
    Equivalent volume (Vas) 6.9 l
    DC resistance (Re) 3.4Ω
    Force factor (BxL) 7.6 Tm
    Voice coil induct. (Le) 0.6mH
    Voice coil diameter 25mm
    Voice coil former KAPTON
    Linear excursion (XMAX) ±9mm
    Eff. cone area (Sd) 113cm2
    Magnet weight 850g
    Weight 2.4kg

    Du tænker på en 10 - 12" ikk?

    har set på den enhed i et par år nu. og nu skal den prøves. Og den kommer ikke til at fylde helt vildt meget.


  • #3   12. mar 2010 Hmm. et kabinet på 4.6L er måske lige lille nok.

    Eller er det mig der laver noget forkert?


  • #4   12. mar 2010 må jeg lige se den enhed vi snakker om her

  • #5   12. mar 2010 Den kan snildt nøjes med et 6l kabinet, for at yde et godt resultat.
    Husk at tage højde for enheden fylde, når der beregnes kabinetvolume.


  • #7   13. mar 2010 kabinet udregningen = 4,7L for at få den mest liniære frekvensgang. i en refleks kasse. den er bestemt ikke egnet til et lukket kabinet.

    for at få lidt dybere frekvensgang. kan du lave en 7,2L kasse self med akustisk dæmpematriale. = +25% kabinet størrelse. FS vil i så fald være 50Hz -3dB

    bassreflek størrelsen er dog en anden snak, for laver du et kabinet der er kvadratisk kan røret ikke være inde i kassen, ellers også bliver det for småt og der vil opstå portstøj, kassen skal være aflang med bassen monteret i enden. indvendig størrelse kan sålades være 15cm x 15cm x 32cm. hvis du bygger det i 19mm plade. bliver kassens udv mål 19 x 19 x 36cm. porten skal være 5,5cm i diameter og 24cm lang. så før du et vent match på 0,08. hvilker burde være lavt nok til ikke at få portstøj..

    subben vil ikke være en desideret bassbombe. men den til kunne give dig en passende bass til at supplere op til musik. til film er den ikke egnet, den kan slet ikke levere dyb nok frekvenser.

    hvis du stiller den i et hjørne og giver den 100W skulle den teoretisk kunne give op til ca 112dB lydtryk. eller ved at stille den i haven ca 106dB ved 1 meters afstand. men 112dB er egentligt meget flot for en 6" bass. og et fs på 50Hz er også ganske flot for en 6"bass. men forvent nu ikke et extrem voldsom bass. det er en 6" og der er fysiske begrænsninger.


  • #8   13. mar 2010 og som ole siger skal du tage højdre for subbens fysiske størrelse. den tager en liters penge af kassen. så lav kassen udv. 20 x 20 x 36. og så har du indberegnet subbens fysiske L. mål.

    til film skal du være varsom ved brug af bassen. alle toner under FS vil resultere i meget kræftige membran svingninger, hvilket kan resultere i at bassen slår i bund, ved selv 100W.


  • #9   14. mar 2010 han ska vel også huske at trække volumen fra porten fra i kassen hvis det sku vare helt rigtigt

  • #10   14. mar 2010 ja, egentligt også det ja. og også den interne afstivning. smiley men hvis han kan finde et rør i den precise størrelse er det 0,381L der skal modberegnes . og hvis man slår det ind i programmet er der meget meget lidt afvigelse på frekvensgangen..

    noget andet er at de værdier der opgives fra fabrikken. altså VA, QTS, QMS, QES og ligende. kan faktsik variere op til 30% fra enhed til enhed. så derfor kan man aldrig helt stole på en beregning. hvis man skullevære helt sikker skulle enheden spændes op i en stander og tæskes i 24 timer, og så udmåles på ny, og så kunne man beregne en helt precis kasse til lige den enhed.

    læste om en der havde gjort det på en XLS enhed. og der var nogle af værdierne der ændrede sig drastisk efter tæske lektion. altså op til 30% afvidelse fra fabriks oplyste værdier. smiley

    så man kan sagten lave en sub i den tro at den sidder i den rigtige kasse, men når det så kommer til stykket efter tilspilning er kassen forkert afstemt. smiley

    lidt stof til eftertanke smiley



  • #11   14. mar 2010 Det er virkelig Guf til hjernen. Tak siger jeg bare.

    Når i siger den ikke kan bruges til film. Så bliver jeg lidt i tvivl. for tror nemlig jeg vil bruge sub´en til film nemlig og ikke musik som i første omgang var hensigten.

    Er der evt andre Enheder som man måske skulle se lidt nærmere på?

    Det skal være i samme prisleje som den far monacor. dvs omkring 6-700kr.


  • #12   14. mar 2010 en brugt peerless XLS. dem kan man nogle gange finde her på siden. sådan en i en 26L lukket kasse er rigtigt god. prøv at finde sådan en.


  • #13   28. mar 2010 Rasmus L. en Peerless SLS ser nu meget fornuftig ud prismæssigt.


  • #14   13. sep 2010 Har nu bygget sub med den lille monacor enhed. Se mit fotoalbum.

    Enheden bevæger sig meget men syntes ikke den spille ret højt og at man kan mærke den / hører den trods dens svingninger. ???


Kommentér på:
DIY sub.

Annonce