6.477 visninger
|
Oprettet:
Bilforstærker i hjemmet ? {{forumTopicSubject}}
hej alle
kunne godt tænke mig at vide hvordan du kan sætte en bil forstærker til i hjemmet..
mvh.
feb 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
aug 2005
Følger: 11 Følgere: 9 AV-enheder: 5 Emner: 2 Svar: 152
feb 2010
jan 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Du vil ikke kunne finde en tilfredsstillende løsning; så skal du i hvert fald bruge minimum to batterier (parallelforbundet) og en meget kraftig lader. Er det besværet værd? Nej.
feb 2010
feb 2010
feb 2010
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 AV-enheder: 2 Emner: 36 Svar: 606
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 6 AV-enheder: 1 Emner: 23 Svar: 983
det er meget billgere at købe en forstærker der er beregnet til at stå i stuen.
feb 2010
feb 2010
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 AV-enheder: 2 Emner: 137 Svar: 664
bruger jeg en PSU / strmforsyning til PC
den jeg har er på 1000 watt. og dne levere 40 A i 12V1. dvs jeg har 40 ampere at gøre godt med..
det er ikke mange da de fleste forstærkere jeg laver er på 50 og op efter.
men det er rimeligt til at teste om lortet nu virker
og den kan da også godt få bassen til at levere nogle bølger så det gør ondt at stå i stuen sammen med den
men som de andre siger så skal du have fat i en 12V strømforsyning der kan levere nogle ampere.. MANGE ampere..
jul 2007
jul 2007
http://www.trcelectronics.com/Meanwell/se-1000-12.shtml
feb 2010
+5v/15A max
+12v/4a max
jul 2007
og så crasher den..
så du skal have en 500 W og op efter..
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 11 AV-enheder: 1 Emner: 28 Svar: 816
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 6 AV-enheder: 1 Emner: 23 Svar: 983
beklager men du kan ikke snyde dig uden om når det gælder strøm, der er nogle meget simple regler
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 AV-enheder: 2 Emner: 20 Svar: 1.131
men, batteriet løbet nok hurtigt tør for strøm, så det er måske en 20-30min. spilletid på batteriet og så skal det oplades igen...
det du så kan gøre er at ha en oplader koblet på batteriet konstant og så udvide længden hvor du kan spille musik...
men når et batteri blvier opladet, udvikles der nogle brandfarlige gasser... og hvis det ikke er et tørcellebatteri, også giftige gasser...
du kan på ingen måde bare ha koblet forstærkeren på bilopladeren da de SLET ikke levere nok Ampere til sådan en satan...
hvor mange Amp har den i sikring?? 40A... ? og så kan du kun levere 0.5A... det er jo slet ikke nok... du brænder hele lortet af...
jeg har kun oplevet oplader på over 100A koste det hvide ud af øjnene...
så drop ide'en, og få fat på en ordentlig forstærker, stueforstærker...
medmindre du vil ud og ofre penge på batteri(er) og en oplader på minimum 40A...
ellers fungere det bare ikke...
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 AV-enheder: 2 Emner: 20 Svar: 1.131
hvad fanden tror du minus skal bruges til på en forstærker... ?? mon ikke den skal kobles på minus på batteriet... ?? og så skal plus på pluspolen... ???
Rem kan du bare lave en lille ledning som også går over på plus på batteriet... og så evt. med en lille switch imellem så du kan tænde og slukke for det forstærkeren så den ikke står og bruger strøm hele natten...
jan 2007
Følger: 19 Følgere: 17 AV-enheder: 10 Emner: 33 Svar: 1.023
til at føde forstærkeren måtte jeg komme op med en smart løsning for ikke at løbe tør for batteristrøm i en aller helvedes fart.
som det 1. skal du bruge et lukkede batteri. så der ikke kan opstå batteri dampe. " kan potentionelt give eksplotions fare " syre i et bilbatteri fordamper ikke " det oxiderers til blypladerne i batteriet. men under opladning, fører du elektroner igennem vandet i batteriet hvilket medfører spaltning af vandet, som hvis du kan huske syre base fra fysiktimerne. danner brint ved den ene pol, og ilt ved den anden. de 2 ting blandet sammen er ikke ret sjov og mildt sagt meget ustabil. " giver knaldgas" den mest explosive gassart der findes på jorden !! så et lukket vedligeholdelses frit batteri tak..
en almindelig lader fra et f.eks haraldskrald 5 x 20W 12V halogen sæt, dem til wire montering. der er en 100va transformator 12AV lader med til.
så skal du have fat i en kondensator. 1200W brainford watt, er måske tilsvarrende 4 x 75W rigtige rmswatt i 4 ohm ved 14,6V. altså ved max skrald vil du nok komme til at bruge 30ampere i spids. men du spiller ikke med 100% konstant med mindre du hører sinus toner. altså hyletoner, det er kun når bassen slår og så videre. ca 20% skal du regne med. altså ca 7-8 ampere, du vil forstå senere i det jeg skriver. og så er den 100va lader tilstrækkelig. og så skal du bruge en ensretter, lad os sige 15ampere.
ubelastet vil transformatoren med ensretning give ca 15VDC, men under belastning falder spændingen lidt. " belastningen kommer så snart du sætter et batteri ind foran. og et batteri skal lades med max 14,6V spændingen, på min opbygning fratransformatoren under belastning var spændingen ca 14,3Vdc " underforstået at det er halvbølge spænding da du ikke skal stabilisere ladestrømmen.14,3Vdc halvbølge spænding er så altså inden for det tilladte i ladespænding på et bilbatteri.
du skal så have fat i en minimum 0,5F 12V kondensatorer. som kan håntere spidsamperne til forstærkeren. så du undgår at belaste trafo mere end hva den kan give 7-8 ampere. det er svært at beskrive sådan bare lige, men håber du kan følge med.
en almindelig billig lader til en bil, har en lille trafo og en ensretter monteret og der er ingen regulering. kun en automat sikring. på f.eks 6 ampere. det er derfor du kan kortslutte en billader uden at den brænder af, den slår bare fra. men til dit forsøg skal du i praksis lave en større autolader. med en automat sikring på f.eks 10 ampere.
forstærkeren vil gerne have måske spidsampere på 30-40ampere. og det kan laderen jo ikke give. bil batteriet kan godt give det, men ikke hurtigt nok. og en kondensatoer til mere end gerne give 40 ampere men kun i et split sekund, så kondensatoren vil tage toppen af spidsbelastningen på batteriet, batteriet vil give det restende manglende mængde ampere, og laderen vil næsten kunne måles uden afvigelse, måske 10% afvigelse i lade strøm. da laderens kun leverer halvbølgespænding, vilV på batteriet under opladning være højere end laderes spænding er når halvbølge spændingen er på sit laveste, og der hvor der er højest spænding vil forbruget også forkomme størst. og hvis du overbelaster en trafo falder spændingen så meget at den vil løbe under batteriet spændiing så forbruget vil blive størst på batteriet uanset hvordan man vender og drejer det. og spidsamperene kan trafo og batteri jo self ikke give, så der vil opstå et spændingsfald, men der er du skal have en stor kondensator til at modvirke det spændingsfald der vil opstå når du forsøger at hive 30 impulse ampere ud af et batteri, der ikke kan levere amperen så hurtigt, igen batteri laver spændings fald, og forbruger ryger over på trafo, som så også laver spændings fald..
hele kredsløbet en en slags helhed, mangler der nogle at de nævnte ting vil det ikke fungere alle komponenter skal være der for at det kan fungere. og du kan self ikke sætte end 1000W rms forstærker på og regne med at det kunne spille.
jeg kunne spille med fuld skrald på mit hjemmebygget indendørst autohifi grej i 8 timer uden at batteriet var afladet, eller i det hele taget på nogle måde tæt på at være lidt fladt. og det kunne sagtme spille op så man troede det var løgn. kredsløbet fyldte 1m x 40cm. men ikke detstro mindre kunne det spille uden at løbe tørt, imods alle folks forklaring og forstillinger.
du kan også tildels undgå bilbatteriet, men skal i så fald have noget softstart på sekundærsiden af trafoen, og købe måske 10 x 1uF kondensatorer, til en ny pris på 7000-8000kr..
bil batteriet funger som en buffer i sammenhæng med kondenastorer til den mange amoere der skal bruges. og det er absolute den billigeste måde at lave det på.
der er en ting du bare skal huske, det skal altid slukkes når du ikke spiller, eller forlader det. et bilbatteri må ikke overlades, så dør det, og der må ikke lades med over 14,6V så når der ingen forbrug er så SKAL DET SLUKKES.
du kan få et billed. så kan du se hvordan det ser ud. det er ikke kønt og ikke spec brugervenligt, og på ingen måde særlig sikkert " et bilbatteri er ikke et legetøj, det indeholder voldsomt mange ampere og kan snilt smelte end skruetrækker. men det kan lade sig gøre, jeg skal bare ikke stillies til ansvar på nogle måde. jeg har gjort det og det virkede og ingen kom til skade og batteriet overlevede og laderen fungerer stadivæk. men igen jeg vil ikke have noget ansvar.
du kan få et billed så kan du se hvordan det fungere.
Bilforstærker i hjemmet ?