{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.420 visninger | Oprettet:

Dali 18 MK2 med Scanspeak D2905/970000 {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har for et år siden lavet et par nye delefiltre til mine Dali 18 MK2 højtalere. Det gjorde en verden til forskel. da jeg startede kunne de ikke spille op imod mine Yamaha NS777, men da jeg var færdig spillede de dem ud af stuen.

Jeg synes dog stadig at jeg kunne opnå lidt bedre diskant på dem så jeg fik støvet et gammelt sæt Scanspeak D2905/970000 som jeg nu har monteret i den ene højtaler og fjernet det dæmpeled som sidder i dele filtret. Det er diskanter som burde være langt bedre end hvad sidder i standard men jeg kan slet ikke høre forskel på de to højtalere ..

er det mig der er ved og miste hørelsen eller har jeg gjort noget forkert?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dali 18 MK2 med Scanspeak D2905/970000
  • #1   22. nov 2017 Mon ikke det er delefilter som ikke passer helt på diskant siden nu

  • #2   22. nov 2017 JO det tænker jeg, men er ikke helt sikker på hvordan jeg ville rette dette de to diskanter har samme dc modstand og med dæmpeledet ude så burde slet følsomheden være den samme. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal ændre filtret for at få mere ud af diskanten.

  • #4   22. nov 2017 Har selv bygget dem fra de originale tegninger. Har billeder af dem i mit fotoalbum smiley

  • #6   22. nov 2017 de originale værdier med nye komponenter

  • #8   22. nov 2017 Har du nok ret i. Jeg må se om jeg kan bygge et nyt filter der passer bedre til dem

  • Bjarne S
    Bjarne S Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Svar: 6
    #9   2. aug 2018 Er der ikke en frekvenskurve ( fabriksoplysninger) på de to diskanter, så man kan se "klippet" - om der er forskel i frekvensområdet, og så måske ændre delefrekvenserne ifh. til diskanterne; det kan være en mindre ændring af værdierne i filteret- det er ret vigtigt at filteret tillader diskanten at spille i hele det mest lineære frekvensområde og at der ikke er gaps i enhedernes ydeevne for at opnå et helt frekensområde, da det ikke er noget delefilteret hjælper på. Der er sansynligvis også noget ohmsk dæmpning af diskanten, der kan skrues på. Der findes et program på nettet der kan på tilnærmelig vis regne værdier ud på delefiltre ifh. til enhedenes ydeevne, men det er en svær opgave at ændre på delefiltre, og der skal også tages hensyn til faseforskydning ved indbygning af enheder-MVH BSN

Kommentér på:
Dali 18 MK2 med Scanspeak D2905/970000

Annonce