{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.706 visninger | Oprettet:

Oplevelse af lyd kombineret med humør {{forumTopicSubject}}

Jeg havde en fed lytteoplevelse i forgårs, hvor mit setup fik lov at spille i 6-8 timer med diverse cd'er og genrer. Eftersom jeg næsten lige har fået min nye forstærker ind af døren, havde jeg glædet mig til bare at kunne slappe af og høre musik uden forstyrelser. Det var afhængighedsskabende.

I går havde jeg en lang arbejdsdag fra kl. 8 morgen til 2 nat, og gik hele dagen og glædede mig til at komme hjem og lytte musik og slappe af. Det nåede jeg naturligt ikke.

I dag - godt smadret efter den lange dag i går - tog jeg "tidligt" hjem kl. 18 og blev mødt af en umulig og skrigende datter, en udkørt og småvrissen kæreste samt travlhed i form af rengøring, madlavning, oprydning, putning af barn osv.
Da alle strabasserne er overstået, sætter jeg mig i sofa'en og skal endelig i gang med at "slappe af", og det skal jo gå lidt hurtigt, for klokken er jo blevet mange.

Min oplevelse af mit setup havde totalt forandret sig i forhold til i forgårs til trods for, anlægget havde fået lov at varme op, inden jeg satte mig ned.

Lyden virkede slap, kedelig, uden punch, tilbagetrukket, mudret, varm og noglegange bare irriterende, fordi jeg ikke kunne forstå, hvor lyden fra i forgårs var forsvundet hen. Jeg havde ellers glædet mig til, at skulle spille med lidt volumen på et par pop/rock numre.

Jeg skruer ned på på lav volumen, og giver mig til at spilde tiden på lidt brugt kiggeri på audiomarkt og hifi4all smiley

Her kommer pointen så.... Efterhånden som tiden går begynder jeg at trampe med til musikken i baggrunden, og jeg begynder så småt at kunne høre lidt af "magi'en" igen fra i forgårs.

Her går det op for mig, at jeg slet slet ikke har været i humør eller stemning til at lytte til musik i dag, selvom jeg rigtig gerne ville. Oplevelsen blev total smadret af, at jeg forsøgte at stresse mig gennem at skulle lytte til musik og havde haft det forløb op til, jeg havde.

Er der andre, som har haft tilsvarende oplevelser, og tænker i over, hvilket humør/stemning i er i, når i f.eks. er ude og lytte på anlæg i forbindelse med et køb eller bare er derhjemme?

Når jeg tænker over det, så har jeg haft tilsvarende oplevelser med vin. Vin smager bare bedre nogle dage frem for andre, og gerne hvis smagsoplevelsen deles med nogen og stemningen er god, og man er frisk og veloplagt.

Gør lidt af de samme kritierer sig gældende, når vi taler lyd, eller skal jeg bare snart hoppe i seng? ... ;.-)

Cheers...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oplevelse af lyd kombineret med humør
  • #1   30. mar 2012 Jeg har haft nøjagtig samme oplevelse op til flere gange... Hvis du ligger mærke til det, når man er stresset skal der ikke meget støj til at genere en, og det er fordi dine muskler spænder i øret, og opfatter ikke samme spektre frekvenser som når du er afslappet.. Havde helt samme oplevelse som dig, hvor jeg lige havde fået mine Vienna hjem, men havde en travl periode.. Jeg kunne slet ikke mærke magien.. Den weekend som kom, fik jeg så sovet ud, og satte mig tilfældigvis ned og hørte på det, og lyden var en hel anden, og jeg besluttede mig så for at finde ud af hvorfor det forholdte sig sådan..

    For at få den bedste lydoplevelse, rent fysisk.. Så skal man være afslappet, dine sanser skal kun fokusere på lyden (lyset slukket, aften), og din krop skal sidde i en position hvor du kunne faldet i søvn.. Det skulle være det optimale, og er blevet testet, og nøj hvor for man meget ud af denne teori..

    God Weekend smiley


  • #2   30. mar 2012 Jeg er fuldstændig enig , oplever der tit
    I starten tænkte jeg bare , hvem fanden har nu pillet ved anlæget
    Så tjekkede indstillinger og om der skulle været flyttet på højtaler. Mm
    Overvejede også om det skete nogen med strømmen på bestemte
    tidspunkter, altså fra værket , men det var alt for tilfældig , til
    Jeg synes det kunne være realistisk

    Oplever iøvrigt noget af det samme hvis jeg har influensa eller lignende

    Vh Tommy


Kommentér på:
Oplevelse af lyd kombineret med humør

Annonce