{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
749 visninger | Oprettet:

hvilken slags bruger de i en bio???? {{forumTopicSubject}}

hey alle hifi nørder smiley

da jeg så film på min projekter i aftes, tænkte jeg lidt over hvilken måde de viser film på i en biograf nu til dags....?

er det dvd, blue-ray, den gamle film rulle eller er det en hel 4. måde, de viser deres film på????

det er måske en dum spørsmål, men er der nogle der ved det????

på forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • Komfurtilslutning 600 kr.
  • Sætte rem på klippebord på Stiga Tornado 2098 H SDST 98 Hydro 1.000 kr.
  • Afhentning og bortkørsel af mindre jordbunke 3.000 kr.
  • Nedtagning af radiatorer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvilken slags bruger de i en bio????
  • Mike J
    Mike J Tilmeldt:
    sep 2007

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #1   9. jan 2009 Sjovt spørgsmål, jeg lytter hvis lige med smiley

• #3   10. jan 2009 ja det tror jeg også lidt de gør, men sidst jeg var i biografen, så jeg en stor projekter sidde i det lille vindue bag sæderne, det kunne jeg få til at hænge samme med de gamle film ruller......

• #4   10. jan 2009 man bruger 35 mm film i biograferne, de fleste biografer har så en digital projekter til at vise lokal reklamer osv.. der er få biografer i dk som har mulighed for at køre digitalt, det er samtidig os de færeste film der kan fås digitalt i dk.

35 mm film har en opløsning der kaldes 4k, det svarer til det vi kender fra fullhd. hvilket så bare er 4 x full hd.. om billedet på lærredet så svare til dette, afhænger af om optikken er indstillet korrekt.
    digitale biograf projektere har en opløsning på 3k.. der er dog udvilket 4k projektore.. men de koster os der efter..

35 mm filmene er delt op i agter, som er samlet til en spole.. hvordan filmene afspilles er forskellig fra biograf til biograf, nogle biografer samler hele filmen, andre har den fordelt på flere spoler (oftest 2) hvor så der er overkørsel mellem spolerne på et tidspunkt i filmen.

kan godt være det står lidt vrøvlet, men lige kommet hjem fra julefrokost, nu skal jeg sove..

• #5   10. jan 2009 skal så os siges at der findes 70 mm film, hvilket os bliver brugt i nogle biografer.. blandt andet i planetariet.

• Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator

Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.481
    #6   10. jan 2009 mc disko..

egentligt lidt sørgeligt at du logger på hifigalleri som det første når du kommer hjem fra en julefrokost.

her skulle du jo have haft en pige med hjem smiley

• #7   10. jan 2009 tak for hjælpen mc disko, men jeg vil dog holde med holger W i det han siger smiley

• #8   10. jan 2009 Holger W: var os det første jeg tænkte da jeg skrev smiley haha.. men computeren stod tænt, ellers havde jeg ik lige kigget..

• Holger W

#9   10. jan 2009 hehe helt iorden smiley

med 4 x fullHD det er da noget af en opløsning smiley

• #10   10. jan 2009 nu skal du jo os tænke på størrelsen på et biograf lærred. så opløsningen jo meget passende

• Holger W

#11   10. jan 2009 ja det er selvfølgelig rigtigt smiley

• #12   10. jan 2009 Okay det var egentlig fedt nok at finde ud af hvordan det fungere i biografen, for har tit lagt vågen om natten for at regne ud hvordan de har sammensat deres fremviser.

Men jeg må dog erkende, at jeg ikke gider gå i biffen.

Mange gange synes jeg at billedet er forvrinegt og ligner noget der er blevet vist en million gange

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 28
    #13   21. jan 2009 Mange biografer bruger stadig 35mm hvor filmen er samlet til een på en såkaldt tallerken/platter som filmen igen returnere til efter endt gennemgang eller sjældnere er der brugt 2stk 35mm projektore - nogen biografer køre f.eks. samme film i anden sal samtidig via rollere i f.eks. loftet. To lydformater ses ofte kørt således at alle kanaler kan bruges i salen. Osse DLP projektor hvor filmen ligger på drev eller kan hentes via sat - f.eks. bruges Barco DLP 2K men med snarlige nye tiltag til 4K som nye standard - Sony har lavet en SXRD for år tilbage allerede med 4K dengang. En masterprint skulle vist reelt være 6K men med kopieringen er kvalitet af print faldet til 4K - en film køres typisk 1000x for at ende til destruktion - kun Imperial i Danmark kan køre 70mm 2.20:1. Mener at IMAX formatet på 70mm er sammenligenlig med hele 21K. Og at NASA engang har renderet lignende digital til en demo. Det er en charme at gå i biografen og vide at det er den gode gamle polyester/estar der går gennem mekanikken på Philipsen, Kinotonen... men hjemme med fødderne oppe og et godt glas med slynglerne det er ej at fornægte smiley

Kommentér på:
hvilken slags bruger de i en bio????

Annonce