{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forstærker opbygning ?
  • #1   29. maj 2008 Ah ja nu kan jeg huske det med AB det er når den negative sinus del køres af en transistor og den positive sinus del drives af en anden transistor.

Og da en transistor jo består af en diode strækning så vil der være et dødt punkt mellem +0.6 volt til - 0.6 volt ca. og det er her fenomenet Crosover forvrængning opstår, det er rigtig, nu husker jeg det smiley takker..
    og så tilføjer man spænding for at undgå det døde punkt. man kan vel sige man trækker nul punktet sammen.

Derfor lyder en klasse A forstærker også bedst da den kun drives af en transistor men de er så også noget svagere som oftest pga der kun er den halve transistor effekt.

Så en klasse B forstærker er ikke at fortrække.

Men hvad dælen er så en Klasse H forstærker???

Grunden til jeg spøger er at jeg har inversteret i en CV-2800 effektblok som køre klasse H hvor de 2 mindre (CV-1800 og CV-900) køre klasse AB

Håber nogen kan noget om klasse H trin ???

• #2   29. maj 2008 ahha ok, jammen det lyder da rimelig nok så smiley
    Men hvorfor er alle 3 så ikke lavet sådan ???
    Men ja smart nok egentlig, lidt ala switchmode power supply, bare uden at være det eller???

• #3   29. maj 2008 Jeg fandt faktisk svar på mit eget spørgsmål, og det vil jeg da gerne dele med jer andre, der findes sikkert mange som ved det på forhånd men her er så hele historien smiley

Nogle af markedets bedste forstærkere er Class A og H forstærkere.
    Her kan man se en beskrivelse af de forskellige forstærkertyper.

CLASSES OF AMPS:

Class A:
    A small signal modulates a larger current. This larger current is present when the small signal is not present. Efficiency up to about 26 percent. Excellent quality sound.

Class B:
    Uses a push-pull arrangement where one amplification device operates on the positive side of the waveform and another operates on the negative side. Efficiency up to 75%. Sounds bad because of distortion caused by switching from one device to another.

Class C:
    A small signal turns a larger signal on or off. There is no in-between state. Efficiency up to 90 percent. Not usable for audio. Audio requires accurate reproduction of all levels—not just no power and full power levels.

Class D:
    A variation of Class C. Class D is a way of modulating a Class C amplifier to allow it to carry audio information. Sounds very good with latest technology. Efficiency up to 90 percent. Produces Electromagnetic Interference (EMI)

Class AB:
    A variation of Class B. Always has a small current flowing (class A operating region) and this eliminates the switching distortion inherent in Class B. Efficiency up to 65 percent. Sounds excellent—if well-designed

Class H:
    A variation of Class AB. Changes the power supply voltage to the amplifier depending on the signal level. Improved dynamic efficiency. Requires complex power supply. Single tone efficiency up to 65 percent Sounds excellent—if well-designed

POWER SUPPLIES
    Type 1:
    Standard (Analog) Power Supply: Efficiency to 80 percent. Heavy, for large amounts of power. Components are large

Type 2:
    Switching Power Supplies: Efficiency to 90 percent. Lightweight—even for large amounts of power. Components are small. Can support universal line input voltages. Can support regulated output w/no power loss. Produces EMI

Efficiency:
    is the power output of a device divided by the power input to the device. Power input that is not outputted by a system is dissipated as heat from the system. The greater the efficiency of an amplifier, the less AC power is required to deliver the same output power to the load.

A typical Class AB amplifier with a 65 percent efficiency, used with a standard analog power supply running at about 80 percent efficiency yields an overall amplifier efficiency of approximately 50 percent. Efficiency is typically rated at full power, continuous tone levels.

At lower power levels, efficiency is much worse. It is at low signal levels where Class D and Class H designs offer significant improvements. Class D maintains almost the same efficiency for all power levels while Class H switches to a lower power supply at lower signal levels in order to maintain good efficiency.
    Because Class D produces Electromagnetic Interference (EMI)
    HiFi enthusiats offent chose between Class A for small signals at low level and Class H for the High rated output power level.

Mvh.
    Jingle,

• #4   29. maj 2008 Det er da godtnok nogle spændende forklaringer smiley

Umiddelbart er der ikke nogle af jer der har sagt noget rigtig endnu...

Vil ikke ud i en længere forklaring, så må i Wiki det, hvis der er yderligere spørgsmål.

Klass A = Konstant strøms forstærker (~10% effektiv)

Klass B = Trækker strøm når der er et signal (~30% effektiv)

Klass A/B = Det samme som klasse B, men transistorene er forspændt lídt højere, så de aldrig slukker helt. Konstruktionen modvirker bla. Crosstalk i push-pull konstruktioner, og andre dårligdomme der opstår når transistorerne går on. (<30% effektiv)
    (Selvom der indgår klasse A drift i konstruktionen, så bliver intet af den strøm brugt til at lave lyd med!)

Klasse D = PWM (Puls Bredde Modulation), ofte omtalt som digital forstærker... (Effektivitet ~90%)

Klasse H har jeg aldrig hørt om til audio brug?

>> Jingle
    Den klasse A/B du snakker om, det har ikke nødvendigvis noget med klassen at gøre, men er en push-pull kobling. Hvor der sidder 2 transistorer i udgangen.

• #5   29. maj 2008 Jonas:
    Som der så fint står er Class A bedst til lave lytte nivauer i stuen, hvor Classe H er at fortrække til de store lydtryk. (står nederst som konklusion) og det er begrundet ud fra at andgå Electromagnetic Interference (EMI) som nogle af de andre modeller udstråler ås vel som switch mode power suply udgaven.

micma 18 dig som ellers har de vise ord her på sitet som jeg har nydt meget godt af smiley

Class A er vi vel enige om smiley
    Class A/B som du beskriver med 2 transistore i udgangen er jo netop difinitionen på et Class AB forstærker trin eller hva?
    Eller er det bare driverne til udgangtrinet som der hentydes til?
    Class D ja det er en PWM forstærker, som udstråler den grimme (EMI) som jeg skriver/afskriver 90 % effektivitet. her er vi da også enige? vil jeg da mene.
    Class H kan jeg fortælle dig bruges i meget stort omfang i PA verdenen, blandt andet i den effektforstærker jeg lige har købt som er en CervinWega 2800 effektblok den køre Class H og det har intet med lyden at gøre men der er tale om en Class AB med variable forsynings spænding/effekt som gør at man får forbedret dynamic effektivitet.

Det må være Class C du aldrig har hørt om til Audio brug ik?

• #6   29. maj 2008 >Jingle
    Der er en god tegning på wikipedia af klasse B, både i alm. og push pull.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier#Class_B_and_AB

Klasse H bliver vel ikke brugt i selve signalvejen så? Det er vel bare en regulering af strømforsyningen...
    Det er vel også det de bruger i Dynamic Power Drive eller hvad de nu kalder det, osv.

• #7   29. maj 2008 Ja jeg kludret lige i min forkalring jeg mente også at både B som og AB køre som pushpull driving mode men at AB bare køre med en løftet spænding så man undgår crossover forvrængning.
    Eller blander jeg driver trinet med udgangstrinnet her?

Og ja det er selve forstærkertrinets forsynings spænding som der spænding styres i en klasse H så i princippet er det en A/B bare med reguleret forsynings spænding i forstærker trinnet.
    Det kræver en ret speciel power suply har jeg ladet mig høre.
    Fordi man nemlig ikke gør brug af en simpel switchmode for at undgå EMI

Kommentér på:
Forstærker opbygning ?

Annonce