{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.751 visninger | Oprettet:

LP afspiller. {{forumTopicSubject}}

Jeg har i flere år haft en drøm om at spille lp,er på mit stereo anlæg! Er det en god ide? I disse tider med teknik?

Det er kun fordi jeg har mine egne plader som ikker har drejet i 15 år samt to mælkekasser jeg har fået og fordi jeg er nostalgisk og tænker på den gang smiley

Jeg har et ok stereo opsæt og vil engleligt gerne dufte til det inden jeg smed penge efter det, for få hundret kroner kan jeg få en lp afspiller fra B&O der kostet 12.000kr for ny osv osv osv.

Spørgsmålet: hvad skal jeg prioterere når jer er i prøve stadie og ikke vil offerer flere tusinde og folk alligevel ikke værdsætter deres afspiller og de kan anskaffes billigt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LP afspiller.
  • #2   10. dec 2013 Lasse B .
    Her bliver jeg nød til at "blande" mig smiley

    Digital afspilning afhænger ikke kun af DAC`n men i stor grej om selve afspiningen. Har man et budget, så er et godt drev langt overlejen de fleste computer og streamere.
    Jeg har testet en del computer løsninger, streamere osv. Alle blev slået af et drev, pånær Aurender S10 som så desværre kostede på den forkerte side af 40K.

    CD og LP lyder på ingen måde ens og LP er ikke charme, knas og hvad det ellers bliver beskrevet som.
    LP er digitalt overlejen smiley

    Men computer musik er nemt, det har du ret i. Men det fanger på ingen måde som LP gør.


  • #3   10. dec 2013 Hej

    Jeg nyder selv at afspille lp-plader, så det er bare om at komme igang.

    B&O Bruger specielle pick-upér og de kan være svære at få fat på, men hvis pladespilleren er iorden er det bare at købe den.

    Du kan læse mere på www.pladespilleren.dk og www.vintagehifi.dk

    Julehilsen Ole


  • #7   11. dec 2013 Det drejer sig jo ikke kun om der er tab , eller om det er tabsfri

  • #8   11. dec 2013 Uhhh... Det med at afspille fra PCen, det re jeg BESTEMT ikke tilhænger af !
    Hvis man derimod skal gøre det, er der gode alternativer med forskellige USB DAC's, der kan komme meget tæt på hvordan en god CDafspiller den formidler musikken.

    En pladespiller derimod er der MEGET der spiller ind !
    Min oplevelse er at der ikke er meget forskel på pladespillere der af ny koster 2,500-6,500kr, og at her er det nålen som er nærmest altafgørende.
    Går vi derimod op i en pladespiller til 10,000 af nypris, så er det at hele "værket", plinten osv. kommer til at gøre en væsentlig foskel, så det ikke KUN er nålen der spiller ind smiley

    Personligt, jeg er 22 år, jeg høre nok 60% LP/Singler og ca 40% digitalt (CD'er og fra PCen)

    Jeg kan se mange fordele i at afspille digitalt, at man har et minimalt støj niveau (Jeg mangler at få nogen ordentlige strømkabler, og få sepereret mit anlæg bedre fra min stationær PC og TVet efter jeg har fået ny lejlighed)

    Lydkvaliteten er umiskendeligt bedre på en digital afspiller, så længe man ikke er oppe i en de høje prislag (efter min mening 8-10.000kr+ for en DAC/CD-afspiller)

    Men det jeg elsker ved vinylerne er det at sætte det store medie på, stå med de store covers mellem hænderne, flytte armen indover pladen, og alt der følger med smiley
    Jeg syntes også at det er lettere at tweeke på en pladespiller, så den komme til at afspille på den måde (Varme, blødhed og måden diskant, mellemtone og bass spiller på) ved at skifte pick-up, RIAA og de analog signalkabler!

    Det er dyere at køre Analogt på sit setup, i fht. digitalt (afspiller) men kommer tilgengæld til at spille tættere på den MÅDE jeg vil lytte til smiley

    Ang. forstærker så har jeg endnu til gode at høre en fuldt digital forstærker (Jeg har været oppe i en prisklasse af ca 8-10,000kr på de digitale) der kan overgå min Restek som er analog (klasse A/B) på ren og skær lydkvalitet, at man få alle detaljer fremhævet, at jeg i noget akustisk musik, kan høre hvordan stikkerne flytter sig fra indersiden af et bækken til yderkanten, at der kommer en fornemmelse af 3D selv med åbne øjne.
    -DEN MAGI HAR EN DIGITAL FORSTÆRKER ALDRIG GIVET MIG !!!
    Ren analog forstærkere med transistorer og rør har jeg endnu ikke gjort mig erfaringer med.

    Men de dage jeg er i humør til at lytte til de flotte detaljer, og den pletfrie afspilning er det CD'en, eller DAC'en jeg afspiller med, men de dage jeg hygger mig, og har lyst til at høre musik, fordi jeg elsker albummet, så er det somregl vinylerne jeg sætter på ! smiley

    Det var den korte version ! smiley X-D


  • #10   11. dec 2013 Enig med at indspilningerne ofte er remasteret til ukendelighed, og det andet er jo et spørgsmål om hvad man høre smiley
    Men ja, jeg elsker også dynamikken fra en vinyl, men dybden, der har jeg endnu tilgode at høre vinylen vinde over CDen eller en god USB DAC... smiley


  • #14   11. dec 2013 Hehe... smiley
    Men Lasse B, få da dit setup opretter, så vi kan se hvad du har at lege med smiley
    - Det viser jo også lidt om erfaringer smiley


  • #15   11. dec 2013 Jeg elsker musikken fra pladespilleren, Jeg køber udelukkende mit musik på LP i dag. Men når jeg virkelig tester lyden af mellem CD/PC og LP så ligger lyden meget tæt herhjemme.... men det er bare en fed fornemmelse at stå med LPén og de store covers. Og samtidig kunne studerer sine ynglings grupper, om hvem der er med i gruppen på tidspunket for albummet. Min opfattelse er at det ofte er ens musiksmag som afgør om man er til vinyl.

  • #17   11. dec 2013 I de fleste nye plader man bestiller idag følger gratis download med i pakker smiley

  • #18   11. dec 2013 Hvor er det bare dejligt med noget debat og jeres erfaring. Jeg er slet ikke en meter i tvivl om jeg i weekenden skal handle og høre lp. Men mit oprindelige spørgsmål var mere et råd til valget mellem alle dem til salg på brugt marked. Skal jeg heller kikke på noget ældre eller nyer. Nogle mærker som måske er bedre en andre?

  • #20   12. dec 2013 Jeg vil ofre det som det koster. Men alt mellem 400-1000 kan se på dba så er der 17 sider på Sjælland inde dba

  • #21   12. dec 2013 Det som du skal være særligt opmærksom på er hvor gammel pickuppen er, og hvor stor/god den er, nogen gange kan man lave et røverkøb smiley
    Har du indbygget RIAA i din forstærker?
    Ellers så kan jeg klart anbefale Dynavox TPR-2, som i min optik er det bedste bud til under 2.000kr af ny, og mange har dem til salg for ca. 600-900kr brugt smiley
    Den slår sådan noget som Cambridge, NAD og Projekt med flere længder, men der er der jo lige så mange holdninger som der er mærker X-D


  • #22   12. dec 2013 En af mine kammerater har storbroren til denne, og det er en serie der generalt spiller fantastisk ! smiley
    http://www.dba.dk/pladespiller-technics-sl-3/id-1004944564/

    Hvis du skal bruge en ny pickup, så er denne megen til den originale, til det jeg tror er den bedste pris smiley
    (link fjernet)


  • #24   12. dec 2013 Tifo.
    Jeg er enig med dig i at der selvfølgelig er dele der kan gå i stykker på en tangential pladespiller, men nu søgte han jo noget der ikke skal justeres eller noget på smiley
    Men Rega er nu også et godt bud !
    Bemærk at hvis der skal skiftes imellem 33omdr og 45omdr, så skal man tage tallerknen af, for at flytte på remmen, derfor jeg ikke ville anbefale den til en begynder... smiley

    Men hvad har du imod en Dynavox? smiley
    Det er den mest veldefineret og detaljeret, bløde og behaglige RIAA jeg endnu har lyttet til, som koster under 2.000kr af ny smiley
    Og ja, har prøvet alle Cambridge og NAD i det prisleje smiley

    MEN !!! Det er jo en smagssag !!! smiley
    Tifo, jeg vil MEGET gerne høre hvilke alternativer du ville anbefale så ^^ smiley


  • #27   12. dec 2013 Jeg vil da være enig med dig i alle de ting ang. valg af pladespiller, og min næste bliver da nok en Rega RP6 smiley

    De problemer du har oplevet med din Dynavox har jeg ikke oplevet... :-S
    Og nej, jeg anbefaler ikke en BRUGT RIAA til 1500, jeg siger at den KOSTEDE 1500 af ny, men mange, bla. min egen, bliver solgt til 600-900kr brugt ! smiley

    Og hvis vi dropper at kigge på teknikken, og bruger ørene, så har vi selvfølgelig hver vores meninger om hvad vi vil eje, og jeg skifter først min Dynavox den dag jeg finder noget der er hørbart bedre, hvor jeg får følelsen af ikke at betale overpris, heller smiley smiley

    Jeg kan ligesom fornemme at du ikke selv kommer til at eje en Rørforstærker nogensinde Tifo?
    Men den må vi hellere lade ligge


  • #31   29. dec 2013 Hej alle sammen.
    1000 tak for jeres fantastiske debat/feedback. Jeg har her til aften endelig hentet mig en brugt afspiller og har siden tråden stoppet været dagligt på dba og Google for at blive kloger på dette gear.
    Jeg glæder mig som et lille barn og er helt elektrisk for at komme igang. Jeg sætter den op imorgen og prøver mig med noget rock, klassisk og jazz musik.

    Shit det skal blive fedt at køre tonerarmen ind for første gang og se hvad der kommer ud af mit opsæt?

    Igen 1000 tak for jeres tid og hjælp. Mvh en mere med venyl


  • #33   29. dec 2013 Jeg har købt mig en Prelude RS2001.

    Ny serviceret med ny rem. Ny Nagaoka Pick up som er justeret ind på gram og Anit skating.


  • #35   29. dec 2013 Mange tak. Se Photoshop album oprettet fin din skyld smiley

    Grammofon player


Kommentér på:
LP afspiller.

Annonce