{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.268 visninger | Oprettet:

CD eller LP {{forumTopicSubject}}

Hvilken lydkvalitet ville i mene var den bedste, CD eller LP'er? rigtigt muisk, og ikke det der disco noget..
jeg har ikke nogen LP selv, men hører ret meget musik som er blevet lavet som LP, og kunne godt tænke mig en. men hvis lyden er bedre i en CD afspiller gider jeg ikke smiley

positivt og negativt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  CD eller LP
  • #1   7. nov 2009 lyden er bedre i en dyr og god cdafspiller, man får jo lidt nåle støj, men mange foretrækker den gode klang fra Lp, jeg synes selv det lyder helt fantastisk


  • #2   7. nov 2009 total positiv fra mig om lp smiley ... og den cd afspiller skal satme være MEGET dyr for at få den same klang, dynamik og dybde.

    jeg har siddet og lyttet forskel i en butik, med et sæt symphonic line balcanto (Podszus görlich enheder) og så en XerXes .20 PLUS pladespiller (38000kr ca), op imod en CLASSÉ Delta CDP-202 (59000kr ca)

    og jeg var ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge hvis jeg havde pengene til det der. PLADESPILLER! den er så meget mere afrundet, dynamisk, behagelig og uden tvivl den helt perfekte detalie gengivelse...


    lidt mere budget pladespillere kan jeg nemt forelå dig projekt rpm 1.3 ... den koster 2400kr og spiller bare lækkert smiley ... især samme nmed rør forstærkere smiley ...

    jeg har en hjemme ombygget mcintosh bilradio som cd afspiller, som skulle være en radio i meget høj kvalitet. og skiftede fra min abrahamsen cd afspiller (6000kr) til den mcintosh fordi den bare spiller MEGET bedre ... vil gætte på den kan følge me cd afspillere i 10000kr klassen. men men, den lille billige pladespiller spiller nu stadig bedre en cd smiley ...

    kan kun sige jeg er blevet totalt afhængig af både rør forstærkere og pladespillere nu ... jeg gider ikk cd i hjemmet smiley cd'er høre til i bilen på det hi-fi man har der smiley


  • #3   7. nov 2009 Som udgangspunkt, så vinder LP'en jo, fordi det er et analogt medie, og derfor i princippet ikke har et begrænset dynamik område (og dog...) Men det stiller selvfølgelig krav til pickup, og riaa osv. for at kunne hive indformationerne ud i hifi kvalitet. Man skal eks. være opmærksom på at riaa'en skal være fin nok, for at kunne forstærke LP'ens uliniære frekvensgang, med de rigtige skæringsfrekvenser osv. uden at lave yderligere ravage på frekvens kurven.

    Men træerne vokser desværre ikke ind i himlen, og man må jo affinde sig med løbende forringelse og slid af sine plader og pickup, og andre fysiske indvirkninger der resultere i støj osv. (eks. akustisk, og støv og den slags.)

    Den gode nyhed, er jo så at, der rent faktisk begynder at dukke nye udgivelser op på LP smiley



    Fordelem i CD'en favør, er jo mere at afspilningen er statisk over tid, og støj indvirkningen er et absolut minimum. CD'ens dynamik område er begrænset af opløsningen på 16bit, til 98dB. og en maksimal frekvensgang fra 20 - 22.050 hz.
    Det er som udgangspunkt heller ikke helt skidt, men eks. en HDCD kompatibel afspiller, og en indspilning i HDCD øger dynamik området til 122dB. Hvilket lige pludselig er mere end, det man sådan anslår for det menneskeligt mulige at differentiere (~120dB.)
    Nogle af de lidt mere avancerede cd afspillere, upsampler dig signalet kunstigt, til en langt højere samplings frekvens, og større opløsning. Med mere eller mindre intelligent kompensation og generation af manglende data. (kan eks. sammenlignes med bevægelses kompensation i mange tv.... Altså kunstig manipulation, men aligevel ikke helt ringe for det endelige resultat.)

    Endnu bedre er dog en SACD udgivelse, som lagres helt anderledes, og langt mere analog venligt (DSD) end ved CD (PCM) formatet. Det er et puls bredde moduleret format, ligesom vi kender fra digitale klasse-D forstærkere. Med højere dynamik område, og ikke mindst højere øvre grænsefrekvens.
    Nogle mener dog at støj grænsen på SACD er højere end på PCM(CD)...?


    Komprimerede formater fra DVD osv. er vel lidt uaktuel i den her sammenhænge, selvom de kan byde på endnu større opløsning og samplings frekvenser. Men det er jo ikke meget ved, hvis det halve af data'ene mangler aligevel...


    >>Lars
    Dynamisk komprimering, er ikke noget der tilknytter sig til cd formatet som sådan, det er helt op til producenten af pladen, og kan også være gældende på eks. en LP.
    Desværre findes der mange cd'er der er offer for den slags, men det er ikke formatets skyld smiley


  • #4   8. nov 2009 Synes LP er at foretrække, i hvert fald hvis det er det ældre musik man ønsker at lytte til, i og med at når den blir indspillet på CD, jamen så bortfalder meget af dynamikken på grund af remastered digitaliseringer.

    Jeg har mange CD´er som jeg osse har på LP, og der vinder LP´erne.

    Men nyt og moderne musik synes jeg lyder bedst på CD.

    Men som andre osse er inde på så afhænger det af ens grej. Pladespilleren skal være i den bedre ende for at man får det optimale ud af det. Det samme gælder pickup´en.

    Men det er osse klart at jo bedre en cd-afspiller, jo bedre lyd.


Kommentér på:
CD eller LP

Annonce