{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.417 visninger | Oprettet:

Hjælp til lydbillede {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at jeg har ramt et lydbillede jeg faktisk er ganske tilfreds med, men jeg syntes at venstre ht trænger lidt for meget igennem.
Overordnet set er det højt bredt og med luft mellem instrumenterne så de kan peges ud.
Højre ht "forsvinder" meget godt og med lukkede øjne kan den ikke sted bestemmes.
Midten er også god men fks en sangers stemme fader ud mod venstre og kan til dels høres fra ht.
Jeg har forsøgt at rykke fra side til side frem og tilbage med toe in og uden (lyder bedst uden toe in)
Har i lidt råd til hvad jeg kan prøve?
Evt et nummer eller 2 til referance?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til lydbillede
  • #1   10. mar 2022 Dali 18 ?

    Prøvet at bytte om på højttalerne eller højttaler indgangen


  • #2   11. mar 2022 Dali 18 mk2
    Parasound hca 1500a
    Parasound p5 med indbygget burrbrown 1798 dac

    Jeg har ikke prøvet at bytte om på højtalerene.
    Jeg har forstået det sådan at skråsnittet og diskant/mellemtone skal vende indad.
    Jeg bruger audioquest Gibraltar bi-wire kabler så det giver vist ikke meget mening at bytte om på højtaler indgang.


  • #3   11. mar 2022 kan det godt gøre hvis du skifter,bytter højttalere og problemet skifter side eller skifte,bytte om på kablerne, så kan du udelukke om det kan være højttalerne eller forstærkeren

  • #4   11. mar 2022 Det giver god mening, jeg havde fuldstændig misforstået dit første indlæg.
    Uden at have prøvet det mistænker jeg højtalerene eller måske endnu mere deres placering i forhold til rummet.
    Da jeg havde min surround receiver til skruede den ned for venstre højtaler med 2 db og det ændrede sig ikke da jeg senere fik hca 1500a sat til.


  • #5   11. mar 2022 enten føger problemet med hvis du bytter højttaler eller når du bytter rundt på kablerne (ventre til højre ugdang på forstærkerne og modsat med den anden højtaler)

    Så fiinder du ud af om det er højtaler eller forstærkeren


  • #6   11. mar 2022 Tror problemet er opstilling og placering af højtalerne.
    Som vi tidliger har skrevet om så står din højre højtaler op ad en langsgående vindue og den Venstre noget mere frit fra side væg men op ad en dør åbning, tænker det er de ting der gør at højtalerne spiller lidt forskelligt.


  • #7   11. mar 2022 #6
    Det er også min ide, men har i nogle råd? Evt ting jeg kan prøve ud fra min beskrivelse af hvad jeg oplever.
    Jeg har læst på et andet forum at jeg kan prøve at trække højre ht længere væk fra bagvæggen eller venstre ht tættere på bagvæggen eller en blanding af begge, jeg har dog ikke haft tid til at prøve.


  • #8   11. mar 2022 Er afstanden ens til lytte position?
    Har du skumpropper i begge højtaler ? tænker den højtaler ved vindue / hjørne giver mest bas og for at rette lidt op på det kunne du forsøge at fjerne skumprop i den ved døren.

    Men undre mig lidt over du skriver den venstre kommer mest frem da den i højre side jo netop reflekter en del fra vindues partiet, men du kan jo prøve at trække højere lidt frem.


  • #10   11. mar 2022 #8
    Afstanden til begge ht er ens, ligeledes er ht afstand til bagvæg ens.
    Højre ht står faktisk ok i forhold til vinduerne da der dør/vindueskarm samt kone nips lige der hvor "point of first reflection" rammer.
    Jeg har haft rodet lidt med balancen for at lytte efter forskelle i fks bas området og højre ht virker ikke krafigere i bassen.
    Jeg synes de lyder meget ens, men den øvre mellemtone og diskanten synes jeg KAN trænge igennem fra venstre ht, det giver et lidt diffus billede hvor at fks stemmen står kniv skarpt lige i midten men høres også fra midt og videre til venstre ht.
    Det lyder med andre ord som om der bliver trukket i billedet som en magnet kunne gøre det på et gammelt billedrørs tv.
    Uden at vide det da jeg ikke har hørt andet, tror jeg at fra midt og til højre er som det skal være.
    På gode indspilninger står højre side klart med luft omkring instrumenter så de ikke lyder blandet sammen.


  • #11   11. mar 2022 #9
    Meget interessant.
    Jeg har ikke dsp så jeg må rykke lidt på dem.
    .
    Hvis en af jer kender et nummer til hudløshed og kan sige at det der skal stå klart lige i midten eller lidt til højre / venstre så giv endelig lyd så jeg har andet at gå efter end min mave fornemmelse.


  • #12   12. mar 2022 ideen med at bytte rundt på højtaleren er enligt ikke en dum ide (selv om de står korrekt nu) for så kan du udelukke det er højtaler der har en fejl.
    Du kan også skifte kanal i effekt forstærkeren ved at bruge venstre indgang / udgang til højere og omvendt for at udelukke den.


  • #13   12. mar 2022 kan det gøre en forskel at diskanten,mellemtonen peger udaf istedet for indaf mod midten ?
    I manuallen se der ud til at diskanten,mellemtonen skal være ind mod midten





    profilbillede
  • #14   12. mar 2022 Er højttalerkablet monteret rigtig + til + og minus til minus både i højttaler og forstærker enden

  • #15   12. mar 2022 ... og på den måde kan du også teste kontrolforstærkeren via de analoge indgange (fik jeg ikke skrevet)

  • #17   14. mar 2022 Tak for en masse gode ting jeg kan prøve.
    Jeg vil i løbet af ugen prøve nogle af forslagene af og holder jeg opdateret.
    #13 som udgangspunkt skulle det gøre en forskel men jeg er ikke så teknisk inde i design af højtalere.
    Ja kablerne sidder korrekt.
    #16 jo det er rigtigt men den er ikke i brug længere.


  • #18   13. okt 2022 Der er gået nogle måneder smiley men nu har jeg fået fejlsøgt mig frem til at det er forforstærkeren der driller.
    Hvad det helt præcist er ved jeg ikke men jeg mistænker potentiometeret.


  • #19   19. okt 2022 Kanalforskellen er den der, uanset indgang og signalkilde og har du prøvet at bytte om på højre og venstre på effekt sådan at venstre trækker højre højtaler og højre trækker venstre højtaler og fejlen fortsat er der. (tænker du har undersøgt) så tænker jeg du bør skrive til Parasound og forligger dem problemet og se hvad de mener det kan være.
    service@parasound.com


  • #20   19. okt 2022 kan også bare være din hørrelse den er galt med

  • #21   19. okt 2022 Det tror jeg også Michael L ha ha smiley

  • #22   19. okt 2022 #19
    Ja jeg har byttet om på højre/venstre på signalkablet mellem forforstærker og forstærker og kanal forskellen følger med.
    Jeg har søgt lidt på det og det er vist en generel ting på p5 at der er kanal forskel ved lavere volume, man skal op på kl 11 før det er jævnt.
    Nogle har valgt at skrue ned på dac'en eller tilføjet et potmeter imellem af samme grund
    Men min volume pot er nok heller ikke den bedste mere, nogle gange kan jeg få den til at spille mere jævnt end andre.

    #20
    Ja det kunne sagtens være, jeg fik punkteret trommehinderne som barn som har givet nedsat hørelse men nu fik jeg min kone til at bekræfte det så jeg er nok ikke helt gal på den smiley


Kommentér på:
Hjælp til lydbillede

Annonce