{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

Icepower 125ASX2 {{forumTopicSubject}}

Nu kom der lige en til salg.
På icepower's hjemmeside er den opgivet til 125 watt i 4 ohm og 150 watt i 8 ohm, plejer det ikke at være omvendt med watt i forhold til ohm?

Jeg kan vælge at lade den trække hele højttaleren men hvis toppen ikke falder i min smag kan jeg så lade den trække wooferne uden problemer?
Jeg spørg fordi jeg har set nogen med volume kontrol og denne har ikke, så det forvirre mig lidt om man behøver det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Icepower 125ASX2
  • #1   1. nov 2021 Når man kikker på databladet er den vel på 2x60 watt i8 ohm ved 0,1% forvrængning
    og ca. 2x120 i 4 ohm 0,1%
    Der er mulighed for brokobling
    Nu er jeg jo ikke meget inde i den type forstærker, men der skal jo være en volume kontrol i systemet, og den kan jo godt bruges til bassen alene, om den kan køre brokoblet sådan kommer jo an på bas systemets impedance og her ser det ud til at forstærkeren ikke må køre under 3 ohm altså må enheden ikke dykke under 6 ohm da den brokoblede forstærker ser impedancen som det halve når den er brokoblet.


  • #2   1. nov 2021 Thomas har skrevet at det er fordi strømforsyningen er for lille.

    Nu er den godt nok solgt til en anden men den har ikke nogen volumenkontrol, så den vil nok egne sig bedst alene.


  • #3   2. nov 2021 Hvad mener du ?
    Går da ud fra at data bladet er hvad modulet kan præstere med en passende strømforsyning. og der er den oplyst som jeg skrev i #1


  • #5   2. nov 2021 Thomas du må da mene hvad du vil og hvor anfægter jeg det ved at skrive at jeg da går ud fra at data bladets data er med en passende strømforsyning...?
    Den er jo bygget sådan og yder sådan og hvad så ?


  • #7   2. nov 2021 Thomas din bandit du er en ballademache men det er jeg sgu et eller andet sted også smiley så vi kan måske holde hinanden i hånden smiley smiley

  • #8   2. nov 2021 #3 er det dette du refererer til?

    profilbillede
  • #9   2. nov 2021 Noget helt andet er, jeg ønsker ikke at holde mig uvenner med nogen af jer men jeg vil gerne frabede unødvendige kommentarer.
    At man er uenige i noget relateret til denne tråd er kun en god ting for mit vedkommende, så får jeg mulighed for at høre nogle begrundelser og forklaringer der i sidste ende forhåbentlig kan gøre mig klogere smiley
    En debat er ikke nødvendigvis en dårlig ting...
    Jeg håber i forstår hvad jeg mener smiley


  • #10   2. nov 2021 #8 Ja men ved 0,1% som viser ca 60watt i 8 ohm og 120watt i 4 ohm.
    Grunden til jeg i første omgang reflekterede på din tråd var at du skrev
    "125 watt i 4 ohm og 150 watt i 8 ohm"
    og det lød som om du undrede dig over at den var opgivet til mere i 8 ohm som i 4 ohm.

    Det er den så heller ikke, altså 60 watt i 8 ohm og 120/125watt i 4 ohm


  • #11   2. nov 2021 Jamen det er fordi at jeg ikke ved bedre smiley jeg er ikke så kyndig "endnu" på hvad de forskellige begreber betyder i forskellige sammenhænge.
    Jeg så bare dette og tænkte jamen så må det være sådan.



    profilbillede
  • #12   2. nov 2021 Jag kan godt forstå der er forvirrende, tror de 150w i 8 ohm er en skrivefejl, måske har man opgivet udgangs effekten i brokoblet tilstand (har ikke lige været inde og kontroller)

    Men som 2 kanal med 0,1% så skulle de opgivelser jeg har skrevet gerne passe, med mindre jeg er helt skeløjet smiley


  • #13   2. nov 2021 Nu er det opgivet i 1% thd og du skriver om 0,1% thd.
    Hvad er forskellen i forhold til effekt?


  • #14   2. nov 2021 Jo højre forvrængninger man måler ved jo højre effekt opnås, ikke særlig reelt at måle ved fks. 10%
    så jeg aflæste måle bladet og kom frem til ca. det jeg har opgivet.
    Der er jo gået trend i at kunne opgive mest muligt i helt urealistiske målemetoder.

    men i grafen neden under som viser en Parasound HCA-3500 her kan du se 8 - 4 & 2 ohms måling.
    watt er den nederste linie og forvrængning den lodrette og så kan du aflæse hvad den yder vedvarende i hver belastning og i hvilke forvrængnings % man ønsker at aflæse den i


    profilbillede
  • #15   3. nov 2021 Jeg går ud fra nederste linje er i 8 ohm og øverste er 2 ohm, er det rigtigt?

  • #16   3. nov 2021 Ja det er korrekt
    Nederst 8 ohm
    midterste 4 ohm
    øverst 2 ohm

    og så kan man jo aflæse ved en given % alt over 1% vil jeg mene er useriøst


  • #17   3. nov 2021 Super, tak det er en stor hjælp.
    Nu mener jeg at huske at du har noget parasound i et af dine systemer.
    Tror du en parasound HCA-1000 ville gå godt til dali 18?


  • #18   3. nov 2021 Det tror jeg den vil, den er rimelig kraftig bestyrket i forhold til de 2x125watt @8ohm
    Du kan finde de udgåede modeller her https://parasound.com/vintage/
    Men de kan være svære at finde brugt og priserne er høje lige pt. men det gælder jo alt brugt der er eftertragtet.


  • #19   3. nov 2021 Synes du det er dyrt?

    https://www.dba.dk/effektforstaerker-parasound/id-1081400062/


  • #20   3. nov 2021 Det kommer jo lidt an på hvordan man ser det, jeg syntes det er dyrt men hvis man sammenligner med andet brugt udstyr så er det vel helt ok, og det er kvalitet

  • #21   3. nov 2021 Hvis sammenligningen er hvad en ny tilsvarende vil koste er det vel billigt.
    Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde andet brugt at sammenligne med.
    Jeg har lagt mærke til at den der er på parasound's side hedder HCA-1000a og har remote in.
    Og den på dba hedder HCA-1000 og har ikke remote in.
    Kan det være fordi det er en af de første årgange?


  • #22   3. nov 2021 Jeg ved ikke hvad der er forskel på de 2 måske man kunne finde noget på nettet om det ?

  • #23   3. nov 2021 Fandt en tråd fra et forum.
    HCA1000 = 6800uF
    HCA1000A = 10,000uF, larger transformer, and remote turn-on

    Vil HCA 1000 stadig være et fint macht til dali 18


  • #24   3. nov 2021 Eller bør jeg vente på en 1000a eller 1500

  • #25   3. nov 2021 Jeg har haft både HCA-1000 og HCA-1500 om 1000 var en A eller ej kan jeg ikke huske.
    Tænker HCA-1500 er rimelig svær at finde, jeg har sjældent set den til salg, der er også HCA-1200mk2 den har været meget rost rund omkring svær at finde i DK tror jeg så der skal man nok kikke mod Tyskland.
    HCA-1000 husker jeg som en vellydende kraftig forstærker og kikke man på specifikationerne på 1000A så er den ret kraftig udstyret af en 125Watt forstærker men det kendetegner enligt hele HCA serien. jeg har selv HCA-2200mk2 og tror de mest omtalte er 1200 samt 2200 i mk2 versionen.
    Men kan du presse prisen lidt så burde den være nem at komme af med igen hvis den ikke lige er noget for dig, men den kan sagtens trække de DALI 18II
    45 amperes peak per channel er vel ca. det samme som Nakamichi Pa-7E 2 er opgivet til


  • #26   3. nov 2021 Jeg glemte lige at få med at det også blev påstået at 1000a er på 45 ampere og 1000 er på 25 ampere. Hvor meget det betyder ved jeg ikke.
    Jeg kan prøve at presse ham i prisen.

    Hvad vil du skyde på 1200 og 2200 ligger til i pris?


  • #27   3. nov 2021 prøv at være lidt fræk og byd 1250kr det er jo en ældre sag og en recap kan jo være forstående, men kommer der en billig 1200mk2 - 1500 eller en 2200mk2 så slå til, men husk de er gamle og hvis ikke de er recap så kan det jo være en "større udgift" og skal afspejles i prisen

  • #28   3. nov 2021 Nåå er 90 erne virkelig så gammelt ift forstærkerer.
    Der er en 1200 mk2 på hifishark for 3800 jeg synes det virker lidt dyrt eller er det der de ligger?


  • #29   4. nov 2021 du syntes 2000kr er en ok pris for en HCA-1000 så er 3800kr meget fornuftig for en HCA-1200II (hvis den er helt ok)
    Husk på at en forstærker fra 1995 snart er 30år gammel, ikke noget jeg har noget imod, jeg kan selv recap sådan en, men det koster jo hurtig 1000-1500kr


  • #30   4. nov 2021 Jeg ved ikke om jeg synes 2000 er okay for en hca 1000, jeg havde jo ikke taget højde for et recap.
    Men hvis den hca 1000 allerede er recep synes jeg 2000 lyder som en fin pris.

    Hvad menes der med recap? Er det generelt at gennemgå og skifte ud efter behov, altså det jeg vil kalde en renovering?


  • #31   4. nov 2021 Recap er vel at skifte alle kondensator i produktet, nogen vil nok mene mindre kan køre det, som kun at skifte det som er defekt.

    Jeg har jo lige skiftet (Recap) en NAD 3300 og det er alle kondensator men ser man på brugt prisen på en 3300 så kan det ikke gå i dette tilfælde.
    Min ene kontrolforstærker NAD 106 har jeg givet denne her tur og må sige den er noget af det bedste kontrolforstærker jeg har haft.
    https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/nad-106-preamp-restoration-upgrade-project.550017/


  • #32   4. nov 2021 Jeg tænker 1000 - 1500 kr er hvis man selv kan gøre det.
    Hvad tror du det vil koste at få en fagmand til det?

    Uanset hvilken forstærker jeg køber er det vel det samme hvis de er 20 - 30 år.
    Når jeg får købt en hvad er så fremgangsmåden når man skal se dem efter, kan det klares med et multimeter?


  • #33   4. nov 2021 Tror ikke du skal være så nervøs smiley men når udstyr er +25år så kan man jo risiker noget går til.
    Hvis ikke du selv kan skifte og fejlsøge så kan det jo hurtigt blive dyrt.
    En radiomekaniker tager vel mindst +mons i timen


  • #34   5. nov 2021 I believe that Mr Curl felt that the PS caps in the 1000A were also on the small side. The physical size of the amp and the board layout limited the size cap that could be utilized. Apparently when the 1000 was designed, the biggest value cap that would fit and meet the voltage spec was the 6800uF. By the time the 1000A was designed, the 10,000uF 63V was available. Now you can actually find 15,000uF 63V. I decided to go with the 12,000uF 80V because the rails are running 60V and I wanted a little more voltage margin.

    I det tilfælde at man er nød til et recap ville det så give noget?
    Eller er det overkill.


  • #35   5. nov 2021 JA det vil give noget, men strømforsyningen er jo også mindre end i 1000A så man vil nok ikke komme helt op på siden af den, tænker jeg, man JA hvis jeg skulle recap en 1000 så ville jeg også smide mindst 10000uf i den, hvis den er født med 63V lytter så burde den jo også kunne det efterfølgende (man kan jo kontroller surge som er korttids overspænding)
    Der ud over er der diodebroerne (man skal være sikker på at de også kan klare de ekstra Ampere som de nye lytter eventuelt ville trække)
    Så det skal jo passe lidt til hinanden, men op til 12000uf 63V el. 80V ville jeg tro er fint.

    Men det ser ikke ud til at diameteren på lytterne må være større end de 10000uf 63V så er der længden men det vej jeg ikke ?
    service diagrammet fortæller ikke noget, det ser ud til det er diagrammet over HCA-1000 selv om den ligger som 1000A

    Men tænker hvis du får købt den 1000 billigt nok så kan du jo afprøve og det er noget og hvis det er det så byt den ud men gerne til en 1200II eller en 2200II så er du rigtig godt kørende hvis du spørger mig.


  • #36   5. nov 2021 Ville den så kunne levere mere end de originale 25 ampere per kanal?
    Og hvad sådan helt konkret vil det ændre på af specs?

    Jeg har prøvet at byde 1500, men det ville han ikke gå med til.


  • #37   5. nov 2021 Det at sætte større lytter i er jo som at skifte et batteri til et større altså vil den kunne lever flere amp end de 25 den er opgivet til men hvor meget kan jeg ikke sige dig, der er jo strømforsyning og måske andre ting der ikke er ens med 1000A

    Ellers må du jo afvente og se hvad der kommer til salg, men jeg holder selv lidt øje med hvad der er af Parasound på det Danske brugt marked og det er ikke så tit der er noget og det der er er ret dyrt..
    Det er jo en satsning at købe noget på Ebay... men her ville jeg anbefale en af de 2 jeg nævnte.
    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/parasound-hca-1200ii/1891373640-172-4346

    Og så er der jo 1500 som minder meget om 1200
    1500 har lidt mere strømstyrke
    https://www.njuskalo.hr/hi-fi-pojacala/parasound-hca-1500a-izlazno-pojacalo-oglas-33350080


  • #38   5. nov 2021 Super fedt at du gider at svare på alle de her spørgsmål i øst og vest smiley
    Jeg synes det er meget interessant at lære lidt om alt det her, og det at kunne spørge til noget man har læst på udenlandsk hjælpe mig rigtig meget smiley


  • #39   5. nov 2021 Den HCA-1500A koster 548Euro lidt over 4000kr hvis det var noget så spørg han om han evt. kunne arranger Levering for det kan jo være han kender nogen der arbejder her oppe, så er der jo den fordel at du betaler ved levering og spare en del fragt... kræver selvfølgelig nok at han kender nogen, men det er da et forsøg værd.

  • #40   5. nov 2021 Her kan du læse om en renovering og opdatering af en Parasound HCA-1500A
    https://www.diyaudio.com/forums/solid-state/350047-parasound-hca-1500a-repair-upgrades.html


  • #42   5. nov 2021 Jeg må indrømme at jeg har fået et bedre øje til 1200 ii end til 1500a

  • #43   5. nov 2021 Der er nok ikke den store forskel, jeg har ikke haft en 1200II men jeg har haft 1000A & 1500A (er ret sikker på det var 1000A da den havde remot on bag på)
    Så min anbefaling er at springe på den der først er til at få fat i til en go pris.


  • #44   5. nov 2021 Jeg fandt lige dette.
    1500A uses MOSFETS and 1200 uses JFETS

    Folket siger at mosfet er at foretrække, men det er vel en smagssag.


  • #45   5. nov 2021 Jeg har henvendt mig på begge annoncer.
    1200ii vil ikke gå ned i pris, men finder ud af hvad fragt vil koste.
    1500a har ikke svaret.


  • #46   6. nov 2021 I skal lige huske på følgende: Hvis nyttestrømmen, altså den der går igennem udgangstransistorerne, er på eksempelvis 1o Amperre så vil den strøm der forlader transformatoren være på 14,14 Amperre. Hvis transformatoren ikke kan levere det, så vil man kunne måle en forøget rippelspænding over de store lytter. Hvis denne rippelspænding er i millivolt området er det ingen katastrofe, og ingen vil bemærke det på lyden. Men er den eksempelvis på 5 Volt, så kunne et kraftigt trommeslag føre til klipning, og DET kan godt høres, - og nogle diskant enheder vil absolut ikke kunne lide det.

    Så når vi læser om en forstærker, at den kan levere 50 Amperre i spidserne, så skal transformatoren kunne levere 70,7 Amperre, vel at mærke hvis der er en transformator til hver kanal, ellers er det det dobbelte.

    Hilsen Tommy


  • #47   6. nov 2021 #46 også det jeg skriver i #37
    Men jeg har ikke den tekniske indsigt i at kunne regne på det, jeg ved heller ikke hvad forskellen er på strømforsyningen på HCA-1000 VS HCA-1000A.

    Måske Tommy kunne give lidt indsigt ?
    Hvad forskel giver det at ændre på kondensatorenes værdi fra fks. 6800uf til 12000uf der sidder jo normalt 4 stk. 2 pr. kanal
    Hvad afgør hvor mange watt en given forstærker kan præstere ?
    Hvordan tolker man en strømforsyning, hvor stor skal den være til en given forstærker ?

    Man kan jo godt finde 2 ens forstærker hvor ydeevnen som er opgivet i 8 / 4 ohm men hvor strømforsyningen er noget større i den ene frem for den anden.
    Syntes selv det er spændende og da jeg ikke er uddannet inden for området så det er da noget jeg selv gerne vil have større indsigt i.


  • #48   6. nov 2021 Ja jeg vil da også gerne høre mere fra Tommy.

  • #49   6. nov 2021 Jeg tror jeg holder mig til det danske marked of køber den hca 1000.
    Så kan jeg holde øje med om der skulle komme andet til salg en dag.
    Indtil videre har jeg klaret mig fint med 50 wpc så 125 wpc bliver jeg nok ikke skuffet over smiley


Kommentér på:
Icepower 125ASX2

Annonce