{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.607 visninger | Oprettet:

valg af højtalere {{forumTopicSubject}}

Overvejer at opgradere mine dali koncept 8 til noget bedre og vildere.. ville høre om der var nogle gode bud hvad skal holde øje med.. Skal være brugt, max budget 6000kr, have god bund, og lyde godt, både ved lav og høj lyd..har ikke høje krav til alder så længe der mange gode år i dem endnu.. Forstærkeren er en denon pma 1560..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  valg af højtalere
  • #3   7. okt 2021 Har haft QX, har LX mk II og jbl er jo en klasikker der kan tåle masser af effekt og en af dem med god bass

  • #5   7. okt 2021 Lasse p de behøver ikke og minde om koncept 8.. Sys de spiller okay rent men mangler bund og kunne godt bruge og spille lidt højere... Jeg tænker de godt må have lidt år på sig så man får en del mere for pengene end at købe et par nye..det var ikke sådan lige nu og her ville skifte men ville holde lidt øje og se om der dukkede noget godt op til en god pris

  • #8   7. okt 2021 Men har godt hørt de skulle være lækre.. Men tænker det ville være et godt bud.. Og sikkert også et par der vil holde prisen

  • #9   8. okt 2021 #4

    Concept er da noget skræmmel samlignet med så meget andet andet til samme pris man kan få i dag, har ejet et sæt dali concept


  • #11   8. okt 2021 De er opgivet til at kunne spille højere en concept 8

    https://tapeconnection.dk/shop/52-gulvhoejttalere/11554-monitor-audio-monitor-4g-300/


  • #14   8. okt 2021 #13

    Har du da lyttet til et sæt dali 40 ?


  • #15   8. okt 2021 Tja jeg vil klart anbefale dig et godt sæt Dali 18mk2 de fås som regel til ca 2000kr
    De har en go bund resten af pengene kunne du jo så bruge til andet hifi.


  • #16   8. okt 2021 Nu der er blvere skrevet om dali vil jeg lige oplyse om at et dali 7 i mint condtion der ikke skal have nye enheder,ophæng eller delefilter komponenter kan tøl 600 rene wat så din pma 1560 klare de så længe den ikke forvrænger

  • #17   8. okt 2021 De Dali 40 ligner ellers et godt tilbud, bare svære at drive, så spørgsmålet er jo om en Denon PMA1560 er en fornuftig forstærker til dem, hvilket jeg godt kunne tvivle lidt på ?
    Det er ikke så længe siden jeg købte et sæt Dali 18mk2 og er faktisk lidt rystet over hvor godt de spiller til de par tusinde jeg gav for dem, så jeg vil klart anbefale det er nogle du har i tankerne og skulle du ende ud med et sæt så kik efter dem med Audax diskant (kendetegn 4 skruer hvor vifa kun har 3)


  • #18   8. okt 2021 Er de virkelig så hidsige de dali 40???? må prøve og høre dem på et tidspunkt.. Har læst flere steder folk er imponerede over dem..hvor mange watt forstærker skal man ud i for at trække dem ordentligt.. Okay vil overveje sådan et par dali 18..men når de ikke koster mere end det er der så mærkbar effekt i forhold til dem jeg har nu

  • #19   8. okt 2021 Nu har jeg ikke set målinger på Dali 40 men har læst at de går ned omkring eller under 2ohm i den dybe bas, og hvis det passer, så skal der jo en voldsom strømforsyning til at lever strøm til dem..
    Tror en Dali 18mk2 med audax diskant er et bedre kombi til din Denon


  • #22   8. okt 2021 Vi enige om det sådan et par ikke.. Der står kun dali 18 og ikke mk2

    profilbillede
  • #26   8. okt 2021 Men kan godt se de jeg lagde op er med vifaen nu har jeg forstået forskellen.. Men hvordan ser man om de er mk1 eller mk2

  • #27   8. okt 2021 Lasse p forstår ikke helt det sidste du skriver med højtaler terminalerne.. De sidder vel begge modeller bag på? Men forskellige steder eller?

  • #29   8. okt 2021 #20 hvor har du fra at en Dali 40 er letter for forstærkeren at drive ?
    Du modsiger alle de tråde jeg har læst og impedans kurven viser den skal have mere strøm end en dali 18 (flere steder under 4 ohm)

    #27 nej på mk1 sidder højtaler terminalerne faktisk i bunden ! det må være afkommet efter en julefrokost smiley
    Dali 18mk2 er at fortrække med Audax diskant og ikke som på billedet du lagde op hvor det er Vifa.

    Mk2 har terminaler bag på og har 2 basporte bag


  • #31   8. okt 2021 Okay så mk2 har dobbelt terminaler.. Nu kan det godt ske jeg spørg dumt men hvordan forbinder man så til forstærker

  • #32   8. okt 2021 Enten bi-wire eller et stump kabel som forbinder den ene terminal med den anden

    #30 tror du ikke de Dali 18 har været kortsluttede smiley


  • #34   9. okt 2021 #33 det virker meget mærkeligt, jeg har godt nok kun haft 2 forstærker på mine Dali 18mk2 en NAD c272 og min Parasound HCA2200II og ingen af dem bliver varmer end de plejer.
    Alle de tråde rundt om jeg har læst siger det modsatte at det netop er Dali 40 der er tungt drevne da de går langt ned i impedansen hvilket dokumentationen du selv har lagt op også viser (det er ganske vist lidt svært at se)
    En Denon PMA1560 har ikke en speciel stor strømforsyning så jeg tror ikke den er særlig god partner for et sæt dali 40
    At Dali 18mk2 betegnes som en svær belastning vil jeg tillade mig at skriv er en amme-stue historie.


  • #36   9. okt 2021 Dali 40 fra 87 er opgivet til 5 ohm og 89 db (4 watt) det samme er modellen med bas foroven og forneden

  • #39   9. okt 2021 Det er meget muligt at jeg ikke har eller har haft Dali 40 men der er massevis af tråde rund omkring hvor netop ejer af Dali 40 beskriver dem som meget krævende, men det er så en gang ævl eller hvad? og Dali 18mk2 er ikke nogen tung drevet højtaler hvis man spørger mig eller hovedparten af de tråde jeg har læst om dem.
    Det tråd starter er bla. mere vild og mere bund og en Dali 40 beskrives som en højtaler med en bas der går meget dyb men er meget flad hvilket kan virke som mindre bas da den ikke har den pukkel i og omkring 80Hz som mange højtaler har, desuden beskrives den som en højtaler der gerne skal være i et stort rum og er mere vanskelig at opstille til perfektion end mange andre højtaler.
    MEN med den rette forstærker og opstilling er den en yderst kompetent højtaler, og med rette forstærker taler vi om en virkelig strømstærk type hvilket i den grad dumper Denon PMA1560 eller bare Denon generelt.
    Man behøver ikke nødvendig vis have hørt eller ejet Dali 40 for at danne sig et indtryk af hvad den kræver og en NAD 2600 undre mig ikke at den slår fra, og hvorfor den slår fra først ved Dali 18 ved jeg ikke men det er ikke fordi de er svære at drive tvært imod.


  • #41   9. okt 2021 Du skriver bare Dali 40 på hifi4all der er masse af tråde også om Dali 18mk2
    Men du er da i din gode ret til en anden mening, jeg tror bare TS vi blive skuffet hvis valget faldt p Dali 40 det er bare min mening og min anbefaling at han hørte et sæt Dali 18mk2 i stedet for.
    Man behøver ikke andet end studer indmaden i en Denon PMA1560 for at komme frem til at forsyningsdelen ikke er overvældende, og kunne forstille mig at det er en af grundene til at den kaldes diskant afbrænderen.


  • #42   9. okt 2021 Jeg henter et par 18 i dag så må må vi se??

  • #43   9. okt 2021 Husk at tjekke dem godt igennem

  • #44   9. okt 2021 Søren det må du ikke sige nu tør jeg ikke fyre op??

  • #45   9. okt 2021 Søren noget specielt skal se efter udover og lytte til dem

  • #46   9. okt 2021 bare sikre dig de er 100% ok og lyder som de skal.
    er det et sæt med Audax diskant ? og hvad skal du give for dem ?


  • #47   9. okt 2021 De med de rigtige diskanter og 1600

  • #48   9. okt 2021 Og hvis de alligevel ikke er noget for dig så er de nemme nok at komme af med igen uden tab

  • #49   9. okt 2021 Ja jeg tænker det os.. Han har endda 2 par.. Men må nok hellere holde mig til et enkelt ??

  • #50   9. okt 2021 #40

    nerds.dk eksistere da stadig http://archive.nerds.dk/board/index.html


  • #52   9. okt 2021 https://www.dba.dk/hoejttaler-dali-18-2/id-1083219861/
    Hej er lidt komme ind ,men meget dyr ikke mvh per


  • #53   9. okt 2021 Hey per det for 2 par jeg har hentede det af dem med de gode diskater??

  • #54   9. okt 2021 POA 4400 / 6600 er da også nogle slatne forstærker, jeg købte et sæt af hver uden at have hørt dem for 12-14år tilbage, de blev siden brugt i værkstedet smiley
    Og ved nærmer eftertanke har jeg aldrig hørt en Denon som jeg ville betegne som High-end, men igen det er jo min mening.


  • #55   9. okt 2021 Ok fedt og er alt ok og du er tilfreds med det købt mvh per

  • #56   9. okt 2021 Hvad mener du med at bruge bas diskant reguleringen.. Altså den bare skal stå i midten.. Udover det så jeg et par højtalere med sikringer.. Er der. Det i alle.. Eller hvad er grunden til der ikke er det i dem mere??

  • #57   9. okt 2021 #52 som jeg også skrev i den anden tråd.
    Tjo det er vel som man ser på det, find du lige en anden højtaler til den angivne pris som spiller lige så godt.


  • #58   9. okt 2021 Men vil sige de dali 18 gjorde hvad jeg søgte.. De lyder ik engang belastede vedb 3/4 lyd

  • #59   9. okt 2021 Per de spiller bare som de skal.. Nok nogle af de bedre penge har gidet ud

  • #60   9. okt 2021 0k fedt at høre det smiley

  • #61   13. okt 2021 #51 Tja jeg kan jo kun vide hvad jeg har læst andre ejer af Dali 40 har beskrevet, du har jo ejet begge så du burde jo vide..

    Men er blevet lidt nysgerrig på Dali 40 så har købet et sæt til 4000kr (utroligt) de er pæne og i orden, når jeg får den sat til og lyttet lidt til dem vil jeg da lige skrive hvad jeg mener om dem.
    Men ja det er lidt noget andet end Dali 18II de er nogle ordenlige kasser de Dali 40
    Lasse hvad spiller du på af højtaler i dag, hvis man må spørge ?


  • #62   13. okt 2021 Søren de kan bare spille bas sådan nogle Dali 40 jeg har aldrig hørt dem men det er jo noget med at der sidder 4 store bas enheder i hver højttaler de går ned til 20Hz eller sådan noget så tillykke med dem Søren

  • #63   13. okt 2021 Takker Kenneth.
    Jeg regner med at få den sat til i morgen eller Fredag så vil jeg da lige lave en tråd..

    Enligt lidt underligt at jeg aldrig har prøvet dem før for har da kendt til dem siden de kom, men sådan er der jo så meget man kan jo ikke prøve alt.
    Og nu faldt jeg over et sæt billigt så ville det jo være dumt ikke at slå til.


  • #64   13. okt 2021 Jeg tror godt nok de spiller FED bas ihvertfald og lige netop bas er jo noget af det fedeste ved højttalere jeg har jo skumgummi propper i mine men hvis jeg havde haft en stor stue hvor jeg ikke havde behøvet propperne så havde baby med garanti besvimet for der havde været MEGET ond bas

  • #65   13. okt 2021 Jeg har en stue på 55kvm men den er lidt skod da det er to næsten lige store rum som er ½ vejs forskudt fra hinanden så ikke den bedste rum til hifi, men har jo også gildesalen som er 80kvm men det er jo nogle tunge kasser at flytte rundt med 68kg pr. stk.
    Så der kommer til at gå noget tid før jeg gider at afprøve dem der over.
    Jeg har flyttet min Parasound HCA-2200II ind i stuen og smidt NAD C272 over i gildesalen

    Noget af det jeg savner i mine Troels Graversen konstruktioner er bas der mangler bestemt noget trods 2 x 12" i hver men fra 130-150Hz og op efter er de rigtig gode
    Jeg er helt overbevist om at Dali 40 er langt bedre i bas området det er mere resten jeg er lidt spændt på.
    Og så er jeg da også spændt på om Lasse P har ret i at de er lette nok at drive ud over de skal have nogle Watt, men det klare Parasound nok da den er ret kraftig og strømstærk, syntes bare ikke Dali 18II virkede som noget der er svær at drive men har jo kun haft de 2 omtalte forstærker på den så ??


  • #66   13. okt 2021 Jeg tror nu nok de er svære at drive de der Dali 40 det er jo nogle ordentlige bamser men hvis din Parasound er strømstærk og kraftig så går det vel

  • #67   13. okt 2021 vi må se ad, laver en ny tråd om dem når jeg har lyttet lidt til dem.
    Men ud fra hvad hovedparten skriver om dem så er det virkelig gode, grunden til jeg nok aldrig har prøvet et sæt er nok fordi jeg kom meget i hifiklubben og de var og er jo forhandler af Dali.
    Nu plejer jeg jo ikke at spille med flere hundrede watt så tror begge forstærker sagtens kan trække dem, men ingen tvivl om at Parasound har mere styr på basserne en NADC272


  • #68   13. okt 2021 Men efter hvad jeg har fået at vide så er det Hifiklubben koncernen der ejer Dali derfor sparer man lidt ved at købe Dali fordi der ikke er et ekstra led der skal tjene penge smiley


    Kenneth


  • #69   13. okt 2021 Du har nok ret, hvis de Dali 40 skulle bygges i dag så ville de nok vær ret dyre.


  • #70   13. okt 2021 Yes Sir smiley smiley

  • #72   14. okt 2021 Nå ok det troede jeg bare

  • #73   14. okt 2021 Men jeg kan nu ikke lade være med at tænke at hvis der sidder 4 store bas enheder i hver højttaler så kræver de vel noget strøm og så må de vel kræve en strømstærk forstærker det er bare min teori men det er måske ikke rigtigt???


    Kenneth


  • #74   26. okt 2021 Jeg kan godt se jeg er et par dage bag ud, men jeg vil da lige dele min erfaring med dali 18 mk2 ift hvor svære de er at drive.
    Jeg var lidt nervøs i starten da jeg kun har 2 x 50 watt fra en lille surround reciver men det klare den helt fint.
    Jeg har spillet højt men ikke meget højt og der var ingen problemer.
    Min forstærker bliver ikke varmere end med de ikon 6 jeg havde før.
    Så jeg mener bestemt ikke de er svære at drive.
    Jeg behøver desuden ikke min subwoofer længere når der høres musik.


Kommentér på:
valg af højtalere

Annonce