{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.030 visninger | Oprettet:

Rørforstærker effekt??? {{forumTopicSubject}}

jeg har altid været meget nys omkring rørforstærker men er os bare nervøs for de ikke opfylder det jeg forventer ??? jeg har længe gået med tanken at overveje at prøve at købe en rørforstærker men jeg kan bare godt lide musik med dynamisk lyd i smiley og når jeg ser på rørforstærker watts blir jeg lidt nervøs mit spørgsmål er så ville en rørforstærker godt kunne drive et bare lidt over midl højtaler med remlig dynamisk lyd i ???

jeg høre mest RNB R&G trip hop hiphop og en lille smule raprap musik smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montere et skab 500 kr.
  • Handyman til små opgave 500 kr.
  • Ophægning af 11 billeder 1.250 kr.
  • Deep Cleaning of Two Bathrooms (Including Mold & Limescale Removal) 1.500 kr.
  • Ophængning af to lamper 700 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rørforstærker effekt???
  • #1   14. aug 2012 man skal jo huske at rør watt er KLASSE A watt, så det er naturligt at de er mindre.
    men det er bestemt ikke ensbetydende med at de er svage.

men der en en del folk som er vilde med de kina modeller der oversvømmer markedet idag, de koster ikke en skid, og man får da en del for pengene, men lyden i dem er altså ikke helt så god som en tilsvarende rigtig bygget

• #2   14. aug 2012 hifitossen nu har jeg da cv men lige nu bruger jeg mest dali 850 er blevet meget til dali af det tunge modeller

ronnie hehe jeg satser på en købe en lille brugt til at starte med mellem ca 20-50 watt

• #3   14. aug 2012 har ik noget bestemt i tankerne i nu skal lige ind i den verden

• #8   16. aug 2012 Den opgivende effekt er generelt meget misvisende, da der er mange forskellige måder at måle den på.

Men der er forskel på kræfterne bag forskellige konstruktioner. Større strømforsyning er vigtigt og når vi snakker rør så er der 2 forskellige måder at på give watt på. Klasse A og A/B.

30watt kl. A er altid langt mere kraftigt end 30watt kl. A/B og i nogle tilfælde også strækere end 60watt kl. A/B.

Det man skal være meget opmærksom på ved små rør-effekter er ens højtalere. De skal være let drævende, ikke gå for langt ned i ohm.

Så at Jeppe S mener at kl. A, A/B, D osv er det samme, det viser bare uvidenhed og mangel på erfaring smiley

• #9   16. aug 2012 Nemlig... Watt er Watt.

MEN!

Der er mange forskellige måder at måle og angive effekten på. Så det kommer 180% an på, hvordan de er målt og under hvilke forudsætninger.
    Og på det punkt er størstedelen af producenterne meget kreative, med at drive deres effekt angivelser op.

Den eneste normalt opgivne angivelse, du reelt kan bruge til noget, er DIN eller rettere DIN 45000 opgivelsen. (Deutsches Institut für Normung)
    Det er en standardiseret måle metode, og udføres efter helt klare retningslinjer og forudsætninger.
    Men enddog stadig ingen garanti, for at der ikke svindles på trods, eller standarderne måske ikke helt følges aligevel.... smiley Så derfor er watt tallet sjældent en gangbar specifikation der er brugbar til noget som helst.

Og så er folks generelle forståelse eller indtryk af, hvor meget 1 watt er, jo helt skruet ved siden af. Når man er vant til at kunne hente et Sony apparat ude i Bilka der står 100 watt på. Så sættes det måske som en fejlagtig reference, i forhold til watt. (Da Sony apparatet nok nærmere yder maksimalt 5 watt. (Ja, jeg skrev fem watt))

Med hensyn til de forskellige koblinger i forstærkeren, der angiver om det er klasse A, B eller A/B osv. Så siger det intet om effekten. Det skulle da lige, være det faktum, at et klasse A trin, altid vil kunne yde sin maksimale effekt kontinuerligt og uændret over tid.
    Hvor en klasse B, "burde" være konstrueret til at kunne det samme, men alt efter hvordan effekten er opgivet, så kan det jo godt være at - Det bare var i ½ milli sekund, og samtidig med at den blev ramt af et lyn, og var forvrænget 50%. smiley (desværre ikke en unormal tankegang blandt producenterne)

Producenterne af rør forstærkere, skiller sig måske lidt mere ud på den front, da de måske ikke helt føler sig nødsaget til at sminke effekterne på samme måde. De ved somregel godt, at deres kundekreds kan gennemskue den slags. Det skulle da lige være kinesere, der angiver højere effekter end rørenes angivne absolutte maks. belastning. Og ofte endda på billige skod rør, som må antages at have væsentlig kortere levetid, end kvalitets rør.... Ikke så underligt at de bliver kaldt "lyn kinesere" smiley

Har selv en rør slæde til at stå, som er målt til 12,5 watt.... Og jeg ville da ikke være bange for at sammenligne den med forstærkere på måske 150 watt. Rent effekt mæssigt. (eller rettere omvendt, sammenligne 150w maskiner, med mine 12,5w)

Og nå man nu snakker effekter og watt osv. Så bør man jo ikke glemme at, hvis man vil bruge det tal til noget som helst. Så er det helt nytteløst, hvis man ikke også samtidig tager højtalerens impedans, og følsom med i betragningen.

• #10   16. aug 2012 tjaaa.... det var nu ikke så meget ment i den sammenhænge. Din Densen kan nok også godt yde 1000watt, hvis du sætter Sonys sælger til at måle den smiley Det er alt sammen et spørgsmål om måle metode.

• #12   16. aug 2012 smiley Det hovedsagen

• Kleen
    Kleen Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 1 Svar: 70
    #13   18. okt 2012 En watt er en watt er en watt!
    Det kan der ikke ændres på.

Men den ene watt kan lyde og opleves ganske forskelligt afhængig at et utal af andre (relevante) variable. Læs, prøv, lyt er efter min erfaring den eneste opskrift der duer i praksis.

Kommentér på:
Rørforstærker effekt???

Annonce