{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.244 visninger | Oprettet:

2x nad 216 {{forumTopicSubject}}

Hey
jeg har næsten lige købt 2 nad 216, som jeg ville opgradere mit stereo setup med. ideen var at de skulle brokobles, så der var en på hver højtaler. Men der er en tydelig forskel på hvor højt højtalerne spiller ved en given volume, hvad kan jeg gøre ved det? altså output'et fra den ene er mindre end fra den anden, med samme styrke input signal :?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2x nad 216
  • #1   28. okt 2020 Sidder der ikke volume kontrol på sådan en NAD? så 1. er de på fuld power ? da NAD ikke er kendt for at bruge potmeter af bedste slags så prøv at skrue en del op/ned for at se om det skulle løse problemet evt. rense dem med kontakt spray (kræver lidt man ved hvad man laver da man nok skal have låget af og rense indvendigt fra.

    2. begge effekt trin skal justeres.

    3. hvorfor vil du brokoble ? du får flere watt men dårligere lyd og dårliger kontrol af højtalerne.
    Har du højtaler der kommer ned på eller under 4 ohm så husk at nu seer forstærkeren belastningen på det halve, så hvis dine højtaler kommer på 4 ohm seer forstærkeren det nu som 2 ohm hvilket kan give dine NAD åndenød smiley


  • #2   28. okt 2020 Hvis det er en mulighed ville jeg køre bi-amping smiley
    Jeg synes det lyder meget bedre end brokobling.


  • #3   29. okt 2020 der er ingen volume kontrol på dem og bi-amping er ikke en mulighed. det er cerwin vega sl28, så en 8 ohms højtaler, så forstærkerne skulle ikke have et problem med det.
    har også tænkt på om det kunne være noget justering inde i dem, har fundet en side der forklarer at der er en dreje knap inde i dem, hvor man så skal måle spændingen mellem 2 punkter imens man drejer på den, ved bare ikke helt om jeg selv tør begynde at pille ved dem smiley kunne jo selfølgelig starte med at se om spænding er det samme på dem begge som det er ligenu, fordi hvis den er det kan det jo ikke være justering smiley

    Men jeg har også læst at en kendt fejl på dem er at en eller anden overflade der hedder højtaler et eller andet kan blive beskidt(eller hvad man kalder det), og derved er output mindre, men det skulle kunne renses rimeligt let.



  • #4   29. okt 2020

    profilbillede
  • #5   29. okt 2020 Det er let at juster bias, bare følg vejledningen #4 har lagt ind og pas på du ikke kortslutter noget. du finder også vejledningen her https://www.manualslib.com/manual/1027153/Nad-216.html?page=14#manual
    Du skrev selv noget skal renses (går ud fra det er med elektronikrens) husk ingen strøm på og vent ½times tid før du sætter strøm på igen.


  • #6   31. okt 2020 Oplever at det skratter lidt fra den ene højtaler, fx lige når droppet kommer i en sang, som om at den har svært ved at gå fra næsten intet signal til fuld kraft, nogen der ved hvad det kan være?

  • #7   31. okt 2020 Tænker nogle kondensator trænger til udskiftning.

  • #8   31. okt 2020 Har læst noget med output relæet er en svaghed på dem, og det skulle kunne renses, kan det have noget med dem at gøre?

  • #9   1. nov 2020 Om det kan adskilles og renses ved jeg ikke og om de kan forårsage den beskrevne fejl ved jeg ikke, mit bedste bud er nogle afkoblings kondensator der har det skidt..

Kommentér på:
2x nad 216

Annonce