4.277 visninger
|
Oprettet:
Tangent SR-500 vs. Cerwin Vega DC15 {{forumTopicSubject}}
Jeg ved ikke helt hvad der er bedst, så jeg ville lige høre hvad i syntes er bedst.
jan 2008
Følger: 1 AV-enheder: 2 Emner: 14 Svar: 33
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Men i sidste ende ville jeg nok ikke vælge nogle af dem!
I mine øre er det her et meget bedre bud: http://www.hifigalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=8929
jun 2006
Eltax = 9,5 kg.
Paradigm = 31 Kg.
jun 2006
Det kommer jo an på hvad man snakker om, for der er INGEN tvivl om at vægten indikere et langt mere robust kabinet, der kan mostå de kraftige tryk svingninger, og ikke mindst tyngden der giver en mere effektiv højtaler da kabinettet i mindre grad går i modfase med membran udsvingene. Det betyder også at højtalere opføre sig mere som designere havde tænkt sig, da det i mindre grad er kabinettets dynamiske egenskaber der får indflydelse på lyden.
Selv diskanten har et bedre udgangspunkt, da jo stivere kabinettet er, jo højere er dets resonans frekvens, så det ikke vil absorbere alt den høj frekvente energi, istedetfor at lave lyd ud af det. (sammenlign det med de små hånddrevne spille maskiner der spiller langt højere, når de står på et bord, frem for i hånden, hvor det er blødt underlag.)
Men en højere vægt er ikke kun tegn på et robust kabinet, men også mere robuste chasiser på enhederne, og tungere, og kraftigere magnet systemer. Kraftigere komponenter i delefilter osv. osv.
Men som du siger, det er ikke det samme som at sige en højtaler er bedre, men grundlaget for en bedre højtaler er der ihvertfald.
Men hvad angår Paradigm / Eltax sammenligningen, så har kabinet udformningen jo også noget at sige... Og Paradigm valg af et kabinet der er betydelig dybere end det er bredt, det modvirker jo også stående bølger inde i kabinettet, eller sænker ihvertfald frekvensen for dem der måtte være.
Et eller andet sted er det ihvertfald urealistisk at afsætte 500w. i en højtaler på under 10Kg.
Tangent SR-500 vs. Cerwin Vega DC15