skuffelsen bliver stører og stører :-( {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg efterhånden haft mine concept højtalere længe, og skuffelsen blev fuldendt da jeg var til fest hos min ven forleden, uden pis så spillede hans eltax sgu bedere end mine concept 6. og det har irriteret mig lige siden.
min far har også den mening at efter han har haft concept serien et stykke tid, så ville han hellere have brugt pengene på nogle højtalere fra FAKTA.
så har ledt og ledt efter noget ved concept som kunn få mig til at beholde dem.
Den eneste grund er lærlingelønen er for lav så der er ikke den store pengepung at leje med.
har overvejet at skifte til B&W DM685 eller Focal Chorus 806 V også kun kører stereo med disse.
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 9 AV-enheder: 2 Emner: 11 Svar: 131
Jeg har hjulpet én bekendt med, at opsætte og indstille et system nøjagtigt magen til dit, undtagen sub'en hvor vedkommende bruger Concept 12 sub'en
Nu er Concept serien selvfølgelig Dali's mindste serie, og personligt synes jeg at den gør rigtig mange ting rigtigt, men den har selvfølgelig også nogle svage punkter. Man får ikke alt til de penge. Centeren lyder fx lidt som om, at skuespillerne taler med en sok i munden.
For mig lyder det som om, at du generelt er ude efter en anden klang samt at du stiller højere krav til dine højttalere end hvad dine nuværende Concept kan levere.
Nu nævner du selv DM685 (jeg kender ikke Focal'en), og den spiller helt anderledes end fx én IKON 2 fra Dali gør. Men det lyder ikke som om, at du slet ikke skal have Dali, selvom IKON 2 ikke rigtig kan sammenlignes med Concept
Inden du vælger højttaler igen, så giv dem et ordenligt lyt. Jeg har selv haft mange forskellige højttalere, men jeg aldrig nogensinde haft nogle som jeg selv synes var ringe.
Bemærk omkring DM685, at jeg synes den kan lyde lidt bloaded i bassen, prøv at læg mærke til, om du oplever dette. Ellers er det en ganske god højttaler til pengene.
nov 2005
Følger: 11 Følgere: 11 AV-enheder: 6 Emner: 315 Svar: 1.929
De to sidst nævnte er dog lige en tand for dyre lige pt. men med lidt opsparing salg af de gamle højtalere og lidt helt til at finde nogle brugte ikon 7 så lunne det lade sig gøre.
Sådan som mit anlæg er sat op nu (hvor meget kan man indstille) står alt på neutral / 0
men det jeg søger er nogle højttalere der i sig selv kan levere en god stram bas og hvori der er en virkelig god mellemtone og hvor diskanten er ret neutral men dog effektfuld.
Der kan jeg så se at jeg skal op i ikon 8 og menter 8 for at få en mellemtone med.
mar 2008
Følger: 1 AV-enheder: 2 Emner: 5 Svar: 65
Jeg synes ikke de lyder særligt godt, diskanten er stadig for skrigende, og man mærker slet ikke mellem tonens blødhed i dem, hvor jeg også hørte nogle forskellige fra B&W hvor jeg bestemt kunne høre kæmpe forskel. for satan de spiller meget bedre end Dali.
Jeg tror man skal op i den større mentor serie og derop ad for at få nogle der sparker røv far dali
dec 2006
Nu nævner du selv IKON 2, så lad os lige blive ved den. Ser du film på sådan et ret højt niveau eller fx hører meget rock musik, så klangen fra højttaleren blive ganske forfærdelig i MINE ører. Alt for tynd, lys og spids. Tilgenæld er den ved nogle musik typer noget bedre end DM685, idet den er mere defineret, åben, og måske en smule mere detaljeret også.
Hvis du gerne vil have en defineret og stram bass, så er Dali'erne noget bedre end B&W's 600 serie. Der er mange som tror, at en defineret og stram gengivelse = ingen bass. Så er der også nogle som tror, at når man kan høre en (boom boom) bass, så spiller den dybt, hvilket ofte heller ikke er tilfældet. 600 serien lyder dog noget fyldigere i bass gengivelsen end Dali sammen med en varmere i gengivelse. Hvad man foretrækker er jo fuldstændigt op til den enkelte. Derudover findes der også mange andre mærker end Dali og B&W
Det er altid svært, at rådgive om lyd, da det er svært at være objektiv. Jeg har en makker som arbejder i HFK, og vi set lidt film efter lukketid, blandt andet over et Mentor system, med 8'eren som front. Her synes jeg desværre også, at klangen er for lys, og lyden bliver nemt lidt spids. Det er ikke fordi højttaleren som sådan er skinger. Der kommer rigtig meget information ud (mange detaljer), det er bare ikke min kop te til film.
Mentor så får du uden tvivl en god all-rounder, som er sindsygt detaljeret i toppen. Helt sikkert et lyt værd, det kan være, at den lige passer dig.
Jeg har ikke hørt IKON 6 mod IKON 7 eller 8, men der er ingen tvivl omkring, at en Mentor 8 kan lave et mere roligt og detaljeret lydbillede end Mentor 6.
dec 2006
nov 2005
Subwooferen er tændt når jeg hører musik ja. men den er skruet helt ned på forstærkeren så det er ikke meget den spiller.
Det kunne muligvis være den der ødelægger lyden for mig.
Arbejder du ikke i HFK - kolding længere?
dec 2006
Men jeg tror nu ikke den redder dig, det lyder som om, at du skal have nogle nye højttalere
Jeg er ikke i HFK længere, jeg blev færdig med at læse i Kolding sidste forår.
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Dine Concept er givet vis ikke dårligere end Eltax'erne... MEN Concept er som udgangspunkt en meget fesen højtaler, så derfor vil de fleste mennesker som udgangspunkt synes at den højtaler med mest bund, lyder bedst... Hvis man så sætter sig ned og lytter efter, så halter eltax nok en del på alle andre områder.
Concept er i forvejen nok heller ikke den bedste højtaler på markedet, men vil dog mene den er bedre end eltax plastik højtalere
Hvis du er på udkig efter noget mere bund, så er B&W 6xx serien, eller Linn Majik, nok noget der vil falde i rette smag.
Ingen af dem er den perfekte højtaler, men de er en total modsætning til Concept, og er nok begge en smule over representeret i bunden. Men de går begge relativt dybt, og de brækker sig ikke, bare fordi de får lidt at leve af
nov 2005
men tror jeg må ned og lytte til b&w en dag også se hvad mine øre siger.
skal også snart have lyttet til Focal serierne.
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
hvad med dynaudio, de laver også nogle gode højttalere til fornuftige penge efterhånden
MEN IKKE FOR AT LØFTE PEGEFINGRE!!! MEN HVAD VAR DET JEG SAGDE???????
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 11 AV-enheder: 6 Emner: 51 Svar: 346
Jonas Bork
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 11 AV-enheder: 1 Emner: 28 Svar: 816
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 4 AV-enheder: 1 Emner: 35 Svar: 313
har arbejdet ude hos DALI i en kort periode, og min mening om alle "HIFI-Højtalere" dengang var at, de alle manglede en masse bund.
mens jeg arbejdede hos DALI fik jeg lov til at låne et sæt Ikon 6 og Concept 10, med hjem...og blev sgu satme overrasket over hvad den der lille højtaler kunne (er vandt til store CV'er og JAMO POWER)...men den imponerede mig positiv, synes godt at diskanten kunne blive lidt for høj til min smag, men ellers spillede de godt! :)...med hensyn til concept 10, vil jeg gå så langt som at sige at du kunne gøre mere en CV-VS15. så længe at de kunne holde til det, de spillede jo bare som de skulle. de er selvølgelig 2 numre større end den model du har, men kunne da ikk forestille mig at der skulle være så meget forskel udover med hvor de kan holde til...men prøv evt. ikon 7 eller 8...eller concept 8 eller 10...
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 20 AV-enheder: 5 Emner: 51 Svar: 2.219
Når du sammenligner med de højtalere, så vil alting jo lyde bedre
Og det nok klart at der er vægtet mere mellemtone og præcis top, end på de modeller du omtaler. Men det ændre nu ikke på at Concept ihvertfald, er en fesen højtaler...
Det er jo altid smag og behag, og B&W 6xx overspiller også bassen en del, men det vil jeg da meget hellere leve med, end den tomhed Concept desker op med.
Jeg kunne nok heller aldrig finde mig tilrette med et sæt SA, selvom de laver nogle eminente højtalere, så mangler bunden altså... Eller det gør den måske ikke, men den er ekstremt dæmpet, i forhold til resten.
Og ved også godt mine egne nuværende Viennaer, de måske dæmper bassen en del også, men de har dog denne kælder dybe bas der rumler ude i det fjerne, som kan få nakkehårene til at rejse sig. Og det mangler mange højtalere altså!
apr 2007
Følger: 1 AV-enheder: 3 Emner: 50 Svar: 335
Men kommer jo også meget an på hvilken musik man hører, og hvor højt
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 4 AV-enheder: 1 Emner: 35 Svar: 313
skuffelsen bliver stører og stører :-(